Sivuääntä, ehdotuksia lähteestä ?
Valvoja: Moderators
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Sivuääntä, ehdotuksia lähteestä ?
Päivää Alfistit,
askarruttaa autostani kuuluva renkaan pyörimistaajuudella tuleva lievä jurnutus edestä, joka on voimaikkaimmillaan 70 km nopeudessa. Ei täristä kuitenkaan ja rengas on uusi Nokia Hakka2, joka on juuri tasapainoitettu. Autokin kulkee suoraan. Huollossa ei päällepäin näkyvää vikaa löytynyt. Itse epäilen pyörän laakeria. Kummallista tässä on kutenkin se, että äänen alkuajankohta sattuu renkaanvaihdon ajankohtaan. (Jos muistatte, niitä meni alkutalvesta). Onko teillä jo -98 malleista laakereita vaihdettu ? Tai jarrulevyn kierous ehkä ?
Entä vetonivelen mahdollinen osuus tähän ääneen, tätä on niin hankala selostaa näin tekstinä, se täytyisi tietysti asiantuntijan kuulla. Vinkitkin auttavat kuitenkin, eli mistä päästä kannattaisi alkaa selvittämään ja missä järjestyksessä.
Huolestuttaa kuitenkin.
-cr
askarruttaa autostani kuuluva renkaan pyörimistaajuudella tuleva lievä jurnutus edestä, joka on voimaikkaimmillaan 70 km nopeudessa. Ei täristä kuitenkaan ja rengas on uusi Nokia Hakka2, joka on juuri tasapainoitettu. Autokin kulkee suoraan. Huollossa ei päällepäin näkyvää vikaa löytynyt. Itse epäilen pyörän laakeria. Kummallista tässä on kutenkin se, että äänen alkuajankohta sattuu renkaanvaihdon ajankohtaan. (Jos muistatte, niitä meni alkutalvesta). Onko teillä jo -98 malleista laakereita vaihdettu ? Tai jarrulevyn kierous ehkä ?
Entä vetonivelen mahdollinen osuus tähän ääneen, tätä on niin hankala selostaa näin tekstinä, se täytyisi tietysti asiantuntijan kuulla. Vinkitkin auttavat kuitenkin, eli mistä päästä kannattaisi alkaa selvittämään ja missä järjestyksessä.
Huolestuttaa kuitenkin.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
156:sta mulla ei ole muuta kokemusta kuin parit "kylmät tyypit", mutta tässä pari yleispätevää vinkkiä:
Jos pyöränlaakeri on sökö, äänen voimakkuus muuttuu autoa kääntäessä. Oikean puolen laakerin ollessa rikki ääni voimistuu, kun "kanttaa" vasemmalle (enemmän painoa oikealle etupyörälle) ja vaimenee oikealle käännettäessä.
Rikkinäinen vetonivel selviää, kun kääntää fillarit linkkuun ja vedättää ympyrää. Ääni on ensin tasaista napsutusta ja totaalisen sököllä nivelellä rutinaa ja pauketta. Ei kuitenkaan pitäisi olla tuollaista kuvailemaasi jyrinää.
Kiero jarrulevy oireilee helpoimmin kovasta vauhdista kovemmin jarrutettaessa, esmes moottoritien rampissa. Laikka ei kuitenkaan oikeastaan ääntele, jos ei rajusti kieron levyn aiheuttamaa koko auton ravistuksessa syntyvää ääntä lasketa.
Itse veikkaisin kyllä sitä pyöränlaakeria.
Jos pyöränlaakeri on sökö, äänen voimakkuus muuttuu autoa kääntäessä. Oikean puolen laakerin ollessa rikki ääni voimistuu, kun "kanttaa" vasemmalle (enemmän painoa oikealle etupyörälle) ja vaimenee oikealle käännettäessä.
Rikkinäinen vetonivel selviää, kun kääntää fillarit linkkuun ja vedättää ympyrää. Ääni on ensin tasaista napsutusta ja totaalisen sököllä nivelellä rutinaa ja pauketta. Ei kuitenkaan pitäisi olla tuollaista kuvailemaasi jyrinää.
Kiero jarrulevy oireilee helpoimmin kovasta vauhdista kovemmin jarrutettaessa, esmes moottoritien rampissa. Laikka ei kuitenkaan oikeastaan ääntele, jos ei rajusti kieron levyn aiheuttamaa koko auton ravistuksessa syntyvää ääntä lasketa.
Itse veikkaisin kyllä sitä pyöränlaakeria.
- Epäkelpokeräilijä -
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Kiitos vihjeistä,
täytyypä testailla jollain hiljaisella parkkipaikalla, missä on tilaa käännellä ja kuunnella. Tuon perusteella ei tuo vetonivel kyllä sovi oireisiin.
Jarrusta en ihan varma ole, koska se ei ihan tasaisesti toimi.
Hankalaa vain tuo tarkka havainnointi minulle, kun vasemman korvan kuulo ei ihan normaali ole, kaikki äänet kuuluvat tulevan enemmän oikealta, vaikkei niin olisikaan
Täytyypä ottaa joku "normaali" mukaan.
-cr
täytyypä testailla jollain hiljaisella parkkipaikalla, missä on tilaa käännellä ja kuunnella. Tuon perusteella ei tuo vetonivel kyllä sovi oireisiin.
Jarrusta en ihan varma ole, koska se ei ihan tasaisesti toimi.
Hankalaa vain tuo tarkka havainnointi minulle, kun vasemman korvan kuulo ei ihan normaali ole, kaikki äänet kuuluvat tulevan enemmän oikealta, vaikkei niin olisikaan

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
Re: Sivuääntä, ehdotuksia lähteestä ?
Mullakin renkaanvaihdon jälkeen alkoi kuulua oikeasta eturenkaasta naputusta jarrutettaessa. Kävi sitten ilmi että renkaat oli tasapainoitettu niin että tasapainoituspala oli hieman liian keskellä rengasta (siis vanteen sisäpuolella) jolloin se otti jarrutettaessa kiinni jarrusatulaan. Tasapainoituspalaan kulunut kirkas pinta paljasti tämän nopeasti kun otin renkaan irti.Campari kirjoitti:Ei täristä kuitenkaan ja rengas on uusi Nokia Hakka2, joka on juuri tasapainoitettu. Autokin kulkee suoraan. Huollossa ei päällepäin näkyvää vikaa löytynyt. Itse epäilen pyörän laakeria. Kummallista tässä on kutenkin se, että äänen alkuajankohta sattuu renkaanvaihdon ajankohtaan.-cr
Huvittavaksi asian teki se että rengasliikkeessä (Suomenojan Rengasmaailma) väittivät etteivät olleet tuota palaa laittaneet eivätkä edes käytä senkaltaisia paloja. Ilmeisesti muka talven aikana pala oli jotenkin liukunut itsestään alaspäin? =) No, korjasivat kuitenkin veloituksetta liimaamalla uuden palan aivan reunaan kiinni, pisteet heille siitä.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Noiden tasapainopalojen kanssa on ollut ongelmia. Itse pelästyin niin pirusti kun lähin renkaanvaihdon jälkeen liikkeelle ja autosta kuuluin hirvee meteli. Ja kun jarrutti tienlaitaan niin ääni vaan paheni. Ongelmana oli juuri väärään kohtaan laitettu tasapainopala joka otti kiinni jarrusatulaan.
33:ssa oli sama ongelma joskus, siinä tosin otti takavanteiden tasapainopalat tukivarsiin kiinni. Tais olla vähä järeet vanteet
Pyöränlaakereissa ei tietääkseni ole ollut ongelmia?!
33:ssa oli sama ongelma joskus, siinä tosin otti takavanteiden tasapainopalat tukivarsiin kiinni. Tais olla vähä järeet vanteet

Pyöränlaakereissa ei tietääkseni ole ollut ongelmia?!
Tasapainopaloista puheenolleen voisiko joku aiheeseen perehtynyt selvittää mikä idea on näissä renkaan ulkoreunaan löytävissä paloissa? Nehän pilaavat kauniiden vanteiden ulkonäköä pahasti. Onneksi omiin Alfan vanteisiini noita ei ilmeisesti saa laitettua, olisivat varmaan kysymättä iskeneet tuollaiset rengasliikkeessä muuten.
Bemarin vanteisiin nuo ainakin kiinnittyvät, liikkeissä olevissa esittelyautoissa näyttää monissa olevan jo valmiiksi tuollaiset, aivan uuden oloisissa vanteissa.
Bemarin vanteisiin nuo ainakin kiinnittyvät, liikkeissä olevissa esittelyautoissa näyttää monissa olevan jo valmiiksi tuollaiset, aivan uuden oloisissa vanteissa.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eivätkös ne mekaanisella klipsillä kiinnittyvät painot ole tavallisia teräslevypyöriä eli peltivanteita varten? Alurillastahan on laakista lakkaus pilalla jos siihen tuollaisia hakkaa.tv kirjoitti:Eivätkö ihmiset sitten vain välitä kun antavat noita iskeä monen tuhannen euron orggis-vanteisiinsa?
Epäilen että foorumilta ei löydy ketään joka noita sivuun iskettäviä tasapainopaloja osaisi puolustaa
Ehkä ihmiset eivät osaa valittaa asiasta, tai sitten liisariautojen kuskeja ei kiinnosta. Eiväthän ne niin pahalta näytä ennen kuin niitä painoja joutuu siirtelemään, ja luultavasti saman rengaskerran aikana fillareita ei tarvitse uudelleenpainottaa. Mahtaako keskiverto leasing-kuski ajaa autollaan sitä ensimmäistä rengaskertaa loppuun?
Ihmetyttää vaan, että rengasliikkeissä hakkaavat niitä klipsipainoja aluvanteisiin. Kai se sitten on helpompi tapaus kuin liimapaino? Ja asentajiahan ei usein(kaan) kiinnosta mitä sille vanteelle tapahtuu, nimimerkillä kokemusta on.

- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tasapainoituksellisestihan on helpompaa mitä kauemmas saadaan renkaan keskilinjasta painot.Päästään pienemmillä painomäärillä ja renkaan kuluminen ei vaikuta niin paljoa.Renkaallahan on staattinen ja dynaaminen tasapaino tai epätasapaino.Staattinen on helpompi ymmärtää siinä painavin kohta renkaassa pyrkii alaspäin.Dynaaminen tasapaino on kun rengas pyörii ja keskiviivan ulkopuolella olevat epätasapaino alkaa "vispaamaan" rengasta.Siksi renkaat tasapainotetaan kahteen erikohtaan keskilinjasta.Osassa rengasliikkeissä tasapainotetaan aluvanteen liimapainoilla vain staattisesti koska se nopeuttaa ja vähentää painojen tarvetta.Hyvillä vanteilla ja renkailla dynaaminen epätasapaino onkin yleensä varsin vähäinen.Rengas voi olla siis staattisesti tasapainossa vaikka ei olekkaan dynaamisesti.Mutta ei koskaan toisinpäin.Pelkästään staattisesti tasapainotetun renkaan tunnistaa siitä että renkaista löytyy vain yksi "matto" liimapainoja.Onhan mahdollista että renkaaseen ei ole tarvinnutkaan kuin yhden rivin painoja.Mutta jos niin on kaikissa renkaissa ja ne ovat ihan keskilinjassa niin taitaa olla kyse staattisesta tasapainotuksesta.Painotuskonetta käytetään ihan samalla tavalla kummassakin tasapainotuksessa,eli rengasta pyöritetään.Jos olet seuraamassa tasapainoitusta niin tiedät että painotus on dynaamista jos kone antaa kaksi erilukua ja paikat kahdelle painolle.
Aluvanteisiinhan käytetään omia painoja.Niiden "suu" on isompi ja ne on pehmennytty paksulla lakkakerroksella.Itse olen omani tasapainottanut niin että sisäreunaan tulee nuo alureunapainot ja sitten ulkoreunaan (heti "puolien"sisäpuolelle) liimapainot.
Aluvanteisiinhan käytetään omia painoja.Niiden "suu" on isompi ja ne on pehmennytty paksulla lakkakerroksella.Itse olen omani tasapainottanut niin että sisäreunaan tulee nuo alureunapainot ja sitten ulkoreunaan (heti "puolien"sisäpuolelle) liimapainot.
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Joo, täytyypä tarkistaa nuo renkaat ja vanteet ensin kuitenkin ja taidanpa kokeilla vaihtaa edestä renkaan taakse, sitten ainakin selviää, onko renkaassa valmistusmuotovikaa. Se oli kerran syynä aiemmassa autossa tuollaiseen jyminään.
Talvipyörissä on peltivanteet eikö painot ota kiinni mistään, johan ne olis tässä ajossa kuluneetkin ja sen kyllä kuulee heti. Aluissa tosiaan on tuo kiinniottotoleranssi tosi pieni, kun kesällä sitä katselin.
Kiitokset osallistuneille, kerron sitten kun syy ja ratkaisu löytyvät.
-cr
Talvipyörissä on peltivanteet eikö painot ota kiinni mistään, johan ne olis tässä ajossa kuluneetkin ja sen kyllä kuulee heti. Aluissa tosiaan on tuo kiinniottotoleranssi tosi pieni, kun kesällä sitä katselin.
Kiitokset osallistuneille, kerron sitten kun syy ja ratkaisu löytyvät.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
ääni
Mulla kuului 156sessa vastaavanoloinen ääni vasempaa edestä viime keväänä renkaanvaihdon jälkeen. Syyksi paljastui viallinen Pirellin P6000. Aiemmin kyseinen rengas oli ollut takana, josta ääni ei juuri kuulunut ja siirsin sen siis kevällä vuorostaan eteen, jolloin ulina alkoi kuulua. Äänen perusteella ei ois uskonut , että sen voi aiheuttaa rengas. Deltalla ehdottelivat viallisia jarrulevyjä yms., mutta eipä ollut niissä vikaa.
MP