Kolahduksesta ja muusta...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Kolahduksesta ja muusta...

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Tulipa sitten oltua reissussa kohtalainen tovi. Maailmalla on kiva vilkuilla, millaisilla Alfoilla siellä ajellaan. Monenmoista herkkupalaa näkyikin... Slovakiassa tosin en törmännyt yhteenkään Alfaan ja Itävallassakin ne olivat yllättävän harvassa (?) Mitenkäs teidän Alfakokemukset maailmalta?

No sitten asiaan.
Ennen reissuunlähtöä Alfan takapäässä kuului vaihdetta vaihtaessa ikävä kolahdus. Aavistuksen verran sitä oli kuulunut aiemminkin mutta tuolloin kolahdus oli voimakkaampi. Mistähän mahtaa johtua? Ja mistähän johtuu se, että aamulla lähtiessä työmaalle ko. ääni oli vaimentunut liki olemattomiin? Liittyisikö johonkin tuentoihin vai...?
Toinen juttu oli sellainen ilmiö, että käynnistettäessä (lähti kyllä käyntiin ihan ok.) kuului ikäänkuin "pyörisi tyhjää" -ääntä. Aivan kuin jokin hihna olisi löysällä mutta tutkailtuani tilannetta en löytänyt sellaisia vikoja. Toisellakin kerralla vielä kuului mutta kolmannella ei enää. Tiedä sitten kuuluuko kun lähden iltapäivällä kotia kohti... Mitä arveluita asiantuntijoilla tästä ilmiöstä?

Ai niin... Myyntiosastolla kauppailtiin 75 Alfan osia... Jos jollain teistä on nurkissa kuskinpuoleinan (eli vasen) etu-umpio (kunnossa oleva), niin voisin ostaa sen asevelihintaan. Laittakaa vaikka Yv, tai tekstari: 040-8291929, niin mietitään mitä maksaa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kolahduksesta ja muusta...

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kurvailija kirjoitti:
No sitten asiaan.
Ennen reissuunlähtöä Alfan takapäässä kuului vaihdetta vaihtaessa ikävä kolahdus. Aavistuksen verran sitä oli kuulunut aiemminkin mutta tuolloin kolahdus oli voimakkaampi. Mistähän mahtaa johtua? Ja mistähän johtuu se, että aamulla lähtiessä työmaalle ko. ääni oli vaimentunut liki olemattomiin? Liittyisikö johonkin tuentoihin vai...?
Olikos nyt kyseessä 75?

Jos on, niin kolahdus johtuu luultavasti huonoista vaihdelaatikon sivukannatinkumeista. -> laatikko pääsee heilumaan edestä ylös-alas ja kolahtaa aina kun laittaa vedon päälle.

Kannatinkumit maksaa Azzurrossa muistaakseni 24e/ puoli.
Vaihto vaatii jotakuinkin pakoputken irrotuksen, kardaanin katkaisun takaa, takapoikittaispalkin irrotuksen ja vaihteensiirtotangon irroituksen.
Jos teet itse, niin kato, että kardaani tulee samaan asentoon takaisinlaitossa. Muuten saattaapi mennä epätasapainoon.
Tässä on sitten hyvä sauma tarkistaa samalla kardaaanin kuminivelien kunto.

Vastaa Viestiin