156 saapui perjantaina.. :-)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Milkman

Viesti Kirjoittaja Milkman »

Hei vaan kaikille.

Teimme hypyn tuntemattomaan ja hankimme -99 156:n alfan. Ensi kokemuksena olen todennut auton olevan hyvä ja vakaa ajettava, ohjauksen olevan tarkka ja herkästi reagoiva. Myös suorituskyky ja fiilis saavat kiitosta, muotoilusta puhumattakaan. Nyt odotellaan, että saa kesänakit alle.. :-)

Muutama asia noussut parin päivän sisällä esille: Ohjekirja toteaa öljynkulutuksen olevan normaalia mikäli se on 1l / 1000 km. Eihän näin käytännössä kellään kuitenkaan ole? Eihän? Ainakin auton edellinen omistaja väitti ettei ole joutunut lisäämään yhtään öljyä vaihtojen välillä. Miten muilla?

Toinen asia mikä näin äkkiseltään pisti silmään, on auton vaihdekeppi. Itse keppi ja sen liikkeet tuntuvat liian pitkältä auton urheilullisuuteen verrattuna. Pitäisköhän tuota lyhentää. Tuliskohan auto samalla pilattua.. Nooh, katsotaan nyt.

Maunu
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onneksi olkoon uudelle alfistille.

Öljynkulutus riippuu siitä millä koneella auto on. V6:nen ei kuluta oikeastaan yhtään öljyä, mutta T.S kone tuppaa sitä syömään, ei kuitenkaan ohjekirjan mainitsemalla tavalla. Kannattaa kuitenkin tarkistaa öljyn määrä noin 3-4 tkm välein, ettei käy niin kuin eräille forumin jäsenille. 1L/10000km taitaa olla lähempänä totuutta.

Oma V6:nen on syyllistynyt kyllä öljyn kulutukseen viime aikoina, mutta syynä taitaa olla Teboilin Diamond. Shellin ja Castroilin öljyt ovat aina pysyneet hyvin koneessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

KJS
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3

Viesti Kirjoittaja KJS »

Riippuu siitäkin minkä ikäinen T.S. kone on. Jossain vaiheessa (olisikohan ollut -00) koneeseen vaihtui eri valmistajan männänrenkaat ja nämä uudemmat T.Sparkit kuluttaa öljyä.
Alfaholismia vuodesta 2001

Rolle
Site Admin
Site Admin
Car(s): RRS + F20

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onneksi olkoon! Mahtaako 156:seen saada valmiita vaihdevälinlyhentäjiä, vai onko helppo tehdä itse?

mattijus
Car(s): harmaa tojota

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sama vuosimalli, 2.0TS
Mulla ei jostain syystä ole öljyä hävinnyt, takana nyt n. 1300km :-D

Litran pönttö kulkee silti mukana koko ajan ja öljytason tarkistan parin
viikon välein.

Autosta tykkään kuin hullu puurosta, vaihdekepissä on pitkät liikket
mutta kytkeytyminen on nopeaa kunhan ei käytä voimaa vaan
nakkelee pykälät sormen päillä pehmeällä otteella.
(Eikä tuota raaski rääkätä, hellästi vaan ajelee :-D )

Muok: Ei osaa kirjoittaa...
Viimeksi muokannut mattijus, 07 Helmi 2005, 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMP

Maunu
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Alfahan tykkää siitä että sitä käsketään. Itse tosin syyllistyn usein siihen että vaihdan 1-3-6 taktiikalla 8)
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Pasi Romeo

Re: 156 saapui perjantaina.. :-)

Viesti Kirjoittaja Pasi Romeo »

Onnittelut valinnastasi!!!

Mulla päättyy tänään n.2vkon odottelu ja saa punaisen pirulaisen alle vihdoinkin. Pääsee tunnusteleen eroavaisuuksia Volvon ja Affanaattorin välillä..
Mennään sit Porvoon mitalla...täysii!

Vittorio Jano
Moderator
Car(s): Mégane+Mii=265hv

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Omien ja tuttavien kokemuksiin nojaten uskallan väittää, että öljynkulutus ei riipu vuosimallista tai moottorityypistä, vaan on yksilökysymys. Toisen TS:t kuluttavat, toiset ei. Jotkut V6:t vievät, toiset taas eivät. Itselleni on osunut kuluttamaton yksilö.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

jiiässä

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Noissa 16V TS koneissa on jonkin verran eroja männänrenkaiden osalta...

vanhemmissa on paksummat ja jämerämmät, uudemmissa ohuet--->pienempi kitka öljynkulutuksen kustanuksella... :wink:

EdotL
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Viesti:

Re: 156 saapui perjantaina.. :-)

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Milkman kirjoitti:Ohjekirja toteaa öljynkulutuksen olevan normaalia mikäli se on 1l / 1000 km. Eihän näin käytännössä kellään kuitenkaan ole? Eihän? Ainakin auton edellinen omistaja väitti ettei ole joutunut lisäämään yhtään öljyä vaihtojen välillä. Miten muilla?

Toinen asia mikä näin äkkiseltään pisti silmään, on auton vaihdekeppi. Pitäisköhän tuota lyhentää. Tuliskohan auto samalla pilattua.. Nooh, katsotaan nyt.
1) Oma 2-litrainen ei juurikaan öljyä vie. 10000 vaihtovälillä kulutus on 0,5 litran luokkaa. Edellisestä vaihdosta on nyt kulunut 4 tkm, ja öljyn pinta on edelleen mittatikun ylämerkissä.

