Vääntösauvojen irroituksesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Vääntösauvojen irroituksesta

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Tarkoitus olisi tehdä työkalu, jolla saisi vedettyä vääntösauvat ulos pooreistaan . Kysymys kuuluukin, että mikähän se kierre on siellä sauvan takapäässä on mitoiltaan ?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Empä muuten ole tarkastellut sen tarkemmin tuota kierrettä. Itse sovelsin siihen ulosvetäjään 16V GSI Astran kannenpulttia. Villi arvaus näin hatusta vedettynä on 10 X 1.25.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Löysin lyhyen pultin joka sopi kierteeseen, mutta pituus ei riitä. Ruuvipojissa sanoivat kierteeksi 3/8 UNF , jollaista ei löytynyt tarpeeksi pitkää ja kokokierteistä. Mahtaisko kenelläkään olla täällä Tampereen seudulla työkalua, jota voisin lainata/ vuokrata pariksi päiväksi ?

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Tuolla on kuva irroitustyökalusta,kierre taitaa olla myös mainittu:

http://www.grupposportivo.net/AlfaRomeoS5e1.htm

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Eiköhän se oo toi 10*1,25. Kokokierteinen ei välttämätön jos... Työkalun voi tehdä myös isosta pultista ja mutterista poraamalla pulttiin 10mm reiän, jonka läpi (tarpeeksi pitkä) sauvan jenkaan sopiva pultti menee . Lisäksi tarttee pari järeää lenkkiavainta ja mahdollisesti vielä sopivan hylsyn / prikan runkoa vasten... 17mm lenkillä voi olla hankala yrittää vääntää. (Edit: tai no joo onhan siinä pienempi nousu kylläkin, että miksei... säästää ainakin jollei ole paria jotain 32mm avaimia)
Lämmitystä voi lisäksi joutua käyttämään, jos ei kertaakaan ole irrotettu.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

kiitoksia vastauksista ! Täytyy nyt tehdä tuo työkalu. Tänään vaihtelin puslia takapään tankoihin, ettei menny hukkaan tämäkään päivä. :-D

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Niitä vääntösauvan spooreja kannattaa alkaa rasvailemaan hyvissä ajoin. Ei sitten oo se irroittaminen niin tuskastuttava kokemus.

Ekan ulosvetäjän tein(teetätin) M14 kuuskulmapultista. Se meni poikki sorvauksen rajasta kolmatta vääntösauvaa irroittaessa. Se 1.25 kierre on ihan hyvä "herkkyytensä" takia.

Nykyisessä työkalussa on 50mm pitkä putkenpätkä jonka päässä on 5mm teräslaippa. Ei notku niinkuin prikat ja kestää.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Teeäs kirjoitti:Tuolla on kuva irroitustyökalusta,kierre taitaa olla myös mainittu:

http://www.grupposportivo.net/AlfaRomeoS5e1.htm
Näkyy tuossa sivulla olevan juttua myös castertangon muutosesta jonka tein myös omaani. Tosin ilman mitään välipalikoita. Ohjaus reagoi jo tallin parkkarilla ajaessa paljon nopeammin... Vielä kun saan sen 2.5 kierrosta laidasta-laitaan hammastangon kiinni, niin avot! :-D
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Ruiskuttelin irroitusöljyä sauvojen spooreihin . Vaikuttakoon sielä nyt muutaman päivän. Onkos noin, ettei niissä ole mitään lukitusta. En ainakaan huomannut. Voin kyllä kuvitella, kuinka tiukassa ovat vietettyään noilla sijoillaan vuodesta -88 :crazyeyes: .

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ei oo mitään lukitusta. Paitsi ajan patina... :-D
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kai sulla on alapallot tai vastaavasti yläpallot irti, että alatukivarret laskee niin alas, ettei jousi ole yhtään jännityksessä. Ei riitä että iskarin irroittaa.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Iskarin alapään irroitus riittää ja jännitykset häviää.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Kyllä mulla on tarkoitus ottaa alapallosta irti, koska haluan saada sen alatukivarren käteeni niiden puslien vaihdon takia.

Vastaa Viestiin