T-t-t-täristää.
Valvoja: Moderators
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
T-t-t-täristää.
Kesägummit tuppaavat hieman täristämään. Tasapainotukset ja suuntaukset on tehty tällä viikolla ja rengaspaineet ovat oikein, mutta silti 125-130:n nopeuksissa ratin kautta välittyy ylimääräistä värinää. Ei nyt ihan mitään amalgaamit irrottavaa, mutta äsyttävää kuitenkin.
Missäköhän mättää? Vai eivätkä nuo 45-sarjalaiset vain tykkää alkukevään karkeasta asfaltista?
Missäköhän mättää? Vai eivätkä nuo 45-sarjalaiset vain tykkää alkukevään karkeasta asfaltista?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Likaisessa eivät pysy ja koska maksavat ja osa rengassatseista hankalia tasapainottaa niin liikkeet tasapainottavat vain staattisesti. Mutta tämä selitin jossakin viestiketjussa....
Mitkäs renkaat kyseessä? Ja vanteet suorat? Ja renkaat pyöreät?

Mitkäs renkaat kyseessä? Ja vanteet suorat? Ja renkaat pyöreät?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: T-t-t-täristää.
Älä aja ko. nopeuttaVittorio Jano kirjoitti:125-130:n nopeuksissa ratin kautta välittyy ylimääräistä värinää.

Vakavasti ottaen, joskus talvisäilytyksen aikana rengas "muuttaa" muotoaan. Eli kudos ei ole täysin pyöreä. Saattaa oieta itsekseen tai sitten ei. Joskus aikoinaan Nokian kumit tekivät tätä.
EDIT: 600 täynnä...
Makaroonia jo vuodesta -98
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tarkennetaan ja vastataan. Renkaat ja vanteet eivät ole uudet, vaan yhden kesän ajetut. Vanteet ovat miltei takuuvarmasti suorat. Osumiakaan ne eivät ole saaneet (ellei emäntä sitten...). Renkaat ovat 215/45 Aurorat.
Uskottavimmalta vaikuttaa ts. se, että tasapainotus on mennyt persiilleen tai sitten kumit hakevat muotoaan lämpimässä autotallissa vietetyn talven jäljiltä. Seurataan tilannetta.
Uskottavimmalta vaikuttaa ts. se, että tasapainotus on mennyt persiilleen tai sitten kumit hakevat muotoaan lämpimässä autotallissa vietetyn talven jäljiltä. Seurataan tilannetta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Alleggerita kirjoitti:Täristys voi johtua vanteista vaikka olisivatkin ihan suorat. Onko sovitus keskiöön tiukka? Jos keskitys jää pulttien varaan, niin tod. näk. ravistaa jollain nopeudella ja taitaa muutenkin olla laiton.
Nämä aspektit kävivät mielessä minullakin. Keskiösovitteet ovat uudet, mutta ainakaan pyörää paikalleen laittaessa en väljyyttä huomannut. Tasapainotuksen tehnyt hemmokaan ei moisesta mitään maininnut.G500 kirjoitti:ettei vaan ne epäkeskopultit nyt tekisi kiusaa?.
Tänään taas työmatkalla haistelin noita värinöitä. Ihan alkumatkasta meno oli sileää, mutta sitten tärinä voimistui. Vai olenkohan vain yliherkkä? KYllähän sitä autostaan vikoja löytää, kun vain yrittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: T-t-t-täristää.
Minulla hienoisen tärinän aiheuttajaksi paljastui 155:ssa viimein kumit, jotka eivät olleet aivan pyöreät. Vanteissa vikaa ei ollut. Tämä vaiva korostui madalletulla alustalla ja matalilla kumiprofiileilla. Jos alustaa on madallettu, pitää iskareiden olla ehdottoman hyväkuntoiset (miel. Konit tms), samoin vetonivelet. Hamassa hisitoriassa joillakin rengasliikkeillä oli jopa rengassorveja, joilla pienet heitot höylättiin pois mutta en tiedä onko tänäpäivänä enää moisia värkkejä kellään.Vittorio Jano kirjoitti:Kesägummit tuppaavat hieman täristämään. Tasapainotukset ja suuntaukset on tehty tällä viikolla ja rengaspaineet ovat oikein, mutta silti 125-130:n nopeuksissa ratin kautta välittyy ylimääräistä värinää. Ei nyt ihan mitään amalgaamit irrottavaa, mutta äsyttävää kuitenkin.
Missäköhän mättää? Vai eivätkä nuo 45-sarjalaiset vain tykkää alkukevään karkeasta asfaltista?
Coupe
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: T-t-t-täristää.
Ja lisää hyviä pointteja. Iskarit ovat tod.näk kulahtaneet; vajaat 90tkm taulussa, joista viimeinen vuosi Weitecin jousilla. Vetareista en osaa sanoa.Coupe kirjoitti:Minulla hienoisen tärinän aiheuttajaksi paljastui 155:ssa viimein kumit, jotka eivät olleet aivan pyöreät. Vanteissa vikaa ei ollut. Tämä vaiva korostui madalletulla alustalla ja matalilla kumiprofiileilla. Jos alustaa on madallettu, pitää iskareiden olla ehdottoman hyväkuntoiset (miel. Konit tms), samoin vetonivelet.
Tulee hyviä vinkkejä - kiitos kaikille!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
No onpas todellinen Alfa-puristin mielipide.155156 kirjoitti:Omana mielipiteenä heitän tällaisen: Alfa Romeoon vain alkuperäisiä vanteita. Sopivuus taattu ja näyttävät hyvältä.

