156 V6 jakohihnan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

156 V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Onkos kukaan tehnyt itse ?

Kauanko meni ?

Ongelmakohdat ?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Haku-toiminnolla asiaa löytyy paljon, mutta sieltä joutuu vähän haravoimaan sitä tietoa. En löytänyt varsinaista selvää työohjetta kuvineen. Ehkä kuitenkin kannattaa soitella paikkakunnan korjaamoille ja ''kilpailuttaa'' vaihtotyö. Delta putoaa siinä kisassa ensimmäisenä pois. Vaihtoehtoja on esim. Bosch-korjaamoketju, AD-korjaamot, AutoFit-korjaamot ym. ja vielä yksittäiset korjaamot, kun vaan varmistuu siitä että tietävät mihin ryhtyvät ja sopii ennalta kustannusarvion eikä anna lupaa ylittää sitä ilman lupaa. Ei tule niin paljon yllätyksiä. Itse laitatin keskuslukon kauko-ohjaimen edelliseen autoon ja työ sovittiin tehtäväksi neljässä tunnissa, työhön meni sitten noin yhdeksän tuntia joista viisi korjaamon omaan piikkiin :-D

Itse tekemällä saa varmaan varata kaksi päivää hommaan ettei tarvi mennä sitten taksilla töihin kun homma on vaiheessa :crazyeyes: :wink:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Kilpailuttaminen on kyllä tuttua touhua ( jo työn puolesta ). Aina olen sopinut hinnat ennakkoon, vaikka joskus itseä oikein hävettänyt hakea autoa remontista, kun tietää että liikkeelle on tullut tappiota ko. työstä.

Tarkoitus kuitenkin olisi tehdä itse, kun ainoastaan pakolliset hommat (esim. katsastusta varten) teetän liikkeessä tai jos hommaan soveltuvia laitteita ei hallista löydy.

Ulkopuolisella teettäminen onkin sitten riskeiltään ihan omaa luokkaansa. Poijjaat kun ei ihan aina todellakaan tiedä mitä tekevät.

Talven tultua olisi hyvin aikaa hoitaa tuo homma, kun auto jää kuitenkin seisomaan halliin muidenkin modifikaatioiden vuoksi 8)

Avatar
bomber
Viestit: 76
Liittynyt: 21 Maalis 2004, 03:01
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja bomber »

Onkos kukaan tehnyt itse ?
Täällä kolahti :lol: :lol:... Tehty on...
Audi A4 1,8T Avant-02, Alfa 156 2.5v6-99, Nissan Urvan 2.3 Turbo-diesel, Aprillia ditec-03

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itse tein. Ostin osat Italiasta edullisesti. Aikaa meni noin päivä. Hyvin toimii.

Homman sai tehtyä ilman lukituspaloja merkkaamalla vanhaan hihnaan/hihnapyöriin maalikynällä viivat ja siirtämällä viivat uuteen hihnaan. Tietysti heittokellolla joutui katsomaan ykköspytyn yläkuolokohdan. Nokka-akseleita sai käänneltyä mukavasti 19mm avaimilla.

Tuli kyllä hankittua lukituspalat seuraavaa kertaa ajatellen, vaihdon nopeuttamista/helpoittamista varten.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja heus »

Minkä takia se ykkös pytty pitää kattoa heittokellolla, kertokaa joku?? kun ei irrota nokka pyöriä ollenkaa, eikä ne kartiot o luistanu yhtää.. kuhan merkkaa vaa kaikki kunnolla.. ja laskee viel hampaat.. päivässä tuon homman tekee jo helposti.. merkkaat ekan kaikki kunnolla ja lasket kaikkien väliltä hampaat, pidät nokkia kohallaa, löysäät vanhan hihnan, otat sen pois ja laitat uuden tillalle ja kirraat sen.. lasket viel varmuudeks lopuks kaikkien välilt hampaat ja pyörittelet pari kiekkaa varmistat tiukkuuden ja ei muutaku kasaa.. sitähän voi vaikka koe käyttää viel ennen apu hihnan laittoa ja niit suojapeltejä, kuhan ei pitkää käytä, ei ne lämmöt hetkes nouse..
*156 v6*

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

heus kirjoitti:pidät nokkia kohallaa
Milläs meinasit pitää nokkia kohillaan ilman lukkopaloja kun hihnaa vaihdat?

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja heus »

laitoin kahen etummaisen nokan, hihna pyörän ja suoja pellin välii kiilan ettei pääse luistamaa ja isäukko piti kahta takimmaista 19mm lenkeillä kiinni..
*156 v6*

Avatar
bomber
Viestit: 76
Liittynyt: 21 Maalis 2004, 03:01
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja bomber »

Milläs meinasit pitää nokkia kohillaan ilman lukkopaloja kun hihnaa vaihdat?
Lukkopihdeillä... :shock: :shock: :shock:
Audi A4 1,8T Avant-02, Alfa 156 2.5v6-99, Nissan Urvan 2.3 Turbo-diesel, Aprillia ditec-03

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

No joo välttämättä ei tarvi ykköspyttyä katsoa jos tosiaan saa vaihdettua hihnan niin ettei mikään liiku. Toisaalta jos sattuu liikkumaan niin on todella paljon helpompi kohdistaa jakoa takaisin jos tietää tehneensä kaikki merkit yläkuolokohtaan. Itse en lukinnut nokkia lainkaan ainoastaan merkkasin hyvin ja paikalleenhan se jako meni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin