kuusimukisten takavetoalfojen peltisarjoista...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

kuusimukisten takavetoalfojen peltisarjoista...

Viesti Kirjoittaja 90 »

eli eräs kaveri on tuossa miettinyt josko alkaisi tehtailemaan peltisarjoja 116-sarjan kuusisylinterisiin alfoihin eli siis alfat 75V6 / 90V6 / GTV6, on saanut jostain käsiinsä CSC:n täydellisen paketin joten mallitkin olisi valmiina..

nyt vain kysyn yllämainittujen alfojen omistajilta että olisiko tämmöisillä kysyntää? materiaalina käytettäisiin mahdollisesti rosteria..

hintaluokka olisi ehkä noin puolet siitä mitä vastaavat merkkivalmistajilla mutta tarkemmista
hinnoista voidaan puhua vasta sitten kun selviää kysynnän määrä..
jos siis kiinnostuneita löytyy niin ei muuta kuin kommenttia topicin jatkoksi.. :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mikä on peltisarja oikeasti, tai miten eroaa tavallisesta pakosarjasta? Ihan näin lämpimikseni kyselen :oops:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

suurin ero materiaalissa eli normaalit pakosarjat valettu valuraudasta kun taas peltisarjat hitsattu putkesta ja tällöinhän pakopuolen virtaukset paranevat huomattavasti..
ehdoton must varuste mielestäni jos konetta rupeaa virittelemään.. :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

kiinnostaa! :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Miksi rosterista.
Painavampaa kuin tavallinen mustarauta.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no enpä tiedä kun en ole itse niitä tekemässä... :wink:
lojuneeko nurkissa jouten kasa rosteriputkea mutta rosteria tuo kaveri ehdotti..

onnistunee tehdä normaalistakin..mikä tuota estää.. :roll:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kiillotettu rosteri o hienompaa ja paremmat o äänetkii :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tosi on rosterissa on munaa..soundit on kohdillaan ja kehtaa esitellä konehuonetta kavereilekkin... :mrgreen:

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

suurin ero materiaalissa eli normaalit pakosarjat valettu valuraudasta kun taas peltisarjat hitsattu putkesta ja tällöinhän pakopuolen virtaukset paranevat huomattavasti..
Väittäisin, että tuo nyt ei pidä ihan paikkaansa. Jos peltiputkesta tehty sarja on samanlainen muodoltaan ja kooltaan, kuin alkuperäinen valettu, ei se juuri tuo mitään hyötyä virtausten kannalta. Ainoa mihin voi vaikuttaa, on se, että sisäpinta on tasaisempi, jolloin virtaus on marginaalisti parempi, mutta tuo ei varmaankaan penkissä näy.

Eli yleensä originaali valettu sarja on on vaan tehty kaasun poistoa varten, ei niinkään maksimnoimaan se. Eli pakosarjan suunnittelussa on aika paljon hommaa. En siitä juuri mitään tiedä, mutta yksi seikka on ainakin se, että jokaisessa putkessa vastus olisi sama, eli ne olisivat suunilleen saman mittaiset ja muotoiset. Yksi vaikuttava seikka on käsittääkseni myös se, että heti pakokanavan jälkeen on suoraa osuutta tietty määrä. Sitten on vielä hienoimpia konstruktioita, joissa toisesta kanavasta tulevaa kaasua käytetään imemään toisesta tulevaa ns. ejektori-ilmiön avulla.

Lisäksi peltisarja voidaan tehdä ehkä isommasta putkesta, kun materiaalin vahvuus on pienempi valettuun verrattuna. Lisäksi ohuempi materiaali siirtää paremmin lämpöä. Onko se hyvä asia, riippuu sijoituksesta, nimittäin kuumahan lämmittää konehuonetta, mikä ei ole hyvä (saatavana lämpöeristeteippiä).

Uusissa autoissahan on nykyjään aika usein peltinen sarja, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ns. virityssarjan kanssa. Ainakin 33 16v:ssä on vakiona peltisarja, joka on silmämääräisestio ihan siistin mallinen. Tosin Muukkonen myy siihenkin virisarjaa.

Siis, jos kaverilla on malli, niin siitä voi ihan hyvin tehdä samanlaisen ja varmasti on tyytyväisiä käyttäji. Kannattanee kuitenkin muistaa, että pakosarjan ja putken merkitys ei yleensä ole kovin suuri, jos koneelle ei ole tehty muuta virtystä tai alkuperäinen sarja ei ole suunnittelultaan ihan skeidaa. Yleensä vakio sarja ja putki virtaavat riittävästi vakio koneeseen nähden, eli mitään isoja tehonlisäyksiä on turha odotella. pari heppaa kylläkin on ihan mahdollista, äänet muuttuu ja status nousee :-)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kyllä se suurin rakenteellinen ero on edelleenkin materiaalissa valuraudassa ja peltiputkessa on kuitenkin melkoinen ero...
jos mallina käytetään CSC:n neliosaista sarjaa sarjaa niin virtausten kannalta mallikappale on melkeinpä paras mahdollinen..
eihän nyt huonosti sunniteltuja kukaan viitsi autoonsa laittaa jos hyöty on puhdas nolla.. :roll:

tuo tietosi on itsestään selvää joten enpä viitsinyt siitä kirjoitella mutta ihan kiva kun sinä kirjoittelit niin sellainenkin tietää nuo faktat joka ei niitä ole ennen tiennyt... :wink:

ja nimeomaan alfan takavetomalliston kutosessa hyöty on taatusti isompi kuin tuon kaksi hevosvoimaa koska vakiosarja on todellakin aivan onneton..
kun taas esim nelisylinterisissä 75 :ssa vakiovalusarja on suht hyvänmallinen jota ei aivan ekaksi kannata lähteä vaihtamaan..
seitenvitoseen kun vaihtaa QV-nokat, hieman nostaa puristuksia ja pistää pakosarjat ja putkiston kondikseen niin liikutaan jo liki vakion kolmelitraisen tehoja kun puhutaan pienemmästä 2.5:sta koneesta..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tässäpä netistä ongittu kuva CSC-peltisarjasta..

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2724

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ihan hyvällehän nuo näyttävät noin maallikon silmään. Kaikki putket on väänneety saman mittaisiksi ym.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..kyllä tuosta on hyvä lähteä ottamaan mallia..itse neuvottelin jo parista satsista asevelihintaan.. :wink:

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Aika "virtaavan" näköinen.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Voisin ottaa yhdet. Mistä rosterista noi tulis? Ois tietenkin ihan kiva nähdä joku valmis paketti ennen virallista ostopäätöstä.
Niin ja omat sarjat voisin ottaa ilman noita joustopätkiä. Ne ku on itsellä ihan uudet.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no tämä idea on toistaseksi pistetty jäihin.. :?
valitettavaa kyllä..

Avatar
GangstaPapa
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30

Viesti Kirjoittaja GangstaPapa »

Harmi :( Olisin pari halunnu
Autot

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

älä muuta viserrä, itsekkin olisin parit tarvinnut.. :(
homma kaatui lähinnä kaverin työkiireiden eli ajanpuutteen takia..ehkäpä sitten kuitenkin tulevaisuudessa.. :wink:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Lähdenkin tästä rakentamaan lämpösuojapeltejä pakosarjan ja auton väliin. 5 mm etäisyys moottorin kiinnityskumiin ei voi olla hyväksi. Thermotecit ei auta mitään. Vitun rosterisarjat.

Näin jälkeenpäin pellittäminen onkin mukavaa. 5 mm pellille, 15 mm sormille, vain räikkä puuttuu, ja avain on kai kantapään alla.

- Eli tämä viesti vain vinkiksi vaikka projekti onkin jäissä - mitoitusten täytyy olla tarkat, eikä sekään auta, koska tilaa ei vain ole. Varmasti tulee kuuma, ellei jopa tulenpalavan kuuma. Nuo CSC:t ovat toki erilaisia, meikäläisellä ensiöputket loppuvat konehuoneen ölypohjan liitoksen kohdalle. Siinä kohdalla on tasan nyrkin kokoinen alue käytössä pakoputkille.

- Vinkki 2. Kun ohjaustehostin alkaa vuotamaan, vuotaa se öljynsä siihen poikittaispalkkiin. Siinä oleva hengitysreikä (josta öljy vuotaa maahan) on tasan pakoputken alkuosan päällä.

Yiihaa. :drinking:

Vastaa Viestiin