Joo, eli 33 16v alko eilen yhdessä risteyksessä normi 20 km:n ajon jälkeen rytkyttelemään, eikä millään tahtonu pysyä käynnissä.
Taannoin oli vähän samanlainen ongelma, joka korjaantu virranjakajan kannen vaihdolla, mutta nyt- mikä ihme mahtaa olla vialla, kun suuntavilkutkin vilkuttaa miten sattuu silloin, kun tätä käyntiongelmaa ilmenee.
"Kyl maar mää nii kauhiast ihmettelen"
Onko kokemuksia tällasesta yhdistelmäviasta? Varaosia mulla kyllä löytyy pihalta.
Kaverilla ollut samanlaista oireilua, siis tuota sammahtelua. Ilmenee enemmän vissiin talvella. Vikaa ei ole vielä löytynyt, mutta mielestäni vaikuttaa joltain kontakti vialta joko sytkän tai syötön puolella.
Nyt kun sinulla kerta vilkkuu vilkut samalla, niin veikkaisin, että jostain pääsee vuotamaan virtaa, joka sitten menee jostain syystä vilkkureleelle.
Kannattaa käydä läpi ainakin kaikki irtoliittimet, että niistä saisi hapettumat pois. Niitähän on paljon! Tosin luultavammin tuo johtuu jostain piilossa olevast liitoksesta, jos johtuu.
Yksi mikä kannattaa tarkistaa on huohotusputki. Eli se joka tulee siitä öljyntäyttöputkesta imuputkeen. Sinne nimittäin muodostuu sakkaa ja se saattaa kuulemma kylmällä jäätyä. Seurauksena on käyntihäiriöt, kun kone ei huohota kunnolla.
Vaikeahan tommosta vikaa on paikantaa. Vikakoodit tietysti voisi ruiskulta lukea, jos ne kertoisivat jotain.
Jos samassa yhteydessä esiintyy sähköhäiriöitä niin ei ole varmaan tästä kyse, mutta minulla ilmeni äskettäin samoja oireita, eli rupesi risteyksessä rykimään, kulki hetken taas hyvin, sitten sama uudestaan ja sammui. Hetken päästä avaimesta käyntiin ja kulki hienosti 10 km ja sama uusiksi. Syyksi löytyi murtunut bensaletku, siis tankista pumpulle tuleva pätkä, minkä johdosta ilmeisesti välillä vuoti ja kone ei saanut tarpeeksi kakkua.
Huohottimen jäätyminen on ainakin minulla ilmennyt nimenomaan ajon aikaisena nykimisenä, mutta ei niin että olisi ainakaan omalla kohdalla tarvinnut pelätä koneen sammumista tms. Pakkasta on kanssa tarvinnut olla yli -20. Tähänhän auttaa konstit jotka on jo monessa ketjussa kirjoitettu, eli pahvia kautta muuta tuulensuojaa syylarin eteen, huohottimen putsaus ennen talven tuloa ja tarvittaessa useammin, ja koneen öljymäärä lähemmäksi min- kuin max- merkkiä talveksi.
Ja varalta vielä totean, että minulla on 8V, ei 16.
Nyt on kertaalleen vaihdettu mm: Jakajan kansi ja pyörijä, tulpan johtoja eestaas, puola, ilmamäärämittarihässäkkä ym, eikä mikään tehoa....
Ei meinaa käydä millään!!! Välillä vähän "poksahtelee" putkessa, eikä anna ottaa kierroksia. Ja tosiaan vilkut ei pelitä auton "käydessä" ja nopeusmittari seilaa 0-40 välillä. Käynti on vähän, kuin joku koko ajan nyppisi akunkenkää irti ja kiinni.
Olisko mitään vihjeitä jatkoa ajatellen
Tuo kuulostaa minulta maadoitusvialta, varsinkin nopeusmittarin hötkyileminen. Sinuna tsekkaisin ensin moottorinohjauksen johtosarjan maadoituspisteet. Onhan moottori ja akku kunnolla maissa?
Mulla teki vastaavaa oma 16v. Syyksi paljastui viallinen akku. Oireet olivat pahimmillaan pienillä kierroksilla suurella virrankulutuksella esim takalasinlämppäri päällä ja puhallus täysillä.
Katso moottorin maadoitus startin kiinnityspultin alta. Tietenkin kaikki liittimet muualtakin puhtaaksi. Onko 16v tulipellin kaukalossa vielä se pyöreä rypäsmaadoitus? Jos on niin puhtaaksi..
joopa joo... Kaikenlaista on tullu jo kokeiltua, vaan ei löydy ideaa...
Jos jako olis pompsahtanu, niin voisko siitä olla em. seurauksia?
Pystyykö jakopään ajoituksen tsekkaamaan ilman suojakoteloiden irrotusta?
Kun aikanaan ostettiiin tuo 33, niin siinä oli jakohihna hypännyt (tai väärin asennettu) 2 hammasta pieleen. Seurauksena oli vain kuin olisi ollut 30 heppaa vähemmän. Ja vääntö puuttui alakierroksilta. Mitään nykimistä, sammahtelua tms. ei ollut.
Nykimistä ja vastaavaa on ollut vain kun yksi tulpanjohto ei johtanut kunnolla virtaa. Itse epäilen siis autossasi maadoitusta tms. sähkövikaa.