2) Itse vaihdoin hiljattain kuluneen puunupin hieman asiallisempaan ja lyhensin keppiä 4 cm, eikä auto ainakaan pilalle mennyt (forumilainen puuha on muuten lyhentänyt omaansa 7 cm). Kepin lyhennys ei vaadi muuta kuin sahan ja kärsivällisyyttä. Vanhaa nuppia tuskin ehjänä saat irti, se on sen verran tiukasti liimattu paikoilleen.

azzurro fantasia

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

Minä hommasin myös tuossa ennen joulua -99 156 v6:n.
Vikoja:
-vasemman puolen parkki ja mittarissa oleva varoitusvalo toimivat vuorotellen
-lämmönjakonupin taustavalo ei yleensä toimi (joskus kuitenkin)
-vasemman puolen diskantti toimii satunnaisesti
- roiskeläppien puuttuessa harmittavia maalin kulumisia etupäässä alapäässä ja takapäässä, ei auta kun kesällä maalautella :?
-rosteriputken takia häiritsevä kumina kutosella n. 80-90 vauhdissa, ei onneksi kuulu kesänopeuksissa
-järkyttävän hintaiset huollot (esim. nokkahina) :crazyeyes: , tosin volvo v70 dieselissä vielä kalliimpaa. Entisessä korollassani jakohihnan vaihto itsetehtynä n. 50€/15min.

Plussia:
-löytyy sen verran ,että yllämainitut puutteet unohtuvat välittömästi, kun 3000rpm on ylittynyt (pitävällä alustalla):twisted:
(olen alkanut hymyillä typerän näköisesti autolla ajaessani)

azzurro fantasia

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

Niin ja se kytkin unohtu, minä kun olen aina kuvitellut (ja todennut), että kun kytkin alkaa loppua, se ottaa entistä ylempää ja löystyy.
Mihin perustuu v6:n jäykistyminen ja ottaminen alhaalta??

V6
Car(s): -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

voisiko johtua kytkimen automaattisäädöstä, ei tarkempaa tietoa :?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Milkman

Viesti Kirjoittaja Milkman »

azzurro fantasia kirjoitti:(olen alkanut hymyillä typerän näköisesti autolla ajaessani)
Joo, olen itsekin huomannut saman ilmiön itsessäni.. :)

Vikoja en vielä ole huomannut yhtään.. Maalipintakin on kuin uusi.. No jaa, istuinlämmittimissä on jotain häikkää. Luultavasti sulake mennyt, en ole ehtinyt tarkastamaan vielä.

Tuohon öljynkulutukseen vielä. Olen kuullut teorian, että huonosti suoritetulla sisäänajolla saattaisi olla vaikutusta asiaan..?

Curva Grande

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Milkman kirjoitti:Tuohon öljynkulutukseen vielä. Olen kuullut teorian, että huonosti suoritetulla sisäänajolla saattaisi olla vaikutusta asiaan..?
Kannattaa ajaa sisään kuten minä tein; viimeistään toisella omistusviikolla ykkösellä rajoittajalle ja muutenkin sama tyyli. Eikä vie öljyä:)

Pasi Romeo

Viesti Kirjoittaja Pasi Romeo »

WUUUUHHAAAAA......2-vkon odotus palkittu, eilen pääsin kepittämään 6-lovista vaihteistoa ja se fiilis...se ääni...se tunne... :crazyeyes:

En tiedä sit mikä mielenhäiriö aamulla iski, kun jätin Affanaattorin yksin parkkipaikalle ja lähdin töihin bussilla..oli ajamisessa tunnetta ainakin enemmän, kun tolla Teenelkulla oli aikanaan eikä ees streetteoita tarvinnu huudattaa.
Kumma juttu oli kans vasemman diskantin puuttuminen äänimaailmasta kanssa..särisi ajoittain ihanku ois kytkennöissä hiukan ongelmia.
Aivan sama tollaset pienet murheet/huolet ei tätä suhdetta kaada!!!
Mennään sit Porvoon mitalla...täysii!

Campari
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)

Viesti Kirjoittaja Campari »

Pasi Romeo kirjoitti: Kumma juttu oli kans vasemman diskantin puuttuminen äänimaailmasta kanssa..särisi ajoittain ihanku ois kytkennöissä hiukan ongelmia.
Aivan sama tollaset pienet murheet/huolet ei tätä suhdetta kaada!!!
Onneksi olkoon vaan auton hankinnasta, tuo diskantin särinä on yleensä helppo korjata, ainakin omassa aikanaan se johtui siitä oven läpi viedystä moninapaliittimistä, sen kun aukaisee, puhdistaa ja kiertää uudestaan paikalleen niin yleensä oven sähköongelmat loppuvat. Tuo kuskinpuoleinen kun on kovemmassa rasituksessa, niin oireet alkavat sieltä ensin. Toki kajarin piuhastakin voi ollla liitin hapettunut, mutta ensiksi kannattaa tuo tarkistaa. Jos on alkuperäiset kajarit, niin siihen diskantin piuhaan pääsee käsiksi, kun irrottaa alakajarin. Diskantin saa irti kahvan alta purkamalla
peitelevyn pois ja yhden ruuvin ja vetämällä hökytys taaksepäin irti.

-cr

Eikös Porvoon mitalla tarkoita, että näytetään täyttä, mutta mennään puolella vauhdilla...
Itsekin Porvoossa joskus asunut.
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Vastaa Viestiin