156 ts -00 käyntiongelmaa ja muuta
Valvoja: Moderators
156 ts -00 käyntiongelmaa ja muuta
Tervehdys,
Eli autona 156 ts -00, joka aloitti seuraavat temput samanaikaisesti(!):
1. Pintakaasulla ajettaessa normaalia ajovauhtia, esim. 60km/h 3-vaihteella, auto nykii ja hyökkäilee. Nykimistä ei esiinny silloin kun reippaasti kiihdyttää.
2. Tyhjäkäynnillä moottori rupesi "täristämään". Sinänsä käy tasaisesti, mutta ikäänkuin moottori olisi jotenkin resonanssissa => tärräys tuntuu nyt ratissa ja penkissä asti. Konepellin avattuani, näytti myös siltä että moottori todellakin tärissee voimakkaammin, silminnähtävästi.
3. Ikäänkuin tehoja olisi hävinnyt johonkin, mutta silti kulkee. Ei liiku ehkä kuitenkaan aivan niin hulvattomasti kuin aiemmin. Tämä on näitä tuntemuksia, josta ei ota oikein selvää, joten saattaa olla, että tehot ovatkin tallella. Luulotautia, toivottavasti.
Muita faktoja:
- Kierroksia ottaa yli 5000 moitteetta. 1-vaihteella voi huoletta heittää kierrokset korkeammallekin, eikä kierrosten nousussa ole havaittavaa hidastumista 5000 kohdalla => sulkisiko epäiltyjen listalta ilmin?
- Kaasuläppä puhdistettu, töhnää oli sen verran, että rätin sai hieman tummumaan. Ei vaikutusta.
Eli mitä nyt? Miten voisin testata helposti esim. että kaikki tulpat iskevät kipinää? Meneekö väkisellä purkuhommiksi? Tulpat tulivat mieleeni, koska moottorin käynti on tasaista, mutta "tärisevää".
Sitten vielä pari kysymystä - mitä piuhoja ovat ne neljä oranssia, jotka näkyvät moottorin hopeanvärisen päälysuojasta lävitse? Tulpanjohtoja löytämieni ohjeiden mukaan niiden en usko olevan.
Entäpä, mikä virka on niillä pikkutulpilla - jos eivät iskussa, niin huomaako sitä mitenkään. Toisaalta, jos iso tulppa on pois pelistä, korvaako pikkutulppa toimiessaan ison toiminnallisuuden?
may the force be with me (...jottei usko Alfaan lopahda),
Ville
Eli autona 156 ts -00, joka aloitti seuraavat temput samanaikaisesti(!):
1. Pintakaasulla ajettaessa normaalia ajovauhtia, esim. 60km/h 3-vaihteella, auto nykii ja hyökkäilee. Nykimistä ei esiinny silloin kun reippaasti kiihdyttää.
2. Tyhjäkäynnillä moottori rupesi "täristämään". Sinänsä käy tasaisesti, mutta ikäänkuin moottori olisi jotenkin resonanssissa => tärräys tuntuu nyt ratissa ja penkissä asti. Konepellin avattuani, näytti myös siltä että moottori todellakin tärissee voimakkaammin, silminnähtävästi.
3. Ikäänkuin tehoja olisi hävinnyt johonkin, mutta silti kulkee. Ei liiku ehkä kuitenkaan aivan niin hulvattomasti kuin aiemmin. Tämä on näitä tuntemuksia, josta ei ota oikein selvää, joten saattaa olla, että tehot ovatkin tallella. Luulotautia, toivottavasti.
Muita faktoja:
- Kierroksia ottaa yli 5000 moitteetta. 1-vaihteella voi huoletta heittää kierrokset korkeammallekin, eikä kierrosten nousussa ole havaittavaa hidastumista 5000 kohdalla => sulkisiko epäiltyjen listalta ilmin?
- Kaasuläppä puhdistettu, töhnää oli sen verran, että rätin sai hieman tummumaan. Ei vaikutusta.
