33 alfan takapyörän laakeri ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

33 alfan takapyörän laakeri ongelma

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Eli siis auto on vm.91 33 1.7 16V ja varustettuna ABS-jarruilla, mutta ei ole 4-veto. Varaosakirja ei tunne tuohon sopivaa takapyörän laakeria ollenkaan. Eli mahtaako tuohon sopia normaalin etuveto 33:sen takapyörän laakeri? Niin siis takana on levyt myös jos se jotain vaikuttaa. Eli varaosakirja kertoi, että olis erillainen laakeri jos on ABS, mutta sellaista ei ollut saatavana. Jos jollain tarkempaa tietoa niin olisin kiitollinen

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Aika hassua että part cd ei edes näytä tuohon mitään laakeria. Ainoastaan käsijarrun rummun. Kuva albumissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jasu
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 00:12
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Jasu »

Näyttäisi ettei saa pyöränlaakeria erikseen
Pitää ostaa koko pyörännapa
Eli Maunun kuvassa Nro 13 Hub

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Jaahas kiitokset vaan taas vastauksista. Että kävi niin, että pitää ostaa koko pyörännapa :( Ei sitten auta muuta kuin lähteä sellaista kyselemään jostain.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

en tiedä onko kannattavaa ostaa laakerien kaltaisia kulutusosia romuttamolta, mutta voisin kuvitella että tuo uusia napa maksaa omaisuuden.

Onko kellää kokemusta?
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tai saako vanhasta laakerin irti ja ostaa uuden mittojen mukaan?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Kyllä sen luulis saavan sieltä pois, mutta kun ei ole vielä auki eikä oikein saakaan kun autolla pitäis päästä liikkumaan joka päivä niin pitäis saada jostain laakeri ensin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oiskohan sen joku mitannut joissain maailmaa ja laittanut mitat nettiin?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Etuveto Fiateissa on pitänyt jo iät ja ajat ostaa takapyöränlaakerit napoineen . Ei se välttämättä tuossakaan mikään ihan kauhean kallis ole.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Mä jouduin hankkimaan aikanaan 33:een (1.7 ie) uuden navan ja makso kyllä perkeleesti, oisko ollu 200-300€. Se tosin on eri näkönen mutta enivei....

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Juu ! tutkin itsekin asiaa ja voi tosiaan olla ihan oikea ratkaisu etsiä sinne se laakeri . Hankalaa tosin on purkaa , jos ajossa pitää olla . No toivottavasti joku kertois laakerin tyypin :oops: .

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Kyllä siinä nyt taitaa niin käydä, että on pakko purkaa se laakeri sieltä pois ja aloittaa sen etsintä kun tuo uusi napa maksaa sellaiset 200E. Onhan se tietysti alkuperäinen osa, mutta ei silti oikein innosta ostamaan jos kuitenkin selviää pelkällä laakerin vaihdolla. Nyt sitten voikin esittää toisen kysymyksen ja se on, että onko jollain kertoa hyviä vinkkejä tuon purkamiseen?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Voi olla aika urakka purkaa, löytää sopiva laakeri ja saada vielä kasaankin. Saappiin joskus hain takapyörän laakerin (biltemasta, 500mk) joka oli koko napa samalla. Tehty SKFllä koko roska eli ei varmaan irtoa helpolla laakeri sieltä sisältä. Ei ole edes tarkoitettu irroitettavaks. Ja mahtaako uuden laakerin saada sinne ehjänä takaisin niin että pysyy kunnolla jos sattuu vanhan sieltä saamaan pois? Riippuu varmaan paljon navan rakenteesta... Epäilen kyllä että pääset aika paljon helpommalla ja säästät hermoja ainakin sen 200€ edestä jos valitset helpomman tien :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itse taisin vaihtaa 33:seen vain "puolikkaan" laakerin. Tosin kyseessä oli jarru rummuilla varustettu auto. Laakeri oli kartion muotoinen ja kaksiosainen joten jätin vaihtamatta toisenpuoliskon kun oli niin pirun kireässä. Hyvin toimii usean tuhannen kilometrin jälkeenkin.

En tiedä mutta voisi tietysti olla mahdollista että laakerin kiristyskin riittäisi poistamaan ongelman jos kyseessä on jyrisevä ääni.
Eli napa ruuvi juuri niin kireälle ettei enää rengas pyöri ja sitten puoli kierrosta takaisin päin. Tarkista heiluuko rengas, jos ei niin ajoa vaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Niin, miten tuo laakerivika muuten ilmenee (vai olenko lukenut huonosti)?

Kuvasta ja kuvauksista päätellen tuo laakeri on tyyppiä "kiinteä", eli semmonen mitä on esim. rullaluistimissa. Rumpujarrullisessa mallissa on kartiolaakeri, joka on siis kaksi osainen (vai onko siinä yhteensä neljä palasta). Yhden tommosen olen vaihtanut, eikä se ollut mitenkään vaikeaa. Ruuvarilla vaan naputteli sen vastakappaleen, johon laakerikehä tulee, pois ja hylsy+ruuvari yhdistelmällä uusi paikalleen.

