Ilmin ja tulppien vaihdon sekä ecun resetoinnin vaikutus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Ilmin ja tulppien vaihdon sekä ecun resetoinnin vaikutus
Vaihdoin eilen 156 2.0 TS:ään ilmin, tulpat ja resetoin ecun oikeilla ohjeilla. Vaikutus oli todella suuri; tuntui kuin olisi turboauton lastuttanut. Heppoja oli laitumella ilmeisesti todella paljon, arvatenkin ilmin takia. Oireethan oli selvät mutta en silti uskonut vaikutuksen olevan tuollainen. Ei ikinä auton ollessa sinänsä kunnossa oleva tuntuinen potkua ole noin paljon ollut.
Kustannukset ei päätä huimannut: tulpat tämä palstan ansiosta 115e, Bosichin alkuperäinen ilmi 120e suoraan Boschin myymälästä ja oma työhän ei maksa mitään. Veikkaan että Deltassa olisi puhuttu 4x kuluista töineen tässä.
Nyt ei harmita kun se että tiet on jäässä ja pito hukassa...Selen öljytkin tuli vaihdettua taannoin ja vaihteistokin pelaa kuin punakone parhaillaan.
Lienee niitä hetkiä kun Alfan sielu on kunnossa ja tähdet kohdallaan tai jotain....
Kustannukset ei päätä huimannut: tulpat tämä palstan ansiosta 115e, Bosichin alkuperäinen ilmi 120e suoraan Boschin myymälästä ja oma työhän ei maksa mitään. Veikkaan että Deltassa olisi puhuttu 4x kuluista töineen tässä.
Nyt ei harmita kun se että tiet on jäässä ja pito hukassa...Selen öljytkin tuli vaihdettua taannoin ja vaihteistokin pelaa kuin punakone parhaillaan.
Lienee niitä hetkiä kun Alfan sielu on kunnossa ja tähdet kohdallaan tai jotain....
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Joensuun Dieselhuollosta kysyin (Virallinen Bosch -liike) ja tilasivat osan kahdessa päivässä. Ei ollut ongelmaa ja palvelu oli oikein ystävällistä.
Boschilla on muuten oikein hyvä verkkopalvelu www.bosch.fi josta pystyt selaamaan osia ja saat osanrot sun muut selville helposti.
Se pienempi tulppa taitaa muuten sopia johonkin skootteriin kanssa
Boschilla on muuten oikein hyvä verkkopalvelu www.bosch.fi josta pystyt selaamaan osia ja saat osanrot sun muut selville helposti.
Se pienempi tulppa taitaa muuten sopia johonkin skootteriin kanssa

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
ilmi=ilma määrä mittari tai englanniksi kait maf=mass air flow meter
Eli mittaa ainakin koneeseen virtaavan ilman virtausnopeutta, kokonaismäärää, ja lämpötilaa. Ecu sitten siitä laskee paljonko soppaa kone tarttee ja ehkä muitakin säätöjä tekee?. Eli kun se alkaa antaa liian pieniä (virheellisiä) lukemia niin kone ei saakaan tarpeeksi bensaa ja kuskin hymy hyytyy kummasti
Tai näin olen päätellyt, viisaammat korjatkoon.
Eli mittaa ainakin koneeseen virtaavan ilman virtausnopeutta, kokonaismäärää, ja lämpötilaa. Ecu sitten siitä laskee paljonko soppaa kone tarttee ja ehkä muitakin säätöjä tekee?. Eli kun se alkaa antaa liian pieniä (virheellisiä) lukemia niin kone ei saakaan tarpeeksi bensaa ja kuskin hymy hyytyy kummasti

Ayrton Senna da Silva forever
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos sorrutaan pilkunfiilaukseen niin tuo 16v Sparkissa ja 24v kutosissa käytetty lankatyyppinen tökkeli on itse asiassa ilmamassamittari. Kuumalanka tai -filmi lämmitetään tietyn lämpöiseksi, ja sen läpi kulkevasta virrasta päätellään, paljonko ohi virtaava ilma sitä jäähdyttää. Siitä sitten saa laskettua ilman massan (happipitoisuuden).
Ilmamäärämittarilla tarkoitetaan kai yleensä sitä vanhempaa mekaanissähköistä vermestä, jossa ilmavirtaus kääntää jousitettua läppää ja läpän kulmasta päätellään virtausnopeus.
Ilmamäärämittarilla tarkoitetaan kai yleensä sitä vanhempaa mekaanissähköistä vermestä, jossa ilmavirtaus kääntää jousitettua läppää ja läpän kulmasta päätellään virtausnopeus.
- Epäkelpokeräilijä -