Hihna pyörät...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Hihna pyörät...

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Ilmeisesti joku niistä pyöristä joita apuhihna pyörittää pitää ääntä :oops: . Onko hajua mitä ne maksaa ja miten vaikea vaihtaa ?? Ja mitä vaihteisto öljyä olette käyttäneet? Kyseesstä tosiaan 156 1.8 vm 2000
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Hihna pyörät...

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

niko76 kirjoitti:Ilmeisesti joku niistä pyöristä joita apuhihna pyörittää pitää ääntä :oops: . Onko hajua mitä ne maksaa ja miten vaikea vaihtaa ?? Ja mitä vaihteisto öljyä olette käyttäneet? Kyseesstä tosiaan 156 1.8 vm 2000
Riippuu rullasta. Minä kun tuossa kyselin noiden apuhihnan rullien (joita ei tietenkään kutoseen tarvikkeena löytynyt) hintoja, niin TS:ään taisi sellainen tavallinen ohjainrulla olla reilu 30€. Siitä siis lähdetään. Ne apulaitteita pyörittävät rullat ovat sitten varmaan astetta hintavampia.

Ainakaan V6:een ujeltamaan ryhtyneen ohjainrullan vaihtaminen ei loppujen lopuksi ollut kovinkaan kummoinen homma. Sattui olemaan se alin rulla, johon pääsi kätevästi käsiksi sisälokarin takaa.

Vaihteiston olen täyttänyt täyssynteettisellä Mobilin Mobilube SHC 75W90:llä (muistaakseni).

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulle kävi ex 2.0n kanssa niin että moniurahihnan kiristin tipahti pois kesken matkan. Syy: pultti poikki. Se on vakiona näköjään aika kehnoa tavaraa, hyvä jos edes 8.8 - kovuutta. Ja kahden hihnanvaihdon jälkeen oli vedetty ilmeisesti hieman yli... Onneksi autossa oli Olli79n mainio pohjalevy niin ei jäänyt maantielle pyörimään.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Minkämoinen homma tuon moniurahihnan pois käyttäminen on 156 1.8TS:ssä?

Jokin sielä ujeltaa & nihertää ja auto olisi sopivasti menossa huoltoon ensi viikolla - toivon mukaan ääni tulee moniurahihnasta, eikä 20tkm ja vajaa 2v sitten vaihdetuista jakopään hilppeistä. :?

Entäs onko tietoa sisältääkö Motonetin kiristinrulla & laite setti ePERin kuvassa (http://tols17.oulu.fi/~jruokone/moniurahihna.bmp) näkyvät kiinteän (7) ja säätyvän (5) rullan?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ruokoton kirjoitti:Minkämoinen homma tuon moniurahihnan pois käyttäminen on 156 1.8TS:ssä?
Hihnassa on jousikuormitteinen kiristinpyörä, siihen kun pistää 13-millisen lenkin ja nostaa jousta vastaan niin saa sen verran löysiä että hihnan saa pois. Ahdasta siellä kyllä on.

Hihnan takaisinlaittoa pitääkin hetki tuumata, varsinkin jos autossa on ilmastointi. Piti muistaakseni nostaa se hihna viimeisenä paikalleen jollekin ihan tietylle hihnapyörälle, muuten ei tuppaa menemään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Hmmm...

Lämpimän tilan, gynekologin käsien ja hyvien asennushermojen puutteessa taidan hankkia osat valmiiksi ja jättää huollon yhteydessä katsottavaksi - puolen tunnin työn alustavasti sanoivat ottavansa tuon vaihdosta joten osienkin ollessa kohtuu halvat lie ihan sama vaihtaa. Jos ääni tuleekin jakopäästä on tuon turha vaihto halvin murheista ;)

Kiitos silti vinkeistä.

Vastaa Viestiin