75 TS tyhjentää akkua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

75 TS tyhjentää akkua

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Vajaan viikon seisomisen jälkeen ei jaksa pyörittää starttia. Ei siis lainkaan. Lataamisen jälkeen käynnistyy normaalisti. Itse en ymmärrä alfasähköistä juuri mitään. Mistä etsimään vikaa? Apua, pliis.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Onko alkuperäinen akku :wink:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ensin kannattaa tarkistaa laturin kunto. Mittarilla akun napojen välistä pitäisi olla n. 13-14V auton käydessä. Akun kunto on myös hyvä selvittää.

Jos laturi toimii, niin sitten mittailla virrankulutus auton seistessä ilman että mikään sähkölaite on päällä. Jos tuntuu että virtaa kuluu johonkin niin sitten selvittämään, että minne.

Veikkaisin silti että vika on laturissa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Jos seisomisen aikana ainoastaan tyhjenee niin ei se silloin laturi kyllä ole. Carloksen kanssa samoilla linjoilla, vanha akku vaihtoo...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Joo luin vähän väärin tuon avauksen. Silti kannattaa mitata laturi, jos omistaa mittarin tai tutulla on semmoinen. Aikaa menee n. minutti ja laturin voi sen jälkeen sulkea pois.

Niin ja alfahommiin ihan riittävän hyvän mittarin saa alle 20 eurolla. Itsellä ainakin on mittari ja sähkökuvat aina autossa mukana omalla paikallaan 8) vähän niinkuin vararengas.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Antoi 14,1 volttia, joten laturin voi kai sanoa olevan kunnossa. Akku on Varta ja ainakin näyttää uudelta. Sellainen käsitys jäi, että edellinen omistaja oli vaihtanut sen viime talvena. Auto on ollut siis minulla alkukeväästä.
Jos laturi toimii, niin sitten mittailla virrankulutus auton seistessä ilman että mikään sähkölaite on päällä. Jos tuntuu että virtaa kuluu johonkin niin sitten selvittämään, että minne.
Miten noin käytännössä se selvitetään? Voi olla hölmö kysymys, mutta kun en tiedä... :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Elikkä laitat auton sammuksiin ja suljet kaikki virrankäyttäjät, muista sisävalot.
Sen jälkeen irrotat vaikka plus navan ja yhdistät navan amppeerimittarilla, laita mittari milliamppeeri kohtaan. Mittarin pitäisi näyttää jotain lukuja, kun olet saanu lukuja niin kirjotappa tänne, ja joku viisaampi tulkitsee niitä :D

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kiitos selvennyksestä. Kävin äsken mittarin kanssa roplaamassa, mutta en saanut mitään lukemaa. Saattaa kyllä olla, että vika oli miehessä (tai sitten Alfa ei syökään virtaa).

Voisiko se akku purkaa itse itseään? Nyt näytti jännitettä olevan 12 V, ajattelin huomenna käydä katsomassa paljonko on pudonnut. Ei meinaan viitsisi laittaa uutta akkua vain kokeeksi.

Entä stereot? Ne on kytketty niin, että virta-avainta ei tarvita käyttämiseen. Kyse on siis vanhahkosta Sonyn kasettiradiosta.

Tietty ongelman voisi kiertää sillä, ettei seisottaisi autoa lainkaan...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä sieltä jotain lukuja pitäis tulla, sillä jokatapauksessa sieltä vähän purkautuu, mutta usein niin pieniä määriä, että akun pitäisi kuitenkin kestää se, esim digitaalikello viä vähän.
Keskuslukitus on kuulemma myös rohmu käyttämään virtaa (ei varmaankaan sillon kun se toimii täysin).
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... light=akku
Tuossa jotain aiheesta :roll: . Ai niin tuohon minun ongelmaani ei ole vieläkään löytyny ratkaisua, elikkä akku on nyt uusi, ja virrankulutus on mitattu ja todettu että se on häviävän pieni, laturin pitäisi toimia, mutta silti akku tyhjenee yllättävän nopeesti.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Tai starttimoottori lyö kenttään, se purkaa akun seisoessa. Mulla oli sama vika 164 2.0 TS -91:n kanssa. Normaalissa käytössä oli ok, mutta jos seisoi viikon, akku oli tyhjä. Korjaantui startin vaihdolla.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Roadkill kirjoitti:
Voisiko se akku purkaa itse itseään?
Kylläpä kyllä, akut alkavat vanhemmiten purkautumaan itsekseen.
Minkähän ikäinen tuo on? jos yli 5v. veikkaanpa että vika on siinä.
- Alfaholic -

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Tuota vuotoa kannattaa lähteä etsimään kuten yllä on mainittu. Plusnapa irti ja yleismittari väliin. Mikäli vuotoa on sen paikallistaminen on helpointa siten, että irrottaa sulakerasiasta aina yhden sulakkeen pois kerrallaan. tarkista jokaisen sulakkeen irroituksen jälkeen mittarista poistuiko vuoto sulakkeen irroituksella. Tällä tavalla löytyy vikakohde huomattavasti helpommin, kun viallinen piiri löytyy onkin sitten kohtuullisen helppoa löytää se vuoto.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Nonni. Eilen kuului kummia kun vein filoa lenkin jälkeen talliin. Poppikone pauhasi omia aikojaan ja nappulat tietty kaakossa. Repäisin piuhat irti, saa nähdä vieläkö Sony laulaa omaksi ilokseen. Joka tapauksessa ainakin yksi akun tyhjenemisen syy on selvinnyt.

Jotain muutakin feelua siinä kyllä on, sillä käyntiinlähtö on vähän sattumanvaraista täydelläkin akulla. Virrat menevät päälle avaimesta kääntämällä, joten ei kai se sitten virtalukko ole. Ja olen kuulevinani solenoidin naksuvan. Kun muutaman yrityksen ja ihmettelyn jälkeen startti lopulta pyörii, tuntuu kaikki normaalilta. Maallikko on taipuvainen epäilemään jonkin laatuista kontaktihäiriötä. Mitä mieltä on ammattilaiskaarti?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos se naksuu mutta ei pyöri niin solenoidia veikkaisin. Tai sitten solenoidille menevässä ohjausjännitepiuhassa on sen verran jännitehäviöitä matkalla että käämi ei jaksa vetää ihan perille saakka, mutta eipä sen silloin kyllä pitäisi naksahtaakaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Itsellä oli juuri virtalukolta lähtevien johtojen liittimessä pientä kosketushäikkää ja ei suostunut pyörittämään bensapumppua, kun ei rele saanut tarpeeksi virtaa. Teki myös kerran sen että ei suostunut pyörittämäänkään. CRC:tä laittelin liittimeen ja vähän pitelin niin taas on pelannut. Vaikuttaa minusta kyllä joltain kosketushäiriöltä. Kannattaa etsiä ja korjata, ennenkuin jättää tielle.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Voisko olla virtalukon pohja...?

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Päivitystä tilanteeseen:

Sitkeän CRC-hoidon jälkeen käynnistyy normaalisti. Erityisesti holvasin ko. tuotetta solenoidille tuleviin johtoihin. Ilmeisesti siellä oli kosketushäikkää, hapettumaa tms.

Mutta näillä bensanhinnoilla Alfa alkaakin olla valmis talviteloille. Kiitos tähän astiseen hoitoon neuvoilla osallistuneille.

Vastaa Viestiin