Lämmityslaite fullauto asennossa asetettuna 19 asteen lukemaan.
Matkalla pakkanen vaihteli -18 ja -24 asteen välillä.
Kahville ja tankkaamaan pysähdyin Viitasaaren ABC:lle. Aivan käsittämättömän kylmää, pakkasta ei ole kuin -22, mutta ulkona puhaltaa jäättävä viima.
Alfan tankkaaminen on todella tarkkaa puuhaa. Pistoolin on oltava juuri oikeassa asennossa ja siltikin tankkaus on hieman tökkivää.
Sisällä asemarakennuksessa voi tv-ruudusta katsoa pakkaslukeman ja tuulen vaikutuksen, huh, huh, vastaa -38 asteen keliä

Matka jatkuu kohti Lahtea, perillä mukava -23 asteen pakkanen.
Yöpyminen ja aamulla jatketaan kohti Helsinkiä.
Aamulla pakkasta -24,5 ja käyntiin lähdössä ei ongelmia. Auto lämpenee kiitettävän nopeasti. Matkalla pakkanen vaihtelee -20 ja -25 asteen välillä.
Lahden moottorititiellä nopeus noin 100 km/h, lämmityslaite edelleen fullauto-asennossa säädettynä 19 asteen lämpötilaan, tuulilasiin alkaa muodostua ohuta jätä taustapeilin alle. Nopeuden laskiessa jää katoaa.
Lähtö Helsingistä Ouluun klo 15:20. Pakkasta kaupungin keskustassa -17.
Pakkanen kiristyy heti kehä kolmosen ulkopuolella -20 alapuolelle. Lukemat vaihtelevat Lahden jälkeen -26 ja -31 välillä. Kylmintä oli välillä Jyväskylä-Viitasaari, useassa kohdassa -31.
Tankkaan Heinolan Teboililla (nyt tankki tuli täyteen) ja jatkan matkaa kohti Oulua.
Pakkasen kiristyessä yli -27 asteen tuulilasi alkaa jäätyä peilin kohdalta ja kuljettajan puoleiselta reunalta. Lämmintä kuitenkin riittää kiitettävästi

Kotipihaan kääntäessäni haistan "palaneen"-käryä, on jo kuitenkin niin myöhäistä ja kylmää (-30) että ajan auton talliin ja menen nukkumaan.
Aamulla kun olen lähdössä Deltta-autoon (tehdän muutama pieni "fiksaus" ) niin huomaan tallin lattialla öljyläikän, APUA
Konepelti auki, öljy on tullut öljyntäyttökorkin juuresta. Mittatikku ylös, onneksi öljyä ei ole kadonnut koneesta kuin muutama desi.
Varovasti ajamalla Deltta-autoon, jossa diaknoosiksi vahvistuu huohotinputken jäätyminen. Puhdistetaan putki ja asenttaja vetää vesiletkun huohotinletkun vierestä ja eristää molemmat tiiviiseen paketiin, nyt ei pitäis jäätyä.
Testi jatkuu...
PS. Välillä HKI-Kiiminki oli useita autoja jäänyt tien varteen. Yhtään Alfaa ei joukossa ollut, oneksi omanikin selvisi perille saakka.