Eli siis mulla on tommonen 75 mihin on vaihdettu 90 alfan 2.0 i.e kone.
Tossa yks päivä kokeilin että paljonko ottaa kierroksia kakkosella kun kiihyttää, jossain 3700-3800 paikkeilla alko pätkimään ihan ku ois rajottajalle hakannu. Lisäksi huipputeho on suunnilleen 2500-3000 välillä, muualla ei tapahdu oikein mitään. Olenkin tässä miettiny että onko koneen luonne vaan tollanen vai olisko sytkä perseellään(paukuttelee putkessa jonkun verta), entä toi imunokan muuttuva ajoitus systeemi, tai jotain?
juu tuo rajotin kannattaa tsekata, en nyt muista oliko tuossa 90:n motronicissa rajoitin boxissa vai jakajassa..
tuon huipputehon voisin tarkistaa ihan opuksesta kun ei netti paljon tarjoa tietoa tuosta koneesta mutta muistelisin että huipputehon pitäisi tulla ulos 5400-5800 r/min, joten kyllä tuo 128hv/6000rpm on pikkasen liian isoille kieroksille ilmoitettu..
Viimeksi muokannut 90, 25 Elo 2005, 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...tai pitäisköhän samantien ostaa toi sytkäboxi, musta vaan jotenkin tuntuu että siinä vois se vika olla
Pystyisikö joku tarkastamaan onko se rajoitin pyörijässä vai boxissa?
Lisäksi oon nyt yrittäny saada öljynpaine mittaria toimimaan. Edellisen omistajan mukaan anturi vaihdettiin ja ei silti alkanut pelaamaan. Ite vaihoin nyt mittarin, ei apua.
Elikkä piuhat sitten varmaan kusee, onkos se toi anturi joka on pakosarjan alapuolella, siitä johdosta oli nimittäin yks liitin sulanu kun oli ilmeisesti ottanu kontaktia pakosarjaan. Korjasin sen mutta ei auttanu, voiskos tosta mitata jotain yleismittarilla?
Krhm... ö-paine anturi olikin tuolla startin yläpuolella. Ei se nyt kovin uudelta näyttänyt, ehkäpä vika vois kuitenkin olla siinä. Siihen meni vain yksi johto, onko oikein?
juu eli huipputeho 128 hv tulee ulos kierroksilla 5400r/min.
jeps yksi johto siihen mittarin anturiin vain menee..
ja kyllä se rajoitin taitaa olla noissa motroniceissa siellä boxissa, kaikissa versioissa..samoin kuin boxi ohjaa mielestäni myös sytytystä jolloin erilklistä sytytyksenohajusyksikköä ei ole.
puhun siis ruiskunboxista joka ohjaa myös sytytystä motronic tyyppisissä ruskuissa..ja jos tuossa vika niin luulen että uusi maksaa muutaman satalappusen vähintään.. jos sitä nyt edes noin vanhaan saa enää mistään.
ehkö puola kanattaa tarkistaa, eli jaksaako antaa kierroksilla enää kunnon kipinää.. tuossa ajoituksen muuntimessa en usko olevan häikkää koska jos se pimeä niin voiman pitäisi kadota alakierroksilla..
Kerros nyt vielä onko tuo pätkiminen TÄYSIN riippuvainen kierroksista, vai onko kaasun asennolla eli kuormituksella jotain tekemistä pätkimisen kanssa? Sitten voisit vielä mainita onko Bosch vai Marelli virranjakaja autossasi?
Tuossa on varmaan vielä ennakonsäätö keskipakoispainoilla jotka vois olla hyvinkin jumittuneet yhteen asentoon... Samalla kannattaa tarkistaa alipaine-ennakonsäätö vaikka oireet eivät siihen viittaakkaan.
Samanlaisia oireita antoi formula tossa eräänä viikonloppuna, alakierroksilla kävi ok, mutta yläkierroksilla (3500-4000 yläpuolella) alko pätkiä ja paukuttaa, syyllinen oli sillä kertaa puola, kannattaa varmaan tarkistaa sekin.
No nyt kun tarkemmin kokeili niin 3500-4000 pätkii, pitää se puola tarkastaa.
Mitäs hyötyä kaksikärkisistä tulpista, varmempi kipinä? Nyt tossa näyttäs olevan ainaki ihan tavalliset NGK:t.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Tuossa on varmaan vielä ennakonsäätö keskipakoispainoilla jotka vois olla hyvinkin jumittuneet yhteen asentoon... Samalla kannattaa tarkistaa alipaine-ennakonsäätö vaikka oireet eivät siihen viittaakkaan.
