75 vaihteiston tukikumit?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

75 vaihteiston tukikumit?

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Elikkäs askarruttaisi tuo vaihteiston tukikumien vaihtohomma. Minkälainen operaatio tuo on ja mitä kaikkea pitää purkaa/huomioida. Kävin tuossa tutkailemassa ko. paikkaa ja aika ahtaalta vaikuttaa. Pitääkö se poikkipalkki, jossa ne on kiinni irrottaa, jotta saa kumit vaihdettua?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Kiinnostaisi minuakin...

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Tämä sama aihe kiinnostaisi minuakin... Onkohan kenelläkään seikkaperäisiä ohjeita operatzioonin suorittamiseen?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

On tästä samasta aiheesta jossain ollut, mutta en muista missä.. :roll:

No juttu menee jotakuinkin näin:

-Pakoputki irti
-Poikkipalkki pohjasta irti. Ei tarvii irrottaa De dionin kiinnittävää keskipulttia
-Katkaistaan kardaani takaa. Muista merkata kardaanin asento v-laatikon ristikkoon.
-Irrotetaan vaihteensiirtäjä
-Kammetaan poikkipalkki/ laatikon etupää alas
-Nyt pitäisi jo päästä kannatinkumien pultteihin käsiksi.

Siinä se suurinpiirtein.

Ja sitten kun laitetaan kardaania takaisin niin kardaanin keskikannattimen voi löysätä tai irrottaa, että takapää menee paremmin paikoilleen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Noilla ohjeilla menee vaikka tallin lattialla. Paljon säästää kirosanoja jos on kaveri, hallitunkki/vaihdelaatikkonostin. Samalla on hyvä heittää vaihteensiirtoon uutta osaa...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Alfa Romeo owner's bible:ssä tekevätten vaihteistorempan tallin lattialla irrottamatta vaihteiston kuorta korista. Käyttävät vanhaa sylinteriputkea korin ja dion-putken välissä painamaan laatikon etupäätä alaspäin :-)

Avatar
GangstaPapa
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30

Viesti Kirjoittaja GangstaPapa »

Itse vaihdoin purkamatta juurikaan mitään. Tosin käytössä oli hallinosturi ja jokin tunkin tapainen millä laatikoa sai hieman kammettua.
Autot

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mulla on kanssa toi laatikon etupään tiputtaminen vuorossa ilmeisesti ens vkl. kun pääsen vaihtamaan kytkintä.

On tota laatikon tiputtelua jo useamman kerran harjoteltu, joten pultit ei ainakaan oo jumissa :P

116
Viestit: 66
Liittynyt: 02 Tammi 2004, 17:49

Viesti Kirjoittaja 116 »

Kun vaihdat kumit niin ei tarvitse irottaa kardaania, mutta pistä tunkki laatikon alle ettei se rasittaa se rättinivel liikaa. Ja jos irrotat kardaanin niin ei riitä että merkaat kuinka se on ollut laatikossa kiinni, pitää myös laittaa pultit, prikat, ja mutterit samaan paikkaan takaisin koska kardaani on tasapainoitettu niillä.
/Kaj

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Enpä kyllä itse roikuttaisi vaihdelaatikkoa kuminivelen varassa. Nivel saattaa säilyäkin ehjänä, mutta pahimmillaan se metallinen nivelholkki(siis siellä kiekon sisällä, kiinnni kardaanissa ja v-laatkossa) voi luovuttaa pelin. Ei se kardaanin irrotus niin vaikeata ole kun vaan muistaa huolella merkata osat.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kardaani on tasapainoitettu erikseen joten sillä ei varsinaisesti ole merkitystä missä asennossa se kytkimen päähän tulee kiinni. Pulteista ja muttereiden painoero ei ole sitä luokkaa että niillä olisi merkitystä. Tätä mieltä minä olen :) Kardaanin irroitus on niin helppoa juu niinkuin "pee" sanoi että siinä ei kannata säästellä, kytkimen ristikkoon tulevat 3 pulttia irti ja keskikannakkeen 2 mutteria löysälle niin laatikko tipahtaa hyvin kivuttomasti :wink:

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

GAMMA500 kirjoitti:Kardaani on tasapainoitettu erikseen joten sillä ei varsinaisesti ole merkitystä missä asennossa se kytkimen päähän tulee kiinni. Pulteista ja muttereiden painoero ei ole sitä luokkaa että niillä olisi merkitystä. Tätä mieltä minä olen :)
Samaa mieltä minäkin. Etu- ja takapään kiinnitys ei niin nuuka, koska kardaani on tasapainotettu erikseen. Sitten on eri asia jos lyö keskeltä poikki, se on syytä merkata.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jep, näinhän se tietysti onkin kun järjellä ajattelee.

Vastaa Viestiin