16v ajoituksenmuunnin PRKL!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

16v ajoituksenmuunnin PRKL!

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Kyllähän se TAAS :evil: alkoi niin ihanasti nakuttamaan. Hiukkasen taustaa tapahtuneesta. Autoon vaihdettiin jakohihnan vaihdon yhteydessä 63 metriä ajettuna dieselsoundin takia yllätys yllätys tuo jakohihnaratkaisujen ohella Alfan moottoriosaston ihanin sunnittelunkukkainen ajoituksenmuuntomokkula. Nyt autolla on ajettu 87 metriä, ja taas nakuttaa niin saatanasti :crazyeyes: aina käynnistyksen jälkeen noin 5-10 sek. ajan. Vanha muunninhan kävi dieseliä hela tiden sillon loppuvaihessa.

Siis kysymykset kuuluu, kuinkas pitkälle noilla yleensä on ruukattu päästä? Lienee 24tkm lyhyydessään jo SE luokkaa? Voikohan autossani olla jotain vialla (vai onko mulle osunut vaan normaaliakin heikompia osia) kun ei meinaa lyhennetyn hihnanvaihtovälin puoliväliin selvitä ilman jakopääremonttia?
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vaihdoitko vai kunnostitko edellisen? Silleen ihme juttu kun ketjukoneiden säädin on "idiootti" varma niin uudempaan ei ole osattu sellaista rakentaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Oliko tuo 60 tienoilla vaihdettu muunnin uusi vai korjattu? Molempia on liikkeellä ja kuulemani mukaan Teltta käyttää ainkin pääasiassa tuota korjaussarjaa.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 16v ajoituksenmuunnin PRKL!

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Il Mostro kirjoitti:Kyllähän se TAAS :evil: alkoi niin ihanasti nakuttamaan. Hiukkasen taustaa tapahtuneesta. Autoon vaihdettiin jakohihnan vaihdon yhteydessä 63 metriä ajettuna dieselsoundin takia yllätys yllätys tuo jakohihnaratkaisujen ohella Alfan moottoriosaston ihanin sunnittelunkukkainen ajoituksenmuuntomokkula. Nyt autolla on ajettu 87 metriä, ja taas nakuttaa niin saatanasti :crazyeyes: aina käynnistyksen jälkeen noin 5-10 sek. ajan. Vanha muunninhan kävi dieseliä hela tiden sillon loppuvaihessa.

Siis kysymykset kuuluu, kuinkas pitkälle noilla yleensä on ruukattu päästä? Lienee 24tkm lyhyydessään jo SE luokkaa? Voikohan autossani olla jotain vialla (vai onko mulle osunut vaan normaaliakin heikompia osia) kun ei meinaa lyhennetyn hihnanvaihtovälin puoliväliin selvitä ilman jakopääremonttia?
Tarkka matkamittari sinun autossa,minulla näyttää trippikin vaan 100 metrin tarkkuudella
:wink:

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Kyllä sen uusi piti olla. Vaihdatin sen silloin Muukkosella, puhetta oli silloin kunnostamisesta mutta sanoivat että niitä on kahta erilaista ja mun mallia ei voi kunnostaa joten vaihtoivat kokonaan uuteen. Tai ainakin laskuttivat :? uuden mukaan. Nyt pitäisi olla sellainen kunnostettava kiinni. Kerkisin kyllä tilata jo uudenkin Englannista 134 e hintaan, jos pahenee ja tulee vaihto piankin eteen. Kuitenkin ajatuksena olisi rimpuilla tuonne hihnanvaihtoon/lähelle sitä jos ei ihan mahdottomaksi mene (eli nakuta koko ajan) ennen sitä.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös se muunnin ala yleensä jumittaa sen vuoksi, että sinne kertyy kakkaa eikä jousi enää jaksa palauttaa muunninta pienten kierrosten asentoon? Mahtaisikohan Forte tms. -pesu auttaa?

Mulla naputti muuntimen vaihdon jälkeenkin joskus ihan aavistuksen tyhjäkäynnillä, mutta taisi olla tilapäinen ongelma kun ei ole viime kesän jälkeen esiintynyt. *kop kop*
- Epäkelpokeräilijä -

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Voishan tuota pesua kokeilla. Voiskohan sitä "kakkajumia" edesauttaa se asia että autohan seisoo talvella? On ehkä arvailua mutta on se seisonnan vaikutus käynyt mielessä ennenkin asian tiimoilta.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voi olla, kai se öljykin lopultaan kuivuu? Seisonnassa oli mullakin talven mutta eipä kyllä ruvennut naputtamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja likaantumisen vähentämiseksi ei varmasti kannata ajaa sitä tehtaan 20tkm öljyvaihto väliä. Eikä muutenkaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Forte pesulla ei ollut ainakaan mulla vaikutusta siihen naputukseen.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

alfaownerin foorumilla joku oli päässyt äänestä eroon tällä

http://tinyurl.com/chpf3
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo Forten pesuhan tehdään paikallaan ja pienehköillä kierroksilla. Avautuuko silloin muuntimen ö-kanava lainkaan? Eli pitäisikö siinä pesussa ohjata kanava auki "manuaalisti"? Muutenhan se mötikkä ei peseydy.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noinhan se muuten meneekin, eipä tullut edes mieleen :oops: Vetääköhän solenoidi pelkästään kierrosten mukaan vai pitääkö olla kuormaakin pelissä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Korjausoppaassa oli ainakin maininta että myös kuormitus vaikuttaa eli pitäisi käydä jo oikeasti ajelemassa. Pitäisi itekin laittaa uusi muuntaja, poweralfalla hinta 130-140 e. Halvemmalla tuskin löytyy ainakaan kotomaasta, vai kuinka?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Puh.aineet koneessa vaan ei saa ajaa. Paineenkesto nähtävästi romahtanut silloin öljyillä. Jos ois sen mokkulan liitin jossain nähtävillä niin antais sille virtaa suoraan johdoilla, jolloin kanava aukeaisi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Niin, mokkulassa on kaksi liitintä. Lieneekö samalainen systeemi kuin vanhassa 8v mallissa, johon uskalsi laittaa virtaa suoraan 12 V.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Nyt on hihnan vaihto edessä ja auto nakuttelee startissa aina välillä. Pitäisiköhän huoltamoa pyytää vaihtamaan ajoituksen muunnin /korjaussarja saman tein. Toi auto on nakutellu ilmeisesti jo noin vuoden verran aina silloin tällöin, mutta ääni ei kuitenkaan ole pahentunut missään välissä?!?

Hmm... Mitäs tekis.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko kukaan tarkemmin tutkinut mistä se ääni johtuu? Kun on tuollainen naputtava niin välittyyköhän hihnaan jotain "vetelyä"? Eli voiko rasittaa hihnaa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin