164 TS venttilikopan alta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 TS venttilikopan alta

Viesti Kirjoittaja pulukka »

tulipa lopultakin nikkaroitua tuosta omasta nelkusta tuo venttiilikoppa auki (paska housussa tunari kun olen) ja pällisteltyä mitä on kone mutustellut. Eipä näköjään mitään ihmeempiä:

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2479[/img

(multa saa tarkempiakin kuvia koneistosta jos jotakuta kiinnostaa nähä; itse oisin ollut kovin kiiitollinen tämmösestä kuvasta jo pari vuotta sitten...)

kone on nakuttanut tuon koko 3,5 vuotta mitä olen tuolla lotjalla huristellut ja empä kyllä vieläkään mitään isompaa vikaa tuolta osannut bongata kun en osaa mitään sieltä mittailla. Jäähdytysneste valuu kannen ja lohkon välistä moottorin ollessa kylmä joten samalla kiristin kannenpultit ihan käsimääräisellä momentilla (aika pirun tiukalle koneen ollessa kylmä) ja tuntuikin kyllä että niitä oli kiristetty Tiippanalla kansiremontin yhteydessä pari vuotta sitten epätasaisesti, tai olivat sitten löystyneet kun kukaan ei maininnutkaan tuolloin mistään jälkikiristyksestä. Ajatuksena olisi kuitenkin ottaa tuo uudestaan lähiakoina auki ja siksipä tänne teille tulenkin taas ulisemaan:

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2480

Näyttävätkös nuo yläkuvan nokista löytyneet naarmut/reikä mitenkäs vakavilta vioilta eli joko on etittävä uuet nokat kouriin ja ryöstettävä pankki rahotusta varten? mistä tietää että nokat ovat kuluneet?

Entäs venttilien säätö/välyksen mittaus; pitäiskö osata jotenkin mitata tuo nokka-akselin ja sieltä koneesta tulevan latuskan väli (kts. kuva)? Paljonko pitäis olla välystä? Miten saa nuo nokat pyöriteltyä aina oikeaan kohtaan jokaisen venttilin välyksen mittaamista varten? Starttailemalla summamutikassa?

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2481

Voiko konetta käyttää kannen ollessa auki -meneekö jokin paskaksi kuten esim. todnäk tulpanjohdot jos jättää siihen nokkaketjun päälle roikkumaan?). Tekisi mieli saada selville tuo naputuksen aiheuttaja...

Miten toimii tuo imunokan ajoituksen säätö; voiko sitä jotenkin säätää kun tuntuu että naputtelee silläkin suunnalla? Tai ottaa kokonaan toimimasta ja kuunnella häviääkö naputus. Onnistuuko noin?

Miten tiukalle nokan pultit (ilman momenttiaainta) että ei halkea koko paska? Kiristetäänkö kylmän vai kuumana?

Ääh, siinäpä teille viisaille taas purtavaa. Vinkkailkaapa asiantuntijat niin pääsen taas rikkomaan jotain pirun kallista tuolta pellin alta ;)

EDIT: ääh perkele miksei nuo kuvat näy..?
EDIT2: olkoot, lähen nukkumaan... Palaillaan huomenna... niin fiksaan nuo sitten kun en tajua tällä hetkellä mikä mättää yyh...

Rolle edit: Juuei toimi noi albumista linkitettävät kuvat kun on toi uusi image resize systeemi, täytynee kohta ottaa pois jos ei jätkiä kiinnosta korjata.
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mittaa venttiilivälykset ja laita tulokset ylös. Ota nokka-akselit irti. Mittaa säätöpalojen paksuus mikrometrillä. Osta sopivat (tai hio vanhoista = kielletty ohje :wink: ) Tarkista paininkuppien kunto ja että pyörivät hyvin, samoin niiden välys kannen porauksiin kannattaa tarkistaa (saa yli kokonakin).
Nokka-akseleiden jäljistä vaikea sanoa. Riippuu onko syönyt kuppiakin. Ja kuinka paljon ajattelet vielä ajaa.... Tuostahan kannattaa mitata myös nousu, että on pysynyt alkuperäisenä.
Osta vaikka Bilteman 10v takuulla oleva momenttiavain. Saat edullisesti paljon kättä tarkemman välineen. Älä kiristele noita paikkoja käsivaralla.
Äläkä starttaa. Pyöritä konetta työntämällä tai pyörittämällä avaimella kampiakselin päästä. Tuon välysmittauksen jälkeen ei tarvitsekkaan pyörittää. Ja sehän mitataan lehtimitalla (välysmitta)
Olethan ketjun kiristänyt?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 164 TS venttilikopan alta

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Hei!
Noin äkkipäätä katsottuna nokka-akseli on vaihtorajassa, koska nokkien ja paininkuppien kosketus aiheuttanut aineen irtoamista nokista. Liekö syynä ollut huono voitelu vai väärät säädöt. Epäilenpä, että paininkupit ovat kuluneet myös kuopalle. Äänettömiksi noita ei saa oikealla säädölläkään.
Edessä on sinulla on kyllä tiedossa 'pikku' remppaa, uusi nokka-akseli plus paininkupit. Jos hankit uuden nokan ja aiot pitää auton, silloin kannattaa vaihtaa myös paininkupit, koska vanhat kuluneet paininkupit syövät uuden nokan normaalia nopeammin. Noita paininkuppeja löytyy varmaan Muukkoseltakin hyllystä suoraan. Löytynee std kokoisena, että ylikokoisina. Jos joutuu ottamaan ylikokoiset, silloin pitää painikuppien reijät kannesta koneistaa vastaavasti. 8V koneeseen ei onneksi tarvita kuin maksimissaan 8 kuppia.
terv.Coupe

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Löysin nokan ja paininkupin välyksen suositusarvoiksi imupuolelle 0,380-0,450 mm ja pakopuolelle 0,430-0,500 mm. Pitänee mittailla nuo kun availen uudemman kerran. Luulisihan tuon naputuksen syyn löytyvän jostain liiallisena välyksenä, vai? Miksei muuten kannata käyttää konetta jos haluaa paikallistaa naputuksen kohteen silmällä? Hyvä idea kyllä tuo kampiakselin päästä pyörittely :)

Onko paininkuppi se pyörylä mitä nokka painaa alaspäin ja löytyykö säätöpala jostain sen alta vai toisinpäin? Nokkia en varmasti ihan heti uskalla irti ottaa kun en saisi niitä takaisin oikeaan vaiheeseen ja kilinkolin kone remonttiin...

Piru kun ei ole varaa tuommosiin 59 €:n momenttiavaimiin. Saishan tuolta semmosen halpismallin 4,9 €:llä jossa viisarina toimii koko avaimen varren mittainen osoitin... Liekkö tekee mitään vai saisiko tuosta edes osviittaa. lopulliset kannenpulttien kiristysarvot taisi olla jotain 90 nm. Lienevätkö tällä hetkellä sinne päinkään kun käsivaralla kiristelin :(
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: 164 TS venttilikopan alta

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Coupe kirjoitti:Hei!
Noin äkkipäätä katsottuna nokka-akseli on vaihtorajassa, koska nokkien ja paininkuppien kosketus aiheuttanut aineen irtoamista nokista.
Edessä on sinulla on kyllä tiedossa 'pikku' remppaa, uusi nokka-akseli plus paininkupit
Joo saattaahan se olla että en tuohon katiskaan ala nuin kallista remppaa ikänä tekemään. Venttiillikoneisto on ääntänyt ihan samalla tavalla jo 3,5 vuotta ja 75 tkm joten ei tuo enää hirveästi stressaa. Kahdessa tai kolmessa yksittäisessä "nokassa" oli tuommoisia pikku naarmuja -imupuolellakin yhdessä nokassa. Kulkee mukavasti eikä ole käynnissä mitään vikaa ollut. Kannattanee kuitenkin ilmeisesti seurailla nokkien kulumista jatkossa. Mistäs huomaa että nokat ovat vaihtokunnossa -nouseeko mekkala vai tuleeko öljyn mukana rautasilppua ulos koneesta?

voisiko olla että tuolla parin vuoden takaisella kansipahvin leviämisellä on jotain tekemistä tuon irronneen matskun kanssa? -kävi nimittäin aika kuumana ja nesteet menivät sekaisin ihan huolella...

