164 TS ilmin kunnostus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

164 TS ilmin kunnostus

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Kannattaako, onnistuuko? Neuvoja ja kokemuksia operaatiosta kuuntelen mieluusti. Vai pitääkö suosiolla unohtaa korjailu ja hommata uusi?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mitkäs oireet?
Itse "korjasin" tuon pari kertaa puhdistamalla sen kannen alta löytyvän hiilipinnan ja säädin jousta pari pykälää tiukemmalle. Lopulta n.300tkm kohdalla työmaan oskiloskooppi näytti että kosketuksessa oli täydellisiä katkoskohtia. Kokeilin sen pinnan siirtämistä hieman erikohtaan joka kyllä onnistuikin. Sen jälkeen joutui hieman seosta säätämään. Sillä ajoin sitten ongelmitta auton vaihtoon asti n.500tkm.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

epätasainen tyhjäkäynti, pakokaasuarvot metsässä ja käynnistyy huonosti. Veikkailin itse suuttimia mutta korjaamolta kertoivat että syyllinen on ilmi.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mitkäs oireet?
Itse "korjasin" tuon pari kertaa puhdistamalla sen kannen alta löytyvän hiilipinnan ja säädin jousta pari pykälää tiukemmalle. Lopulta n.300tkm kohdalla työmaan oskiloskooppi näytti että kosketuksessa oli täydellisiä katkoskohtia. Kokeilin sen pinnan siirtämistä hieman erikohtaan joka kyllä onnistuikin. Sen jälkeen joutui hieman seosta säätämään. Sillä ajoin sitten ongelmitta auton vaihtoon asti n.500tkm.
Miten sait tuota hiilipintaa siirrettyä? Seoksen säädit ilmeisesti juurikin tuota jousen jäykkyyttä muuttamalla?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Muistaakseni: On 4 ruuvilla kiinni. Yksi kylläkin katkesi mutta ei se menoa haitannut. Riittää kun hieman löysää ja siirtää pintaa esim. 1mm akseliin nähden. Katsoin CO:n ennen siirtoa ja siirron jälkeen säädin jousella mahd. lähelle CO:n samaan, hienosäädön tein sillä ruuvattavalla potikalla. Ainakin itsellä pysyi tehot ja kulutus ennallaan. Mikään idiootti varma ei ole pelkkä tyhjäkäynnillä ja ilman kuormitusta tehtävä seossäätö. Tosin hiilipintaa ei liikuteta "sivusuunnassa" joten seokseen vaikutus on todella pieni.
Ps.uusikanhaan ei maksa ihan mahdottomia. Ja lankaversioon nähden tuntuu kestokin olevan huomattavasti parempi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja noista oireista....eihän ole vaan imupuolella vuotoja? Onkos muistissa/paperilla niitä arvoja. Nimittäin ainakin itsellä oli hiilipinta kulunut huomattavasti ylemmiltä kierroksilta. Tyhjäkäyntiä on kuitenkin suhteellisen vähän....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

imukumit on vaihdettu noin vuosi sitten joten luulisin että ovat ehjiä. Haitariletku kannattanee tutkailla läpi, mutta en usko että löytyy vuotoja.
Arvoja on paperilla mutta paperi kotona; pistän iltasella jakoon.

Muukkosella maksaa uusi ilmi about 300 €; kalleus on tietty suhteellinen juttu, mutta köyhää uuden hankinta ei innosta; kokeilen ensin korjausta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Totta...turhaa maksaa jos saa vanhan kuntoon. Tosin selvästi nykivällä (ehkä välillä liian laihaa seosta) voi ajaminenkin tulla kalliiksi. Mites muuten tuo on ajaessa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Nonni, johan parani. Haitariletkusta löytyi kuin löytyikin halkeama jonka tukin. Lisäksi putsasin töhnästä ilmin liukupinnan ja sain siirrettyä levyä ehkä 0,5 mm akselista poispäin. Nyt käy tasaisesti, täytyy käyttää vielä pakokaasutestissä.

Kiinnostaisi silti tuon ilmaläpän jousen säädön syvempi olemus. Eli mikäli kiristää, menee ilmeisesti laihemmalle kun saa samalla aukeamiskulmalla enempi ilmaa - näinkö? Jos lähtee kotikonsteilla hakemaan, miten kannattaa tehdä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Joo jousen vaikutus on juuri tuo. Penkissä säätäminen ois paras...se säätöhän on todella tarkka, yhden hampaan merkitys on todella pieni. Kai se moottorin toiminen noin yleensä...täyskaasulla ei voi mitata, mutta toiminen tasakaasulla ajaessa ja pa-kulutus. Jos nypyttää (ja auto muuten kunnossa) voisi ajatelle seoksen olevan liian laihalla. Jos kuluttaa liikaa voisi olla liian rikkaalla, tosin liian laihakin lisää kulutusta. Itselle jäi epäselväksi vaikuttaako se potikka koko kierros alueelle, ex-työmaalla oli kahta mielipidettä. Se esim.75 Turbossa löytyvä jossa säädetään läpän ohi menevää ilmaa ei vaikuta yläkierros seokseen käytännössä lainkaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Ainakin näkemissäni manuaalin kuvissa lukee "idle co-adjustment", eli luulisi ainakin vaikuttavan vain tyhjäkäynnillä. Siis tuo potikka.

Vastaa Viestiin