33 vaihteiston korjaus?!?
Valvoja: Moderators
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
33 vaihteiston korjaus?!?
Onko kellään neovoja ja niksejä miten tuon kirotun kakkosen synkron saa kunnolla tomimaan noissa 33:sissa?!? itse epäilen pari laatikko hajottaneena että vika ei ole niinkään itse synkrossa vaan ratasakselissa on päitäisvälystä... voisiko pitää paikkaansa?
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!
En osaa tuosta päittäisvälyksestä kyllä sanoa mitään, mutta aikoinaan täällä nimimerkillä kirjoitteleva herra kertoili, että se kakkosen ratas (tai jotenkin siihen liittyäv) olisi liian painava ja siksi ne synkrot ei kestä. Kun en nyt tarkalleen muista miten se menin, niin en yritäkkään kovin tarkasti kertoa, mutta jotenkin nelosvaihteen (muistaakseni) osa kävi siihen kakkoseen, ollen siis kevyempi ja näin auttaisi sen synkron kestämieen.
Synkrohan on jarru mikä jarruttaa ratasparin pyörintänopeudet samalle tasolle jotta vaihde voi kytkeytyä...
75:en vaihdelaatikkossa oleva GL-5 öljy on huono homma synkron toiminnalle, siinä paljon paineenkesto lisä-aineista mikä aiheuttaa synkrolle saman kuin vaseliini jarrulevylle... GL-4 olisi parempaa jos se riittäisi hypoidi malliselle perämurikalle joka taas tarvii GL-5:en.
mitä raskaampaa pyörivää massaa (kakkosen iso ratas) se joutuu jarruttaan niin aina kovemmalle se joutuu, keventämällä ratasta helpotetaan synkronoinnin hommaa ja nopeutetaan näin vaihteen kytkeytymistä.
Ruottissa tiettävästi keventelivät 75:en laatikon kakkosen ratasta sorvaamalla ohuemmaks, vois joku muukin tapa toimia, myös kakkosen välitystä lyhentämällä toinen isompi ratas tulisi pienemmäksi ja kevyemmäksi
kukahan osais tehdä optimoidun kakkosen rattaan vaikka titaanista...
...niin, ja maalta kun olen puhun rattaista, en hammaspyöristä mutta sama asia kyseessä...
75:en vaihdelaatikkossa oleva GL-5 öljy on huono homma synkron toiminnalle, siinä paljon paineenkesto lisä-aineista mikä aiheuttaa synkrolle saman kuin vaseliini jarrulevylle... GL-4 olisi parempaa jos se riittäisi hypoidi malliselle perämurikalle joka taas tarvii GL-5:en.
mitä raskaampaa pyörivää massaa (kakkosen iso ratas) se joutuu jarruttaan niin aina kovemmalle se joutuu, keventämällä ratasta helpotetaan synkronoinnin hommaa ja nopeutetaan näin vaihteen kytkeytymistä.
Ruottissa tiettävästi keventelivät 75:en laatikon kakkosen ratasta sorvaamalla ohuemmaks, vois joku muukin tapa toimia, myös kakkosen välitystä lyhentämällä toinen isompi ratas tulisi pienemmäksi ja kevyemmäksi
kukahan osais tehdä optimoidun kakkosen rattaan vaikka titaanista...

...niin, ja maalta kun olen puhun rattaista, en hammaspyöristä mutta sama asia kyseessä...

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Omat rattaat kevensin poraamalla niihin reikäpiirin. Poraukset eivät ole läpi asti.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4203
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4203
Ihan siistin näköiset. Itse kun tekee, niin tulee tietysti se tasapainotus kysymys mieleen. Kaippa ne jossain koneistamolla tai vaihteistokorjaamolla pystyvät tasapainottamaan noitakin.Abarth kirjoitti:Omat rattaat kevensin poraamalla niihin reikäpiirin. Poraukset eivät ole läpi asti.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4203
Saahan noita rattaita teetettyäkin. Jos ei ennen ole tehty, niin saattaa olla vaan kohtuu kallista, kun kuitenkin käyttöautosta lienee kyse. Jos on valmiit mitat, niin ei maksa niin paljoa, tosin suhteessa paljon kuitenkin.
NoniinAbarth kirjoitti:Joo, tein noi pystykaraisella 3-akselisella CNC-jyrsinkoneella. Tasapainon tarkistin sellasella vermeellä, millä hiomakiviä tasapainotetaan. Balanssissa oli eikä painotusta tarvittu.
Mm. hammaspyöriä ja -akseleita teen päivittäin, vaihdetehtaalla kun töissä olen. Nää on tosin aika paljon järeämpiä

- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
Vaihdelaatikkoni korjauksesta on aikaa jo vuosia, mutta mikäli muistan oikein, laatikkoon ei tarvinnut ostaa uusia osia kakkosvaihteen synkronoinnin korjaamiseksi.
Vannomaan en mene, mutta muistaakseni synkronirenkaat käännettiin vain ympäri ja sillä tavalla saatiin esiin uudet kulutuspinnat tasaamaan hammaspyörien vauhtia.
Synkronirattaiden kääntäminen ei näin jälkikäteen ajateltuna, pari vaihteistoa purettuani, ole kovinkaan vaikea operaatio, mutta silloin olin vielä täysin tietämätön Alfan sielunelämästä, joten vein laatikkoni ammattilaisen ihmeteltäväksi.
Vannomaan en mene, mutta muistaakseni synkronirenkaat käännettiin vain ympäri ja sillä tavalla saatiin esiin uudet kulutuspinnat tasaamaan hammaspyörien vauhtia.
Synkronirattaiden kääntäminen ei näin jälkikäteen ajateltuna, pari vaihteistoa purettuani, ole kovinkaan vaikea operaatio, mutta silloin olin vielä täysin tietämätön Alfan sielunelämästä, joten vein laatikkoni ammattilaisen ihmeteltäväksi.
Morjes!
Kyllä 33:n vaihteisto kuitenkin on sieltä hankalimmasta päästä, jos ei aiemmin ole laitellut. Esim. 75:n vaihteisto on huomattavasti yksinkertaisempi. Edellyttäen, että on monttu tai nosturi käytössä. 33:n laatikko vaatii tarkkuutta ja harrastemieltä. Se on totta, että uusia osia ei välttämättä tarvita. Jos 2-vaihteen synkronointi on huono apu löytyy 5-vaihteen kytkentärenkaasta joka vaihdetaan 1-2 välille ja 1-2 välin rengas 5-vaihteelle, niin päin että 1-vaihteen puoli, joka yleensä on kunnossa on 5:lla käytössä. Tämä siksi, että 5-vaihde käyttää vain kytkentärenkaan toista puolta, 6-vaihteen puoli on vapaa, koska ei ole sitä kuudetta vaihdetta. 33:n vaihyeisto on kyllä kohtuullisen järeää tekoa, joten se hiukan koettelee synkroja, mutta jos laittaa synkrot kuntoon eikä etenkään kylmänä revi vaihteita ,ilman keventämisiäkin pärjää.
Kyllä 33:n vaihteisto kuitenkin on sieltä hankalimmasta päästä, jos ei aiemmin ole laitellut. Esim. 75:n vaihteisto on huomattavasti yksinkertaisempi. Edellyttäen, että on monttu tai nosturi käytössä. 33:n laatikko vaatii tarkkuutta ja harrastemieltä. Se on totta, että uusia osia ei välttämättä tarvita. Jos 2-vaihteen synkronointi on huono apu löytyy 5-vaihteen kytkentärenkaasta joka vaihdetaan 1-2 välille ja 1-2 välin rengas 5-vaihteelle, niin päin että 1-vaihteen puoli, joka yleensä on kunnossa on 5:lla käytössä. Tämä siksi, että 5-vaihde käyttää vain kytkentärenkaan toista puolta, 6-vaihteen puoli on vapaa, koska ei ole sitä kuudetta vaihdetta. 33:n vaihyeisto on kyllä kohtuullisen järeää tekoa, joten se hiukan koettelee synkroja, mutta jos laittaa synkrot kuntoon eikä etenkään kylmänä revi vaihteita ,ilman keventämisiäkin pärjää.
Viimeksi muokannut Werneri, 11 Helmi 2006, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Muistaakseni sieltä vaihdettiin 1x rattaita (muistaakseni 2-vaihde) ja sitten sellattinen synkro rengas... jos jotain kiinostaa niin multa saisi ne vanhat osat sika halvallahekakauhanen kirjoitti:Mitäs teitte laatikko remontin yhteydessä?Pasi kirjoitti:kyllä oli hienoa ajaa ex-33:llani vaihdelaatikko rempan jälkeen, ku ei rutissu mihinkään suuntaan

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4