Poppikone seiskavitoseen
Valvoja: Moderators
Poppikone seiskavitoseen
Nyt kun musta makaa toimetta tallissa, on aikaa miettiä joutavia eli sitä laittaako siihen stereoita vai eikö laittaa. Edellisen version rempaisin kesällä irti kun ääni oli huono ja vehje meni päälle omia aikojaan ja tyhjensi akkua.
Mitään hifi-harrastetta minulla ei ole, musiikinkuuntelu sellainen kylläkin. Ajatus olisi laittaa vakiopaikoille sopivat kaiuttimet (tosin etuoviin taitaa olla turha satsata senttiäkään). Itse stereoiden olisi hyvä olla simppelit ulkonäöltään ja ämpeekolmea osaavat. Hintaa koko paketille noin lonkalta heittäen maksimissaan 300 euroa, mieluusti vähemmän.
Ehdotuksia. Mistä kannattaa hankkia ja mitä?
Mitään hifi-harrastetta minulla ei ole, musiikinkuuntelu sellainen kylläkin. Ajatus olisi laittaa vakiopaikoille sopivat kaiuttimet (tosin etuoviin taitaa olla turha satsata senttiäkään). Itse stereoiden olisi hyvä olla simppelit ulkonäöltään ja ämpeekolmea osaavat. Hintaa koko paketille noin lonkalta heittäen maksimissaan 300 euroa, mieluusti vähemmän.
Ehdotuksia. Mistä kannattaa hankkia ja mitä?
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Seuraavan kerran kun itse on tarve uuteen auton poppivehkeeseen, niin todennäköisesti suunnistan Kitupiikkiin. Kävisikö vaikkapa Blaupunkt MP34 Milano? Maksaa 159 euroa ja näyttää tältä.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Joo, ovet on niin täynnä reikää, ettei niissä kajarit auta. Iskin omaani vakiopaikkoihin, ilmaan roikkumaan, jotkut 2-tiekajarit, eikä niistä kuulu hevon humppaa.
Tässä meikäläisen paketti, joka soi aivan helvetisti, eikä maksanut mitään. Ainoa, mihin satsasin tässä versiossa oli johtojen paksuus.
CD-dekki, Sony 660X jotain, 69 e (poistomyynnistä)
CD-vaihtaja, Sony jotain, 39 e (tuurilla näin halpa)
PVC tai LSD -vahvarit (2 kpl) 69 e kappale
(2 x 50 taakse ja 160 W subille)
Tarpeeksi Hard Core -piuhaa akusta asti, 50 e.
Etukajarit, jotkut kolmikirjaimiset 2-tiet. 40 e
Etudiskantit, Infinity, kirpparilta 20 e
(piuhat vedetty suoraan etukajareista, ruuvattu niihin peilin "kolmioihin")
Takakajarit, jotkut Sony 6 x 9, oli siinä, sai olla.
Subi, Infinity 10", kirpparilta 60 e.
- Tuon koko läjän voi unohtaa, mutta älä unohda subia. Minulla se on irtonaisena kuskin selkänojan taakse kiilattuna niin, että se puhaltaa kardaanitunneliin päin. (Syy - tankki takalukussa). Tilavuus on alle kaikkien normien, mutta vaikutus äänentoistoon on huomattava. Mitat jotain naurettavaa 27 x 27 x 37 cm, tein 22 mm vesivanerista.
- Ainoa oivallus, josta voi olla hyötyä, on kyynärnojan luukun alla oleva RCA-liitos. Vaihtamalla takaa tulevan cd-vaihtajan piuhat liitoksessa, voi siihen kytkeä MP3-soittimen, jolloin se käyttää siis CD-vaihtajan sisäänmenolinjaa ja rokki soi taas.
Tässä meikäläisen paketti, joka soi aivan helvetisti, eikä maksanut mitään. Ainoa, mihin satsasin tässä versiossa oli johtojen paksuus.
CD-dekki, Sony 660X jotain, 69 e (poistomyynnistä)
CD-vaihtaja, Sony jotain, 39 e (tuurilla näin halpa)
PVC tai LSD -vahvarit (2 kpl) 69 e kappale
(2 x 50 taakse ja 160 W subille)
Tarpeeksi Hard Core -piuhaa akusta asti, 50 e.
