Hyvät naiset ja herrat,
On ilmeinen tarve näprätä ohjauspylväässä olevia johtoja ja laitteita. Jotta pääsisin noihin kaikkiin käsiksi, pitää ohjauspyörä irroittaa. Siis miten ihmeessä tuon ohjauspyörän saa pois paikaltaan ja tarvitseeko työssä jotain erikoistyökaluja ?
Viimeeksi heinäkuussa sitä jo ihmettelin. Keskiön airbageineen saan kyllä irti, samoin sen ensimmäisen akselissa olevan mutterin. Entäs se alempi, joka on upotettu ympäröivään materiaaliin?. Miten siis tästä vaiheesta edetään ?
T. "Jack The Hand"
Ohjauspyörän irroitus 156:sta ?
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Ohjauspyörän irroitus 156:sta ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Siis mikä mutteri upotettuna on?
Vaihdoin puuratin tilalle nahkaratin viimevuonna ja airbagin irroituksen jälkeen otin vain ison mutterin pois ratin keskeltä ja nyppäsin, revein ja heiluttelin rattia tovin ja kas koko komeus oli irti.
Kannattaa muuten tehdä joku merkki akselin päähän jos laittaa saman ratin takaisin ettei ratti mene asennuksessa vinoon. Ja tietysti kannatta yrittää irroittaa ratti suorassa asennossa.
Vaihdoin puuratin tilalle nahkaratin viimevuonna ja airbagin irroituksen jälkeen otin vain ison mutterin pois ratin keskeltä ja nyppäsin, revein ja heiluttelin rattia tovin ja kas koko komeus oli irti.
Kannattaa muuten tehdä joku merkki akselin päähän jos laittaa saman ratin takaisin ettei ratti mene asennuksessa vinoon. Ja tietysti kannatta yrittää irroittaa ratti suorassa asennossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Siis, kun otan ratin keskiön pois niin näkyviin tulee akselin pää, jossa on mutteri, jonka ympärillä on metallisen lukitusprikan käpälät. Tämä lähtee kyllä pois. Tämän alta tulee näkyviin seuraava mutteri, joka on kuin upotettu ympäröivään materiaaliin (muovia). Siis miten sen nyt sanoisi ... hmmm ...kuin muovi olisi valettu sen ympärille ja hylsylle ei saa minkäälaista tartuntaa. Siis pitäisiköhän tuota ratin sisustaa yrittää vielä purkaa enemmän, jotta sen saisi jotenkin hylsyjen ulottuville. Olin jo kyllä ottanut pois nuo äänitorveen liittyvät kilkkeet.
Peijooni sentään. Otanpa kuvat tuosta kun vain ehdin (siis jos en sitä irti saa). Kuvat kertovat enemmän.
Peijooni sentään. Otanpa kuvat tuosta kun vain ehdin (siis jos en sitä irti saa). Kuvat kertovat enemmän.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Ohjauspyörässä on iso keskimutteri ja sen alla lukitusprikka. Toista mutteria siellä ei ole, vaan näyttäisi että ihmettelet ohjauspyörään 'vulkanoitua', metallista, booritettua keskiötä. Alfoissa vaan perinteisesti ohjauspyörän sovite akseliin on sikatiukka. Vaikka poistaa mutterin, niin monesti edelleen tuntuu kuin pyörä olisi yhtäpuuta akselin kanssa. Joskus on pitänyt kehittää jonkinlainen ulosvetäjä ratin irroittamiseksi.
Jos autossasi on turvatyyny, akunkenkä puoleksi tunniksi irti ennen kuin teet ohjauspyrän kanssa yhtään mitään. Voi muuten olla airbagin kuva naamassa.
Jos autossasi on turvatyyny, akunkenkä puoleksi tunniksi irti ennen kuin teet ohjauspyrän kanssa yhtään mitään. Voi muuten olla airbagin kuva naamassa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos,
Näin se varmaan on. Sain Maunulta kuvia, jotka tukevat sitä - Werneri - mitä kirjoitit. Se mutterin näköinen keskellä oleva kappale taitaakin olla se mitä kuvailit. Ihan toisiaan luulin sitä toiseksi mutteriksi enkä alkanut rattia sen enempää irroitella. Kun kyse on italialaisesta design tuotteesta, mistään ei voi olla varma - puusilmä selittää
Airbagin legendaarinen merkkivalo on taas herännyt loistoonsa, joten siihen ainoaan koskemattomaan paikkaan eli kellojouseen ja sen johtoihin ja liittimiin on PAKKO päästä käsiksi. Siksi ratin irroitus on oleellista.
EDIT 31.8. : Hip hei ! Lähtihän se irti.
Näin se varmaan on. Sain Maunulta kuvia, jotka tukevat sitä - Werneri - mitä kirjoitit. Se mutterin näköinen keskellä oleva kappale taitaakin olla se mitä kuvailit. Ihan toisiaan luulin sitä toiseksi mutteriksi enkä alkanut rattia sen enempää irroitella. Kun kyse on italialaisesta design tuotteesta, mistään ei voi olla varma - puusilmä selittää

Airbagin legendaarinen merkkivalo on taas herännyt loistoonsa, joten siihen ainoaan koskemattomaan paikkaan eli kellojouseen ja sen johtoihin ja liittimiin on PAKKO päästä käsiksi. Siksi ratin irroitus on oleellista.
EDIT 31.8. : Hip hei ! Lähtihän se irti.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila