75 puhallin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

75 puhallin

Viesti Kirjoittaja OL »

Kaikki löytämäni aiheet käsitteli puhaltimen moottoria. Eli ei, minulla puhaltimen moottori EI pidä ääntä :-D

Kun hommasin tämän viime talvena tammi-helmikuun vaihteessa, niin sillon se puhalsi suoraan kylmää ilmaa jaloille. Sillon sain vinkkiä että sieltä on ne sisäilman kierrätysritilät lähteneet kävelemään, ja tästä se puhaltaa kylmää ilmaa jaloille. Näin olikin ja tukin ne. Kelit pikkuhiljaa lämpeni ja olin tyytyväinen kun ei tullut ulkoa suoraan viimaa jaloille.

Mutta nyt kun kelit on taas kylmenemään päin, olen huomannut että vaikkei se puske kylmää ilmaa jaloille, ei se kyllä puske lämmintäkään. Sitten tuntuu siltä, että ei ole mitään merkitystä onko puhallin edes päällä vai ei. Tähän ensimmäinen diagnoosi on lehdet, sillä välillä puhaltimen päälle laiton yhteydessä alkaa kuulua hillitön rapina.

Lämmintä ilmaa tulee koko ajan keskeltä, ja vähän tuulilasille, tuntuu että ajonopeus on lähinnä se joka säätelee puhalluksen määrän. Ja vaikuttaa myös siltä, että vaikka kääntelee puhallusta jaloille, keskelle tai tuulilasille, sillä ei ole mitään vaikutusta. Voisiko olla että yhteys olisi tämän säätimen ja puhaltimen välillä irtikatkipoikki? Onko kellään muulla ollut vastaavia ongelmia? Vai puhaltaako seiskavitonen jaloille lämmintä alkuunkaan? :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä siitä pitäisi jaloille lämmintä saada, kuumaa ei kylläkään. Eikä sitä lämmintä saa samaan aikaan tuulilasille kuin vähän säätimen kanssa jippoilemalla.

75:n lämppärille on tyypillistä että lämppärin hanaa ja puhalluksen suuntaa muuttavaa ilmanjakorumpua kääntelevät pianolangat alkavat likaannuttuaan takerrella. Rautakaupasta saa uutta lankaa metrikamana jonka voi sitten ujuttaa vanhaan kuoreen, mutta homma edellyttää koko kojelaudan purkamista.

Jos jumittanutta suuntausta on käännelty voimalla niin säätönupin mekanismikin saattaa olla kappaleina.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja toinen veikkaus lisäksi että kun lehtien yms menoa puhaltimeen ei ole käytännössä estetty mitenkään, niin se roskat tukkii tehokkaasti kennon. Ja koska siellä pysyvät kuivina, ei huurtumisongelma lisäänny juuri lainkaan. Jos kaikki kunnossa pitäisi säätelemällä saada selvästi vaihtumaan keskisuulakkeet/ikkuna. Jaloillekkin puhaltaa hieman mutta parhaiten sen suuntauksen huomaa että ei puhalla muualle. :wink:
Mutta nuo lanka/säädin ongelma todennäköisin.
Ja muuten, jos tuossa on se sisäkierto, voi olla että se on lähes kiinni. Silloin inssit on tarkoittaneet että ne jalkatilan kumilärpäkkeet aukeavat ja imee sen kautta, nyt se ei sais sen kautta lainkaan ilmaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Sisäkierto näyttäisi olevan sillä tavalla, kun kylmä ilma on kokonaan pois. Siinä asennossa se ei ole ollut nyt ollenkaan, mutta muistelisin että sillon kun sen kääntää sisäilmankierrolle, loppuu puhallus. Eli tämä kyllä kävisi tuohon Alfistipohjoosesta kuvaukseen. Ja ei ole tosiaan minkäänlaista muutosta siinä että mihinkä ohjailee puhallusta, samalla tavalla koko ajan puhaltaa, vähän tuulilasille, ja reilummin keskeltä. Taitaa siis tosiaan olla tuo lanka/säädin ongelma.

Jaahas, eli pelottavasti rupeaa näyttämään siltä että joutuu purkamaan kojelaudan. Jippii... Mitenkäs tuo lehtiviljelmä, saako sen kaivettua jostain ulos ilman koko auton purkamista? :roll:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

OL kirjoitti: Jaahas, eli pelottavasti rupeaa näyttämään siltä että joutuu purkamaan kojelaudan. Jippii... Mitenkäs tuo lehtiviljelmä, saako sen kaivettua jostain ulos ilman koko auton purkamista? :roll:
eipä taida onnistua kun puhallin on koteloitu sen verran hyvin ettei sitä saa paikallaan purettua joten ei muuta kuin kojelauta palasiksi vaan... :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jonkun verran saa puhdistettua sen tukitun sisäkiertoläpän kautta. Jos muistan oikein. :? Vaatii tietty sen läpän irroittamisen. Kojelaudan irroitus on iso homma mutta mitään erikoistaítoja tai välineitä ei tarvita. Ja parin kerran jälkeen homma menee n.4h...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

ihan pikkuvinkkinä ota kuvia ku purkaat tai merkkaat johdot...niitä on muutama jatietenkin :drinking: tota ei oo mikään älyllinen homma et voi ottaa surutta vitutukseen ku rystyset valuvat verta ja pierettää ku on ahdasta...niin ja hyvä olis saada molemmat ovet kunnolla auki :mrgreen:

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ja parin kerran jälkeen homma menee n.4h...
Jaahas, eli en rupea ainakaan ihan hetken mielijohteesta purkamaan. Ja tuo kamera/johtojen merkkaaminen kävi itelläkin mielessä, perustuen siihen mitä olen kuvia nähnyt. Sitä johtoviidakkoa on näyttänyt olevan kohtuullisesti..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

No ei niitä johtoja juuri tartte merkkailla eikä irroittaa, ainakaan ite en ole niin tehnyt. Riittää melkeinpä kun ottaa ne mittariston ympärillä olevien katkasijoitten piuhat irti ja laittaa takasi katkasijat kiinni kun on mittaristo irti. Johdot saa olla nippusiteillä kojetaulussa ja kojetaulun vetää vaan irti ja laskee alas, siitä sen yli pääsee jo hyvin puhaltimen kimppuun :)

Edit, niin ja mittariston piuhat ja tais olla jotain muitakin mutta ne on sellasia jottei vääriin paikkoihin saa menemäänkään

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu kyllä ne piuhat saa helposti oikeisiin paikkoihin veikka niihin ei merkintöjä laitakkaan kuten gamma jo tuossa sanoikin niin eipä niitä todellakaan tainnut vääriin paikkoihin saada edes sopimaan..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hanskalokeron takana olevat moninapaliittimet saa sössittyä vääriin paikkoihin, on muuten lopputuloksena aika mielenkiintoisesti toimivat sähköt... :roll:

Ei sen kojelaudan irrotukseen kovin montaa liitintä tarvitse avata, kojelaudan johtosarjat kannattaa jättää kiinni kojelautaan ja avata moninapaliittimet jotka yhdistävät kojelaudan sähköt korin sähköihin. Mukavampi pelata sen lämppärin kanssa kun kojelauta on takapenkillä, kokonaan irrottaminen ei kuitenkaan ole kummoinen lisätyö "raottamiseen" nähden.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Parempi merkata vaikka olisi helpotkin, ei se niin iso homma ole. On sitten itelläkin parempi mieli kun ei tartte arpoa ollenkaan :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hanskalokeron takana olevat moninapaliittimet saa sössittyä vääriin paikkoihin, on muuten lopputuloksena aika mielenkiintoisesti toimivat sähköt... :roll:
.
paljon mahdollista, en muistaakseni ole juuri niitäkään irroitellut kun oon sen kojelaudan vaan laskenut alas :roll:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

tota noin...ku jotain tekee tekee myös muutakin...eli saa pyyhittyä kaikki paskat pois myös kojelaudan sisältä,kun saa kaikki kunnolla käteen ja pestyä sen johtoviidakon...tuoksuu huomattavasti paremmalta :wink: :drinking:

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Nyt (jo..) se tuli tehtyä. Vaijerihan sieltä oli poikket. Kiva urakka kyllä yhden vaijerin vaihtamisen takia, huhhuh. Ensimmäinen ilta purettiin, toinen ilta kasattiin. Huomattavasti asiaa helpotti, kun oltiin purettu se isukin lelu 75:n kojelauta aiemmin pois, tiesi vähän missä niitä ruuveja on piilossa. Ei otettu kojelautaa kokonaan pois, pudotettiin se vaan siihen alas, lähinnä niiitten johtojen takia mitkä menee siellä kojelaudan takana, eikä niitä sieltä taida ihan helpolla saada pois.. Oli kyllä mukavat lehtiviljelmät myös lämppärissä. Sitten heräsi myös yksi mielenkiintoinen kysymys, että mitenkä päin se lämppärin moottori on siellä oikein päin. Oli molemmissa nimittäin eri päin. Laitan jossain vaiheessa kuvan, niin pääsette sanomaan onko se oikeinpäin, vai väärinpäin.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Nyt on pari kuvaa albumissa, kertokaapas tuosta puhallinkuvasta että onko puhallin oikein vai väärinpäin?

Sain hukattua muutaman sähköisen toiminnonkin tuossa remontissa. Pyyhkijöissä on vain yksi nopeus, täysillä, ja mittarivalot eivät enään pala. No, tuleepahan jaloille lämmintä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minun mielestä se on väärinpäin. Itse olen asentanut kuten tässä kuvassa http://www.alfa75.info/4023ed70.jpg ja niin ne on olleet avatessakin minulla. Puhaltaako se sinulla kumminkin hyvin?

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Niin vähän epäiltiinkin. Puhaltaa se nyt, kun vaihdettiin johdot toisinpäin :)

Tuohon on ilmeisesti sitten tehty remonttia jossain vaiheessa, tai sitten italian pojilla on käynyt pikku fiba asennuksessa. Tuossa kuvassa ei vielä ole koskettu puhaltimeen, eli noin se siellä oli.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En tiedä onko tuolla asennus suunnalla "mitään" merkitystä. Kyseessä kuitenkin rumpupuhallin jossa ilma imetään rummun keskeltä (alipaine) ja se puhalletaan rummun ulkopuolle (ylipaine). Toki siipien malli sellainen että pyörimissuunnalla on väliä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Eiköhän se ali ja ylipaine johdu myös osaltaan noista siivekkeiden muodosta? Eli tehostavat sitä...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Joo pyörimissuunnalla on väliä (testattu irtaallaan, nimittäin se tehtaan pyörimissuunta oli maalaisjärjellä väärin mutta kyllä se puhalsi niin paremmin), asennusta en ole kokeillut väärinpäin (siis kuitenkin niin että pyörimissuunta olisi oikein, koska sehän taas riippuu johdoista) mutta tuntuis että tuossa mallissa olisi alipaine ja ylipaine ympäriinsä rumpua sama. Tuossa systeemissä ongelmana on se että rumpujen päiden tulisi olla mahdollisimman tiiviit suhteessa koteloon jotta ei kävisi niin että ylipaine karkaisi alipaineeseen. Se taas aiheuttaa herkästi rummun hankaamista koteloon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Kyllä tuo tosiaan tuntuu ihan hyvin puhaltavan, kun ne johdot vaihdettiin toisin päin. Sitä en tiedä, että puhaltaako niin hyvin kun sellainen jossa on moottori oikein päin, kun ei ole vertailukohtaa.

Vastaa Viestiin