Etukajarit, jotkut kolmikirjaimiset 2-tiet. 40 e
Etudiskantit, Infinity, kirpparilta 20 e
(piuhat vedetty suoraan etukajareista, ruuvattu niihin peilin "kolmioihin")
Takakajarit, jotkut Sony 6 x 9, oli siinä, sai olla.
Subi, Infinity 10", kirpparilta 60 e.
- Tuon koko läjän voi unohtaa, mutta älä unohda subia. Minulla se on irtonaisena kuskin selkänojan taakse kiilattuna niin, että se puhaltaa kardaanitunneliin päin. (Syy - tankki takalukussa). Tilavuus on alle kaikkien normien, mutta vaikutus äänentoistoon on huomattava. Mitat jotain naurettavaa 27 x 27 x 37 cm, tein 22 mm vesivanerista.
- Ainoa oivallus, josta voi olla hyötyä, on kyynärnojan luukun alla oleva RCA-liitos. Vaihtamalla takaa tulevan cd-vaihtajan piuhat liitoksessa, voi siihen kytkeä MP3-soittimen, jolloin se käyttää siis CD-vaihtajan sisäänmenolinjaa ja rokki soi taas.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
ja tämän merkkisillä vahvistimilla syntyvä saundi poistaa jopa ajantajun sataprosenttisesti muista fyysisistä aisteista puhumattakaan..Seiska5mma kirjoitti: PVC tai LSD -vahvarit (2 kpl) 69 e kappale
(2 x 50 taakse ja 160 W subille)

Viimeksi muokannut 90, 09 Loka 2005, 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Mulla tosiaan roikkuu etukajarit nurkistaan pellissä kiinni noin A4-kokoisessa reijässä oviverhoilun alkuperäisten "ritilöiden" takana eli ääni/pärinä tulee about lonkan kohdalle. Jos vääntää takakajarit pois ja käyttää vain subbaria, etukajareita ja kolmioiden etudiskantteja, niin aika onnetonta on sittenkin. Tosin etukajarit on valittu vain asennussyvyyden takia, eikä jakosuodinta ole.
Etuoviinhan juuri pitää panostaa, mutta mielestäni nuo ovet ovat sellaiset, että niissä pitää panostaa lasikuituunkin jos meinaa saada ne soimaan. Mutta jos DLS-erillisarja soi, niin ehkä meikäläisellä on vain paskat vehkeet ovissa.
Etuoviinhan juuri pitää panostaa, mutta mielestäni nuo ovet ovat sellaiset, että niissä pitää panostaa lasikuituunkin jos meinaa saada ne soimaan. Mutta jos DLS-erillisarja soi, niin ehkä meikäläisellä on vain paskat vehkeet ovissa.
Kiitokset kommenteista ja ehdotuksista.
Etuovet ajattelin unohtaa juuri siksi, että vakkaripaikassa oleva kajari jää penkin taakse piiloon ja tuskinpa sieltä kuuluu jotain vaimeaa ininää kummempaa. Ja muutenkin tavoite olisi pitää tämä italialaisen viivoittimella vedetyn disainin mestarinäyte kutakuinkin alkuperäisessä asussa. Koska tilanne on tällä hetkellä se, että poppi ei soi lainkaan, on kaikki siitä poikkeava plussaa.
Jos ruuvaan taakse ritilän alle 13-senttiset kajarit (joku kirjainyhdistelmä) ja mankan reikään mankan ja laitan piuhat kiinni niin tuleeko siitä ihan paska? Kokemus kun audiolaitteista rajoittuu niiden käyttämiseen. Olen kyllä kuullut puhuttavan jakosuotimesta (siis oikeasti mikä se on?) ja suppareista, mutta siihen se jää. Takapoksiin subbari kyllä mahtuisi, mutta mahtuuko sinne sitten muuta... Vehkeellä kun kuljetellaan kesäisin fillareita paikasta toiseen.
Tästä olisi tarkoitus tulla low-impact, low-cost mutta high quality -tyyppinen ratkaisu. Suomeksi halpa, huomaamaton ja hyvä, mutta liekö sellaista olemassakaan?
K: tuo Sininenpiste Milano olisi nimensä ja hintansa suhteen passeli, mutta miksi nuo vehkeet ovat tuollaisia joulukuusia? Toisaalta eipä se sieltä vaihdekepin takaa paljon näykään.