Tommosessa suljetussa laakerissa ei kiristäminen auta, kartiomallissa kylläkin. En nyt varmana ko. autosta osaa sanoa, mutta väittäisin että kiristysmomenttikin* on ihan toista luokkaa!

Kyllä sen laakerin voi sieltä saada kotikonsteinkin pois. Kun purkaa sen navan ensin irti, niin sitä on helpompi käsitellä. Sitten vaan sopiva tuurna ja tarpeeksi iso leka. Uutta voi sitten sovitella naputtelemalla ja esim. pylväsporakonetta voi käyttää prässinä, jos sellainen on käytössä. Kannattaa puhdistaa muuten se reikä, niin saa enemmän välystäkin :-)

*Kerrotaan nyt sitten vielä opettavainen tarina tuosta momentista. Aikaisemminkin kun en ollut tuollaista kartiolaakeria vaihtanut ja palat oli paikallaan ja rumpu kiinnilaittoa vaille valmis. Järki sanoi sen verran, että momentti pitäisi olla suhteellisen oikea ja momenttiavainkin oli käytössä. Momenttia ei vaan ollut tiedossa. No Voorti ihmisenä soitin broidille kotiin ja käskin kaivamaan Sierran etulaakerin momentin kirjasta, se kun muistaakseni oli kartiolaakeri. Momentti oli jotain 290Nm. Avaimessa loppui asteikko 150Nm tietämille. Onneksi se järki sanoi vielä sen verran, että renkaan pitäisi varmaan kuitenkin pyöriä, sanoo kirja mitä tahansa. Tohon momenttiin meinaan kun vetää, niin taitaa 33:sta loppua tehot, ennen kuin pyörä pyörii!

No oikea tapa, tällä kertaa 33 kirjan mukaan, on kiristää napamutteri 30-35Nm momenttiin, pyöritellä edestakaisin, että asetuu ja sen jälkeen löysätä ja kiristää uudelleen n. 5Nm momenttiin. Tuo momentti on semmonen tiukka sormitiukkuus, jolloin pyörä liikkuu vapaasti, mutta ei klappaa. Mutterihan "kotkataan"** paikalleen, eli lyödään siihen hahloon (Motonetin mutteri oli kyllä sen verran paksu, että ei oikein ruuvarilla mennyt!).

**En tiedä käytetäänkö termiä muuten kuin hevosenkenkien nauloja katkaistessa. :-)

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

No niin nyt olisi sitten napa pöydällä, mutta erittäin vaikeaksi operaatioksi osoittautui uusien laakerien löytäminen laakerien merkki on

SKF BAF13 636005

Se ei ilmeisesti ole normaalilaakeri vaan jokin erikoislaakeri tai jotain vaistaavaa kun sellaista ei ainakaan paikallisessa laakerikaupassa tunnettu.
Nyt sitten joku jos tietää mistä tuollaisen voisi saada niin kaikki tiedot otetaan kiitollisuudelle vastaan.

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Pakko vastata kun juuri selailin SKFn sivuja, www.skf.fi. Siellä on lista jälleenmyyjistä ja nimet ja numerot SKFlle.

t nimim Laakerinvaihto suunniteleva

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Nostetaas ylös taas ja kysytään sellaista, että onko jollain kokemuksia osien tilaamisesta ulkomailta? Jos on niin pistäkää paikkoja mistä olette tilanneet. Pitää ilmeisesti nyt tilata tuo pyörän napa kun ei saa laakereita mistään.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33 laakeri

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Azzurrosta pitäisi löytyä. Muistaakseni Riihimäen "Kouvolan autotarvike" pystyi kanssa auttamaan.
Sitten vielä Muukkoselta kannattaisi kysyä jos ei noista..

Hinta oli jotain 200e. Juuri käytiin sama rumba ukon 33:n kanssa.

Pidä tarkkaa huolta takajarrun satuloista, niitä ei tahdo löytyä mistään. Niistä hajoaa käsijarru..

Onneksi omassa on vanhat 9" rummut..
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Jaahas Azzurro tarjoaisi 150€ hintaan, mutta toimitus 4 viikkoa, että pitää odotella, että mahtaako löytyä Muukkosen varastosta suoraan.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Kokeile Tampereen laakerikeskuksesta.
1.7 IE laakerit saa ainakin paaaaaljon halvemmalla kuin Deltasta tai jopa Motonetista.
En tiedä myyvätkö postimyynnissä, mutta laitan tähän yhteystiedot.

Tampereen Laakerikeskus.
Väinölänkatu 2.
33100 Tampere.

0207445420.

Vastaa Viestiin