Eli mitä nyt? Miten voisin testata helposti esim. että kaikki tulpat iskevät kipinää? Meneekö väkisellä purkuhommiksi? Tulpat tulivat mieleeni, koska moottorin käynti on tasaista, mutta "tärisevää".
Sitten vielä pari kysymystä - mitä piuhoja ovat ne neljä oranssia, jotka näkyvät moottorin hopeanvärisen päälysuojasta lävitse? Tulpanjohtoja löytämieni ohjeiden mukaan niiden en usko olevan.
Entäpä, mikä virka on niillä pikkutulpilla - jos eivät iskussa, niin huomaako sitä mitenkään. Toisaalta, jos iso tulppa on pois pelistä, korvaako pikkutulppa toimiessaan ison toiminnallisuuden?
may the force be with me (...jottei usko Alfaan lopahda),
Ville
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Oma auto oireili aikoinaan kutakuinkin noin ja syypääksi löytyi halkeilleet tulppien kumitutit - joita kai tulpanhatuiksikin kutsutaan.
Oranssit piuhat on suuttimien johtimia. Tulpat johtimineen taas löytyy kun irroittaa moottorin päältä muovisuojan ja sen jälkeen kiskon jossa puolat ja johtimet ovat kiinni. Haulla tuosta operaatiosta löytyy yksityiskohtaisempiakin ohjeita.
Syynä voi tietysti olla myös tulpankoloihin kertynyt vesi/ muu möhnä, mutta joka tapauksessa tuo purkuoperaatio on edessä. Helppo homma, ainakin ensimmäisen kerran ihmettelyjen jälkeen.
Oranssit piuhat on suuttimien johtimia. Tulpat johtimineen taas löytyy kun irroittaa moottorin päältä muovisuojan ja sen jälkeen kiskon jossa puolat ja johtimet ovat kiinni. Haulla tuosta operaatiosta löytyy yksityiskohtaisempiakin ohjeita.
Syynä voi tietysti olla myös tulpankoloihin kertynyt vesi/ muu möhnä, mutta joka tapauksessa tuo purkuoperaatio on edessä. Helppo homma, ainakin ensimmäisen kerran ihmettelyjen jälkeen.
Moro,
Tattis vastauksesta.
Käytin noita oransseja, eli suuttimien johtoja
, koneen käydessä irti yksi kerrallaan. Katsottuna edestä päin, vasemman puoleisen (=vänkärin puoleisen) irti käyttäminen ei aiheuttanut minkäänlaista muutosta koneen käyntiin. Kaikkien muiden irti käyttäminen muutti koneen käyntiä merkittävästi.
Eli voisiko tulkita niin, että ko. sylinterin tulpassa tms. olisi vikaa?
t:Ville
Tattis vastauksesta.
Käytin noita oransseja, eli suuttimien johtoja

Eli voisiko tulkita niin, että ko. sylinterin tulpassa tms. olisi vikaa?
t:Ville
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Juu voi. Homman juju piilee siinä että pikkutulpat heräävät henkiin jossakin 2500 kiekan jälkeen (viisaammat valistakoot tarkoilla lukemilla), joten ajossa yhden ison tulpan pimeyttä ei välttämättä edes huomaa. Tyhjäkäynnillä taas sitäkin selvemmin.
Todennäköisesti tulet huomaamaan kulutuksessakin melkoisen piikin tällä jaksolla kun tulppa on ollut pimeänä. Itsellä se vaikutti muistaakseni >3l/100 km.
Todennäköisesti tulet huomaamaan kulutuksessakin melkoisen piikin tällä jaksolla kun tulppa on ollut pimeänä. Itsellä se vaikutti muistaakseni >3l/100 km.
Sirs,
Homma alkaa hahmottua ja löysin itseasiassa englanninkielisiltä Alfa-sivuilta hyvät ohjeet kuvineen tulppien vaihtamiseen. Muutama tarkentava kysymys, pakkasien talttumista odotelessa...