Etuovet ajattelin unohtaa juuri siksi, että vakkaripaikassa oleva kajari jää penkin taakse piiloon ja tuskinpa sieltä kuuluu jotain vaimeaa ininää kummempaa. Ja muutenkin tavoite olisi pitää tämä italialaisen viivoittimella vedetyn disainin mestarinäyte kutakuinkin alkuperäisessä asussa. Koska tilanne on tällä hetkellä se, että poppi ei soi lainkaan, on kaikki siitä poikkeava plussaa.
Jos ruuvaan taakse ritilän alle 13-senttiset kajarit (joku kirjainyhdistelmä) ja mankan reikään mankan ja laitan piuhat kiinni niin tuleeko siitä ihan paska? Kokemus kun audiolaitteista rajoittuu niiden käyttämiseen. Olen kyllä kuullut puhuttavan jakosuotimesta (siis oikeasti mikä se on?) ja suppareista, mutta siihen se jää. Takapoksiin subbari kyllä mahtuisi, mutta mahtuuko sinne sitten muuta... Vehkeellä kun kuljetellaan kesäisin fillareita paikasta toiseen.
Tästä olisi tarkoitus tulla low-impact, low-cost mutta high quality -tyyppinen ratkaisu. Suomeksi halpa, huomaamaton ja hyvä, mutta liekö sellaista olemassakaan?
K: tuo Sininenpiste Milano olisi nimensä ja hintansa suhteen passeli, mutta miksi nuo vehkeet ovat tuollaisia joulukuusia? Toisaalta eipä se sieltä vaihdekepin takaa paljon näykään.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kajareiden laadusta riippuen siitä tulee suhteellisen paska tai ihan paska. Kartio on turhan pieni tuottamaan matalaa bassoa. Korkeampien äänien tuottamisen kannaltakin 75:n hattuhylly on vähän hankala, tavallinen autokaiutin kun on korkeiden äänien osalta suuntaava ja tuossa tapauksessa tulittaa suoraan takalasiin, josta heijastuessaan ne sitten tuppaavat värittymään. Ettei hommasta tulisi liian helppo, edessä on vielä ne niskatuet.Roadkill kirjoitti:Jos ruuvaan taakse ritilän alle 13-senttiset kajarit (joku kirjainyhdistelmä) ja mankan reikään mankan ja laitan piuhat kiinni niin tuleeko siitä ihan paska?
Mulla ei nyt ole mahdollisuutta suorittaa visuaalista mulkoilua 75:n takakaiutinpaikkoihin, mutta kai ne tuollaisessa sokkelossa olivat?
Basson osalta tilannetta korjaisi pari kohtuulaatuisia 6x9" ämyreitä, korkeiden äänten kulkureittiä niillä ei paranneta. Yläpäät saisi tulemaan paremmin etuoviin kairatusta erilliskaiutinsarjasta, mutta koska alkuperäiset kaiutinpaikat on "suunniteltu" niin fiksusti, pahvit pitäisi puhkoa ja kaiuttimet ruuvata edemmäs.
Hyvin soivan stealth-asennuksen 75:een saisi lähinnä koteloimalla etupenkkien eteen/alle erilliset midbassot ja tekemällä kojelaudan päätyihin paikat 3"-4" keskiäänisille ja diskanteille, ainakin vasemmassa päädyssä oli joku sopiva tavaralokero johon kaiuttimen saisi naamioitua. Ei vaan ole sitten ihan pienitöinen homma eikä aivan halvimmasta päästä.
Vermes, joka jakaa musiikkisignaalin taajuuksien mukaan kahteen tai useampaan osaan. Esmes bassot/keskiäänet/diskantit. Niitä tarvitaan, koska bassoelementin kartio on sen verran suuri ja hidas että yrittäessään toistaa korkeita ääniä se vain tärvää ne kuralle. Diskantti taas ei kestä matalien taajuuksien energiamäärää.Roadkill kirjoitti:Olen kyllä kuullut puhuttavan jakosuotimesta (siis oikeasti mikä se on?)
Niinhän ne yleensä ovat, ikävä kyllä. Parikymppiset jannut ovat jälkiasennusmankkojen merkittävä tai merkittävin asiakasryhmä, ja tuontyyppinen muotoilu uppoaa siihen porukkaan.Roadkill kirjoitti:K: tuo Sininenpiste Milano olisi nimensä ja hintansa suhteen passeli, mutta miksi nuo vehkeet ovat tuollaisia joulukuusia? Toisaalta eipä se sieltä vaihdekepin takaa paljon näykään.
