Onko kokemuksia hammastangon vaihtamisesta tessu kuusnepaan? Katsastusinssi hylkäsi auton hammastangon välyksen vuoksi ja vaikuttaisi siltä, että välys olisi nimenomaan hammastangossa, eikä sisemmässä nivelessä, jota ensin epäiltiin...
Hammastangohan on kait kiinni apurungossa neljällä pultilla, mutta saankohan ne auki auton alta purkamatta koko autoa?
See on kiinni neljällä pultilla mikä mene helposti rikki. Koska hammastangon pidikkeet on alumiinista ja pulttit on rauta siis nämät metallit jää ajan kuluessa toisiinsa saatana kovasti kiinni ( ainakin mulla olit)(en osa paremmin selittää-kieliongelma) . Pulttien päällä on vielä pienet pulttit mihin on kiinnitetty hammastangon suojapelti.
En usko että tulis ilman mootorin nostamista pois. Jonkun verran pitää varmasti nostaa on niin ahdas paikka. Mulla oli mootori pois ja liuottasin aineilla pari viikko ja silti yksi pultti katkes.
Sulla tarvii vielä irrota toi paikka mistä mene tanko rattiin.
Ei ole kiva homma mutta kyllä pikkuhilja onnistuu.
Mulla pitäis olla jotain kuvia siita -yritän löytä.
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(
Kannattaa tarkistaa, ettei välys ole ohjausakselin alapän poorissa. Omassa oli aika reilu välys ohjauksessa ja epäilin aluksi ohjaustankoa, mutta onneksi välys oli poorissa. Piti muuten vääntää aika "momenttiin" ennen kun välys lähti.
vaihdoin omaani hammastangon syksyllä,ainakin neloskoneiseen onnistuu ! apurungon pultit vaan löysälle,takimaiset melkein pois,tilaa ei oo paljon mutta onnistuu ! niin ja ilman nosturia en tekis......
Vaihdoin V6:een hammastangon ja se tuli ulos vasemman kurakaaren kautta. Vanhemmassa V6:ssahan on sama hammastanko kuin TS:ssä. Ei tarvinnut edes apurungon pultteja löysätä. Tosin löysääminen olisi varmaan auttanut ja säästänyt rystysiä. Nosturi oli kyllä ehdoton apuväline. Vaikein vaihe oli niiden takimmaisten hammastangon kiinnityspulttien avaaminen. Sitä varten piti sahata räikänvarsi lyhyemmäksi.
Kannattaa myös koittaa ensin saada säätämällä väljät pois ennenkun vaihtaa...hammastangossa on luukku kahdella pultilla kiinni, sen alla jousi ja liukukappale joka kiristää tangon, jos jousivoima ei vanhemmiten riitä niin prikkoja tarpeen mukaan jousen eteen niin kiristyy taas;)
Täytyy myös muistaa pistää reilusti vaseliiniä liukukappaleeseen koska tuntuu aluksi siltä hammastangossa "makaisi jarru päällä" mutta jonkun ajan päästä kun on käännellyt tarpeeksi ja paikat sopeutuneet niin tulee sopivan jäykäksi...erittäin ohutkin prikka vaikuttaa paljon, tein itelle säätöprikan isosta abiko liittimen rengaspäästä...
Tämä asia kiinnostaa minuakin. Elikkä siis minulla on ratti vinossa. Luulisin että jostakin tuolta se syy löytyisi. Nyt kun on oikeen kuvakin, niin osaisko joku sanoa että mitä sieltä voisi tarkastella?
Kiitos, vinkistä !
Välyksen sai säädettyä vaihtamalla laahainmuovin toisesta vähemmän kuluneesta tangosta.
Luukku sijaitsee kuskinpuolella vastakkaisella puolella, josta rattiakseli tulee vaihteeseen sisään. Jotta pultteihin pääsee käsiksi joutuu irroittamaan kuskin puolen sisäluksun.
Leima tuli!