Käyntihäikkää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Käyntihäikkää

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Jo on piru merrassa :? . Lähdin äsken liikenteeseen ja kun pääsin motooritien rampilta alas koitin päästä kuitten alta pois antamalla kierroksia reippaasti, eli niin sanotusti petaali lattiaan. Pääsin ihan nelosvaihteelle asti kun yhtäkkiä kone hyyty ihan totaalisesti. Pintakaasulla nilkutin eteenpäin ja aina kun avasi läppää reippaammin niin helvetillinen ravistus ja pauke alkoi. Heitin vapaalle ja koitin antaa kierroksia niin yli kolmen tuhannen ei kiertänyt. Sain itseni konetieltä pois ja isolla vaihteell ahissun kissun ajelin muutaman kilometrin kotia kohti ja kaikki tuntui taas pelaavan ok. Koitin ihan piruuttaa kengittää ja meno tuntui maittavan entistä paremmin. :oops: :? :crazyeyes:

Oireet minusta viittais syttypuolen juttuihin. Keli on kyllä sateinen, mutta on tuota vettä tullut ennenkin eikä ole oireillut :? :?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mikä auto, mikä kone..

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

164 TS

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oliko sadetta/kosteutta?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Minkä vuotinen ja minkä verran maailmaa takana?
Äkkiseltään sanoisin, että vaihrelaatikon puoleinen virranjakaja on horo.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Samantapaisia oireita oli mun vanhassa 75:ssa, pyöriän varressa oli pieni halkeama. välillä toimi, varsinkin tasaisilla kierroksilla,luukuttaessa sippasi kunnes halkesi kokonaan.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Peli on vuodesta 1989 kerännyt matkamittariin melkein 380 tuhatta kilomeetriä eli ajettu on. Itse kun sain tuon vasta heinäkuussa niin en tiedä mitä kaikkea autolle on vuosien saatossa tehty. "Käyttöönottotarkastuksessa" kävin oleelliset koneshuoneen komponentit noin silmämääräisesti läpi enkä jakajissa havainnut vikaa vikaa vikaa. Jotain skeidaa sytkäpuolella ilmeisesti on kun ilmeisesti toisen jakajan puoleiset tulpat oli ns. paskana. Kärjet hitsautuneet miltei umpeen ja sen näköisiä että olivat ainoastaan kulkeneet mukana. Perusteellinen CRC käsittely ja liittimien tarkistus ja uudet tulpat sisään. Hyvin toimi taas tänä aamunakin. Sen verran halpaa osaa taitaa olla että menen ja vaihdan molempien jakajien pyörijät ja kannet. Tarkemmin kun katselin niin tuossa haitariputken edessä kun on tuo ilmaläppäkotelo niin sen päällä oleva neliskulmainen kansi lähtee käsin nostamalla irti. Tokkopa sen pitäisi niin olla eli mitä rojua siellä on sisällä vai onko se juuri se ilmamassamittari?

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tuo ilmamäärämittarin suojakansi pitäisi olla ilmatiiviisti kiinni, ettei sinne mene kaikki paska. Voisi kannattaa avata ja putsata. Samalla voisi siirtää liu'un paikkaa hiilikalvolla, jos rata näyttää aivan puhkikuluneelta. Onkohan ilmamääräläpän jousen paikkaa menty kopeloimaan, vai miksi se on avattu?

Petaali lattiaan tapauksessa ilmamäärämittari ei kuitenkaan selitä nykimistä.
Yhtenä arvauksena kampiakselin asentotunnistimen likaisuus / huono signaali. Johdot saa maata tai muita häiriöitä jostain?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarno kirjoitti:Yhtenä arvauksena kampiakselin asentotunnistimen likaisuus / huono signaali.
Samaa olisin veikannut. Mullakin edellinen 164 alkoi joskus rytkimään sateella, asentotunnistimen johdosta oli kuori puhki ja se meni sitten vesikelillä osin oikariin. Aiheuttaa aika väkivaltaista pätkimistä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Jarno kirjoitti:Samalla voisi siirtää liu'un paikkaa hiilikalvolla, jos rata näyttää aivan puhkikuluneelta.
Jaahas ja nyt meni yli ja ympäri...sitä on nimittäin aiemmin räpelletty vain bemarin ja 96 saabin kaasareitten kanssa. En ole aiemmin päässyt oikeisiin autoihin käsiksi.

Jarno kirjoitti:Onkohan ilmamääräläpän jousen paikkaa menty kopeloimaan, vai miksi se on avattu?
Mitäs tuon jousen räplääminen auttaa/tekee/vaikuttaa? Onko sarjassamme viritän konetta muuttamalla ilmamääräläpän dynaniikkaa? Osaamaton saa varmaan enemmän harmia kuin hyötyä aikaiseksi...

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Sen ilmamäärämittarin kannen avaamalla näet mistä on kyse. Toki tuosta voisi samalla mitata jännitteet eri läpän avauskulmilla, että näkee toimiiko se suunnilleen lineaarisesti. Periaatteessa hiilirata saa olla vaikka poikki ja silti mittari antaa hyviä arvauksia, joten en usko, että vika kuitenkaan on siinä. Varmaan löytyisi ohjeet jostain, ei nyt kylmiltään muista mihin piuhoihin piti kytkeä jännite ja mistä sitä mitattiin. Oikeastaan ei kannata tehdä mittarille mitään mittaamatta sitä ensin!

Läpän vastusjousi ja hammaskehä, jossa se on kiinni näkyy myös samalla. Jos luoja tms. suo, on se alkuperäisessä asennossa, tai ainakin merkattu alkup. kohta. Sillä voi vähän vaikuttaa keskikuormitusalueen polttoaineensyöttöön (esim. löysää 1-3 pykälää, niin vähän rikastuu), mutta mitään suurta hyötyä roplaamisesta tuskin on.

Oikeiden autojen kanssa tuolla ilmamäärämittarilla ei ole mitään tekemistä. Kuitenkin näissä vanhoissa mittaustekniikka on kaikesta päätellen luotettavampaa kuin uusissa. :wink:

Vastaa Viestiin