V6 3.0 12v koneiden erot?
Valvoja: Moderators
V6 3.0 12v koneiden erot?
Onkos jollain varmaa tietoa onko noi 12v V6 koneet muuttuneet mitenkään oleellisesti vuosien saatossa? Tarjottiin vain kohtuuhintaan -95-96 konetta sopivasti sisäänajettuna ja jos sen ostaminen antaisi potkua tallissa pölyttyvän -89 164 -projektin etenemiseen. Ja vielä jatkaen, että onkaan kyseinen moottori ollut suht samankaltainen 164:ssa ja spiderissa?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: V6 3.0 12v koneiden erot?
Heh, ei varmaa, mutta... eikös moottori ja varsinkin lohko itsessään ole pysynyt samana. Tehoerojahan on, mutta taitaa olla moottorinohjauksella ja katalysaattorilla aikaansaatua.Alfisti kirjoitti:Onkos jollain varmaa tietoa
Sen mitä olen ymmärtänyt, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa nostaa -96 mallin 12-tappista -89 12-tappisen tilalle, kunhan päästölaitteet ovat -96 koneen mukaiset.
Vaihteistokin pitäisi käydä suoraan.
eikös, ehkä, taitaa, pitäisi....

Minä kun olen luullut, että Spiderissa olisi ollut 24-tappinen, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun en jotain tietäisi

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Spidereissä on yleensä 12-venainen versio, 24-naulaiset tulivat vasta muutama vuosi sitten.
Noissa uudemmissa 12-venttiilisissä on erona ainakin virranjakajan korvaava suorasytytys ja sen myötä erinäköiset venttiilikopat, mutta teknisesti noiden pitäisi olla koko lailla samanlaisia kuin vanhempienkin versioiden.
Se on sitten ihan toinen juttu kannattaako tuollaista alkaa sovittamaan Sparkin keulalle. Vaihtoon kun pitäisi pistää lisäksi ainakin vaihteisto, jarrut, pyörännavat, etujouset, -iskarit, -alatukivarret, pakoputkisto ja mittaristo (sähköt). Kokonaisia 164 Veekutosia saa muutamalla tonnilla, ja niissä on kaupan päälle reilummat varusteet ja hitunen jälleenmyyntiarvoa.
Noissa uudemmissa 12-venttiilisissä on erona ainakin virranjakajan korvaava suorasytytys ja sen myötä erinäköiset venttiilikopat, mutta teknisesti noiden pitäisi olla koko lailla samanlaisia kuin vanhempienkin versioiden.
Se on sitten ihan toinen juttu kannattaako tuollaista alkaa sovittamaan Sparkin keulalle. Vaihtoon kun pitäisi pistää lisäksi ainakin vaihteisto, jarrut, pyörännavat, etujouset, -iskarit, -alatukivarret, pakoputkisto ja mittaristo (sähköt). Kokonaisia 164 Veekutosia saa muutamalla tonnilla, ja niissä on kaupan päälle reilummat varusteet ja hitunen jälleenmyyntiarvoa.
- Epäkelpokeräilijä -
Joo uudempi kone vaan tilalle. Epäilyttää vain onko se niin uusi kuin väitetään, koska siinä juuri on virranjakaja ja "vanhemmat" venakopat. Toisaalta taas vesipumppu on minulle outo, koska siitä lähtee kaiken kaikkiaan 4 letkua. Ne kaksi isoa mitkä 164:ssakin eteen mutta myös kaksi pientä koneen taakse. Niin ja ohjaustehostimen pumppukin on kiinni ja mielestäni samanlainen kuin 164:ssa. Ettei vain olisi kasattu tallin perältä ylijäämäosista koko paketti spiderin/164:n osista... Jos jollain on hyviä kuvia v6 spiderin tekniikasta niin otetaan ilolla vastaan. Muuten täytyy vaan yrittää kaivaa siltä myyjältä lisää tietoja. Se ei vain tunnu puhuvan mitään sellaista kieltä kunnolla mitä itse osaisin 

http://www.alfauto.com.au/specials/Motor%20164%20V6.JPG
tuossa on kait 164:n superin 12V- moottori? :o
tuossa on kait 164:n superin 12V- moottori? :o

-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Yleisimmät eurooppalaiset 164 versiot alfisti netistä poimittuna:
87-90
Max power (KW / HP @ RPM): 138/188 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 250 @ 3,000
91-92
Max power (KW / HP @ RPM): 138/188 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 255 @ 4,400
90-92 QV CAT
Max power (KW / HP @ RPM): 145/197 @ 5,800 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 274 @ 4,400
94-97 CAT
Max power (KW / HP @ RPM): 132/179 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 2,600 @ 3,000
87-90
Max power (KW / HP @ RPM): 138/188 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 250 @ 3,000
91-92
Max power (KW / HP @ RPM): 138/188 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 255 @ 4,400
90-92 QV CAT
Max power (KW / HP @ RPM): 145/197 @ 5,800 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 274 @ 4,400
94-97 CAT
Max power (KW / HP @ RPM): 132/179 @ 5,600 (EEC)
Torque (Nm @ RPM): 2,600 @ 3,000
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kato joo, puusilimäAlfissimo kirjoitti:Eikös nyt ollut tarkoitus vaihtaa vaan uudempi kutonen tilalle?

Eikös tuo ole joku Lanciaan tyrkätty Alfa-moottori? Ei kai missään Alfassa venakoppia ole mustiksi tervattu?GAMMA500 kirjoitti:tuossa on kait 164:n superin 12V- moottori?
- Epäkelpokeräilijä -
No sitä vanhaahan tässä on koitettu korjata, mutta kun sopivasti(1/2 muiden vastaavien hinnoista+täys paketti) oli tarjolla "ehjä" niin piti alata miettimään. Varmintahan olisi se vanha korjata, varsinkin kun tuossa kaupan olevassa on sen verran epäselvää. Mutta katsotaan... Niin ja spiderin koneessa on ainakin nokka-akseleissa eroja. Venttiilit auki lyhyemmän aikaa tms. Moottorinohjausta en kyllä ala päivittämään.
Eiks toi mustilla venakopilla ole Lancia Kappan 204hv 3.0 24V V6..? Tai olihan Themassakin 12v V6 käytössä... sen ulkonäöstä en tiedä.
Eiks toi mustilla venakopilla ole Lancia Kappan 204hv 3.0 24V V6..? Tai olihan Themassakin 12v V6 käytössä... sen ulkonäöstä en tiedä.
Jotain pientä selviää kaupan kohteesta taas... Kone onkin vuodelta -94. Vesipumpun outous selvisi, koska moottorissa on vesi/öljy lämmönvaihdin. Taitaa olla jonkinlainen jalka öljynsuodattimella missä kiertää vesi(ja sit vuosien päästä sama laite sekoittaa öljyt ja vedet;) Mutta missäs malleissa sellasia on ollut...ainakin USA S-versiossa eli täällä QV mallissa? Jos se on se 200hv versio niin selittyiskö samalla virranjakaja?