156 2.0 TS Vaihteistoöljyjen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

156 2.0 TS Vaihteistoöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Onko syytä vaihtaa millä väleillä? Kokemuksia?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mulla oli tavoitteena vaihdattaa tällä viikolla (100tkm), jos saan aikaiseksi niin välitän tunnelmat.
MUOK: Näillä näkymin perjantaina vaihtuu oliot.
Viimeksi muokannut mattijus, 07 Joulu 2005, 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMP

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Hyvä juttu, laita raporttia tulemaan.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mämmit vaihdettu, vanha öljy oli ihan hyvän näköistä, eikä eroa vanhaan juurikaan ajaessa tuntunut, missään tapauksessa ei ole huonompi kuin ennen vaihtoa. :)

(Testilenkin pituus n. 5km)

MUOK: pidempää ajoa, nyt useita kilometrejä (ainakin yli 10km)
Jos silmät kiinni vaihtelee vaihteita, keskittyy tarkkaan ja fiilistelee niin ehkä ne vaihteet menee paremmin päälle. Jos tohon omaan vessaani ei aikaisemmin ollut vaihteistöljyjä vaihdettu niin tuo 100tkm lienee ihan osuva vaihtoväli.
VMP

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Itsekö vaihdoit? Minkä merkkista ja mitä öljyä laitoit? Kustannukset?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vantaanpuistossa Melasalmi Oy (Bosch car service), tuolla on yksi asentaja, joka on aiemmin ollut Alfa merkkihuollossa.
Hinta oli muistaakseni n.140e, sisälsi ilmansuodattimen, öljynsuodattimen, moottoriöljyn, vaihteistoöljyn ja työt.

Joensuussa veisin kauppaan nimeltä Öljypiste :wink:

MUOK: tähänkin, missään nimessä ei ole paha vaihtaa itse, mulla vaan ei ole paikkaa missä vaihtaa. 12mm kuusiokolo (lyhyt), tyhjennyspropun paikka on ahdas, täyttöpropulle on enempi tilaa.

Tuossa satsissa on käypänen pala, millä tyhjennyspropun mahtuu avaamaan.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=10974
VMP

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Ok, kyseinen lafka on täällä ihan hyvässä maineessa. Pitääkin kysyä mitä maksaa toi vaihteistoöljy pelkästään.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vaihdoin itse eilen vaihteistoöljyt 2.0 156:een ja ainoa ongelma oli todellakin se tyhjennyspropun avaus kun tila on todella pieni, vajaa kolme senttiä on avaimen ja hylsyn tila. Vajaan kahden sentin tapin tein kuusiokoloavaimesta ja siihen kiintoavain kiinni niin mahtui.

Mielenkiintoista oli se, että manuaali ilmoittaa öljyn määräksi 2 litraa mutta itse en saanut mahtumaan kuin 1,5 litraa kunnes öljyt valui jo täyttöaukosta ulos. Onko muilla kokemuksia että vain 1,5 litraa pysyy sisällä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Jo vain...

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Noin 1,6 litraa meni. Ilmeisesti koko tilavuus on tuo 2 litraa mutta vaihdossa vaihtuu vähemmän.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mitä kautta olette laittaneet lootaöljyt laatikkoon, itse täytin ne siitä mittatikun aukosta (kun sattui olemaan sopivasti hollilla kun purin paikkoja jarruputkirempan vuoksi), laitoin suoraan 2l, ja tikun mukaan öljyä olisi ihan liikaa, vai pääseeköhän lootaöljy valumaan kaikkialle ennen ajamista?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mittatikun reijästä tai täyttöaukosta. Molempia ei taida samassa laatikossa olla. V6 ja dieseleissä taitaa olla tikku ja nelosbensoissa täyttöproppu. Osassa laatikoista on kaksi tyhjennysproppua, tosin ei sieltä toisesta paljoa tule. Puolen litran ylitys ei taida olla vaarallista.

Vastaa Viestiin