Pohjakosketus ja nyt täristää
Valvoja: Moderators
Pohjakosketus ja nyt täristää
Lähdin aamulla talomme sisäpihalta kadulle auto täynnä renkaita (olin menossa vaihdattamaan uusia kesärenkaita vanhojen tilalle vanteille) ja reunakivetyksen yli ajettaessa auto pääsi niiaamaan sen verran, että edestä kuului kolahdus, kun jokin otti kinni kiveen. Eipä siinä erikoisempaa, vein renkaat laitettavaksi ja ajoin töihin. Töistä lähdettäessä huomasin, että auto oli alkanut täristämään tai värisemään paikoillaan tyhjäkäynnillä. Pien kaasuttelu paljasti, että tärinää esiintyy noin 1700 rpm asti, jonka jälkeen ei enää. Muutaman tunnin seisonnan jälkeen uudelleenkäynnistyksen jälkeen tärinää ei enää ilmennyt. Tosin noin 100m ajon jälkeen se taas palasi. Kellään mitään ideoita mistä mahtaisi johtua ja mitä tuolle kanattaisi tehdä?
Mulla sattui samanlainen tapaus kun ajoin kuoppaan ja auto otti keulasta kunnon kosketuksen maahan. Auto tärisi ja mörisi ihan uudella tavalla. Syyksi löytyi moottorin suojaksi laitetun alumiinisen suojalevyn vääntyminen siten, että se osui moottoriin ja alkoi resonoida. Vein pajalle jossa pohjalevyä hakattiin kiukun voimalla ja ongelma poistui.
Kun tuon autoni ostin (156 2.0 TS SWagon) , niin siinä oli Lambda-antureissa vikaa ostohetkellä ja sovittiin myyjän kanssa, että korjataan liikkeen laskuun. (800€)
Arvatkaa vaan kun ajettiin Seinäjoelta Turkuun ja jääkokkare osui pohjaan. Pohjapanssari otti osumaa ja en sitä matkalla kaikessa siinä huumassa tietenkään noteerannut sen enempää. Sitten mentiin laittamaan antureita ja arvatkaa sainko melkein halvauksen kun kuulin sen helvetillisen pärinän kun pohjapanssari rupes resonoimaan. Ei mitään vaarallista tietenkään mutta helvetillisen ärsyttävä ääni.
