156 tyhjäkäynnin seilaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
puppe78
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Elo 2005, 21:31

156 tyhjäkäynnin seilaus

Viesti Kirjoittaja puppe78 »

Tuo tyyppiominaisuus TS -koneessa tuli ilmi myös mun 1,8 litraisessa. En kovin hyvää tuntumaa itse saanut tosta, milloin se sitä tekee, aina silloin kun huvittaa. Tästä on puhuttu paljon, mutta oli pakko kirjoittaa siksi, että sain ihan uuden diagnoosin vikaan kun kävin luettamassa vikakoodit. Eli mulla lambda, ilmi, ja kaasuläppä ok, mutta flektin ohjaushäiriö löytyi. Toisen tuulettimen releelle menevät johdot yhdistivät huonosti ja flekti meni päälle ja pois vuorotellen sitten kun käsky tuli jäähdyttää. eli se sekoitti tyhjäkäynnin ja jopa ruiskun merkkivalo sammui mittaristosta. Että sellainen tapaus.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: 156 tyhjäkäynnin seilaus

Viesti Kirjoittaja puuha »

puppe78 kirjoitti:Tuo tyyppiominaisuus TS -koneessa tuli ilmi myös mun 1,8 litraisessa. En kovin hyvää tuntumaa itse saanut tosta, milloin se sitä tekee, aina silloin kun huvittaa. Tästä on puhuttu paljon, mutta oli pakko kirjoittaa siksi, että sain ihan uuden diagnoosin vikaan kun kävin luettamassa vikakoodit. Eli mulla lambda, ilmi, ja kaasuläppä ok, mutta flektin ohjaushäiriö löytyi. Toisen tuulettimen releelle menevät johdot yhdistivät huonosti ja flekti meni päälle ja pois vuorotellen sitten kun käsky tuli jäähdyttää. eli se sekoitti tyhjäkäynnin ja jopa ruiskun merkkivalo sammui mittaristosta. Että sellainen tapaus.

ööö...

ILMI ei pitäisi näkyä testerissä. Ja alkusarjan autoissa oli boxissa bugi joka esti ruiskun merkkivalon syttymisen jos lambda hajalla.

Ja mikä on tämä toinen flekti? Omassa 156 on vain yksi.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joo mullakin oli tuo cooler fan 2 open circuit vika päällä, mutta eipä tolle toiselle puhaltimelle löydy kyllä relettäkään, eikä edes releen kantaa. Missähän mallissa tuo toinen puhallin on? JTD:ssä kenties??
Ja ILMIn kunto tai epäkunto ei tosiaankaan näy testerissä. Se vaan aiheuttaa liudan muita vikoja. Lambdanhan testerillä pytyy testaamaan ihan erikseen.

puppe78
Viestit: 40
Liittynyt: 31 Elo 2005, 21:31

Viesti Kirjoittaja puppe78 »

Kyllä sitä nyt viisastellaan, kun uusi omistaja ilmestyy palstalle..kuuluu kai asiaan..
Eli ilmiä "testattu", vaan tutkittiin anturin puhtaus. Tsekattiin myös kaasuläpän puhtaus. Taisin kirjoittaa ensin huonosti, tarkoitus oli vaan kertoa että nämä viat, joista huojuva tyhjäkäynti yleensä johtuu, ovat ok mun alfassa.
Eikä minunkaan autostani löydy toista flektiä, siinä relekotelossa nyt vaan sattuu olemaan fan, fan1 ja fan2. ja niistä tuon fan 2:n releelle menevät johdotus oli huono/huonosti. Deltassa laittoivat kuntoon, en ollut vieressä katsomassa sen tarkemmin.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vetääkö auto normaalisti koko kierrosalueella? Koska jos lambda on kunnossa ja kaasuläppä puhdas, niin en keksi tuohon huojuvaan tyhjäkäyntiin muuta vikaa kuin ILMIn. Mulla ainakin ILMIn vaihdon jälkeen huojunta lakkasi.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Muistanko aivan väärin että tulppien koloissa oleva vesi / öljy voi myös aiheuttaa tyhjäkäynnin huojahtelua. Samoin murtuneet tulpanhatut.

