Hei,
onko kenelläkään kokemusta ko ilmansuodattimesta? Onko toiminut OK? Entä asennus, onko ollut ongelmia? Ja onko sitä potkua tullut lisää (vaikka sitä ei todennäköisesti huomaa).
Tube
K&N ilmansuodatin alfa 156 V6:een
Valvoja: Moderators
sfnet.harrastus.autot ryhmässä kyllä haukuttiin noi vapaavirtaussuodattimet aika lyttyyn. Joku koitti kyllä pitää puolia, että K&N olisi hyvä ja jotkut muut halvat on huonoja.
Aika faktaa kyllä taitaa olla, että uusissa ja uudehkoissa autoissa on niin isot ja virtaavat ilmansuodattimet, että ne eivät kyllä koneen hengitystä ahdista.
Lisäksi aika iso vika, jota olen nähnyt tehtävän on asentaa se kartio sinne kone tilaan sellaisenaan. Tuon seuraus on se, että kone saa kuumaa ilmaa ja sen vaikutus tehoihin on kyllä aika selvästi heikentävä, riippuu tietysti siitä miten hyvin auton kone tila tuulettuu ja miten kuumaa ilma siellä on verrattuna ulkoilmaan. Yleensä nuo autot tuppaavat ilmemään kylmää ilmaa. Tälläinen järjestely on ainakin 33 16V:ssä.
K&N 57i seteissä tulee semmonen putki mukana, jolla on tarkoitus johtaa ilmaa sille suodattimelle. Netissä oli kuva tommosesta sarjasta, kovin vaan näytti pieneltä se putki, mutta parempi sekin on kuin ei mitään. Nämä sarjat eivät kyllä ole mitään halpoja!
Tuossa juuri virittelin omaani (ei Alfa) ilmaputken/ram-airin. Samalla tein vähän tutkimusta niiden lämpöjen suhteen. Alkuperäinen asennus vaikutti huonolta, koska imi ilmaa konetilasta. Ososittautui kuitenkin, että ajaessa, varsinkin hieman kovemmassa vauhdissa, ko. paikassa oli niin hyvä ilman vaihto, että suoraan johdettu ilma ei pudottanut lämpöä kuin 5 astetta. Laskennallisesti tuo tuo tehoa lisää 1,7% (ideaalikaasuille), tai siis kaasu (ilma) on 1,7% tiheämpää. Seosruuvia kyllä ruuvasin jonkun verran rikkaammalla lambdan antaman arvon mukaan, toisaalta ilman putkeakin oli vähän laihalla (arvot hyvin epätarkkoja), kun olin säätänyt lämpimällä ilmalla. Paikallaan ollessa ilman lämmöt olivat yli 10 astetta alhaisemman, joka on jo aika huomattava ero. Asiasta tulossa ehkä nettiin jotain jossain vaiheessa.
Rammaamisesta en pysty sanomaan mitään, kun ei ole paineanturia imusarjassa, enkä ole vielä kehdannut vetää huippujakaan. Jokatapauksessa tuo toimii vasta kovemmassa nopeudessa.
Eli en kyllä suosittele vakio autoon tommosta vapaavirtaussuodatinta, ellei tuossa V6 mallissa ole jotenkin alimitoitettu se vakio (mitä en usko). Kokemusta minulla ei ole.
Eikös tuossa ole se joku imuääniä hiljentävä resonaattori, jonka poistolla saisi lisää tehoa? Täällähän on ollut juttua sen poistamisesta? Tuo lienee tosiaan vaan ääniä hiljentävä systeemi, eikä imuilman/imusarjan resonaattrori, jolla haetaan parempaa täytöstä sylintereihin?!!
Aika faktaa kyllä taitaa olla, että uusissa ja uudehkoissa autoissa on niin isot ja virtaavat ilmansuodattimet, että ne eivät kyllä koneen hengitystä ahdista.
Lisäksi aika iso vika, jota olen nähnyt tehtävän on asentaa se kartio sinne kone tilaan sellaisenaan. Tuon seuraus on se, että kone saa kuumaa ilmaa ja sen vaikutus tehoihin on kyllä aika selvästi heikentävä, riippuu tietysti siitä miten hyvin auton kone tila tuulettuu ja miten kuumaa ilma siellä on verrattuna ulkoilmaan. Yleensä nuo autot tuppaavat ilmemään kylmää ilmaa. Tälläinen järjestely on ainakin 33 16V:ssä.
K&N 57i seteissä tulee semmonen putki mukana, jolla on tarkoitus johtaa ilmaa sille suodattimelle. Netissä oli kuva tommosesta sarjasta, kovin vaan näytti pieneltä se putki, mutta parempi sekin on kuin ei mitään. Nämä sarjat eivät kyllä ole mitään halpoja!
Tuossa juuri virittelin omaani (ei Alfa) ilmaputken/ram-airin. Samalla tein vähän tutkimusta niiden lämpöjen suhteen. Alkuperäinen asennus vaikutti huonolta, koska imi ilmaa konetilasta. Ososittautui kuitenkin, että ajaessa, varsinkin hieman kovemmassa vauhdissa, ko. paikassa oli niin hyvä ilman vaihto, että suoraan johdettu ilma ei pudottanut lämpöä kuin 5 astetta. Laskennallisesti tuo tuo tehoa lisää 1,7% (ideaalikaasuille), tai siis kaasu (ilma) on 1,7% tiheämpää. Seosruuvia kyllä ruuvasin jonkun verran rikkaammalla lambdan antaman arvon mukaan, toisaalta ilman putkeakin oli vähän laihalla (arvot hyvin epätarkkoja), kun olin säätänyt lämpimällä ilmalla. Paikallaan ollessa ilman lämmöt olivat yli 10 astetta alhaisemman, joka on jo aika huomattava ero. Asiasta tulossa ehkä nettiin jotain jossain vaiheessa.
Rammaamisesta en pysty sanomaan mitään, kun ei ole paineanturia imusarjassa, enkä ole vielä kehdannut vetää huippujakaan. Jokatapauksessa tuo toimii vasta kovemmassa nopeudessa.
Eli en kyllä suosittele vakio autoon tommosta vapaavirtaussuodatinta, ellei tuossa V6 mallissa ole jotenkin alimitoitettu se vakio (mitä en usko). Kokemusta minulla ei ole.
Eikös tuossa ole se joku imuääniä hiljentävä resonaattori, jonka poistolla saisi lisää tehoa? Täällähän on ollut juttua sen poistamisesta? Tuo lienee tosiaan vaan ääniä hiljentävä systeemi, eikä imuilman/imusarjan resonaattrori, jolla haetaan parempaa täytöstä sylintereihin?!!