Kannen irroitus ja kiinnitys(75 turbo)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Kannen irroitus ja kiinnitys(75 turbo)

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Nonni.

Nyt täytyy pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan tota turbon kannen irrotusta kun meni se pahvi tossa viime kesänä. :oops:

Koskaan en ole auton kantta nostanut pois, joten kaikki vinkit ovat tervetulleet!

Onko tossa irrotus/ kiinnitysprosessissa jotain tärkeetä muistettavaa?

Olikos tossa myllyssä "kelluvat" sylinteriputket ja mitenkä ne vaikuttavat operaatioon?

Kansipultit eivät tainneet olla "venyvää" mallia, joten niitä ei ilmeisesti tarvitse vaihtaa?

Tarkotus oli käyttää kansi pajalla paranneltavana ja laittaa kuparitivarin kanssa kiinni.

Tietääkö joku kiristysmomentteja?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

sylinterinputket kiristetään kannella lohkon pohjaan, sen kummempaa kiristystä noissa ei ole, lisäksi sylinterinputkien alapäässä on kumiset o-renkaat tiivistämässä neste/öljy-tilaa jotta jäähdytysnesteet ei valahda öljyjen sekaan nämä o-renkaat saattavat olla hieman koppurana jo vanhuuttaan ja voivat ottaa itseensä koska putket pääsevät kuitenkin hieman elämään kantta irroitettaessa joten tuon suhteen kannattaa olla varovainen, jos et sitten halua uusia noita o-renkaita..

kansipultit ovatkin itse asiassa mutterit joilla kansi kiristetään lohkonpohjasta tulevia pinnapultteja vasten..mutterit voi käyttää uudelleen..

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Kantta irroitettaessa kannattaa muistaa irroitella ne kaksi M8 pulttia etupäässä kannen "alla"....muuten ei irtoa,olen kokeillut :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse silloin aikoinaan irroitin ja vaihdoin tiivisteen. Kirjoitin Entusiastiin. Pitää muistella ja lukea se uudestaa....että oliko jotain erikoista.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos otat kannen pois koskematta sylinterinputkien o-renkaisiin niin kampiakseli ei sitten saa kääntyä yhtään kannen ollessa veks! Muuten on kohta mehut sekaisin kun vanhat, kovettuneet rinkulat liikahtavat.

Ei kai sen kannen irrotuksessa muuten mitään ihmeellistä ole.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse on aina viritänyt isoilla laatoilla ja putkenpätkillä lukitteet niille, käyttämällä niitä alk.per muttereita.Silloin voi pyörittää konetta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gtj
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Syys 2003, 00:21
Paikkakunta: Kauniainen

kansi

Viesti Kirjoittaja gtj »

Osta nyt ihmeessä uudet putken tiivisteet, eli o-renkaat, eivät maksa juuri mitään ja nehän vaihtuu siinä samalla. Tai no joutuu siinä tietysti männänrenkaat asentamaan uudestaan mutta sitten voit samalla tarkistaa männänrenkaitten kunnon ja välyksen. Ja varmistu sitten 100% että putket ovat pohjassa ennenkuin asennat kannen uudestaan.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Teeäs kirjoitti:Kantta irroitettaessa kannattaa muistaa irroitella ne kaksi M8 pulttia etupäässä kannen "alla"....muuten ei irtoa,olen kokeillut :)
enpäs hoksannutkaan mainita noista mitään
mutta tosi on että noiden poisto helpottaa kyllä oleellisesti kannen irroitusta.. :-D

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Samallahan tuota tarkastaa kaikki sisäkalut varsinkin runkolaakerit ym.
Muuten tässäkin voi käydä niin että "olis pitännyt kattoa kun kansi oli irti".
:wink:

Seurava vinkki tulee muistin mukaan:
Moottoria edestäpäin katsottuna oikeassa takanurkassa on öljykanava.
Siinä on muistaakseni o-rengas tiivisteenä. Tämä kohta on yksi yleisimmistä öljyvuodon aiheuttajista.
Parannusvinkki: Isonnetaan kanavansuut ja taisi olla ( ulkomitta ) 8mm. holkki mikä siihen asennetaan.

Pakosarjan pinnapultit olisi myös helppo uusia kun kansi on irti ja ym. 8)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jees.. eli noi syl. -putkien o-renkaat oli yksi asia mikä mieltä askarrutti.

Ilman muuta menee vaihtoon jos homma ei ole kovin vaikea ja jos uudet tiivisteet vain on saatavilla.

Uudet kampuran laakerit odottaa hyllyssä ja konetta nokalle asetettaessa tuli uusittua kk-laakerit.

Hmm... samalla vaivalla kait tulisi veivit kiillotettua ja vauhtipyörä kevennettyä. Lopuksi sitten koko paketin tasapainotus.

Eli melkein saa koneen nostaa pois paikaltaan? Noh, sehän ei loppupeleistä iso homma ole... :)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jos se kansi tuntuu olevan kireessä kaikkien pulttien availun jälkeen niin ripusta koko auto roikkuun hieman ilmaan kannesta..odota yön yli ja auto on taas maantasossa, kansi erillään roikkuen (Tiippanan konsti)... :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Abarth kirjoitti:Eli melkein saa koneen nostaa pois paikaltaan? Noh, sehän ei loppupeleistä iso homma ole... :)
No kun kerran aletaan hommiin...

Tarkistaisin samalla ne kannenpultit. Jos ovat pahasti ruostuneet, niin uudet tilalle.

Samalla tietysti kiilottaisi veivit ja "terottaisi" kampuran.

Muistetaanhan sitten kiillottaa ne veivit aina pituussuuntaan!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

jknracing kirjoitti: Samalla tietysti kiilottaisi veivit ja "terottaisi" kampuran.

Muistetaanhan sitten kiillottaa ne veivit aina pituussuuntaan!
Toi kampuran terotus kyllä kävi mielessä. Täytyy ottaa siitä vähän enemmän selvää kun ei ole vielä ihan varma, että kuinka homma hoituu hyvin.. :roll:

Ffp:n sivuilla oli hyvät kiillotusohjeet veiveille.

kalski
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Marras 2006, 14:26
Paikkakunta: koria

Viesti Kirjoittaja kalski »

Teeäs kirjoitti:Kantta irroitettaessa kannattaa muistaa irroitella ne kaksi M8 pulttia etupäässä kannen "alla"....muuten ei irtoa,olen kokeillut :)
mulle kävi tänän sama :lol: kun otettiin kansi pois seitenfemmasta :crazyeyes:

Vastaa Viestiin