Ongelmana on ne pakoputkiston ympärille kääräistyt naurettavan ohuet suojapellit hieman ennen putkien yhtymistä yhdeksi putkeksi. Niistä on hitsisaumat alkaneet pettää ja nyt ne pärisevät siellä melko ärsyttävästi. Ideana olisi ottaa ne kokonaan pois sieltä ääntelemästä, mutta onko niillä joku oikeakin tarkoitus esim. lämmittää kattia. Eli voiko poistamisesta tulla ongelmia päästömittauksessa?
Onkohan niillä joku lämmöltä suojaava vaikutus esim. suojakumien suuntaan tms? Olen itse aikanaan laittanut klemmarit niiden ympärille, joka hiljensi ne mutta taas pitäisi käydä ne läpi kun alkaa päristä.
Taidan ottaa ne sieltä pois, olkoot vaikka mitkä pakokaasun esilämmittimet, lähestyvässä katsastuksessa sitten huomaa, oliko niillä vaikutusta arvoihin.
Kerran yhden korjaajan kanssa noita katseltiin ja tultiin siihen tulokseen, että niillä on todennäköisesti tarkoitettu suojella vetonivelten kumeja, aivan kuten Giri jo ehdottikin. Koska olivat aika rapeassa kunnossa, niin kuorittiin saman tien suurin osa pois . Eipä tuo ole ainakaan minulla päästöarvoihin vaikuttanut.
Oma tietoni ei ole mitään varmaa, mutta käsitys on, että ne on juurikin katin lämmitystä varten. Kuten HarZa tuossa ihmetteli, niin niitä tosiaan ole kaikissa malleissa, luultavasti juuri katillisista puuttupi. Kattihan on todella takana 33:ssa, eli ennemmin hitsaisin ne paremmin kiinni. Ne tosiaan irtoaa ne saumat, huomattu on.
Mulla ne kanssa pärisi ja hitsaaminen on turhaa, kun se on niin ohutta, ettei hitsi kestä kauaa kiinni. Pisteettiin siihen haarakotaan reikä ja pulttilävitse ja runtattiin kiinni. Toinen pää runtattiin pakoputkilemmarilla kiinni. Ei pärise enää.
No voi perhana! Mitäköhän tässä nyt sit tekis, kun tulee erilaisia mielipiteitä asiasta. Jos ne on helposti saatavilla kiinni, niin sitten klemmari ympärille, mutta jos homma menee liian vaikeaksi, niin pellit veks.