Kun otat pyörtimestä kiinni ja lähdet kääntämään sitä niin sen kuuluu pyörähtää muutamia asteita toiseen suuntaan ja sitten palata jousien (ne keskipakopunteissa olevat) avulla takaisin (nolla-asentoon) kokeille että jouset palauttavat sen ihan takaisin että käsin kääntämällä ei jää "tyhjää". Alipaineen saat kokeiltua niin että imet siitä säätimeen menevän letkun päästä (toinen pää jossain imusarjassa eli imet letkun tästä päästä) ja silloin systeemi ei saa vuotaa ja reilulla imulla pitäisi jakajan sisällä olevat systeemit kääntyä.
Todennäköisesti pyörtimen alla on akselin sisällä huopa jonka voit poistaa, laittaa siihen öljyä, kastella öljyllä sen huovan ja asentaa takaisin, tuo tulisi tehdä määräajoin jolloin ennakonsäätö ei jumi niin herkästi.
Selostukseni on sitten NIIN sekava...
Jos siinä on 90:n tekniikka, niin taitaa tuo ennakon säätö olla Motronicissa ohjelmoituna. Jakaja vaan jakaa kipinää. Eli jos ei alipaineletkua löydy tai jakajan akseli käänny, niin sitä säätöä ei jakajalle ole tarkoitettukaan. ECU-boksi on kyllä yleensä erittäin toiminta varma, joten kannattaa tarkistaa muut kyllä ensin. Käytä pimeällä ja nosta kierroksia, katso karkaako kipinä jostain maihin. Onhan puola/jakaja/piuhat puhtaita, ettei lyö maihin sieltä. Kokeile jakajanakseli, ettei ole väljä. Hiushalkeamia pyörijässä tai jakajan kannessa? Tulpat karstassa? Ja vielä, eihän tulppien poteroissa ole öljyä? Tuppaa joskus venttiilikoppa tihkumaan ja aikaa myöten tulpat ui öljyssä, kuivaus auttaa. Tässä joitain kaukoparannus ehdotuksia.
Kannattaa myös tarkistaa ettei kierroslukumittari huijaa, jos kulku muuten tuntuu olevan kohdallaan ja jos tuntuu siltä että kone rääkyy jo ihan tarpeeksi rajoittimen tultua peliin.
kterkkila kirjoitti:Kannattaa myös tarkistaa ettei kierroslukumittari huijaa, jos kulku muuten tuntuu olevan kohdallaan ja jos tuntuu siltä että kone rääkyy jo ihan tarpeeksi rajoittimen tultua peliin.
Tämäkin kävi mielessä mutta kyllä se tuntuis ihan oikein näyttävän.
Okei tuossa on jo sitten jo tyhjä jakaja. Eli ne tarkistukset voit unohtaa. Mutta samaa mieltä siitä että Boxi viat on niin harvinaisia ja kalliita että sitä ei kannata ottaa lähtökohdaksi.
no olisikohan mahdollista että vika olisi jakajassa, onko päässyt pyörähtämään vai onko sitten niin väljä että liikkuu omia aikojaan..
tätä taisi joku ehdottaakin tuossa ylempänä..
Eikö tuossa Motronicissa ole erillistä sytkän pääteastemoduulia? Muistaisin että ainakin 75 Sparkissa oli erilliset mutkulat siinä puolien juuressa. Olisi ainakin suht halpa kokeiltava, tosin puola on varmaan todennäköisempi.
no puolaa ehdottelin jo tuolla jossain välissä ketjua mutta nepäs sitten tiedä onko kokeiltu toisella..mielestäni motronicissa ei ole erillistä sytytyksen ohjausta..
juu oikeassa olet motonetin hinnasto tunnistaa TS:n sytohjausyksikön.. itse ajattelin juuri tuota kolmelitraista josta ohjyksikkö uupuu.
ennakon säätö taisi kuitenkin kaikissa motroniceissa toimia aivolaatikolta..
eli pitänee korjata sen verran aikaisempaa komenttia että kyllä se sytkän ohjausyksikkö tuon perusteella luultavasti löytyy myös vanhasta 90:kin motronicista..
Oon tota jakaa nyt pyöritelly ja katoin että puolalta ainakin kipinää tulee. Melkin lähti jo käyntiin mutta ei. Tosin tulpatkin varmaan tossa kastu ja nyt loppu akku.
Käsittääkseni ainakin puolassa voi olla vikaa vaikka kipinää tuleekin. Jollei se ehdi varautua tarpeeksi nopeasti niin kipinää ei riitä korkeammille kierroksille.
No nyt käy alfa taas Vaihdoin siihen 127 fiudesta puolan, edelleen tosin ei kierrä enempää ku 3900 mittarin mukaan mutta oon tässä nyt sittenkin alkanu vähän epäilemään näyttääkö oikein.
Mutta kiitoksia neuvoista taas, pääsee vihdoinkin ajelemaan!