33:n ja minä käymme kuumana!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
IlmariFaarao
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 18:52
Paikkakunta: Turku

33:n ja minä käymme kuumana!

Viesti Kirjoittaja IlmariFaarao »

Heps, järki loppuu, ahistaa.

Mikä lienee vikana kun moottorin lämmöt heittelee kuinka sattuu.
Olen vaihtanut 33:ni lähes kaikki jäähdytykseen liittyvät osat: Syylari, fläktin katkaisija, termostaatti...

Vikana on se, että moottori ei tahdo lämmetä ensiksi kuin n.78-80 asteeseen. Välillä mittari heiluu 80-90 välissä; siis nimen omaan heiluu... Ja sit kun kone lämpeää niin se poksahtaa heti 90:n tai karvanverran yli. Maantiellä tasaisesti 90 (Ihanne 85 -86 astetta). Liikennevaloissa seisominen saa hien pintaani, tuuletin kyllä pyörähtää käyntiin mutta mittari näyttää lähelle 100, josta se tuskastuttavan hitaasti matelee alaspäin. Vesi pysyy koneessa, ja öljy on kirkasta.

Onko kenelläkään jakaa viilentäviä vinkkejä...?
Pietu@

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Vaihdoitko lämppätila anturin ?

Tuo 100 astetta kaupunki köröttelyssä on ihan ok. vaikka olis hiukan viilempikin keli.
Meillä kyllä pysyy maantiellä paikallaan tuossa karvavan yli 80 asteen kohdalla.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: 33:n ja minä käymme kuumana!

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

IlmariFaarao kirjoitti: Vikana on se, että moottori ei tahdo lämmetä ensiksi kuin n.78-80 asteeseen. Välillä mittari heiluu 80-90 välissä; siis nimen omaan heiluu... Ja sit kun kone lämpeää niin se poksahtaa heti 90:n tai karvanverran yli. Maantiellä tasaisesti 90 (Ihanne 85 -86 astetta). Liikennevaloissa seisominen saa hien pintaani, tuuletin kyllä pyörähtää käyntiin mutta mittari näyttää lähelle 100, josta se tuskastuttavan hitaasti matelee alaspäin. Vesi pysyy koneessa, ja öljy on kirkasta.

Onko kenelläkään jakaa viilentäviä vinkkejä...?
Tämä ei taida hirveästi viilentää, mutta toteanpa kuitenkin että tuo jälkimmäinen ongelma on ainakin itselleni erittäin tuttu. Taitaapa olla varsin normaalia, tai ei varmaankaan normaalia niin että se olis tuollaiseksi suunniteltu, mutta aika monessa 33:ssa olen kuullut olevan samaa ilmiötä, eli ruuhkaliikenteesä ja paikallaan seistessä alkaapi lämpömittari kiivetä sataseen ennenkuin tuuletin käynnistyy. Vaihdoin juuri omaani jäähdyttäjän termostaattianturin (siis sen tuulettajan 'katkaisijan'), mutta ei muuttunut miksikään. Ei ole kyllä koskaan ylikuumentunut, eli pysyy siinä satasen korvilla, mutta kieltämättä monesti on noussut hiki pintaan viisaria tuijottaessa. Itse ratkaisin asian äskettäin kolmen vuoden ihmettelyn jälkeen siten, että laitoin kylmästi tuulettimeen käsikäyttöisen kytkimen, jolla sen voi laittaa päälle kabiinista koska vaan. Liikennevaloissa/muussa ruuhkassa propeli pyörimään ENNEN kuin lämmot ehtii nousta, niin eipä enää hikoiluta. Ei kovin tyylikästä, mutta toimii :mrgreen:

Lämpömittarin heilumista olen havainnut myös pari kertaa, viime kesänä ja nyt keväällä uudestaan. En ole vielä ehtinyt/viitsinyt asiaan perehtyä, mutta jos tämäkin on yleisempää, niin mielellään kuulisin. Oikea käyntilämpötila lienee 85 astetta, omani käy kyllä lähempänä 90:ä. Edellisellä termostaatilla oli n. 82 astetta. Termostaatikin lienevät yksilöitä, joten pientä eroa voi tulla senkin takia. Heiluuko sinulla tuo mittari nimenomaan lämpiämisvaiheessa, vai koneen jo lämmettyä?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

TERMOSTAATTI/TIIVISTE ALFA ROMEO 33
Tiiviste ei sisälly termostaatin hintaan
33 Termostaatit irtokoteloon
33 83°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6312 10.76 ???
No vaikuttaahan noihin läpöhin millainen termari ja antuikin on 8)

33 86°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6040 22.50 ???
33 Tiiviste. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6131 1.01 ???
33 Termostaatti KOTELOITU 90-- 86°. . . . . . . . . . . . . 30-6339 25.90 ???


--------------------------------------------------------------------------------

JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT ALFA ROMEO 33
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
33 83--89 92-82°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3702 6.40 ???
33 89--90 92-87°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???
33 92-- MUSTA pikaliitin. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3722 9.80 ???

