Kun niin moni sanoo että laita 5x100 jakoiset, valikoima suurempi ja saa helpommin jälleenmyytyä jos tarve.
Aattelin silti nyt ensin 5x98 etsiskellä
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Valvoja: Moderators
Mulle tarjottiin rengasliikkeissä jopa tuota samaa lääkettä. Kyselin itsekin mielipiteitä ja päädyin kyllä ottamaan tuon oikean 5x98.puuha kirjoitti:Olettekos veljet laittaneet Alfaan millaisella jaolla olevia vanteita?
Kun niin moni sanoo että laita 5x100 jakoiset, valikoima suurempi ja saa helpommin jälleenmyytyä jos tarve.
Aattelin silti nyt ensin 5x98 etsiskellä
Oliko minkälaiset pultit?puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
noniinHOTAKAINEN kirjoitti:90 kirjoitti:puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
näin on ajelut loppuvat kuin seinään...HOTAKAINEN kirjoitti:Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...puuha kirjoitti:Tänään kokeiltiin 5x100 jakoisia vanteita 156, ja yllätys oli valtava. Ne menee ihan heittämällä paikalleen !
kaikki pultin reiät osuu ihan nappiin.
Mikäs idea siinä nyt sit on ? Ei kyllä vaikuta Alfas olevan 5x98 jakoa...
Vaikka virallisesti on.
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Minulle väitti kiven kovaa kaksi korjaamon miestä (jotka eivät itse myy renkaita/vanteita) että nuo epäkeskot todellakin toimivat joten voi olla että joudun ainakin itse vaihtamaan mielipidettä. Alkaa muuten vanteitakin löytymään eri malliin.. Toki kannattaa 98:t ottaa jos vain on mahdollista!puuha kirjoitti:Joo ihmeenpaljon rengasliikkeet kaupittele 5x100 jakoisia epäkeskopulteilla. Missä moraali?
Mitenkäs se jako siihen keskireikään vaikuttaa? Kyllähän väärällä jaolla olevan vanteen saa yhtä lailla keskittämään keskiön mukaan, jollei vanteen mukana tuleva muovirinkula istu niin sorvauttaa vaan uudet sovitteet. Ei maksa montaa jeniä.puuha kirjoitti:Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään.
No on sitä kaikkea vähemmän vaarallista laissa kielletty, mutta kait sitä pitäisi silti noudattaa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai niitä epäkeskopultteja turhan takia ole laissa kielletty?
Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja. Päädyin sitten Lampputielle Etolan viereen Dunlop Centeriin, joka halusi myydäkin jotain ja oli oikein siisti paikka. Hintakaan ei ollut paha. Suosittelen.puuha kirjoitti:Aloitas kysely kierros Rengasmaailmasta( puistola), sielt kävin omani hakemassa. Oli senverran hyvä palvelu ett lupasin pojille kehasta kun paikka tulee.
Alkoi viime kerralla veetuttamaan kyseisen paikan palvelu sen verran että se on loppu nyt. Säilytyksessä olleet kesärenkaat asennettiin alle niin että takana olleet uudet ContiSportContact kakkoset löytyivät molemmat auton vasemmalta puolelta. Eli eivät ilmeisesti merkitse säilytykseen otettuja renkaita mitenkään. Huomasin tämän sitten vasta huoltoaseman pihalla kun kävin tankkaamassa, eikun suoraan vaan takaisin ja vaihtoon.Sassicaia kirjoitti: Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja.
tv kirjoitti:Alkoi viime kerralla veetuttamaan kyseisen paikan palvelu sen verran että se on loppu nyt. Säilytyksessä olleet kesärenkaat asennettiin alle niin että takana olleet uudet ContiSportContact kakkoset löytyivät molemmat auton vasemmalta puolelta. Eli eivät ilmeisesti merkitse säilytykseen otettuja renkaita mitenkään. Huomasin tämän sitten vasta huoltoaseman pihalla kun kävin tankkaamassa, eikun suoraan vaan takaisin ja vaihtoon.Sassicaia kirjoitti: Mulle sattui ko. narikassa löysä kundi joka ei viitsinyt edes sohvasta nousta saati ottaa selvää mitä tavaraa maahantuojalta löytyisi. Voi tietysti olla että oli jannulla huono päivä tai jotain, mutta jäi meikäläisen osalta kaupat tekemättä. Muutenkin vähän suttusen olonen paja.
Asentajat tuntuvat olevan samasta talosta olevasta ammattikoulusta lintsaavia kundeja, rööki huulessa asennuksen aikana ei ainakaan vähennä paikan suttuisuutta. Lisäksi siinä konttorinpuolella saa AINA odottaa jonkun vartin kun tilauksia hoiteleva henkilö on puhelimessa ja pari muuta asiakasta seisoo edellä jonossa.
Tulipa avautuminen. Ei vain voi mitenkään suosia palveluita, joita käyttäessä käy touhu hermoille.
Normaalipultit olisivat aika hulluja tuossa kohtaa. Siinä luulisi idiootillakin hälytyskellot lyövän muutakin kuin tyhjää...90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Kuten Squderiakin jo oikaisi. Ei se jako liity millään tavalla keskireikään. Keskireiän on oltava AINA oikea. Vaikka olisi kuinka oikea jako ja hienot kromipultit.puuha kirjoitti:Vanne makaa epäkeskopulteilla vain ja ainoastaan pulttien varassa, kun oikea jako nii vanne tukee myös keskireikään. Rasitukset ihan eri luokkaa, ja epäkeskot TODELLA TARKKOJA KIRISTYKSESTÄ.
HOTAKAINEN kirjoitti: Konttorilla jos huomaavat että on epäkeskopultit niin ajot jäi siihen.
Omat lähteeni (pari vannetukkukauppiasta/maahantuojaa) taas kertoivat, etteivät ikinä ole kuulleet olleen ongelmia noiden pulttisovitteiden kanssa. Siten voidaan kysyä, että missä se oikea(tm) tolkku oikein on.KOPONEN kirjoitti: Eikö rengasliikkeillä ole mitään tolkkua, jos kauppaavat epäkeskopultti viritelmiä.
Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.Squderia Rasvanäppi kirjoitti: jollei vanteen mukana tuleva muovirinkula istu niin sorvauttaa vaan uudet sovitteet.
meinasinkin lähinnä sitä että jos 5*100 jaolla olevat vanteet kiristetään 5* 98 jakoisiin napoihin normaalipulteilla niin siitä ei hyvä heilu.. tässä tapauksessa kannattaa mielestäni käyttää epäkeskoja, siis jos joku haluaa laittaa väärällä jaolla olevat vanteet autoonsa mikä ei todellakaan suositeltavaa ole...Garrett kirjoitti:Terve,
Onpas päässyt keskustelu pitkälle ja fanaattista tuntuu olevan. Pistetään nyt pari kysymystä, jotka jokaisen kommentoian olisi pitänyt kysyä itseltään.
a) Oletteko ikinä nähneet vanteille tarkoitettuja epäkeskopultteja
b) Oletteko kokeilleet autoa, jossa on ko. pultit
Laitetaan tähän nyt kootusti kommenttia.
Normaalipultit olisivat aika hulluja tuossa kohtaa. Siinä luulisi idiootillakin hälytyskellot lyövän muutakin kuin tyhjää...90 kirjoitti:alfan jako on kyllä 5*98 jakyllähän se 5*100:kin menee paikalleen, mutta kahden millimetrin heitto ei hyvää tee kiristysvaiheessa jos käyttää normaali-pultteja...
epäkeskopulteilla pääsee parempaan lopputulokseen..
ainakin pyörän-navat ovat ajanmittaan melko kovilla ja vanne jää jännitykseen mikä ei todellakaan ole hyväksi..
Pyörännavat taas epäkeskopultteja käytettäessä eivät rasitu yhtään sen enempää.
No, siis, jos jotain haluatte tästä jutusta uskoa, niin uskokaa itseänne - älkää ainakaan kuulopuheita/esson baari/sitä-mitä-internetissä-lukee juttuja. Kokeilkaa ja testatkaa itse.
Kas, tuossa puhuttiinkin Puistolasta. Oma tarinani on Suomenojalta kyllä. Näemmä palvelu voi sielläkin vaihdella.Rolle kirjoitti:Näyttäis olevan palvelu siellä päässä kuin yö ja päivä verrattuna Suomenojan liikkeeseen. Siellä missä lie se toinen onkaan tuli käytyä itse asiassa kerran monta vuotta sitten ja siellä oli juuri niin kuin ylläolevat herrasmiehet ovat sanoneet.
No, on niissä epämääräisissä muovirinkuloissa ainakin se hyvä puoli, että ne voi korvata kunnollisilla, teetetyillä sovitteilla. Mulla ei talvivanteissa (7x16" ATS Planet) ole mitään soviterenkaita, vaan ne on tehty "kerralla oikealla" keskireiällä. Mutta mutta, tuosta niukasti ulos tulevasta navasta johtuen vanteiden reilut keskitysviistoukset jättävät asetelman väljäksi. Milläs tuollaista korjaat kun ei voi tilalle sorvauttaa viistämättömiä rinkuloita? No, eivätpä nuo ole ravistaneet kun on tarkasti kaikki pultit kiristetty vähän kerrallaan ja vuorotellen, mutta ei oikein luottamusta herätä kyseinen vannetoimittaja.Garrett kirjoitti:Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.
OK. Minäkin tarkennan juttuani sen verran, että itsellänikään ei ole kokemusta kuin yhdestä sarjasta ja yhdestä vannevalmistajasta. Muilla voi olla epämääräisempiä ratkaisuja.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No, on niissä epämääräisissä muovirinkuloissa ainakin se hyvä puoli, että ne voi korvata kunnollisilla, teetetyillä sovitteilla. Mulla ei talvivanteissa (7x16" ATS Planet) ole mitään soviterenkaita, vaan ne on tehty "kerralla oikealla" keskireiällä. Mutta mutta, tuosta niukasti ulos tulevasta navasta johtuen vanteiden reilut keskitysviistoukset jättävät asetelman väljäksi.Garrett kirjoitti:Samat lähteeni taas kertoivat, että nimenomaan noissa epämääräisistä muovirinkuloista on tullut paljonkin sanomisia.
.-Tomi- kirjoitti:jako 5x100 mukaan tulee epäkeskopultit ?