Kumimönjän poisto auton kyljestä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Revin eilen irti repsottavat helmat ja auton kylkiin jäi paksu viiva kumimönjää joka ei tunnu lähtevän kirveelläkään irti.
Kokeiltu on kuumailmapuhallinta (löystyttää mönjää), tinneriä (syövyttää mönjää mutta hitaasti), luottokortilla hinkkaamista (puree mutta hitaasti) ja ihan vaan repimistä (irtoaa jättäen maalipintaan kuitenkin kerroksen).

Maalausliikkeissä sanovat että saattaa mennä helma uudelleenmaalattavaksi ennenkuin tuo lähtee irti, voisi kuulemma kokeilla jotain naulalaikkaa (kuulin varmaan väärin) ja sillä saattaisi lähteä.

Muita ideoita miten tuon voisi saada irti?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kokeile Würth puhdistavaa autovahaa, ei maksa paljoa ja Alfan kuva purkissa :-D
Eiköhän joku muu puhdistava vahakin asiansa aja.

Rata-autosta lähti mustat rannut tuolla nätisti pois. (Mikään liuotin ei toiminut)
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ovat muuten menneet poistamaan noista wurthin autokemikaalipulloista olevasta 164:sta keulakolmion (Tai siis photoshopattu) :(
no joo.. asiaan! Hiova vaha (voi ollu työlästä) tai sitten mieleen tulee ksyleeni (esim. kuivuneiden liimajäänteiden poistoon) tai sitten asetoni. Mitä nuo tekee maalille niin siitä en lupaa mitään.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Toihan on SIKAA ei se lähde kun rälläkällä

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

no jos se on sikaa niin kannattaa kokeilla semmosta silikonin poistoainetta, kiillolla ainakin on semmosta ja löytyy useimmista rautakaupoista... en mene vannomaan että sopiiko sikaan, mutta kannattaa kokeilla, tepsii meinaan silikoniin tosi hyvin.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Sain Sikalta kyseltyäni vastauksen että jos massa on kerennyt kuivumaan niin se ei lähde irti kuin mekaanisesti...

Pitänee kysellä maalaamoilta onko heillä jotain laikkaa tjsp. jolla tuon voisi hioa irti, jos ei niin pitää miettiä meneekö auto vai helmat hiontaan ja uudelleenmaalaukseen... :(

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Toffee laikalla irtoaa. Ja ei vahingoita maalipintaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Toffee laikalla irtoaa. Ja ei vahingoita maalipintaa.
onkos toi sama kun neekerintukkalaikka :lol:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:? Tuohon ei osaa vastata. Toffeelaikka on vaalean ruskea, kumimainen, pehmeä, poistaa kiinteiltä pinnoilta liimat, tarrat yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

joo eipä taida olla. neekerintukkalaikka on nailonlaikka ja sillä saa kyllä maalit pois. siis ei sillä

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

Epezi kirjoitti:Ovat muuten menneet poistamaan noista wurthin autokemikaalipulloista olevasta 164:sta keulakolmion (Tai siis photoshopattu) :(
no joo.. asiaan! Hiova vaha (voi ollu työlästä) tai sitten mieleen tulee ksyleeni (esim. kuivuneiden liimajäänteiden poistoon) tai sitten asetoni. Mitä nuo tekee maalille niin siitä en lupaa mitään.
Noilla myrkyillä tulee maalaushommia..ainakin asetonia käytetään(tiin) maalin ohenteena spraypurkeissa
O Tempora O Mores

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Tällainen kiekkoko? Virallinen nimi on 3M:n mukaan koristeraidanpoistokiekko (koodi 07498) ja maksaa noin 35€. Kai tuota silti voisi kokeilla vielä ennenkuin luovuttaa. Kiitoksia vinkistä :)

Avatar
1300ti
Viestit: 942
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Häh, sikaflexhän irtoaa tärpätillä pehmennettyään hetken! Sehän on kuin purukumia. Pintaan jää varmasti jäljelle läiskä, mutta silti.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Taitaa olla sama laikka. Näyttää kuvissa vaaleammalta kuin mitä töissä oli.
Siellä ainakin käytettiin liuottimia ihan reilusti, taitavat haihtua niin nopeasti että eivät maalia vaurioita.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Ei lähtenyt 3M:n kiekolla, minuutin jurnuttamisen jälkeen pellissä oli hieman levinnyttä sikaflexiä mutta niin pieniä määriä että tuota menoa hommassa kestää viikko ja syö kymmenen laikkaa (30€ kipale).

Tärpättiä kokeilin toistamiseen levittää rätillä pienelle alueelle, minuutin päästä laitoin hieman lisää ja taas minuutin päästä vähän. Tulos: rätti vähän mustui mutta sikaflex pysyy pinnassa.

On kyllä perkeleellistä ainetta tuo, elastista kun mikä mutta ei ole moksiskaan mistään mun yrityksistä.

No jääköön paska pintaan. Maalautan helmat uudelleen ja laitan takaisin. Sikaflex - 6, Jere - 0.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kun noista 3M:n kuvista ei oikein saa selvää niin oliko se laikka sellainen kumimainen varsin kovaa ainetta? Voi olla että sillä "toffee" laikalla ei tuo liima irtoa mutta ihmetyttää sen laikan kuluminen, korjaamossa pyöri sama laikka ainakin 3 vuotta ja sillä kuitenkin ajettiin kaikki teipit, listojen liimat yms pois.
Miten se liima muuten toimii kuumennettuna?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Johonkin vähän kovempaan pyyhekumiin voisi tuota kiekkoa verrata, ei se kauhean nopeasti tuntunut kuluvan mutta kaveri liikkeessä väitti ettei se kovin kauaa kestä. Kuumennettaessa mönjä muuttuu siis joustavammaksi ja silloin siitä saa pihdeillä vetämällä irti. Silti se ei tunnu irtoavan itse pellistä. Tietty jos vielä kokeilisi lämmittää sitä ja sitten vetää tuolla kiekolla... ...

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

leikkaa sikaflexi partaterällä mahdollisimman ohueks ja sen jälkeen ksyleeniä tai lakkabensaa nukkaamaton pyyhe ja puukapula rätti kapulaan kastelee sitä ja sillä jyhnyttää samalla lämmittäen niin kyl lähtee ku kuppa perseestä vai kuinka se meni :mrgreen: :drinking:

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ovatkos nuo 156:n muovihelmat jollain muullakin kiinni kuin Sialla?

Olisin mieluusti poistamassa, jos sellaisen yksilön saan käsiini, jossa on nuo linjojen rikkojat...

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Katseletko mielummin niitä maalittomia, rupisia ja ruosteisia helmoja alkuperäisessä kuosissaan?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarno kirjoitti:Ovatkos nuo 156:n muovihelmat jollain muullakin kiinni kuin Sialla?
Orkkishelmat on muovinastoilla kiinni, jälkiasenteiset voi olla millä tahansa purukumista kipsilevyruuveihin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

^ Ok. Pelkäsin jo, että orkkikset olisivat kiinni kuten myöhemmin mainitut. Lähinnä peltitöihin joutuminen noiden jäljiltä askarrutti.

^^ Eikös noiden muovien pitänyt suojata tuollaiselta rappiolta? Jos taas muovien alla on muhinut kura, niin mielestäni on parempi poistaa kurankerääjät.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jarno kirjoitti:Eikös noiden muovien pitänyt suojata tuollaiselta rappiolta? Jos taas muovien alla on muhinut kura, niin mielestäni on parempi poistaa kurankerääjät.
Nimenomaan.
Tuskin monikaan on muoveja kurien päälle vetänyt. Omassa (metalliharmaa) 156:ssa, alkuperäisillä roiskeläpillä, helmat olivat hävettävässä kunnossa ensimmäisen vuoden jälkeen, vaikka sorateillä ei ajettu.

Nyt kun tuoreempienkin 156:n hinnat pyörivät muutamissa tonneissa, on mielenkiinto ollut suuri Micran päivittämiseksi kunnon autoon, mutta eihän noita muutamaan kertaan puoleen kylkeen asti spreyllä maalattuja katiskoja voi vaihtoehdoiksi laskea.

Ei sillä, että muoviläpyskät pelastaisivat kokonaisuudessaan surkean maalipinnan, mutta helmathan ne ensimmäisenä kärsii...

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Keväällä iskin helmalevikkeet kiinni autoon, helmojen mukana tulleilla pikkuisilla Sistan silikonituubeilla. Silikonia ei ollut tarpeeksi, eikä se ollut kovinkaan liimaavaa. Helmat tulivat vähän huonosti kiinni ja nyt ne tuli nykäistyä irti, laittaakseni ne uudelleen paremmin kiinni.

Kyseessä oli siis silikoni, ei sikaflex, joten helmat irtosivat todella kiltisti auton kyljestä. Silikoni muutenkin irtoaa varsin hyvin vaikka sormen päälle hinkuttamalla. Jos sormella kuitenkin meinaisi hinkuttaa kummatkin kyljet puhtaaksi, niin kyllä siinä menee ikä ja terveys ja sormet palaisi. Millä tuo silikoni irtoaisi helpommin?

Millä nuo helmat muuten kannattaisi seuraavan kerran liimata kylkeen? Aineen pitäisi olla läpinäkyvää, sillä sitä tulee myös näkyvälle kohtaa?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sitähän on olemassa ihan silikonin poistoainetta, tiedä sit käykö tuolle tuubimönjälle, vai ainoastaan aerosolisilikonille. Voisko vetää ihan sillä sikamassalla, ja sit maalaat väriin siitä mistä tarvii?
Abarth 500 Esseesse

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Goo gone niminen aine"jenkki." Semmosta paskaa ei ole mitä tuo ei irrota. Lähtee smoothisti, ei vahingoita maalia. Toin itse Dubaista mutta kyllä tuo osu jossain kotimaassakin silmään. Ihme aine, suihkutuksen jälkeen liimat/mönjät ikäänkuin sulaa pois.

googone.com

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Itse noita vaikeampia on tullut putsattua claybarilla, en sitten tiedä tehoaisiko sikaan mutta miksipä ei. Ainakin asfaltti jäämät lähtee nätisti, lieneekö se sitten bitumia mitä käyttävät railojen täyttöön? Aika pienellä työllä lähtee enkä itse ole vielä maalipintaa onnistunut tuolla naarmuttamaan :)

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... o_MucQvXp8

Jos ei tehoa ollenkaan niin sitten varmaan tosiaan mekaanisesti, itse poistin prätkän tankista jotain roiskunutta maali.tjsp ainesta ihan hioma-aineella ja tyynyllä tosin sika on huomattavasti kiukkusempaa kamaa istumaan pinnassa. http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... ductId=359

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Kysehän oli tässä tuoreimmassa ongelmassa siis vain silikonista, mikä lähtee melko kivuttomasti.

Tuo Goo Gone vaikuttaa fiksulta. Ebaysta sitä näyttäisi saavan briteistä.

Onko merkittävää eroa Autoglym Intensive Tar Removeriin kanssa, koska sitä olisi huomattavasti helpommin tyrkyllä?

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumimönjän poisto auton kyljestä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

-Tomi- kirjoitti:Kysehän oli tässä tuoreimmassa ongelmassa siis vain silikonista, mikä lähtee melko kivuttomasti.

Tuo Goo Gone vaikuttaa fiksulta. Ebaysta sitä näyttäisi saavan briteistä.

Onko merkittävää eroa Autoglym Intensive Tar Removeriin kanssa, koska sitä olisi huomattavasti helpommin tyrkyllä?
En ole AG:tä testannut. Tolla on irronnut tähän asti todella hankalatkin shaisset. Vaikutuin taannoin tehosta , kun asennutin joku vuosi takaperin ikkunakalvotukset juuri Saksasta tuotuun Volvoon .Tossa oli oikeassa tuulilasin etualakulmassa liimattu parkkikiekko. Pyysin tota autofixaamon tyyppiä irrottamaan sen mikäli aikaa jää. Illalla jäljellä oli kuoret mutta kova liima istui, kun tauti ja kaveri totes ton vaativan aikaa ja vaivaa irrotakseen. Kokeilin sitten tuohon vaikka ja mitä. Systeri oli lomilla emiraateista ja mainitsi, että toi mukanaan tota googonen ihmeainetta. Olin todella skeptinen mutta siinä vaiheessa, kun liimatöhnä ei lähtenyt edes partaterällä, päätin antaa aineelle mahdollisuuden. Pari suihkausta ja liima lähti "sulamaan" irti. Pyyhkäisy talouspaperilla perään ja pinta oli täysin liimaton. Tohon päälle vielä freesi sitruunan tuoksu ja avot, olin vaikuttunut. Toiminu tähän asti kaikkiin kokeilemiini materiaaleihin. Varmaan tuossa jotain isotooppia on....

Vastaa Viestiin