Onhan ne alkuperäiset harvinaisen tyylikkäitä ja omaperäisiä muiden automerkkien vastaaviin.. Mutta ei ne nyt ihan NIIIN hienot ole. IMHO
156 2.0 TS ['98]
Kyllähän ne pultit sen keskityksen hoitaa, ei keskio oo monessa vanteessa kovinkaan tarkalla toleranssilla. Itse oon käyttäny ihan eri autojen isommalla keskireiällä varustettuja vanteita ilman mitään tärinöitä. Eikäpähän katsastusmieskään oo ikinä moisesta huomauttanuAlleggerita kirjoitti:Jos keskitys jää pulttien varaan, niin tod. näk. ravistaa jollain nopeudella ja taitaa muutenkin olla laiton.

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Tuo ei valitettavasti pidä paikkaansa, vaan renkaan keskitys napaan kannattaa aina tehdä keskireiän avulla. Esim. E30 sarjan bemua ei saa tärinättömäksi, jos keskireikä vanteessa ei kohdista vannetta. nimim. monta tapausta nähnyt.eltsu kirjoitti:Kyllähän ne pultit sen keskityksen hoitaa, ei keskio oo monessa vanteessa kovinkaan tarkalla toleranssilla. Itse oon käyttäny ihan eri autojen isommalla keskireiällä varustettuja vanteita ilman mitään tärinöitä. Eikäpähän katsastusmieskään oo ikinä moisesta huomauttanuAlleggerita kirjoitti:Jos keskitys jää pulttien varaan, niin tod. näk. ravistaa jollain nopeudella ja taitaa muutenkin olla laiton.Tietysti jos on epäkeskopultit niin sitten keskireiän vaikutus varmaan korostuu?
edit: kirj. virheitä

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Aika tarkkaan saa pultit kiristää ristiin jos aikoo hoitaa keskityksen pelkästään niillä. Mulla oli edellisen auton talvivanteissa alun perin ihan liian suuret keskiöreiät eikä mitään sovitteita. Jos varovasti kiristi ristiin vähän kerrallaan niin ravistus oli aika pientä mutta pois sitä ei saanut ennen kuin sorvautin kunnolliset sovitteet.
- Epäkelpokeräilijä -
No sitten mulle on kyllä sattunut ihmeellisiä autoja matkalle, mutta kyllä meinaan taas kerran huomenna keskittää pulteilla vanteet nissanin alle kuten olen tehnyt ennenkin. Enkä myöskään oo huomannu mitään tärinöitä ainakaan 160 kmh nopeuteen asti jonne joskus koitin.... Tai sitten mulla on vaan niin paatunut perse ettei se noteeraa pikku tärinöitä miksikään 
Edit : Scuderia, ei sulla sattunu oleen ooppelin 4x100 jakoset 4x98 tilalla? Sillon pitää kiristellä hieman tarkemmin


Edit : Scuderia, ei sulla sattunu oleen ooppelin 4x100 jakoset 4x98 tilalla? Sillon pitää kiristellä hieman tarkemmin



Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen : Jos tärinä on "ylimääräistä värinää" niinkuin vittorio kuvasi ekassa viestissä, en usko sen johtuvan vanteen keskityksestä. Värinällä ymmärrän ns. taajuudeltaan nopeaa (hieromasauva?
) tärinää. Jos vanne ei olisi keskellä, tekisi ennemminkin ns. ravistusta, koska pyörä ei pyöri kovinkaan montaa kierrosta sekunnissa vielä tuossa vauhdissa. Onko vetonivelet, laakerit yms. kunnossa ja jarrulevyt suorat? Tai sitten tosiaan renkaan rakenteessa joku vika...

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Kyllä silti saa olla harvinaisen huonosti poratut reiät vanteessa jos vain kartiot on kunnossa ja pulteissa/muttereissa on OIKEANLAINEN kartio eikä se muka keskitä jos tasaisesti kiristää... Muutenhan kartio vääntäisi pultteja vinoon "tiukkaa" keskireikää vasten ja ei sekään käsittääkseni oikein oo hyvä juttu 

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Olen samaa mieltä. Kyllä se on pulttien tehtävä keskittää vanne. Muttereiden kartioissa on sen verran voimaa kiristettäessä että jos eivät ole keskellä niin nehän vääntävät vannetta.eltsu kirjoitti:Kyllä silti saa olla harvinaisen huonosti poratut reiät vanteessa jos vain kartiot on kunnossa ja pulteissa/muttereissa on OIKEANLAINEN kartio eikä se muka keskitä jos tasaisesti kiristää... Muutenhan kartio vääntäisi pultteja vinoon "tiukkaa" keskireikää vasten ja ei sekään käsittääkseni oikein oo hyvä juttu
Itse olen hionut vanteen keskeltä reikää isommaksikin kun on ollut liian tiukka. Jos keskiön tarkoitus olisi hoitaa keskitys niin silloin muttereissa ei saisi olla karioita vaan prikat ja tavalliset mutterit. Kahdesta paikkaa ei voida homma hoitaa.
Kerran kerkesin jo jossain threadissa hehkuttamaan että enää ei tärise kesäkumeillla, mutta paskat.
Ajoin motaria Helsinkiin toissapäivänä ja huomasin tärinän alkavan ja kasvavan merkittävästi joka kerta kun neula nousi yli 130:nen. Erikoista oli se, että rengaiden rullatessa vapaana, ilman vetoa, minkäänlaista tärinää ei esiinny. Huomasin tämän ylämäissä ja kiihdytyksissä kun piti painaa vähän reippaammin kaasua, niin rungon ja ratin kautta välittyvä tärinä moninkertaistui. Jollen nyt ihan väärin ennusmerkkejä lue, niin tämä viittaisi selkeästi väljyyteen/rikkoontumiseen voimansiirrossa. Voiko vetonivelet aiheuttaa moista?
Toisaalta vaaditaan se nopeudeksi "motarihuiput" että ongelma ilmenee toden teolla. Normaalipyörityksessä sitä ei huomaa. Auttakkee!
Ajoin motaria Helsinkiin toissapäivänä ja huomasin tärinän alkavan ja kasvavan merkittävästi joka kerta kun neula nousi yli 130:nen. Erikoista oli se, että rengaiden rullatessa vapaana, ilman vetoa, minkäänlaista tärinää ei esiinny. Huomasin tämän ylämäissä ja kiihdytyksissä kun piti painaa vähän reippaammin kaasua, niin rungon ja ratin kautta välittyvä tärinä moninkertaistui. Jollen nyt ihan väärin ennusmerkkejä lue, niin tämä viittaisi selkeästi väljyyteen/rikkoontumiseen voimansiirrossa. Voiko vetonivelet aiheuttaa moista?