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

HOTAKAINEN kirjoitti:TERMOSTAATTI/TIIVISTE ALFA ROMEO 33
No vaikuttaahan noihin läpöhin millainen termari ja antuikin on 8)
--------------------------------------------------------------------------------

JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT ALFA ROMEO 33
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
33 83--89 92-82°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3702 6.40 ???
33 89--90 92-87°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???
33 92-- MUSTA pikaliitin. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3722 9.80 ???
Niin, tässähän ei nyt tullut esille mikä kone ja korimalli on kyseessä. :)
Kolmossarjalaisissa (eli uudempikorinen) on kaikissa koteloitu termostaatti, ja ymmärtääkseni sitä löytyy vain tuota yhtä tyyppiä, eli tuo 86°. Pitäisi siis lämmötkin olla samat 8) .

Nuo termostaattianturit ovat ilmeisesti vaihtokelpoisia keskenään, ainakin nuo kaksi viimeistä eli 3701 ja 3722 näyttivät olevan samalla kierteellä. Omaani vaihdoin juuri tuollaisen 3701-mallisen, ja samanlainen oli syylarin kyljessä myös ennestään (lämpötila-aluemerkintä löytyy anturin päästä). Siitä huolimatta puhaltaa vasta jossain 98-99° tienoilla. No, onpahan ainakin vähemmän hapettuneet liittimet :wink:

Syytä siis pitäisi varmaan etsiä esim. jännitehäviötä aiheuttavista hapettuneista liittimistä jossain matkan varrella, tai sitten lämpötila-anturista.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

kyllä tuo minunkin 33 tekee samaa. Tosin hiukan viileämpänä. Se heittelee jossain 80-88 välillä ja maatieajossa aika tasaisesti 80. Pahoissa ruuhkissa en oo seisonu et en tiiä miten siinä lämpenis.

Olin jostain lukevinani (keskustelu tai joku saitti) että tuo lämpöjen heittely olis aivan normaalia 33:ssa. Siltä se ainakin tuntuu kun noin monella sitä esiintyy.

Kun tuo omani ei keitä niin en jaksa menettää yö uniani moisen takia. Kun ehjää on turha ruveta korjaamaan :lol:
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pitänee vastata täällä niinku itse vastaan toisen merkin asiakkaille töissä."Jäähdytys järjestelmä on paineistettu neste alkaa kiehumaan noin 115-120 c lämmössä.Flektin käynnistys arvo on noin 92-97 ja koska anturin tulee olla noin kuuma ja neste hieman jäähtyy matkalla siihen.Nousee moottorin lämmöt,täysin normaalisti,lähelle tai hieman yli sadan."....sanon tuon vieläpä ihan rehellisesti :lol: Eli ei minusta aihetta huoleen.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Hitto TAin 33:sssa on jotain vikaa kun lämmöt on ok. eikä pahemmin vaeltele :)

On se hyvä et joku edes toimii kunnolla 8)

Ko kop "hakaa päätä puuhun" :)

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Juu taitaa meikäläisenkin 33:nen olla viallinen, kun ei lämmöt vaeltele :-D Nopeusmittarikin heräs eilen henkiin puolen vuoden tauon jälkeen. Tarkistelin epämääräisiä öljyvuotoja, jotka johtuivat ilmeisesti vaihdelaatikon ylitäytöstä. Samassa yhteydessä naputtelin sitä anturia räikällä ja kas kaikkihan toimii taas :mrgreen: Joskus näinkin!!!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Pitänee vastata täällä niinku itse vastaan toisen merkin asiakkaille töissä."Jäähdytys järjestelmä on paineistettu neste alkaa kiehumaan noin 115-120 c lämmössä.Flektin käynnistys arvo on noin 92-97 ja koska anturin tulee olla noin kuuma ja neste hieman jäähtyy matkalla siihen.Nousee moottorin lämmöt,täysin normaalisti,lähelle tai hieman yli sadan."....sanon tuon vieläpä ihan rehellisesti :lol: Eli ei minusta aihetta huoleen.
No noin olen minäkin asian pähkäillyt, ja kuten todettua, niin ei ole pata keittänyt vaikka mittari on ollut joskus reilusti toidella sadallakin (kesäkuumalla jotain mökkitietä madellessa). Mutta kummasti vaan meinaa aina pokka pettää kun viisari rupeaa kiipeämään :)

Semmoinenkin asia tuli tässä mieleen, että 33:n mittareissa ei taida olla minkäänlaista hitautta, eli näyttävät aina juuri senhetkistä arvoa. Ainakin bensamittarin saa näyttämään tyhjää yli puolella tankilla, kun vähän reippaammin jarruttaa. On jostakin säästetty pari kondensaattoria...
Tuossakin voi siis olla osasyy.

Vielä yksi juttu tuli mieleen: omassani kun sammuttaa ajovalot, niin useasti samalla lämpömittarin viisari tipahtaa 5 astetta alaspäin. Eli jotain sähköhässäkkää lienee pelissä, mutta taaskin, sama homma on jatkunut jo vuosia eikä ole muuttunut miksikään, joten eipä taida kannattaa ruveta korjailemaan.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pepperoni kirjoitti:No noin olen minäkin asian pähkäillyt, ja kuten todettua, niin ei ole pata keittänyt vaikka mittari on ollut joskus reilusti toidella sadallakin (kesäkuumalla jotain mökkitietä madellessa). Mutta kummasti vaan meinaa aina pokka pettää kun viisari rupeaa kiipeämään :)
Katsastuksessa lämmöt oli jossain 120 kohdalla ennenkuin ehdin huomata :shock: Sen jälkeenkin ollut pari kertaa Helsingin keskustassa yli sadan asteen :roll: Vesipumpun ja termarin vaihdolla hävisi lämmöt pysyi paremmin mutta nousi kuitenkin satasen pintaan jos joutuu ryömimään pidempään, ei ollut flekti ihan parhaassa terässä :P

IlmariFaarao
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 18:52
Paikkakunta: Turku

Kiitos kaikille!

Viesti Kirjoittaja IlmariFaarao »

Kiitos kaikille vinkeistä!!!
Olisihan minun pitänyt arvata, että 33:n moottori on nimenomaan "suunniteltu" käymään 70 -100 asteisena (heh, heh...).

Olen itsekkin miettinyt tuota flektin käsikytkintä, täytynee pistää "tilaukseen".

Kiitos vielä kerran "osanotostanne asiani johdosta"

p.s. Onko muuten joku raaskinut vaihtaa mittarin anturia? Voisiko siinä olla jokin niksi... Itse en ole raaskinut, kun viimeksi kysyin niin maksoi yli 400 Fim:ä
Pietu@

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yli 400 markkaa!? :crazyeyes:

Tilaa ihmeessä vaikka Motonetistä, ei pitäisi viedä ketään konkurssiin:

LÄMPÖTILA-ANTURI ALFA ROMEO 33
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
33 --89 MITTARILLE Borletti (ei Jaeger). . . . . . . . . . 37-3001 6.80 ???
33 --89 VALOLLE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3506 12.90 ???
33ie-1,7 90-- MITTARILLE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3001 6.80 ???
33ie 90--94 45°-kytkin MUSTA (M14x1,5-kierre). . . . 37-3550 12.50 ???
33ie 90--95 valvonta SININEN (M12x1,5/pikaliitin). . . 37-3128 9.50 ???
33ie 90--95 valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
1,3ie-Weber 90--95 valvonta VIOLETTI-VIHREÄ (M12x1,5)
37-3114 10.90 ???
- Epäkelpokeräilijä -

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiitos kaikille!

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

IlmariFaarao kirjoitti: p.s. Onko muuten joku raaskinut vaihtaa mittarin anturia? Voisiko siinä olla jokin niksi... Itse en ole raaskinut, kun viimeksi kysyin niin maksoi yli 400 Fim:ä
Deltastako kysyit? Siellä on kyllä tuo hinnoittelu karannut täysin käsistä. Itsekin kysyin sieltä juuri tuota jäähdyttäjän tuulettimen anturia, tarjous oli muistaakseni jotain 25 € luokkaa. Ostin sitten Motonetista Vernet-merkkisen osan 6.80 €. Saman valmistajan termostaatti myös ollut käytössä jo puolitoista vuotta ja pelaa ihan hyvin. Voisi kuvitella että nuo muutkin Motonetin lämpötila-anturit ovat ko. valmistetta.

Jakohinharemontin osat olivat kanssa hyvissä hinnoissa: kiristimet 165 € kpl, vesipumppu 158 €, ... :shock: Olis auton hinta äkkiä tuplaantunut. Tarvikeosien hinta on noin kuudesosa noista. Juu eipä tarvinnut Delta-Autoon mennä ei.

IlmariFaarao
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 18:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja IlmariFaarao »

No Juu.....
Delta-autostahan minä kysysin... Heillä lienee jokin Sisilialainen tapa hinnoitella Alfan varaosat. Lienee perua Stalinistiselta ajalta.
Olen sitä vuosien varrella välillä ihmetellyt kuinka SAMA osa voi maksaa ihan eri summan, riippuen ostanko sen Ladaan, Fiattiin, Lanziaan vaiko Alfaan. (esim. virranjakajan kansi ja etupyöran laakeri 33:een; käyvät kuulemma toisiinsa).

Onneksi nykyään on muitakin vaihtoehtoja. Tosin, Motonetin osia ostaessani olen kantapään kautta, oppinut ottamaan vanhan osan mukaan. Suositukset kun ei aina natsaa kohdalleen. Harva katalooki nimittäin tuntee vm -90 nuovo:n.

Toki pitää Deltalaisia hiukan kehuakin, on meinaan palvelu parantunut KONELAN ajoista hirmuisesti, olivat ne ekat käynnit siellä muuten ikimuistoisia. Back to the cccp/ ddr ..... hrrrrrrr
Pietu@

Vastaa Viestiin