- Epäkelpokeräilijä -
Jakosuodin rajaa kaiuttimelle tietyn taajuusalueen. Ylipäästösuodin leikkaa esim alle 100hz taajuudet pois rasittamasta kaiutinta, vastaavasti alipäästö leikkaa esim subilta kaikki vaikkapa 80hz korkeammat, jotta jäljelle jää pelkkä basso. Näin yksinkertaistettuna. Sinuna panostaisin silti etuoviin, vakiopaikan kohdalle saa nimittäin hyvin mahtumaan reijän 6,5" elementille, eikä se haittaa vaikka se vähän reiteen puhaltelee, kunhan diskantti on erikseen asennettu. Tämmöinen asennus kuullostaa paljon paremmalta kuin mikään hattuhyllyviritys, eikä siihen sen kummempaa hifiharrastusta tarvita.. 
Edit: muutkin oli näköjään jo kerenny vastaamaan..

Edit: muutkin oli näköjään jo kerenny vastaamaan..

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Periaatteessa joo. Jos nyt otetaan vaikka passiivinen 3-tiesuodin, niin siinä on oikeastaan kolme rinnankytkettyä kaiutinliitäntää, joista yhdessä on ylipäästösuodin, yhdessä alipäästösuodin ja yhdessä molemmat (kaistanpäästösuodin). Passiivisuodin vääntää jokaisen kaiutinelementin ylimääräiset taajuudet lämmöksi eli tuhlaa kivasti vahvistintehoa. Aktiivisuodin ei tuhlaa, koska se jakaa signaalin jo ennen kuin se on vahvistettu.Rolle kirjoitti:Onko se muuten niin, että passiivinen jakosuodin vain leikkaa veke ylä/ala-taajudet eikä siten osaa niitä jakaa?
- Epäkelpokeräilijä -
En nyt arvannut mitä tarkoitit tuolla jakamisella, mutta passiivinen suodin on kuitenkin aivan sama kuin aktiivinenkin. Passiivisen jakarin säätö on vain "hieman" hankalampaa - aktiivista kun voi säätää esim. tuollaisella em. joulukuusellaRolle kirjoitti:Onko se muuten niin, että passiivinen jakosuodin vain leikkaa veke ylä/ala-taajudet eikä siten osaa niitä jakaa?

Edit: Rasvis ehti ensi, ja arvasikin paremmin...
Tässä taitaa käydä niin, että tieto lisää tuskaa. Tuo jakosuodinjuttu kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä.
Joukkue Rasvanäppi: 75 hattuhylly on juuri sellainen kuin muistitkin. Kaiuttimet ovat aika hyvin piilossa.
Onko nyt niin, että varsinaisella mankalla ei niinkään ole merkitystä tässä katsannossa? Kaiuttimien sijoittelu, laatu ja määrä merkkaavat?
Mahtuuko 6x9 syvyyssuunnassa oviin?Wille kirjoitti: Sinuna panostaisin silti etuoviin, vakiopaikan kohdalle saa nimittäin hyvin mahtumaan reijän 6,5" elementille, eikä se haittaa vaikka se vähän reiteen puhaltelee, kunhan diskantti on erikseen asennettu. Tämmöinen asennus kuullostaa paljon paremmalta kuin mikään hattuhyllyviritys, eikä siihen sen kummempaa hifiharrastusta tarvita..
Joukkue Rasvanäppi: 75 hattuhylly on juuri sellainen kuin muistitkin. Kaiuttimet ovat aika hyvin piilossa.
Onko nyt niin, että varsinaisella mankalla ei niinkään ole merkitystä tässä katsannossa? Kaiuttimien sijoittelu, laatu ja määrä merkkaavat?
Mahtuu 6x9 varmaan syvyyden puolesta ainakin korotusrenkaalla, mutta ongelma on siinä että niissä diskantti on kaiuttimen keskellä, kun erillissarjassa sen voi asentaa erikseen (ylemmäs). Joo mankalla ei ole tässä hintaluokassa äänenlaatuun paljoa merkitystä, kaiuttimet ja niiden asennus sen määrää.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
6x9":n ahtamisesta oveen ei taida olla mitään vastaavaa hyötyä. Pahvi on veltto ja nuo ämyrit on suunniteltu käyttämään kotelonaan tavaratilaa, joten oven sisätilavuus on niille liian pieni.
