Jos toimii jollain nopeudella, vika ei liene moottorissa vaan säätövastuksissa. Noi vastukset sijaitsee usein lähellä puhallinta siten että ilmakanavassa liikkuva ilmavirta jäähdyttää samalla myös noita vastuksia
Useimmissa autoissa noi vastukset on yhtenä "pakettina" joka irtoaa parilla ruuvilla ja yhdellä sähköliittimellä. Useasti tuo paketti on irroitettavissa hantin puolen jalkatilan kautta, mutten osaa kyllä tästä varmaksi sanoa ennenkuin tiedän että mikä auto on kyseessä? Yleensä kuitenkin löytyy läheltä puhaltimen moottoria... Nissan Primeraan ko. osa maksoi merkkiliikkeessä n. 70€, käytetyn löysin parilla kympillä. Tuskin tuo Alfaankaan paljon enempää voi maksaa
Edit : Kyseessähän lienee 156 kun profiilista katsoo. Joku 156 omistaja tietänee missä tuo sijaitsee...
En nyt enää ihan tarkalleen muista, missä nuo vastukset sijaitsee, mutta puhallin itsessää on matkustajan puolella kojelaudan alla. Siellä on sellainen äänieristematto parilla M6 mutterilla kiinni ja sen alta löytyy sekä puhallin, että etuvastukset. Itselläni oli vastuksissa jossakin kohtaa vain huono kontakti ja se korjautui tinaamisella.
Jos juotoskolvi pysyy kädessä niin ei niitä vastuksia kannata Deltasta ostaa. Jostain elektroniikkanippelikaupasta vastukset parilla eurolla ja runko + liitin vanhasta vastuspaketista niin se on siinä.
vastuksista taitaa joo olla kysymys. osa maksaa 130e paikkeilla tilaten. mistä vois kysellä jotain vaihtoehtoa?? älytön hinta.. ja työt päälle.
että hakkaa nyt vastaan alfan kanssa, just korjattiin ilmastointi ja nyt tämä... kalliks tulee..
jostain vanhasta autostani oli säätö samalla tavoin rikki. Eikun vastus esille ja pihdeillä murensin sen paskaks ja pursistin vastuksen pinnat vastakkain. Avot, homma toimii taas.
sikuriina kirjoitti:vastuksista taitaa joo olla kysymys. osa maksaa 130e paikkeilla tilaten. mistä vois kysellä jotain vaihtoehtoa?? älytön hinta.. ja työt päälle.
että hakkaa nyt vastaan alfan kanssa, just korjattiin ilmastointi ja nyt tämä... kalliks tulee..
olisikohan tämä motonetistä poimittu passeli:
"155/156 Esivastus jos kaksinapapikaliitin/reikäväli 48mm . . 48-8388 16.90 ???"
Mulla hajosi myös tuo palikka pari vuotta sitten.Itseasiassa siinä on sellainen ylikuumenimissuoja joka on toteutettu muistaakseni sellaisella jousella,joka juotettu kiinni.
Idea lienee siinä,että kun jousi kuumenee liikaa se irtoaa ja virrankulku vastuksille katkeaa.
Tiedä sitten millä tuo jousi on alunperin juotettu,mutta minä laitoin sen "väliaikaisesti" (pari vuotta sitten) ihan vaan tinalla kiinni.
Pitäisikin varmaan jo hankkia uusi esivastuspalikka.
Joissakin muissa malleissa tuo jousi on korvattu vaan sellaisellla ohuella langalla,joka palaa poikki tarvittaessa.
no nyt irrotettiin osa joo.. halki on sellanen "kortti" missä juotettu metallilanka (sekin irronnut juottokohdastaan). nyt ihan idioottikysymys, mikä osa tuo kortti on?? se oli kuvattu tuossa maunun kuvassa.. onkohan se se säätövastus vai mitä osaa tässä nyt lähdettäis tilaamaan jostain. se osahan on hyvin helppo taas laittaa paikalleen kunhan tietäs mikä osa se on??? ai että on viisas olo.. vaan kohtahan musta tulee oikeen remontti-pirkko!!