Uudet moottorit
Valvoja: Moderators
Uudet moottorit
Uusien GM pohjaisten moottoreiden sarjasta on puuttunut 220-250 teholuokka, joka on nyt julkistettu. Aika passeli virittelyn lähtökohta, vai mitä? Pyttyjä riittävästi ja turbo valmiina. Tuohon kun pulttaa mölyputken, ilmanotot ja chipit... nam. Ja jos kierrosherkkyys on GM koneissa huono, niin vanhat keinot käyttöön ja vauhtipyörästä ylimääräiset pois.
Lähde: Autopareri, mistä lie alunperin
"GM announces new turbocharged 2.8 litre V-6 engine
Detroit, Michigan - General Motors announced a new 2.8 litre turbocharged V6 engine, the third variant of their global V-6 family. Engineers from GM Powertrain in North America and FGP - the Europe-based Fiat-General Motors Powertrain consortium - as well as Australian-based Holden collaborated on the development.
The 2.8L V-6 Turbo debuts in the Aero models of the all-new Saab 9-3 SportCombi, Sport Sedan and Convertible. Technology such as a twin-scroll turbocharger and variable intake valve timing helps the 2.8L V-6 Turbo achieve 250 horsepower and 258 lb.-ft. of torque in the 9-3.
"The 2.8L V-6 Turbo has a strong, linear feel that gives the impression of a larger-displacement engine," said Tim Cyrus, global V-6 chief engineer. "The feeling of power is tremendous, but so is the smoothness and refinement built into the engine."
The global V-6 engine family also includes a 2.8L V-6 VVT normally aspirated version which debuted in the 2005 Cadillac CTS, as well as a 3.6L V-6 VVT version that also is available in the CTS. The 3.6L V-6 VVT also is available in the 2005 Cadillac STS and SRX, as well as the Buick Rendezvous and LaCrosse. It is available under the Alloytec brand name in the 2005 Holden Commodore, Calais, Berlina short wheelbase, Statesman and Caprice long wheelbase, Ute, Cab Chassis and Crewman. All use variable valve timing for optimal performance and emissions control.
The 2.8L V-6 Turbo is built at Holden's Port Melbourne, Australia facility, along with 3.6L variants of the global V-6."
Lähde: Autopareri, mistä lie alunperin
"GM announces new turbocharged 2.8 litre V-6 engine
Detroit, Michigan - General Motors announced a new 2.8 litre turbocharged V6 engine, the third variant of their global V-6 family. Engineers from GM Powertrain in North America and FGP - the Europe-based Fiat-General Motors Powertrain consortium - as well as Australian-based Holden collaborated on the development.
The 2.8L V-6 Turbo debuts in the Aero models of the all-new Saab 9-3 SportCombi, Sport Sedan and Convertible. Technology such as a twin-scroll turbocharger and variable intake valve timing helps the 2.8L V-6 Turbo achieve 250 horsepower and 258 lb.-ft. of torque in the 9-3.
"The 2.8L V-6 Turbo has a strong, linear feel that gives the impression of a larger-displacement engine," said Tim Cyrus, global V-6 chief engineer. "The feeling of power is tremendous, but so is the smoothness and refinement built into the engine."
The global V-6 engine family also includes a 2.8L V-6 VVT normally aspirated version which debuted in the 2005 Cadillac CTS, as well as a 3.6L V-6 VVT version that also is available in the CTS. The 3.6L V-6 VVT also is available in the 2005 Cadillac STS and SRX, as well as the Buick Rendezvous and LaCrosse. It is available under the Alloytec brand name in the 2005 Holden Commodore, Calais, Berlina short wheelbase, Statesman and Caprice long wheelbase, Ute, Cab Chassis and Crewman. All use variable valve timing for optimal performance and emissions control.
The 2.8L V-6 Turbo is built at Holden's Port Melbourne, Australia facility, along with 3.6L variants of the global V-6."
samaa perhetta kuin alfan lohko, eli gm:n uusi alumiininen.....turbo on saabin kehittama.....mutta talla moottorilla ei ole mitaan tekemista alfan kanssaV6 kirjoitti:tuohan on saabin moottori mistä on jo ollutkin juttua aikaisemmin. Tuskin liittyy Alfaan millään tavalla, tehotkin heikohkot 2.8 turbokoneeksi.
alfa on toki kehittamassa 2,8 ja 3,6 tilavuuksia, mutta niiden tulevaisuus on epavarma, tietyista syista.
tahan mennessa alfa on julkistanut seuraavat moottorit
1,9 JTS 160hv
2,2 JTS 185hv
3,2 JTS V6 260hv
suunnitelmissa
2,2JTS Turbo 300hv
3,2JTS TTurbo 400hv
3,6JTS n.320hv
lisaksi on huhuja etta Breran gta versioon tulisi twinturbon sijasta Maseratin V8.....159:iin tulisi tuoi tuplaturbo
Alfan nykylinjauksia seuratessa en ihmettelisi vaikka nähtäis se Cadillacin Northstar V8 useammankin Alfan keulalla tulevaisuudessa
Siihen katumaasturiinhan siitä jo oli sopimukset tehty...olikaan täälläkin joskus juttua? No, sehän on sentäs hieno moottori
Niin onkos nämä Alfan uudet koneet ihan samaa moottoriperhettä kuin Cadillacin uudet koneet? Niillehän tuli just ainakin 3.6L V6. Meinaan vaan, että virityssarjat ovat saatavilla jo (jenkki)markkinoilla


Niin onkos nämä Alfan uudet koneet ihan samaa moottoriperhettä kuin Cadillacin uudet koneet? Niillehän tuli just ainakin 3.6L V6. Meinaan vaan, että virityssarjat ovat saatavilla jo (jenkki)markkinoilla

Jos Fiat on kerran ollut mukana kehittämässä tätä konetta ja Alfankin mallisarjassa on aukko tuossa kokoluokassa, niin en pitäisi minään ihmeenä, että tämä pannu ilmestyisi Alfaan.
Toki sitä voidaan maustaa Alfalle lisää esim tyyliin turboton 220.hp ja turbolla 260hp. No tuo menisi jo päälekkäin julkistettujen mallien kanssa.
Toki sitä voidaan maustaa Alfalle lisää esim tyyliin turboton 220.hp ja turbolla 260hp. No tuo menisi jo päälekkäin julkistettujen mallien kanssa.
ei, vain lohko on sama...missaan alfan moottorissa ei ole samaa kantta kuin gm tuotteissa...luulin sen olevan jo selva asiaalfista kirjoitti:Jos Fiat on kerran ollut mukana kehittämässä tätä konetta ja Alfankin mallisarjassa on aukko tuossa kokoluokassa, niin en pitäisi minään ihmeenä, että tämä pannu ilmestyisi Alfaan.
Toki sitä voidaan maustaa Alfalle lisää esim tyyliin turboton 220.hp ja turbolla 260hp. No tuo menisi jo päälekkäin julkistettujen mallien kanssa.

northstar moottoreista fiat autolla ei ole sopimusta...
kuten sanoin jo brerassa saatetaan nahda maseratin V8, ja isommassa kamalissa myos (nyt siis n465cm)
Tässä faktaa päinvastaisesta nyt kun sen löysin jälleen.Mirafiori kirjoitti:northstar moottoreista fiat autolla ei ole sopimusta...
kuten sanoin jo brerassa saatetaan nahda maseratin V8, ja isommassa kamalissa myos (nyt siis n465cm)
"Automotive News / February 21, 2005
In the breakup of the GM/Fiat Group alliance, GM agreed to provide Northstar V-8 engines to Alfa... ------ ...Kamal SUV with Northstar. "
V6sen valmistuskuvio:
"The V6, incidentally, has a tortured birth, and could be described as a 'global' engine for the wrong reasons. It's initially built up in Australia by Holden, complete with original Holden heads, then shipped to the US, where it's taken to bits and all the Alfa castings, intake and exhaust systems are added. The pieces are then sent to the Alfa plant at Pomigliano d'Arco (where the 159 is made), and built up into an Alfa engine. The block castings, however, are partly sourced from Teksid in Mexico, so parts of the engine end up virtually circumnavigating the world."
kasataan holdenilla valmiiksi koneeksi asti, laivataan USaan puretaan ja lisätään Alfan osia ja loput kasataan saapasmaassa. Ja lohko alunperin meksikosta.

"The V6, incidentally, has a tortured birth, and could be described as a 'global' engine for the wrong reasons. It's initially built up in Australia by Holden, complete with original Holden heads, then shipped to the US, where it's taken to bits and all the Alfa castings, intake and exhaust systems are added. The pieces are then sent to the Alfa plant at Pomigliano d'Arco (where the 159 is made), and built up into an Alfa engine. The block castings, however, are partly sourced from Teksid in Mexico, so parts of the engine end up virtually circumnavigating the world."
kasataan holdenilla valmiiksi koneeksi asti, laivataan USaan puretaan ja lisätään Alfan osia ja loput kasataan saapasmaassa. Ja lohko alunperin meksikosta.

taytyy varmistaa tuo juttu mutta kuten jo sanoin toisessa topicissa ferrari-maserati-alfa moottorit tulevat gm pohjaisten tilalle alfassa 2010.alfista kirjoitti:Hö! Mitä järkeä?V6 kirjoitti: kasataan holdenilla valmiiksi koneeksi asti, laivataan USaan puretaan ja lisätään Alfan osia ja loput kasataan saapasmaassa. Ja lohko alunperin meksikosta.