Onko muuten mitään saumoja koneistaa nokkia uusiksi ettei tarvitsisi pistää 1600 € uusiin nokkiin. Tuolla rahallahan saa saksasta jo kokonaan uuden koslan V6:lla ja täysihoidolla..? Ei pojat työtön pummi tuommoseen kykene... :cry:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

On se viisari mallikin parempi kuin ei mitään.Ei kellään tutulla olisi lainata?
Ne säätölevyt on sen paininkupin alla/venttiilivarren päässä. Eli jos menee säätämiseksi niin pitää kupit saada pois tieltä. Ja se taas vaatii nokkien irroittamista.
Oikeastaan tuossa mallissa ei ole vaikeaa nokkien irroittaminen. Mutta kun se vaatisi sen momenttiavaimen. Ketjuun riittää kun sen löysää ja merkit ovat hyvät kampiakselilla ja nokissa.
Käynnistäminen ilman koppaa kyllä onnistuu ja se ei edes paljoa roiski sieltä öljyä. Mutta vaarana juuri se että sinne tippuu jotain, tai jotain jää sinne väliin. Vaikkapa asentajan sormi. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:On se viisari mallikin parempi kuin ei mitään.Ei kellään tutulla olisi lainata?
Olisihan tuolla työkalujen joukossa monettiavainta. Mallia halpa, mutta parempi kuin viisarimalli. Kyllä sitä saa lainata, jos viihtii tulla hakemaan. Oulun kupeessa kun asun ja Oulun puolella on työmaa niin haku tuskin on iso kynnyskysymys.

- J

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 164 TS venttilikopan alta

Viesti Kirjoittaja Coupe »

[quote="pulukka"][quote="Coupe"]Hei!

Itse kyselisin vaikka käytettyä hyväkuntoista pakonokka-akselia.
Samoin noita paininkuppeja, jos ne ovat vaihtorajassa. Ei kait uudet nokat sentään 1600€ kustanna. Veikkaisin n. 300€ kappale esim. Muukkosella.
Foorumilaisilla 164:n omistajilta/purkajilta löytyy varmasti varastoistaan käyttökelpoisia akseleita sopuhinnalla. Ei muuta kuin ilmoja kehiin.
Coupe

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

muukkosella näyttäis nokat maksavan 665 € (ilmeisesti pari?), joten ei kovin halpaa lystiä ole... Katellaan miten tuo kuluminen etenee, saattaapa olla että aukaisen seuraavan kerran tuon kopan vasta kesällä ja katon onko lisää kulumaa... Luulempa että nuo nokat kyllä kestävät vielä tuon 50 -70 tkm, mitä tuolla rassilla tullee ajeltua. Jos tuntuu kalkattelevan entistä kovempaa jatkossa niin pitänee tuveta toimenpiteisiin.

Kiitokset Mikkiljille momenttitarjouksesta, pistetään korvan taakse. Tosiaankin saattaa olla että ens kerran kun olen kantta avaamassa on tullut hankittua jo oma avain.

Ei perkele, ois pitäny jättää koko koppa aukaisematta niin ei ois tarvinnu stressata mitään nokka-akselien kulumia. Paskat, olkoot! Jos räjähtää koko kone niin pitänee ostaa kokonainen varaosa-auto ja vaihtaa kone päikseen. Oppiipahan nikkaroimaan. Tästä lähtien en nimittäin enää teetä isompia remontteja tuohon autoon muuta kuin omalla jakarilla -vituttaa maksaa auton arvon verran jostain saatanana kytkin- tai kansiremontista. Pitää fiksata ukin Lada ajokuntoon jos joku laukeaa ja ruveta itse repimään alfasta konetta auki; mitäpäs siinä enää sitten menetettävää vaikka kestäisi puoli vuotta koko operaatio?

Pitänee kysyä vaikka Joensuun moottorikoneistamolta tuommosen nokka-akselin korjaamisen hintaa -kaipa siihen saa osaava ihminen lisääin tavaraa vaelttua ja sitten sorvattua uudenveroiseksi... vai..? Onko muita koneistamoita mitä tulee mieleen Oulu-Joensuu -akselilla?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Itsellä ei ole kokemusta nokkien hionnasta, mutta sedät kertovat, että huvi maksaa lähes uusien nokkien verran.

Ei se moottori varmaan räjähdä vaikket nokkia vaihda, mutta naputus kasvaa ja paininkupit saattavat kulua -> lisää vaihdettavia osia.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Omasta 155:sta oli ykköspytyn pakonokka päässyt kulumaan todella pahasti. Uusi yksittäinen pakonokka-akseli muukkoselta olisi maksnut 250€. Päätin kuintenkin korjata vanhan akselin, koska vain yksi nokka oli kulunut. Gt-motor:lla Pitäjänmäessä täyttö ja hionta maksoi 93€. Autoon oli teetetty venttiilien säätö automilanossa vajaa 50tkm sitten, mutta silti jostain syystä kaikki pakopuolen säädöt olivat päin seiniä. Imupuolella säätöarvot olivat kohdallaan. Ei muuta kuin uusia säätöpaloja ostamaan. Soitto teltta-autoon aiheutti sydämen tykytyksiä. Hinta 17€ ja rapiat kappale :crazyeyes: . Automilanosta saa samat palikat 8€/kpl, tosin en vielä tiedä löytyykö oikeita kokoja, toivottavasti. Tosin on tuokin hinta aika suolanen jos vertaa esim. volvon säätöpalojen hintaan, joita kaveri juuri osti. Muistaakseni kappale hinta oli 0.30 tai 0.60 euroa kappale :roll:. On se Alfan omistaminen ihanan kallista :mrgreen:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jos vanhoista teetättää niin kanattaa kyllä harkita pinnoitustakin sen jälkeen, muuten ei ole kovin pitkaikäiset..

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Kovasti väittivät, että ei tarvitse pinnoittaa ja muistaakseni siinä oli jokin tarttuvuus ongelma tai jotain sellaista. :roll:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

saahan sitä aina väittää itse olen erimieltä..
tosiasia on että noissa vahemmissa alfoissa nokka akseliongelmat johtuvat lähinnä siitä ne on tehty liian pehmeästä tavarasta ja tämä koskee ainakin noita vanhoja 8V teeässiä..

voi toki olla että noissa alkuperäisissä ei pinoitteet pysy mutta allekirjoittaneen aikanaan omistamaan 75TS:ään asennetut Barbianin virinokat oli käsitelty jollain pinnoitteella..
Viimeksi muokannut 90, 13 Touko 2005, 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko 8v:n venttiilien säätöpalat jotenkin eksoottista tavaraa eli pitääkö hakea nimenomaan Deltasta? Jos vastaavia löytyy jostain kansipajalta niin ovat varmaan vähän fiksummissa hinnoissa.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ei ne kovin eksoottiset muuten ole paitsi kun on 9mm venttiilit niin ei ihan kaikista pienimmistä pajoissa löydy. Siis nehän on ymmärtääkseni samat kuin V6:n imupalat

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tulipa sitten mitattua omastakin, kun kadonneita tehoja etsin:

imu 0,30-0,35mm
pako 0,35-0,40mm :?

Alanko viilaamaan / vaihtamaan, vai jätetäänkö sinne?
Nuo imut nyt ei varmaan noin paljon laajene lämmetessäänkään?
Onko nuo sitten ollut tehtaalta asti liian pienillä välyksillä, koska eikös
kuluminen lisää väliä?

nosto 11,0mm - 11,15mm imupuolella
9,55mm - 9,65mm pakopuolella

Kommentteja?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarno kirjoitti:Onko nuo sitten ollut tehtaalta asti liian pienillä välyksillä, koska eikös kuluminen lisää väliä?
Taitaa vähän riippua. Jos seetit ja venttiilinlautaset kuluvat, venttiili nousee ylöspäin ja välys pienenee, mutta jos paininkupit kuluvat, välys kasvaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Jep. Pienempään suuntaan se kuulemma käytännössä Alfan moottoreissa meneekin normaalisti. Jos alkaa suurentua niin jotain on pielessä...

Enpä sitten ala säätämään, noi on kuulemma just hyvät välykset. Ei rallata ja aukee vähän aikasemmin. --> Enemmän tehoa. 8)

Jatketaan puristuksien mittauksella kunhan keretään.

Vastaa Viestiin