Jos budjetti on pieni, niin minä ainakin ostaisin perusmankan ja siihen perään mahdollisimman hyvät ja hyvin sijoitetut kaiuttimet. Hyvin soivan CD/MP3-soittimen tekeminen halvalla ei ole kovin vaikeaa, halvan ja hyvin soivan kaiuttimen tekeminen on. Ja se sijoitus on kriittinen.
Jos massia vielä jää taskunpohjalle niin sitten hommaamaan erillistä vahvistinta soittimen ja kaiuttimien väliin. Soittimen sisäänrakennettu vahvistin on se osa joka on vaikeinta toteuttaa halvalla hyvin, eikä noin pieneen koteloon mahdu riittävää jäähdytystä kunnolliselle vahvistimelle. Ja niillä soittimien teholupauksilla voi sitten pyyhkiä vaikka hanuria.
Jos budjetti on pieni, niin minä ainakin ostaisin perusmankan ja siihen perään mahdollisimman hyvät ja hyvin sijoitetut kaiuttimet. Hyvin soivan CD/MP3-soittimen tekeminen halvalla ei ole kovin vaikeaa, halvan ja hyvin soivan kaiuttimen tekeminen on. Ja se sijoitus on kriittinen.
Jos massia vielä jää taskunpohjalle niin sitten hommaamaan erillistä vahvistinta soittimen ja kaiuttimien väliin. Soittimen sisäänrakennettu vahvistin on se osa joka on vaikeinta toteuttaa halvalla hyvin, eikä noin pieneen koteloon mahdu riittävää jäähdytystä kunnolliselle vahvistimelle. Ja niillä soittimien teholupauksilla voi sitten pyyhkiä vaikka hanuria.
- Epäkelpokeräilijä -
Lisäsin albumiin hätäisesti räpsäistyn kuvan omasta ovesta, ei näytä kummoiselta mutta soi ihan asiallisesti. Diskantti siis tuossa ylhäällä.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3755
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3755
Juu. Luin huolimattomasti. Tarkoitin tietenkin sitä Willen mainostamaan 6,5 tuumaista. Tämä vaan alleviivaa sitä minkälainen autoradiotumpula on kyseessä.
Eli pienen budjetin ideaali olisi erilliset keski(?)alueen kaiuttimet jonnekin penkin alle ja diskantit oveen? Jos erillistä vahvistinta joskus halajaa, niin minne sellainen yleensä asennetaan.
Pitkä talvi on edessä. Asiaa ehtii vielä veivaamaan moneen suuntaan.
Eli pienen budjetin ideaali olisi erilliset keski(?)alueen kaiuttimet jonnekin penkin alle ja diskantit oveen? Jos erillistä vahvistinta joskus halajaa, niin minne sellainen yleensä asennetaan.
Pitkä talvi on edessä. Asiaa ehtii vielä veivaamaan moneen suuntaan.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Keskiäänisten pitäisi periaatteessa olla siellä missä diskanttienkin eli korvan korkeudella ja auto-oloissa mahdollisimman edessä (että etäisyyksien ero kuuntelijan korvaan jäisi mahdollisimman pieneksi). Kun niitä ei yleensä sinne saa, ne pitäisi kuitenkin saada ovessa mahd. eteen. Jos systeemissä on erillinen keskiäänielementti ja erillinen basso, voi basson laittaa siihen etupenkin eteen tai alle mutta saman ämyrin toistaessa myös keskiäänialuetta tahtoo sointi mennä kuralle. Matalat äänet ovat ympärisäteileviä ja kulkevat rakenteiden lävitsekin, mutta korkeampia ääniä toistaviin töttöröihin pitää korvalla olla "näköyhteys".
Musiikin toistaminen autossa on kasa kompromisseja. Helpointa olisi käyttää kuulokkeita
Jos nyt tässä päästelen ihan pehmeitä niin korjatkoon joku fiksumpi, jolle voin sitten alkaa vänkäämään vastaan.
Musiikin toistaminen autossa on kasa kompromisseja. Helpointa olisi käyttää kuulokkeita

Jos nyt tässä päästelen ihan pehmeitä niin korjatkoon joku fiksumpi, jolle voin sitten alkaa vänkäämään vastaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Tuossahan se on Willellä samassa paikassa kun mulla, paitsi että mulla on kajari pahvin alla. Ilmeisesti pahvi toimii jonkun ihmeen kaupalla akustisesti oikeaan suuntaan tuollaisella pinta-asennuksella.
Pahvin alle saa noin tai alle 50 mm korkean ämyrin. Lasin, ainakin sähkölasin, kisko menee just tuon alkuperäiskohdan alta.
Pahvin alle saa noin tai alle 50 mm korkean ämyrin. Lasin, ainakin sähkölasin, kisko menee just tuon alkuperäiskohdan alta.
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Tässä vaiheessa nyt ei ole mitään mahdollisuutta ruveta hirveitä poppiksia suunnittelemaan, mutta se miten ite olin ajatellut, niin oisi heittänyt erillissarjat etu- ja takaoviin, ja mahdollisesti pari pientä subbaria hattuhyllylle. Olisiko ihan tuhoontuomittu ajatus? Nimim. myöskin täysin tietämätön.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Mä yritin kanssa tehdä omaan sellaset asennukset, että pistäis mahdollisimman vähän silmään ja ilman mitään ihmeempiä veistelyitä tai rälläköintejä.
Etuovipahvit jätin kokonaan rauhaan ja laitoin 4" elementit + nappidiskantit kojelaudan päihin.
Hattuhyllylle laitoin 5.1/4" kaksitieämyrit orkkiskajaripaikoille ritilöiden alle näkymättömiin. TC:ssä ei muuten taida olla kaijutinpaikkoja hattuhyllyllä vai miten on?
Basarikotelon laminoin varapyöräkoteloon lasikuidusta (ei tosin vielä valmis).
Voisin ottaa kuvia, mutta kun mun on vähän hankala saada niitä tänne nettiin ku ei oo pelejä ja pensseleitä...
Hattuhyllylle jos aikoo basarit tai 6x9:t laittaa niin rälläkkää saa kyllä näyttää.
Etuovipahvit jätin kokonaan rauhaan ja laitoin 4" elementit + nappidiskantit kojelaudan päihin.
Hattuhyllylle laitoin 5.1/4" kaksitieämyrit orkkiskajaripaikoille ritilöiden alle näkymättömiin. TC:ssä ei muuten taida olla kaijutinpaikkoja hattuhyllyllä vai miten on?
Basarikotelon laminoin varapyöräkoteloon lasikuidusta (ei tosin vielä valmis).
Voisin ottaa kuvia, mutta kun mun on vähän hankala saada niitä tänne nettiin ku ei oo pelejä ja pensseleitä...

Hattuhyllylle jos aikoo basarit tai 6x9:t laittaa niin rälläkkää saa kyllä näyttää.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
tutun näköinen asennus ja ämyritkin samaa merkkiä..Wille kirjoitti:Lisäsin albumiin hätäisesti räpsäistyn kuvan omasta ovesta, ei näytä kummoiselta mutta soi ihan asiallisesti. Diskantti siis tuossa ylhäällä.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3755

75:n tosin lähti viimme la maailmalle mutta ämyrit jäi..
pitänee suunnitella paikalleen suraavaan alfaan josta siitäkin on jo alustavasti kaupat sovittu..
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
On kai tuo aika erikoinen ratkaisu. Takaoviin ei ehkä kannata ostaa erillissarjaa - kahta tai kolmea irtokajaria eri taajusalueille - sama vaikka heittää "6 X 9" 3-tiekajarit hattuhyllylle ja erillisarjat eteen. Subbari taas tarvii jämäkän, oikean kokoisen joko suljetun tai bassorefleksiputkella varustetun kaikukotelon ja toistaa vain bassoa. Jos heität subielementit hattuhyllylle, mihin ne on vaikea saada sopimaan, et luultavasti saa kunnon soundia aikaan. Tosin vielä 10 vuotta sitten subielementtejä ruuvattiin vanerilevyyn suoraan takapenkin taakse, en kyllä ole kuullut, miltä kuulosti.OL kirjoitti:Tässä vaiheessa nyt ei ole mitään mahdollisuutta ruveta hirveitä poppiksia suunnittelemaan, mutta se miten ite olin ajatellut, niin oisi heittänyt erillissarjat etu- ja takaoviin, ja mahdollisesti pari pientä subbaria hattuhyllylle. Olisiko ihan tuhoontuomittu ajatus? Nimim. myöskin täysin tietämätön.
Päivitystä keskustelun herättämään ajatteluun:
Alun perin olin laittamassa kajareita pelkästään taakse. Sitten rupesin pohtimaan uudelleen noita etuovia, todistettavasti kun istun itse useimmiten niiden lähettyvillä. Erityisesti kun tajusin yhtäkkiä, että signore Romeo on porannut ja ruuvannut sinne ihan valmiiksi diskantit. On meinaan oikeasti originaaliasennus, kun kerran vehkeessä lukee Alfa.
Ja jos 6,5-tuumaiset laittaa oviin ja pahveihin reiät, niin eipä ne siltä penkin takaa juuri näy (saati kuulu)?
Se vaan on mietityttänyt Abarthin ja muiden varapyöräkoteloihin tekemissä bassovirityksissä, että missä vararengas sitten seilaa? Tallissako?
Alun perin olin laittamassa kajareita pelkästään taakse. Sitten rupesin pohtimaan uudelleen noita etuovia, todistettavasti kun istun itse useimmiten niiden lähettyvillä. Erityisesti kun tajusin yhtäkkiä, että signore Romeo on porannut ja ruuvannut sinne ihan valmiiksi diskantit. On meinaan oikeasti originaaliasennus, kun kerran vehkeessä lukee Alfa.
Ja jos 6,5-tuumaiset laittaa oviin ja pahveihin reiät, niin eipä ne siltä penkin takaa juuri näy (saati kuulu)?
Se vaan on mietityttänyt Abarthin ja muiden varapyöräkoteloihin tekemissä bassovirityksissä, että missä vararengas sitten seilaa? Tallissako?
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Oikein muistit, ei ole.Abarth kirjoitti:TC:ssä ei muuten taida olla kaijutinpaikkoja hattuhyllyllä vai miten on?
Juu, tuota subbaria tuumasin sillain, että laittaisi kotelon takaluukun puolelle siihen hattuhyllyn alle. Ettei se veisi koko peräkonttia, sen takia en haluaisi tunkea sitä minnekkään sinne sisälle. Jos niitä ei fiksusti saa sinne, voi olla että jää laittamatta kokonaan. Sitten tuo sinun ehdottama ratkaisu olisi varmaan järkevin. Lähinnä siksi olisi mukava laittaa taaksekkin jotain, että muuten siellä ei kuule musiikkia yhtään tai etupenkkiläisillä särkyy korvat. Oishan se kiva jos autolla olisi miellyttävä tehdä matkaa useemmankin. Eli siis tämä ajatellen sitä minun alkuperäistä ratkaisua.Seiska5mma kirjoitti:On kai tuo aika erikoinen ratkaisu. Takaoviin ei ehkä kannata ostaa erillissarjaa - kahta tai kolmea irtokajaria eri taajusalueille - sama vaikka heittää "6 X 9" 3-tiekajarit hattuhyllylle ja erillisarjat eteen. Subbari taas tarvii jämäkän, oikean kokoisen joko suljetun tai bassorefleksiputkella varustetun kaikukotelon ja toistaa vain bassoa. Jos heität subielementit hattuhyllylle, mihin ne on vaikea saada sopimaan, et luultavasti saa kunnon soundia aikaan. Tosin vielä 10 vuotta sitten subielementtejä ruuvattiin vanerilevyyn suoraan takapenkin taakse, en kyllä ole kuullut, miltä kuulosti.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Itse asiassa mulla ei ole vararengasta... ollenkaanRoadkill kirjoitti: Se vaan on mietityttänyt Abarthin ja muiden varapyöräkoteloihin tekemissä bassovirityksissä, että missä vararengas sitten seilaa? Tallissako?

Paikkavaahtopurkki ajaa vararenkaan asian. Tosin sitäkään en ole vielä ostanut.
No eipä tolla mun rassilla vielä saa muutenkaan ajaa yleisillä teillä

Halpaa ja helppoa täyteläistä ääntä autossa jo olevasta soittimesta saa, kun hankkii esim Creativen tai Logitecin 2.1 tai 5.1 aktiivisubbaripaketin, riittävän invertterin ja sovittimen kaiutinliitäntään.
Itse osti Tuurin Kyläkaupan kalleimman 2.1 paketin (Logitech, mölyteho oikeasti 40W rms, markkinoilla on myös 3000 W pmpo värkkejä samaan hintaan) ja 300 W:n inverterin (12vdc-230vac) ja sovittimen kaiutinlinpiuhoihin (takakaiuttimiin) Biltemasta, kaikki yhteensä alle 140 EUR
Pienikokoiset passiivisatelliitit on kiinnitetty takapenkin niskatukien tankoihin mustilla nippusiteillä (kiinnitys niskatukien toppausten takana piilossa) ja aktiivisubbari on peräkontissa mustekalalla vangittuna. Auton omat kaiuttimet hoitavat statistin virkaa - kunhan eivät särise. Inverteri on etuistuimen selkänojataskussa (makustajien haittoina).
Musasta tulee takapainoista, mutta koppi täyttyy muhkealla potkulla ja hieman räiskyvällä diskantilla (mutta se ei haittaa enää viisikymppistä patua - ylähertsit hukassa parin muun herkän ominaisuden ohella).
Samalla saa oivat mökkistereot kun ei ruuvaa ämyreitä liian hyvin autoon...läppäriin kytkettynä poppi pauhaa mökkikuistilla muhkeasti mökkinaapureiden iloksi!
Itse osti Tuurin Kyläkaupan kalleimman 2.1 paketin (Logitech, mölyteho oikeasti 40W rms, markkinoilla on myös 3000 W pmpo värkkejä samaan hintaan) ja 300 W:n inverterin (12vdc-230vac) ja sovittimen kaiutinlinpiuhoihin (takakaiuttimiin) Biltemasta, kaikki yhteensä alle 140 EUR
Pienikokoiset passiivisatelliitit on kiinnitetty takapenkin niskatukien tankoihin mustilla nippusiteillä (kiinnitys niskatukien toppausten takana piilossa) ja aktiivisubbari on peräkontissa mustekalalla vangittuna. Auton omat kaiuttimet hoitavat statistin virkaa - kunhan eivät särise. Inverteri on etuistuimen selkänojataskussa (makustajien haittoina).
Musasta tulee takapainoista, mutta koppi täyttyy muhkealla potkulla ja hieman räiskyvällä diskantilla (mutta se ei haittaa enää viisikymppistä patua - ylähertsit hukassa parin muun herkän ominaisuden ohella).
Samalla saa oivat mökkistereot kun ei ruuvaa ämyreitä liian hyvin autoon...läppäriin kytkettynä poppi pauhaa mökkikuistilla muhkeasti mökkinaapureiden iloksi!
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Taidan jättää aktiivisubbarit toistaiseksi Tuurin hyllyyn...
Mutta apropoo, kannattaako valmiita kaiuttimien johdotuksia ruveta parantelemaan? Laiska minä sanoo että ei, mutta joku varmasti vakuuttaa että paksumpi piuha on parempi. Entä muut johdot? Seiska5mma uhosi että hänellä on paksut (johdot), mutta kun ottaa huomioon kaiuttimien paikat, onko sillä mitään väliä?
Toisaalta onko millään mitään väliä?
Mutta apropoo, kannattaako valmiita kaiuttimien johdotuksia ruveta parantelemaan? Laiska minä sanoo että ei, mutta joku varmasti vakuuttaa että paksumpi piuha on parempi. Entä muut johdot? Seiska5mma uhosi että hänellä on paksut (johdot), mutta kun ottaa huomioon kaiuttimien paikat, onko sillä mitään väliä?
Toisaalta onko millään mitään väliä?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Erittäin hyvin sanottu siellä takarivissä. Eiköhän noissa systeemeissä ole sata ja yksi paikkaa joita äänenlaadun kannalta kannattaisi parantaa ennen kaiutinjohtoja. Tinkimättömät rakentelut on sitten asia erikseen.Wille kirjoitti:alkuperäset riittänee tän tason vehkeissä, jos on ehjät eikä tuu häiriöitä
- Epäkelpokeräilijä -
Vuosi on ehtinyt vaihtua, mutta vihdoin viimein sain piuhat kiinni. Lopputulos miellyttää silmää, sillä itse kone sopii hyvin 75:n viivoitindesigniin, ja pyöreät kajarit taas ovat kuin pisteet iin päällä. Ääni sen sijaan... no, kun auto on paikallaan ja ovet auki... on ihan hyvä. Liikkeellä ollessa kuuluu lähinnä diskantti, mutta se kai oli oletusarvokin. Vältän ajattelemasta bassoa lainkaan, sillä se ajatusketju johtaa uuteen pusauskierteeseen ja lompakon levittelyyn.
bitiummatto
auttaa niihin oven ylimääräisiin reikiin(saa alfaan hifiäkin) 
Mutta vakiopaikat on tosiaan ihan hanurista.,

Mutta vakiopaikat on tosiaan ihan hanurista.,
Viimeksi muokannut vilperi, 25 Huhti 2006, 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
metallurg