viikko sitten maanantaina sain omani hinaukseen. syynä mielestäni erikoinen vika, eli tulppa, paikallista korjaajaa lainatakseni, "korkkasi" eli lähti jotenkin kummasti irti. Moottori kuullosti traktorilta.
Onko kellekään sattunut moista? korjaaja väitti vian johtuneen mahdollisesti viallisesta tulpasta..
Yllätyksenä muuten tuli tuosta viasta aiheutunut tieto siitä, että venttiilikoppa on muovia!? tämä paikattiin korjaamolla koska oli osittain sulanut. lisäksi uusittiin johtosarja... mutta siis muovia. huomenna avaan ja tutkin tarkemmin mitä tarkoitti "paikattiin se sun venttiilikopan kansi silikonilla" !!
Kiitos tiedosta, ihmettelinkin että miten sellainen voi olla mahdollista
pitää vielä ajaa kaverin talliin (-25C pihalla pakkasta) ja tarkistaa minne sitä silikonia on tukittu.
Kyllä se venakoppakin on muovia. En tiedä vuosimallia missa vaihtui, mutta pitäis -98 jo olla. Ensimmäisissä 16v 2.0TS oli venakoppa metallia, 155 ja GTV.
Venttiilikopat, imusarjat ja monet muutkin osat alkavat yhä useammin olemaan muovia monissa autoissa.
Materiaalina muovi on halpaa, mutta se on usein myös kevyempää, joustavampaa ja kestävämpää kuin monet metallit. Muovi on myös helposti työstettävää ja sillä voidaan toteuttaa monia muotoja paremmin kuin metalleilla. Esim. imusarjoissa muovin etuna on, että pinnoista saadaan helposti tasaisia ja muovi ei johda lämpöä. Venttiilikopassa muovin etuna on metallia parempi äänenvaimentavuus.
Kuluttajan kannalta tietenkin tärkeää on, että muovilaaduksi on valittu käyttökohteeseen sopivin, ei halvin, kuten Fiat konsernissa usein on tapana.
Ostin tuossa viime viikolla 156 V6 -99:n (aj 104 tkm) ja ajattelin uutena omistajan kysellä viisaita. Onko nuo ohjaustehostimen öljyt (jotka ovat kai olleet herkät pakkaselle) vaihdettu takuuna toisenlaisiin? Onko huohottimen jäätyminen odotettavissa? Tarvitseeko jäähdyttimen eteen suojaa?
Jep, nimimerkki on vielä exästä peräisin... Erinomainen käyttöauto tuo oli ja erittäin hyvännäköinen (3d grigio steel helmäis+17" vanteet). Alfa on kai sitten jotain muuta ja pitäisi laittaa ainakin ensi talveksi seisontaan, jottei suola tuhoa paikkoja. Mutta nyt ajetaan, kun on vaihtoautotakuu vielä voimassa 6kk.
stilo100 kirjoitti:Ostin tuossa viime viikolla 156 V6 -99:n (aj 104 tkm) ja ajattelin uutena omistajan kysellä viisaita. Onko nuo ohjaustehostimen öljyt (jotka ovat kai olleet herkät pakkaselle) vaihdettu takuuna toisenlaisiin? Onko huohottimen jäätyminen odotettavissa? Tarvitseeko jäähdyttimen eteen suojaa?
Onnittelut hienosta valinnasta!
Mitään em. ongelmia ei ole ainakaan minulla ollut. Tosin en tiedä onko öljyjä vaihdettu "takuuna" toisenlaisiin. 156:n bensakoneet tarvitse suojaa syylärin eteen. (Juuri äsken ajoin 300 km 15-20 asteen pakkasessa ja lämmöt riittivät mainiosti).
mulla varmaankin termostaatti paskana kun ei meinaa lämmetä kun parin viisarin verran yli 50 asteen... ei oo kiva ajella kun ei tule lämmintä ilmaa kunnolla... ja sitten kysymys, onko millaienn vaihtaa tuo termostaatti itse ja missä se sijaitsee??? ja jos jollakin tietoa hinnoista niin saa kertoa??? vm-88 nissaniin oli helppo vaihtaa itse termari mutta en ole alfassa edes pystynyt paikallistamaan koko termaria
KauGoH kirjoitti:mulla varmaankin termostaatti paskana kun ei meinaa lämmetä kun parin viisarin verran yli 50 asteen... ei oo kiva ajella kun ei tule lämmintä ilmaa kunnolla... ja sitten kysymys, onko millaienn vaihtaa tuo termostaatti itse ja missä se sijaitsee??? ja jos jollakin tietoa hinnoista niin saa kertoa??? vm-88 nissaniin oli helppo vaihtaa itse termari mutta en ole alfassa edes pystynyt paikallistamaan koko termaria
2.0 TS, Imuputki + Ilmi irti, sitten pääsee käsiksi.
Aikaa menee alle 2h ja jäähdytysnestettä syytä varata pari litraa.
Enpä usko, että "takuuna" olisi ohjaustehostimen öljyjä vaihdettu. Tehostimen öljyt kannattaa tietenkin vaihtaa mahdollisimman laadukkaisiin, ja näillä keleillä ASAP. Itse en ole Alfoissa käyttänyt syylärin edessä pahvia. Ritmossa ja Tipossa sellainen oli tarpeen, mutta niissä olikin selkeästi heikompi lämmitys.
Talviautona ja autona 156 V6 ollut ongelmaton. V6-moottorista on lastentaudit karsittu.
Tuossa V6:ssa on näemmä vesiletkun yhteydessä lämmitinvastus. Koska vesitila on 9.2l pitääkö lämmitintä pitää kauemmin päällä, vai onko vaarana vastuksen kärähtäminen (kuten ystävälläni oli käynyt AX:ssä)?
Onko haittaa, jos öljyä on reilusti yli max merkin?
Viimeksi muokannut stilo100, 19 Tammi 2006, 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KauGoH kirjoitti:niin... onko hinnasta tietoa... siis sen termostaatin hinnasta?
Tais olla 44€ motonetissä, koko roska.
Muista ilmata, kun oot pannu uudet nesteet. Syylärin oikeessa yläetunurkassa on ilmaus ruuvi. Tai ainaki mulla o...
stilo100 kirjoitti:Onko haittaa, jos öljyä on reilusti yli max merkin?
Jos on "vähän" yli niin ei haittaa, suuremmat ylitykset pahasta. AutoMilanon jäljiltä joka kerta laitettu yli max merkin Kait ne olettaa kaikkien Alfojen juovan. Mulla oli nyt viimeksi vaihtoon mennessä vieläkin maksimissa 10tkm jälkeen