

Valvoja: Moderators
Nastarenkailla ei saa ajaa ku marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana, mutta jos niissä renkaissa ei ole nastoja, niin ei kai siinä sitten mitään.. Nopeestihan ne pois kuluu jos koko vuoden ajaa.jarski kirjoitti:voikos mennä talvirenkailla katsastukseen?...meinaan ku ajellu noilla koko kesän ku ei oo jaksanu/kiinnostanu vaihtaa suvikumeja alle ku ei tossa autossa enää paljo merkitte ajaisko vaikka ketjuilla...samalta se kuitenki tuntuis![]()
mchammeri kirjoitti: Taitaa siis olla jossain kulmissa vähän säätämistä?![]()
Minkähänlaisen pakettialennuksen saisi jos käy rengasliikkeessä, ja ottaa ohjauskulmien tarkistuksen / säädön, 17" vannesetin, 17" rengassetin, 15" talvirengassetin ja vielä renkaiden asennukset? :
Jos niikseen on, niin on ET persiillään. ei itselläni ole 225 ottanut kiinni. silti seuraavat kumit on 215.Jappe kirjoitti:onhan tästä ollut monesti puhetta..
225/45-17 ei mahdu pyörimään -35mm alustalla ilman pokkausten taivutusta (takana) ja vieläkin nappaa kiinni sisäkaariin kuorma päällä.
215/45-17 ei mitään ongelmia, SUOSITTELEN
Kyllä mä sen olen hyväksynyt että renkaita menee, nehän on kulutustavaraa.puuha kirjoitti:Eipä ne kulmien säädöt paljoa auta . Alfa nyt vaan syö rengasta. Se pitää hyväksyä.
Tuskin suuria alennuksia saa mistään.
NIM. 10tkm ja silenstonet.
Rengas-Jokke riihimäellä hyvittää ihan kiitettävästi vanhoista renkaista ja vanteista. Ei jää ainakaan itselle nurkkiin pyörimään ja niistä saa vielä rahaakin. Onhan sinne matkaa mutta kannattaa ainakin soittaa ja kysyä. Vilkkaimman sesongin aikana on kyllä aika tukossa koko lafka. Ohjauskulmia siellä ei kyllä pysty tarkistamaan.mchammeri kirjoitti:
Minkähänlaisen pakettialennuksen saisi jos käy rengasliikkeessä, ja ottaa ohjauskulmien tarkistuksen / säädön, 17" vannesetin, 17" rengassetin, 15" talvirengassetin ja vielä renkaiden asennukset?Tuosta rysäyksestä ei kyllä meikäläisen tili tule tykkäämään sitten yhtään. Onko hyviä ideoita miten tässä kannattaisi menetellä jotta halvimmalla pääsisi?
Mulla on 225/40 R18 vanteiden ET 35, madallusta ~40mm. Takana ei ole raappinut kiinni koskaan, eikä sen pokkauksia ole taivutettu. Edessä sen sijaan hiukan raappi kiinni, mutta taivutuksien jälkeen ei ole enään ottanut kiinni.Pablo Honey kirjoitti: Mikäs sulla on ET? Mun olis tarkoitus ehkä ensi keväänä tehdä aivan päinvastoin, eli vaihtaa 215->225.ET mun vanteissa on 35 ja pokkaukset jo valmiiksi taivutettu...
Jos laittaa edestä renkaat aivan suoraan, ei haritusta tai aurasta, niin ainakin minulla kuluivat tasaisesti sisä- ja ulkoreunasta. 120 tkm huollossa vaihdettiin eteen yläpään tukivarret ja sitten kaikki iskarit ja lopuksi säädettiin kulmat ja auraukset (harituksen puolelle) normaaliksi. Heti alkoi etupäästä kulua renkaat sisältä. Tosin nyt on taas paljon kivempi ja vakaampi ajelle, joten mielestäni ihan ok...mchammeri kirjoitti:Kyllä mä sen olen hyväksynyt että renkaita menee, nehän on kulutustavaraa.puuha kirjoitti:Eipä ne kulmien säädöt paljoa auta . Alfa nyt vaan syö rengasta. Se pitää hyväksyä.
Tuskin suuria alennuksia saa mistään.
NIM. 10tkm ja silenstonet.Mutta renkaat oli sisäreunoista kuluneet huomattavasti enemmän kuin ulkoreunoista. Onko se ihan normaalia?
Kannattaa kysyä ainakin Nokian Autotalosta hintaa. Käsittääkseni pitää saada iso keskimutteri auki, että saa vetarin irti? Se voi olla aika piukassa.-Tomi- kirjoitti:Ja vielä tuosta alkuperäisestä aiheesta. Onko kellään tietoa, onko nuo vetonivelien suojakumit helppovaihtaa ja mitä niiden vaihto saattaisi maksaa liikkessä ?
Vois auttaa jos vaihtas takaiskariin ylemman pultin tilalle ns epäkesko pultin, jonka asentoo muuttamalla pystyy pyörän sivukallistumaa camberia muuttamaan...joskus näin mainoksen GTI magazunessä...niin 156:ssa ei saa kulmia paikalleen, etenkään takana. Rengaskooksi 215/45-17 olisi ainakin kaikkein lähimpänä vakiota kehämitaltaan.
Tarvikeliikkeistä saa myös yleismallista ns "ylivetokumia" sama malli sopii tosi moneen malliin ja venyy moninkertasesti tavalliseen kumiin verrattuna. Esim jos vaihdelaatikon puoleinen kumi on rikki, niin vetarin keskimútterin navasta auki, akseli sivuun voi kuitenkin olla kiinni laatikon päästä...vanha kumi veks vaikka puukolla ja sen uusi kumi asennetaan erityisen venytys kartion ja hyvän liukasteen kanssa yli ulomman vetonivelen, asennetaan paikalleen ja klemmarit kiinni...Ja vielä tuosta alkuperäisestä aiheesta. Onko kellään tietoa, onko nuo vetonivelien suojakumit helppovaihtaa ja mitä niiden vaihto saattaisi maksaa liikkessä ?
Miten tuollaisessa ylivetokumisysteemissä tungetaan uudet rasvat niveleen? Rasvojen lisäys on tarpeen, jos kumissa on ollut jo reikä ja rasvat ovat sinkoilleet nivelestä ulos.jiiässä kirjoitti:
-ei tarvitse irrottaa välttämättä koko akselia pöydälle
-ei tarvitse purkaa veto-akselia ja tiukkaa boorisovitetta lekalla hakaten
Häh?Jappe kirjoitti:muttamutta, jollei ole ollut koko katsastusajan seisonnassa, pamahtaa ajokielto hylkäyksestä :roll:
Siis, autolla saisi ajaa edellisestä katsastuksesta 4kk ennen seuraavaa viimeistä päivämäärää? Sitten kun toimittaa seisonta-aikatodistuksen katsastusajalta, eli ajalta 4kk ennen viimeistä pakollista katsastusta, saa 1kk korjausajan vaikka katsastus olisi toimitettu 2 vuotta määräajan umpeutumisen jälkeen? Nyt kyllä haluaisin nähdä sen kohdan laista, jossa näin määritellään. Voi toki toimia tutulla konttorilla, mutta laki ei tietääkseni sitä salli.Jappe kirjoitti:ainakin aiemmin, jos oli todistus vakuutusyhtiöltä seisonta-ajasta, sai normaalin 1kk korjausajan hylkäyksestä