Itsella olisi saman vian (lievä) paikantaminen viikonlopun ohjelmassa. Torx-setti pitää vaan ensin hankkia.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Omasta kärrystä tyhjäkäynnin huojunta katosi jakohihnan vaihdon jälkeen. Tuskin hihnalla sen kanssa mitään tekemistä on, mutta samalla vaihdettiin ilmansuodatin, vesipumppu ja asennettiin ajoituksenmuuntimen korjaussarja.
Joku näistä siihen vaikutti, vaan mikä?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Toisaalta löytyi tällaista tukemaan EdotL:n todistusta:

"I told them I had the cam belt and variator changed a couple of months ago and they went right on target: the cam belt was out of synchrony, and that was causing all the problems. Now the car is much better and smoother, no more bouncing! "

sekä

"I know a guy who works in an alfa main agent dealer, and I was talking to him about changing the T belt and variator on a 1.8TS before he carried out the work (this was actually before I bought my 2L -with the bouncy idle issue!)
Anyway he was saying something about when you position the tensioner (or maybe it's the pully) That it was necessary to loosen the tensioner slightly to allow for even tension on the belt on either side of the tensioner (or was it the pully?) I think basically what he was saying was that if you didn't the belt would end up with slightly more tension on one side of the tensioner than the other. Anyway this manifests itself by the car 'hunting' at idle. He said that this vital step was commonly overlooked when changing the belt -and that he could always spot one, from the nature of the idling, that had been done incorrectly."

...eli voi se olla jakohihnastakin näemmä kiinni.
:crazyeyes:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

puppe78 kirjoitti:Eikä minunkaan autostani löydy toista flektiä, siinä relekotelossa nyt vaan sattuu olemaan fan, fan1 ja fan2.
Ei ole omassa 1.8 GTV:ssäkään kuin yksi fani mutta OBD-rekkulalla voi kyllä käskyttää "fan 1":stä ja "fan 2":sta päälle. Sama ropeli siellä pyörii mutta kahdella eri nopeudella, niille nopeuksille on varmaan omat releet.

Mahtaako kaksinopeuksista pörrää olla muissa kuin ilmastoiduissa versioissa? Mulla ainakin käyttää ykkösnopeutta jäähdyttääkseen lauhduttimen kennoa ja kakkosta vasta sitten jos moottorin lämpö alkaa nousta turhan korkealle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Ruokoton kirjoitti:...eli voi se olla jakohihnastakin näemmä kiinni.
:crazyeyes:
Njoo-o, miksei. Tyhjäkäyntiongelmien lisäksi hihnanvaihdon jälkeen kulutus laski keskimäärin n. litran/100 km ja kärry tuntui muutenkin pirteämmältä. Ehkä tämäkin tukee pykälän tai kaksi pielessä olevaa jako-teoriaa.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Nimimerkki JiiPee on paneutunut tähän asiaa tapansa mukaan syvällisesti ja hän kirjoittaa oman näkemyksensä ketjussa http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=5 ... ght=#56000

Jiipeelle kysymys; onko tyhjäkäynnin huojunta pysynyt poissa?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos kysymästä veikkoset. Tyhjäkäynnin seilaus on oikeasti pysynyt poissa. Aikoinaan Muukkonen neuvoi vaihtamaan joko ilmin tai teettämään ecun uudelleen ohjelmoinnin tai jopa molemmat. Ilmin vaihdoin eli olivat siis oikeassa.

Näitä ja muita ketjuja lukeneena on jäänyt sellainen fiilis, että ongelmaan ei välttämättä ole universaalia parannuskeinoa ?!?. Ongelman perimmäinen syy voi olla siis vaikea löytää. Mulla se löytyi enemmän tai vähemmän sattuman kautta ja hyvällä onnella - kalliiksi se mielestäni silti tuli.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Niin, parannuskeinot eivät todellakaan ole universaaleja, kuten kaikki tietää alfassa on luonnetta.
Olen tehnyt kaikki samat korjauskeinot kuin JiiPee. Ollaan jopa vaihdettu osia keskenämme, mutta en saanut huojuntaa pois.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Jatkanpa tätä ketjua kun aiheeseen liittyy. Eli viikon ajan on ruiskun valo palanut/vilkkunut ja tänään selvisi vika. Ruisku syttyy aina kun flekti lähtee päälle ja sammuu kun flekti sammuu. Mistä flekti saa käskyn käynnistyä kun se läjähtää heti päälle kun auton käynnistää, vaikka kone on täysin KYLMÄ? Onko sille jokin termari joka olisi hajonnut vai mikä on vikana?

Mitkä 2 liitintä on siinä puhaltimen keskustan vieressä???

Puhdistin/voitelin kaksi puhaltimen relettä ja liittimet, ei apua!!!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko autossa ilmastointi? Se käyttää flektiä lauhdutinkennon jäähdyttämiseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Autossa on ilmastointi, mutta ei ole ollut päällä!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jarama kirjoitti:tänään selvisi vika. Ruisku syttyy aina kun flekti lähtee päälle ja sammuu kun flekti sammuu. Mistä flekti saa käskyn käynnistyä kun se läjähtää heti päälle kun auton käynnistää, vaikka kone on täysin KYLMÄ? Onko sille jokin termari joka olisi hajonnut vai mikä on vikana?
Heiteteään villi arvaus:
Ruiskun valo syttyy => vikaohjelma käyttöön => flekti lähtee pyörimään
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Niin onko tuohon flektiin joku lämpöanturi joka kertoo milloin pitää pyöriä vai mistä toi voi johtua???

Siinä puhaltimen vieressä taitaa olla sen vastus, mikä sen merkitys on, onko puhaltimella eri nopeuksia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jarama kirjoitti:Niin onko tuohon flektiin joku lämpöanturi joka kertoo milloin pitää pyöriä vai mistä toi voi johtua???
Siis todennäköisesti tuo vikaohjelma pistää flekti pyörimään.
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko se muka ohjelmoitu niin että on vika mikä tahansa ja ruiskun valo syttyy niin myös flekti lähtee päälle?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuossa 16v Sparkissa flektin ohjaus tulee ECUlta eli tuskin sillä on mitään erillistä termostaattikytkintä. Mutta moottorinohjaus voisi pyörittää tuota varaohjelmalla jos katsoo esmes vedenlämpöanturin olevan särki?
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mittasin veden lämpöanturin ja ei antanut mitään lukemia, onko rikki? Kai se flektin ohjaus kuitenkin jonkin lämpöanturin kautta tulee, onko niitä antureita enemmän, mistä esim mittari saa tietonsa?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän se vaikuttaa rikki olevan jos ei mitään resistanssia näytä.

Flektin ohjaus tulee ECUlta ja ECU mittaa nesteen lämpötilan sillä yhdellä anturilla. Lämpömittarille on omansa, mutta sillä ei ole tekemistä ECUn (eikä siis puhallinohjauksen) kanssa.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

On muuten tuo lämpöanturi kolmenapanen, täytyy vaihtaa ja toivoo et vika on siinä. Missä tuo mittarin anturi on?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Monessa merkissä on vaan erillinen lämpökytkin flektille esim. vanhemmissa alfoissakin (155). Eli itse flektin yhteydessä ei ole kuin vastus mutta ei lämpökytkintä??
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu vanhemmissa onkin erillinen termostaattikytkin, mutta Motronic ML1.5.5 ohjaa töhötintä suoraan.

Mitä vastusta tarkoitat flektin yhteydessä? Ei siellä minun tietääkseni ole kuin rele, jota ECU ohjaa päälle ja pois.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kuten rasvis tuossa kirjoitti, ei minunkaan entisessä Alfassa (156 2.0TS -98 ) kyllä mitään vastuksia tai lämpökytkimiä flektissä ollut. Flektin releeltä lähti suorat johdot flektille. Siinä välillä taisi olla vain yksi normaali liitin. Flektissäkin oli vain yksi nopeus.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mulla on kaksi relettä ja vastus, varmaan siksi kun on ilmastointi?!

Ongelma korjaantui. Eli vika oli lämpöanturissa, sen kun vaihdoin ei vikaa enää ole. Tosin mittausvirhe taisi syntyä koska en tästä uudestakaan saanut mitään vastuksia, johtuu varmaan siitä että napoja on kolme.

Onko jollain muuten käsitystä miten tuo järjestelmä toimii ilman tuota flektin lämpökytkintä tai miksi ennen on käytetty kahta anturia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aha joo totta, ilmastoiduissa vermeissä on toinen, hitaampi nopeus lauhdutinkennon jäähdyttämiseen ja se hidastus on varmaankin tehty tehovastuksella.

Hyvä jos tuli kuntoon!
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Olen onnellinen, taas ymmärrän yhteiselostamme paljon enemmän!!!

Yksi asia vaan ihmetyttää, anturin vaihdon jälkeen flekti alkaa pyöriä tyhjäkäynnillä vasta kun lämpötila saapuu 90 ja 130 väliviivan kohdalla eli jossain vajaassa 110:ssä? Onkohan tuo nyt ihan normaalia kun ei ollut tuollainen ennen? Ajossa lämmöt on koko ajan 90 viivan kohdalla mitä nyt hieman heiluu kun termari avautuu..
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin