Tyhjäkäynnin huojuminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Tyhjäkäynnin huojuminen

Viesti Kirjoittaja pesti »

Onkohan joku JO keksinyt universaalin ratkaisun tälläkin palstalla runsaasti keskustelua herättäneeseen Alfan tyhjäkäynnin huojumiseen esimerkiksi liikevaloihin tultaessa kytkin pohjassa.

Omassani (Alfa 156 2.0 TS -99, ajettu 86 tkm) kyseinen ilmiö alkoi nyt, kun ilmat alkoivat viiletä. Puhdistin jo kaasuläpän, ilmin ja vaihdoin ilmanputsarin. Ei auttanut, vaan taisi lisääntyä (no, ilmakin kylmeni lisää).

Resetointi on vielä tekemättä, kun en ollut varma onko 90 sekunnin vai 60 sekunnin -ohje se oikea.

En viitsisi vaihtaa vielä uusia osia, kun lukemani perusteella yhtä ja oikeaa osaa ei ole tainnut löytyä. Deltassakaan eivät tunnu tietävän asiaan vastausta tai sitten haluaisivat vain tehdä kustannuksellani tiliä.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Itsekin huolehdin tuosta aluksi. Nyttemmin olen jo tyytynyt kohtalooni ja lopettanut stressaamisen. Hiukan se huojuu, joskus vähän enempi, mutten mä siihen kuole. Huojukoot. Kyllä se sen joskus lopettaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

mml kirjoitti:Huojukoot. Kyllä se sen joskus lopettaa.
Niin, viimeistään kun viet paaliin.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

puuha kirjoitti:
mml kirjoitti:Huojukoot. Kyllä se sen joskus lopettaa.
Niin, viimeistään kun viet paaliin.
Siltähän se vaikuttaa. :mrgreen:
Tosin jakopään releiden vaihdon jälkeen tyhjäkäynti oli huojumatta lähes 6 kuukautta. Nyt taas huojuu.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kyllähän tuon oman kinnerinkin tyhjäkäynti tuppaa
ajoittain huojumaan..mutta ainoastaan moottorin
ollessa lämmin; olen ajanut jonkin matkaa -)
pysähdyn, sammutan biilin, teen tarpeeni tienpenkalle
ja starttaan uudestaan. Seuraavissa liikennevaloissa
viisari meinaa heilahtaa pakkasen puolelle ja sen
jälkeen kaikki on taas niin kuin ei mitään... :?

Homma parani mielestäni hieman kun ilmamassamittari
vaihdettiin mutta nyt on taas entisellään..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

EdotL: Pitääkö tosta tehdä se johtopäätös että jako pompannu?

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

mml kirjoitti:Itsekin huolehdin tuosta aluksi. Nyttemmin olen jo tyytynyt kohtalooni ja lopettanut stressaamisen. Hiukan se huojuu, joskus vähän enempi, mutten mä siihen kuole. Huojukoot. Kyllä se sen joskus lopettaa.
Samoin. Kaikkeni sen eteen olen yrittänyt kyllä tehdä. Sovitaan nyt virallisesti, että se on OMINAISUUS ei vika!!!

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

puuha kirjoitti:EdotL: Pitääkö tosta tehdä se johtopäätös että jako pompannu?
Enemmän epäilen että ajoituksenmuuntimella saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa. Dieselsaundi on myös ajoittain antanut itsestään merkkejä. Pitänee poiketa J. Hannulalla.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

jaskas kirjoitti:
Samoin. Kaikkeni sen eteen olen yrittänyt kyllä tehdä. Sovitaan nyt virallisesti, että se on OMINAISUUS ei vika!!!
Aika paljon oon minäkin yrittänyt = kaivanut kuvetta... Lambda vaihdettu, ilmanputsari vaihdettu, ensin uuteen tavalliseen ja sitten Novitecin Maxxairiin. DA tutki asiaa kahteen kertaan, toisella vaihdettiin jopa jakohihna uusiksi kun sanoivat sen rohisevan, eikä mikään näistä vaikuttanut mitenkään tyhjäkäyntiin, ei edes hetkellisesti.

Lopputulos: Huojukoot.

Selvennettäköön vielä ettei jakopään vermeitä vaihdettu uusiksi tuon huojunnan vuoksi vaan muuten ilmenneen rohinan takia.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

niin huojuu mullakin ja saa jatkaa huojumistaan... kunahn nyt ei ihan 5000rpm nouse :-D ei haittaa meikäläisen menoa,välillä kyllä olen hiukan ihmetellyt mutta kun en ole ainut niin olkoon se nyt sitten yksi niistä monista selvittämättömistä ominaisuuksista :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Taitaa olla alfamiehet liian perfectonissimoita joittenkin detaljien suhteen.

Eli munkin puolesta huojukoon, jossei 1000 tolkulla huoju - 200 300 on ihan normaalia, konehuoneen puolella nimittäin tapahtuu ihmeellisiä asioita riippuen ilmastoinnista ym sähkö ja moottorin ohjaustoiminnoista.

Se vähän kun Uuno Turhapurolla, joka makas sohvalla ja sano vaimolle , että älä häiritte, eks sää nää että mussa tapahtuu koko ajan miljoonia toimintoja .
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ei se kuitenkaan ominaisuus ole koska silloin kaikissa yksilöissä olis tuo "ominaisuus"

Nimimerkki "ei ole vielä omaan pesiytynyt" :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Laku kirjoitti: Se vähän kun Uuno Turhapurolla, joka makas sohvalla ja sano vaimolle , että älä häiritte, eks sää nää että mussa tapahtuu koko ajan miljoonia toimintoja .
*Repeilee* Juuri näin!

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Re: Tyhjäkäynnin huojuminen

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

pesti kirjoitti:Onkohan joku JO keksinyt universaalin ratkaisun tälläkin palstalla runsaasti keskustelua herättäneeseen Alfan tyhjäkäynnin huojumiseen esimerkiksi liikevaloihin tultaessa kytkin pohjassa.

Omassani (Alfa 156 2.0 TS -99, ajettu 86 tkm) kyseinen ilmiö alkoi nyt, kun ilmat alkoivat viiletä. Puhdistin jo kaasuläpän, ilmin ja vaihdoin ilmanputsarin. Ei auttanut, vaan taisi lisääntyä (no, ilmakin kylmeni lisää).

Resetointi on vielä tekemättä, kun en ollut varma onko 90 sekunnin vai 60 sekunnin -ohje se oikea.

En viitsisi vaihtaa vielä uusia osia, kun lukemani perusteella yhtä ja oikeaa osaa ei ole tainnut löytyä. Deltassakaan eivät tunnu tietävän asiaan vastausta tai sitten haluaisivat vain tehdä kustannuksellani tiliä.
Onko 156:ssa tyhjäkäynnin säätöventtiili? Jos on niin, kannattaa tarkistaa se...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei sen kuulu huojua. Mutta jos ei kone näytä olevan tietoinen asiasta niin tarkasta ensiksi lambda.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mitä tarkoitat sillä että jos kone ei ole tietoinen?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tarkoitin siis että jos se tyhjäkäynti huojuu niin lambdan tarkistuksesta voisi aloittaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Voiko sen amatööri miten tarkastaa vai kannattaako vaihtaa suoraan. Luulen osaavani vaihtaa, mutta tarkastus saattaa jäädä puhdistuksen tasolle.

Hintaahan tuolla on ilmeisesti ilmin luokkaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eipä tuota kai juuri itse voi tutkia jollei käytössä ole oskilloskooppia tai jotain OBD-diagnostiikkavermettä. Tarvikelambdan hinta on jossain viidenkympin ja satasen välissä, mutta mitään puolalaista Halibazuidaa sinne ei varmaankaan kannata pistää.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mullaki on alkanu huojuu kansipahvin vaihdon jälkee. tyhjäkäynti 3500. vaihde päällä välillä hetkeks hellittää, sit kun koskee kasuun ni jää taas mällään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin