156 JTS motor diagnostic failure.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
janne63
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 15:47
Paikkakunta: Oulu

156 JTS motor diagnostic failure.

Viesti Kirjoittaja janne63 »

Onkos nuo tunnistinhäiriöt kovin yleisiä 2.0 JTS koneissa?
Mulla on nyt ollut pari viikkoa tuo 156:n ja jo toisen kerran palaa häiriövalo.Ekalla kertaa se oli muistaakseni katin jälkeinen lambda tunnistinhäiriö.Ens viikolla on aika Deltaan ja samalla luetaan taas vikamuistia.Onneksi nämä menee vielä myyjäliikkeen piikkiin.Lupasivat maksaa tarvittavat osat ja työn.Samalla vaihetaan bensapumpulta ruiskuille menevä polttoaine putki.Meinaa tihkua pumpun juuresta.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Ciao,

Meillä on myös JTS nyt kuuden viikon sisään antanut
kahdesti tuon herjan, ekalla kerralla nollattiin
vikamuisti ja putsailtiin liittimiä, toisella kerralla
sama juttu + joku muutos liittämistapaan, lopuksi
vihje että seuraavaksi Konalaan, paikallinen Delta
- Hyvinkää - ei asiaa osaa pidemmälle viedä.
Saas nähdä pelaako nyt vai onko edessä vielä
jotain.

-Tazio

Efri
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Marras 2004, 16:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Efri »

Mulla heitti samaa herjaa (motor control failure) koko kevään. Toukokuussa kävin Deltassa putsauttaan ja kiristyttään tuon Lamda anturin liittimen ja häiriöilmoitus pysyi poissa - eiliseen asti! Valittivat Deltassa liittimen huonoa laatua ja sanoivat että pelkkää liitintä ei voi vaihtaa uuteen. Tämä on selkee tyyppivika JTS moottorissa, kun katsoo esim. vanhoja threadeja. Mitenkähän tästä viasta pääsisi eroon for good? Auttasiko jos vaihtais koko lamda anturin?
Ex. 156SW 2.0 JTS -03
Audi TT 1,8TQ -00
Nissan Murrano SL -07

Avatar
janne63
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 15:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja janne63 »

Juu,nyt on auto käynyt pajalla ja taas oli vikaa toisen lambdan liittimessä.Asentaja tutki liitintä ja siitä oli kaksi napaa(tietty siitä autopuoleisesta)irti.Ei pysyneet ylhäällä kun toisenpuolen liitintä painoi paikoilleen.Aikansa pohdittuaan ehdottivat "ohitusleikkausta"Eli uudet johdot ohi liittimen.Niin ovat kuulemma sen homman ennenkin korjanneet.Ei ollut ihan omistajan katsottava ohitus mutta onneksi teippasivat sen piiloon silmistä.No homma tehtiin ja nyt on häiriöilmoitukset pysyneet poissa.
On kuulemma yleinen ongelma JTS koneessa.Samalla uusittiin bensapumpulta ruiskuille menevä putki ja nyt on bensat pysyneet sisällä.
Orkkisputki oli päälisinpuolin ehjä mutta ilmeisesti jokin painuma siinä oli kun vuoti.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Buon di,

Ja eilen tuo varoitusvalo syttyi taas - eli nyt kolmatta
kertaa. Aamulla Konalaan ja lupasivat, että kuntoon
tulee ja tänään saa hakea pois. Saas nähdä joko
nyt pääsisi eroon tästä vaivasta.

-Tazio

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Oletteko joutuneet maksamaan noista luonnevian hoidoista?

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Buon di,

Ei ole toistaiseksi tarvinnut maksaa, vaihtoautotakuuseen
on mennyt.

Eilinen diagnoosi oli vaihteeksi kosketushäiriö.

-Tazio

Efri
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Marras 2004, 16:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Efri »

Mulla oli tehdastakuu hiljan umpetunut ja myyjän takuussa 100Eur omavastuu, joka ei tuosta työstä ylittynyt. Kun purnasin hieman niin summa pistettiin puoliksi. Summahan ei 1/2 tunnin hommasta ollut suuri, mutta enemmänkin harmittaa ja huolestuttaa miten vian sais korjattua pysyvästi.

Tazio -Tehtiinkö Konalassa jotain mitä Hyvinkäällä ei osattu. Esim. jotain muuta kun kiristettiin ja putsailtiin liittimiä?
Ex. 156SW 2.0 JTS -03
Audi TT 1,8TQ -00
Nissan Murrano SL -07

Avatar
janne63
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 15:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja janne63 »

Menkääs ens kerralla viereen tarkastamaan korjausta ja katsokaa onko ne liittimen pohjat ehjiä.Putsaaminen ja kiristäinen ei auta jos liittimen pohja pettää ja vastakappale pakenee alta.Silloin ei auta kun tehdä se "ohitusleikkaus" mikä tehtiin mun autolle :cry:

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Efri kirjoitti: Tazio -Tehtiinkö Konalassa jotain mitä Hyvinkäällä ei osattu. Esim. jotain muuta kun kiristettiin ja putsailtiin liittimiä?
Buon di,

Ymmärtääkseni ei, Hyvinkään pojat nostivat toisella kerralla
kädet pystyyn - mielestäni ihan reilusti tehty - ja sanoivat,
että Konalaan ensi kerralla. Saas nähdä osattiinko Konalassa
putsata/kiristellä paremmin. Vaimon mukaan palvelu ainakin
oli oikein hyvää ja ystävällistä.

-Tazio

asavinen
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja asavinen »

Tuttua tarinaa.

Itselläni kilahti nyt neljättä kertaa kolmen kuukauden sisällä "Motor Fontrol Failure" -merkkivalo. Kaikilla aikaisemmilla kerroilla vikana on ollut P0420 - Catalyser 1. Autossa umpeutui takuu 10.10. Joka kerta olen huollattanut autoa Malmin DA:lla ja pyytänyt testerin laput itselleni. Aijon käyttää auto jatkossakin ko. liikkessä, koska vikka ei ole selvästikään korjattu eli takuun piirissä vielä ollaan.

Olen alkanut myös miettimään olisiko anturi oikeassa... Kaikilla kerroilla, kun merkkivalo on syttynyt auto on rullannut joko moottorijarrutuksella, tai minimaalisella kuormalla kierrosalueella 1500 - 1900 rpm. Edellisellä kerralla vikamuistissa oli arvo 1520rpm.

JTS käy laihaseoksella kierrosten ollessa >1500rpm. Tällöinhän lambda-arvon pitäisikin olla selvästi yli yhden (1,5 - 3 olenko väärässä?) eli jäännöshappea pitäisikin olla yli normaalin. Auton oston yhteydessä käytin autoa autotohtorilla ja pakokaasumittauksilla O2-pitoisuus oli 5,50% tyhjäkäynnillä! Tuo selvästikin kertoisi koneen käyvän kerrossyötöllä.

Varsinaiseen kysymykseen: Missä jäännöshappianturin hälytysraja on suhteessa moottorin kierrosalueeseen? Onko tämä raja todella hilkulla tossa 1500rpm ympäristössä, koska omalla kohdallani varoitusvalo on syttynyt aina tuon kierrosalueen tuntumassa? Nyt tarvittaisiin lisää tietotaitoa peliin! Mitä pakokaasuarvot pitäisi olla?

Pyyydän seuraavalla kerralla normaalin (pakoputkesta mitatun) pakokaasutestin "kontaktivian" korjauksen yhteydessä niin näen tämänhetkiset arvot tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla.

-Antti

P.S. Meni vähän maratonkysymyksen puolelle, mutta kyllähän tämä alkaa pikkuhiljaa v#¤%tamaan!

Avatar
janne63
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 15:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja janne63 »

Onkos se lambdan liitin varmasti ehjä?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

asavinen kirjoitti:Tuttua tarinaa.

Itselläni kilahti nyt neljättä kertaa kolmen kuukauden sisällä "Motor Fontrol Failure" -merkkivalo. Kaikilla aikaisemmilla kerroilla vikana on ollut P0420 - Catalyser 1. Autossa umpeutui takuu 10.10. Joka kerta olen huollattanut autoa Malmin DA:lla ja pyytänyt testerin laput itselleni. Aijon käyttää auto jatkossakin ko. liikkessä, koska vikka ei ole selvästikään korjattu eli takuun piirissä vielä ollaan.

Olen alkanut myös miettimään olisiko anturi oikeassa... Kaikilla kerroilla, kun merkkivalo on syttynyt auto on rullannut joko moottorijarrutuksella, tai minimaalisella kuormalla kierrosalueella 1500 - 1900 rpm. Edellisellä kerralla vikamuistissa oli arvo 1520rpm.

JTS käy laihaseoksella kierrosten ollessa >1500rpm. Tällöinhän lambda-arvon pitäisikin olla selvästi yli yhden (1,5 - 3 olenko väärässä?) eli jäännöshappea pitäisikin olla yli normaalin. Auton oston yhteydessä käytin autoa autotohtorilla ja pakokaasumittauksilla O2-pitoisuus oli 5,50% tyhjäkäynnillä! Tuo selvästikin kertoisi koneen käyvän kerrossyötöllä.

Varsinaiseen kysymykseen: Missä jäännöshappianturin hälytysraja on suhteessa moottorin kierrosalueeseen? Onko tämä raja todella hilkulla tossa 1500rpm ympäristössä, koska omalla kohdallani varoitusvalo on syttynyt aina tuon kierrosalueen tuntumassa? Nyt tarvittaisiin lisää tietotaitoa peliin! Mitä pakokaasuarvot pitäisi olla?

Pyyydän seuraavalla kerralla normaalin (pakoputkesta mitatun) pakokaasutestin "kontaktivian" korjauksen yhteydessä niin näen tämänhetkiset arvot tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla.

-Antti

P.S. Meni vähän maratonkysymyksen puolelle, mutta kyllähän tämä alkaa pikkuhiljaa v#¤%tamaan!
Että ottaa pattiin, etten ole myös pyytänyt jokaista testeriliuskaa itselleni. Nyt minulla on vain teltan poikien "liitin irti" kommentti muistona! Quotasin koko tekstisi, koska tämä oli täyttä asiaa.

Pakokaasutesti on samoin seuraavaksi mielessäni ja pitäisi tehdä samalla valvotulla (seison vieressä) kerralla.

Laihaseoksen raja on todellakin 1500rpm, mistä sen päättelit noiden arvojen perusteella? Ja aivan samoin, merkkivalo on syttynyt yleensä vielä aamuisin, liikkeelle lähdettäessä, koskealla kelillä ja pienillä kierroksilla. Nyt vain kaduttaa, että en ole vaatinut OBD raportteja &%¤"#

asavinen
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja asavinen »

alfista kirjoitti: Laihaseoksen raja on todellakin 1500rpm, mistä sen päättelit noiden arvojen perusteella? Ja aivan samoin, merkkivalo on syttynyt yleensä vielä aamuisin, liikkeelle lähdettäessä, koskealla kelillä ja pienillä kierroksilla. Nyt vain kaduttaa, että en ole vaatinut OBD raportteja &%¤"#
Toi tieto oli peräisin teknispainotteisesta julkaisusta (TM 16/2002 s.32), jossa oli pikakoe JTS:stä. Sen perusteella aloin spekuloimaan mahdollista oikeaa vikaa kontaktihäiriön sijaan. Autotohtorin pakokaasumittaus ja vian ilmenemisolosuhteet puhui myös sen puolesta. Periaatteessa pieni vuoto pakoputkessakin voisi päästää ilmaa putkeen pienillä kierroksilla.

Liitintä en ole tarkistanut, enkä rehellisesti tiedä missä se, tai koko anturi on. Edellisen auton alla tuli luuhattua aikas paljon ja periaatteesta en vielä ala ropaamaan pari vuotta vanhaa (nuorta) autoa. Vinkit sijainnista ja korjauksesta otetaan vastaan. Kuvan lähettäneelle varma vastaus! :-D

JTS:n lambda/Katalysaattori 1 viasta voisi järjestää gallubin. Tietäisi kävikö huono tuuri, vai onko vika lähes kaikilla foorumin lukijoilla.

-Antti

Avatar
janne63
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 15:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja janne63 »

Albumissa pari kuvaa Deltan tekemästä lambdan liittimen "ohituksesta".
Mulla onneksi vikailmoitukset loppui ohituksen jälkeen.

asavinen
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja asavinen »

Tulee vähän myöhässä, mutta kuitenkin.

Itse olin yhteydessä maahantuojaan ja sen jälkeen alkoi tapahtua. Loppujen lopuksi koko ensimmäinen katalysaattori vaihdettiin takuuseen. Tämän jälkeen (useampi tuhat kilsaa) ei ole ongelmia enää esiintynyt. Kyselin myös vähän jäännöshappi- ja lambda-arvoista tyhjäkäynnin ympäristöstä ja sain seuraavan vastauksen:

Vastaus kysymykseenne, "paljonko lamda-arvon ja jäännöshappiarvon pitäisi
olla moottorin käydessä tyhjäkäynnillä":
Laihaseostoiminnalla (joutokäynnillä) lamda-arvo on n. 1,3...1,4. Heti
joutokäynnin jälkeen seos muuttuu homogeeniseksi, jolloin lamda-arvo on 1.
Ruiskutusennakko on joutokäynnillä n. 45 ast. ennen ykk:taa ja sen
ulkopuolella 310...370 ast. ennen ykk:taa. Jäännöshappi joutokäynnillä on
useita %-yksiköitä.
-Antti

Vastaa Viestiin