Toisaalta vaaditaan se nopeudeksi "motarihuiput" että ongelma ilmenee toden teolla. Normaalipyörityksessä sitä ei huomaa. Auttakkee!
156 2.0 TS ['98]
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Eipä täristä enää!
Markalla saa markan tavaran jne. Vika löytyi lopulta lähtöruudusta eli ensimmäinen tasapainoitus oli tehty päin persettä. Siellä liikkeessähän hommasta veloitettiin kaksi kymppiä, kun se muualla oli vähintäänkin tuplaten kalliimpi. Nyt selvisi syy siihen, miksi näin on.
Rengas-Vekka otti tänään auton tarkasteluun: keskisovite todettiin passeliksi ja sen jälkeen laitettiin punnukset oikeisiin paikkoihin. Motarilla vetäisin sitten 60 km/h yli sallitun ilman värinöitä.
Ja taas on kivaa! (Ja tonnikin näköjään paukahtanut rikki, mikä on kylläkin lähinnä säälittävää...)
Markalla saa markan tavaran jne. Vika löytyi lopulta lähtöruudusta eli ensimmäinen tasapainoitus oli tehty päin persettä. Siellä liikkeessähän hommasta veloitettiin kaksi kymppiä, kun se muualla oli vähintäänkin tuplaten kalliimpi. Nyt selvisi syy siihen, miksi näin on.
Rengas-Vekka otti tänään auton tarkasteluun: keskisovite todettiin passeliksi ja sen jälkeen laitettiin punnukset oikeisiin paikkoihin. Motarilla vetäisin sitten 60 km/h yli sallitun ilman värinöitä.
Ja taas on kivaa! (Ja tonnikin näköjään paukahtanut rikki, mikä on kylläkin lähinnä säälittävää...)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Njaa, ei se ole siitä hinnastakaan aina kiinni. Joskus aiemmin kerroin kuinka Automaa ei saanut kaverin uuden pösön renkaita tasapainoon vielä kolmannellakaan kerralla kun Karjaan Essolla homma hoitui laakista.
Pääasia ettei täristä enää, mulla on muuten mennyt joka toinen tasapainotus keskimäärin ekalla persiilleen. Kone kun olisi suotava kalibroida joka vanteelle eikä esim. tasapainottaa samaan aikaan jonkun pakun renkaita
Pääasia ettei täristä enää, mulla on muuten mennyt joka toinen tasapainotus keskimäärin ekalla persiilleen. Kone kun olisi suotava kalibroida joka vanteelle eikä esim. tasapainottaa samaan aikaan jonkun pakun renkaita

Tasapainotus
Tasapainotuskoneessa säädetään kolme arvoa. Vanteen tuumat eli leveys ja halkaisija, sitten vielä etäisyys johon vanteen leveys ja ET vaikuttaa. Kun kaikki arvot ovat kohdallaan niin sitten on syytä tarkastaa painotusohjelma.
Erilliset säädöt mikäli laitetaan lyöntipainot reunoihin tai liimapainot jne...
Näistä kaikista arvoista voi joku mättää ja sitten tulee ihmeellisiä lukemia ja varmasti täristää.
Erilliset säädöt mikäli laitetaan lyöntipainot reunoihin tai liimapainot jne...
Näistä kaikista arvoista voi joku mättää ja sitten tulee ihmeellisiä lukemia ja varmasti täristää.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuolla mä olen vaihtanut aina uudet läskit alle, eikä koskaan mitään problemoja.Vittorio Jano kirjoitti:
Rengas-Vekka otti tänään auton tarkasteluun: keskisovite todettiin passeliksi ja sen jälkeen laitettiin punnukset oikeisiin paikkoihin. Motarilla vetäisin sitten 60 km/h yli sallitun ilman värinöitä.