1. Vanhoissa autoissani tsekkasin tuplan toiminnan perinteisesti siten, että laitoin irroitetun tulpan tulpanjohtoon kiinni ja katsoin tuleeko kärkeen kipinää. Nythän Alfassanihan on nyt tuo ihmeellinen tuplanjohtokelalautaysteemi, joten heräsi kysymys, että miten tarkistan kipinän tässä tapauksessa?
2. Jos koskeutta on päässyt tuplan koloon, millä mekanismilla se siellä vaikuttaa kipinään? Ohjaa kipinän kolon runkoon?
3. EdotL. - sanoit, että pikkutulppa heräisi henkiin 2500 kiekan kohdalla. Tarkoittaako tämä sitä, että yli 2500 kierroksen ei isommalla tuplalla ole sinällään mitään virkaa ja tehoja pitäisi olla tuolla kierrosalueella siltikin normaalisti vaikka isompi pimeänä?
4. Edotl. - mainitsit myös nuo halkeilleet tulppien kumitutit. Eli tarkoittaako tämä sitä, että jos kumitutin halkeama + kosteutta => ohjautuu kipinä tulpan koloon? Ei kai tuo kumitutin halkeaminen itsessään voi käyntiongelmaa aiheuttaa, vaan vaatinee mukaan kosteutta koloon (voi kuinka romanttista, heh)?
5. Miten tuon kosteuden saa parhaiten pois? Kannattaako silti kuivauksen jölkeen vaihtaa tulppa?
6. Jos tulpan kumitutissa halkema, kannattanee vaihtaa? Mistä noita saa ja voiko vaihtaa itse?
joo-o, paljon kysymyksiä. Tässäpä sitä oppii.
t:Ville
Homma alkaa hahmottua ja löysin itseasiassa englanninkielisiltä Alfa-sivuilta hyvät ohjeet kuvineen tulppien vaihtamiseen. Muutama tarkentava kysymys, pakkasien talttumista odotelessa...
1. Vanhoissa autoissani tsekkasin tuplan toiminnan perinteisesti siten, että laitoin irroitetun tulpan tulpanjohtoon kiinni ja katsoin tuleeko kärkeen kipinää. Nythän Alfassanihan on nyt tuo ihmeellinen tuplanjohtokelalautaysteemi, joten heräsi kysymys, että miten tarkistan kipinän tässä tapauksessa?
2. Jos koskeutta on päässyt tuplan koloon, millä mekanismilla se siellä vaikuttaa kipinään? Ohjaa kipinän kolon runkoon?
3. EdotL. - sanoit, että pikkutulppa heräisi henkiin 2500 kiekan kohdalla. Tarkoittaako tämä sitä, että yli 2500 kierroksen ei isommalla tuplalla ole sinällään mitään virkaa ja tehoja pitäisi olla tuolla kierrosalueella siltikin normaalisti vaikka isompi pimeänä?
4. Edotl. - mainitsit myös nuo halkeilleet tulppien kumitutit. Eli tarkoittaako tämä sitä, että jos kumitutin halkeama + kosteutta => ohjautuu kipinä tulpan koloon? Ei kai tuo kumitutin halkeaminen itsessään voi käyntiongelmaa aiheuttaa, vaan vaatinee mukaan kosteutta koloon (voi kuinka romanttista, heh)?
5. Miten tuon kosteuden saa parhaiten pois? Kannattaako silti kuivauksen jölkeen vaihtaa tulppa?
6. Jos tulpan kumitutissa halkema, kannattanee vaihtaa? Mistä noita saa ja voiko vaihtaa itse?
joo-o, paljon kysymyksiä. Tässäpä sitä oppii.
t:Ville
Tarvitset torx avainsatsin ja tulppa avaimen, jossa pitkä varsi (muistaakseni 16mm) Jos asut PK-seudulla, laita vaikka PM niin voidaan tsekata porukalla nuo tulpankolot. Mulla on tarvittavat työkalut tohon hommaan
1. Ei kannattane kokeilla. Jos vettä / muuta mömmöä tulpankolossa niin näkee kokeilemattakin
2. Virta menee helpointa reittiä, eli purkautuu runkoon
5. Tulpanhattu /-hatut irti ja paineilmaa perään. Mulla oli tuuria, kun olin päivää ennen ongelman alkamista tilannut uudet tulpat, joten vaihdoin tulpat samalla. (1. pytyn tulppa oli kyllä pahan näköinen, luultavasti olisi toiminut silti)
6. Puola on tulpanhatussa, hattua ei voi vaihtaa erikseen. Varmasti helppo vaihtaa itse.

1. Ei kannattane kokeilla. Jos vettä / muuta mömmöä tulpankolossa niin näkee kokeilemattakin
2. Virta menee helpointa reittiä, eli purkautuu runkoon
5. Tulpanhattu /-hatut irti ja paineilmaa perään. Mulla oli tuuria, kun olin päivää ennen ongelman alkamista tilannut uudet tulpat, joten vaihdoin tulpat samalla. (1. pytyn tulppa oli kyllä pahan näköinen, luultavasti olisi toiminut silti)
6. Puola on tulpanhatussa, hattua ei voi vaihtaa erikseen. Varmasti helppo vaihtaa itse.
VMP
Jos yksi pytty on pimeänä on myös se vaara että bensa menee "raakana" katalysaattoriin, ja se pönttö ei tykkää kovin hyvää moisesta.
Eli kannattaa ajella mahdollisimman vähän ettei tule vielä kalliimpaa remppaa.
Eli kannattaa ajella mahdollisimman vähän ettei tule vielä kalliimpaa remppaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Tulpanjohtokelalautasysteemi on kyllä aika kompakti paketti, joten yksittäisen tulpan kipinän tarkistus saattaa olla hankalaa ellei pura puoliakin siitä irti. Itse en ainakaan muuta konstia keksi.vkampman kirjoitti:1. Vanhoissa autoissani tsekkasin tuplan toiminnan perinteisesti siten, että laitoin irroitetun tulpan tulpanjohtoon kiinni ja katsoin tuleeko kärkeen kipinää. Nythän Alfassanihan on nyt tuo ihmeellinen tuplanjohtokelalautaysteemi, joten heräsi kysymys, että miten tarkistan kipinän tässä tapauksessa?
2. Jos koskeutta on päässyt tuplan koloon, millä mekanismilla se siellä vaikuttaa kipinään? Ohjaa kipinän kolon runkoon?
3. EdotL. - sanoit, että pikkutulppa heräisi henkiin 2500 kiekan kohdalla. Tarkoittaako tämä sitä, että yli 2500 kierroksen ei isommalla tuplalla ole sinällään mitään virkaa ja tehoja pitäisi olla tuolla kierrosalueella siltikin normaalisti vaikka isompi pimeänä?
4. Edotl. - mainitsit myös nuo halkeilleet tulppien kumitutit. Eli tarkoittaako tämä sitä, että jos kumitutin halkeama + kosteutta => ohjautuu kipinä tulpan koloon? Ei kai tuo kumitutin halkeaminen itsessään voi käyntiongelmaa aiheuttaa, vaan vaatinee mukaan kosteutta koloon (voi kuinka romanttista, heh)?
6. Jos tulpan kumitutissa halkema, kannattanee vaihtaa? Mistä noita saa ja voiko vaihtaa itse?
Kosteus ja kohdassa 4 mainitut halkeamat aiheuttavat kipinän ohjautumisen runkoon. Itsellä tähän riitti pelkät halkeamat ilman kosteutta. Viimeistään siinä vaiheessa kun purat paketin ja saat tutit käsiisi ymmärrät miten moinen on mahdollista.
Tuttia ei saa erikseen vaan paketissa tulee sekä tutti että johdin. á ~40 €
Laitoin albumiin boschin sivulta napatun kuvan josta ilmenee millainen systeemi on. Omat tutit korjasin vulkanoivalla teipillä, ja hyvin on toiminut.
Edit: Tuttiosa on siis kuvassa vasemmalla alhaalla oleva uritettu osa joka menee tulpan päälle suojaksi. Kapeampi johdinosa menee sen läpi puoleenväliin ja ottaa kontaktin tulppaan.
Terve,
Jep, kiitokset asiantuntevista lausunnoista.
Etenkin Mattijus:n...
"Jos asut PK-seudulla, laita vaikka PM niin voidaan tsekata porukalla nuo tulpankolot. Mulla on tarvittavat työkalut tohon hommaan "
...kaunosieluinen vuodatus aiheutti jo paatuneessa Alfistissa pysäyttävän sykähdyksen tunteen. Tämä todistaa sen, että Riihimäen alapuoleltakin löytyy Alfan ratin takaa herkkiä ja huomaavaisia sydämiä. Allekirjoittanut asuu vain valitettavasti Oulussa, joten kokoontuminen jäänee houkuttelevaisuudestaan huolimatta toiseen kertaan, heh.
Niko76 kirjoitti:
"Mulla oli samankaltaisia oireita eli moottori täristi. Otin koneen käydessä lambda johdon hetkeksi irti ja loppui. Vaihdettu molemmat lambdat ja ongelma loppui. Ja motonet lambdaa en suosittele vaan alkuperäisiä"
Mikähän on muuten tuo lambdan johto - olisiko kuvaa, etten nyi bensaletkua ammattitaidon puutteessa irti. Eli jos nykäisee irti ja homma pelaa jällleen, vika olisi siis lambdassa?
Pitänee kelien lämmetessä purkaa myös tuo sytytyshärdelli ja katsastaa mikäli kosteutta on siellä tulpankolossa. Voisikohan tuota kelan tulojännitettä mitata yleismittarilla (varmaankin voi). Pitäisi siellä varmaankin jotakin näkyä koneen käydessä? Tällä vain varmistaisin sen, että sähköjen puolesta valmiudet kipinään on ylipäätään olemassa.
t:Ville
Jep, kiitokset asiantuntevista lausunnoista.
Etenkin Mattijus:n...
"Jos asut PK-seudulla, laita vaikka PM niin voidaan tsekata porukalla nuo tulpankolot. Mulla on tarvittavat työkalut tohon hommaan "
...kaunosieluinen vuodatus aiheutti jo paatuneessa Alfistissa pysäyttävän sykähdyksen tunteen. Tämä todistaa sen, että Riihimäen alapuoleltakin löytyy Alfan ratin takaa herkkiä ja huomaavaisia sydämiä. Allekirjoittanut asuu vain valitettavasti Oulussa, joten kokoontuminen jäänee houkuttelevaisuudestaan huolimatta toiseen kertaan, heh.
Niko76 kirjoitti:
"Mulla oli samankaltaisia oireita eli moottori täristi. Otin koneen käydessä lambda johdon hetkeksi irti ja loppui. Vaihdettu molemmat lambdat ja ongelma loppui. Ja motonet lambdaa en suosittele vaan alkuperäisiä"
Mikähän on muuten tuo lambdan johto - olisiko kuvaa, etten nyi bensaletkua ammattitaidon puutteessa irti. Eli jos nykäisee irti ja homma pelaa jällleen, vika olisi siis lambdassa?
Pitänee kelien lämmetessä purkaa myös tuo sytytyshärdelli ja katsastaa mikäli kosteutta on siellä tulpankolossa. Voisikohan tuota kelan tulojännitettä mitata yleismittarilla (varmaankin voi). Pitäisi siellä varmaankin jotakin näkyä koneen käydessä? Tällä vain varmistaisin sen, että sähköjen puolesta valmiudet kipinään on ylipäätään olemassa.
t:Ville
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Terve,vkampman kirjoitti:Mikähän on muuten tuo lambdan johto - olisiko kuvaa, etten nyi bensaletkua ammattitaidon puutteessa irti. Eli jos nykäisee irti ja homma pelaa jällleen, vika olisi siis lambdassa?
Katso albumistani kuva. Liitin on koneen imusarjan päällä oleva nelinapainen liitin. Kuvan tekstissä on selitetty niiden johtojen väritys, jotka lähtevät liittimestä koneen taakse (koskee siis boschilaista lambdaa).
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Kokeilin nykäistä tuon lambdan liittimen irti (kiitokset ohjeista!)- en huomannut mitään vaikutusta. Kone oli tosin aika kylmä, mutta odottelin kuitenkin sen aikaa, että kierrokset laskivat normaaliin ja kone aloitti tyhjäkäyntinsä "tärisemisen"."JiiPee: Katso albumistani kuva. Liitin on koneen imusarjan päällä oleva nelinapainen liitin. Kuvan tekstissä on selitetty niiden johtojen väritys, jotka lähtevät liittimestä koneen taakse (koskee siis boschilaista lambdaa)."
t:Ville
Sirs,
Tänään paistoi aurinko, joten torksit ja muut pakista kouraan ja pihalle auton kimppuun.
Projektin lopputulemana auto on nyt kuin uusi, aurinko paistaa vielä syömmessäin vaikka jo pimeää ja menopeli kulkee kuin tauti (ainakin kun oli tottunut jo kolmipyttyisen menoon). Piti käydä rempan päälle ajamassa yksi olutpoksi, kun tuli niin hyvä viilinki.
Eli yhteenvetona kollegoille tässä minun tapauksessani (156 TS 2.0 -00)...
JOS:
- auto alkaa täristämään tyhjäkäynnillä
- tulee tunne, että hävisiköhän tehoja johonkin
- tulee epäilys, että onko "dieselääni-ongelma" iskenyt koneeseen
- 5000 kierroksen kohdalla EI tule merkittävää vedon heikentymistä
- elämä ei enää hymyile
TEE SEURAAVASTI:
- irroita hopeinen moottorimaski (4xtorx)
- käynnistä kone
- nykäise koneen käydessä punainen polttoainesuuttimen johto irti (vain yksi kpl kerrallaan)
- muuttuuko moottorin ääni?
- laita heti takaisin ja siirry seuraavaan
Itselläni vasemman puolimmaisen (vänkärin puoleisen) suuttimenjohdon irroittaminen ei aiheuttanut muutosta käyntiin. Kaikkien muiden irroittaminen sen sijaan aiheutti. Tästä päättelin, että syy ko. tulpassa.
- avaa tulpanjohtojen metallilevy (ohjeita löytyy kyllä)
- Katso onko ko. tulpankolossa kosteutta. Itselläni se oli täynnä vettä!!!
- Jos kosteutta => kuivaa trasselilla ja pinseteillä/meisselillä kolo
- Aja ja nauti.
Näitä tyyppivikoja taas näemmä. Mitenkähän tuota veden valumista öljytulpan alapuolelta estäisi, kun on pojilla tullut näemmä suunnittelupöydällä aika karkea moka tuon suhteen.
t:Ville
Tänään paistoi aurinko, joten torksit ja muut pakista kouraan ja pihalle auton kimppuun.
Projektin lopputulemana auto on nyt kuin uusi, aurinko paistaa vielä syömmessäin vaikka jo pimeää ja menopeli kulkee kuin tauti (ainakin kun oli tottunut jo kolmipyttyisen menoon). Piti käydä rempan päälle ajamassa yksi olutpoksi, kun tuli niin hyvä viilinki.
Eli yhteenvetona kollegoille tässä minun tapauksessani (156 TS 2.0 -00)...
JOS:
- auto alkaa täristämään tyhjäkäynnillä
- tulee tunne, että hävisiköhän tehoja johonkin
- tulee epäilys, että onko "dieselääni-ongelma" iskenyt koneeseen
- 5000 kierroksen kohdalla EI tule merkittävää vedon heikentymistä
- elämä ei enää hymyile
TEE SEURAAVASTI:
- irroita hopeinen moottorimaski (4xtorx)
- käynnistä kone
- nykäise koneen käydessä punainen polttoainesuuttimen johto irti (vain yksi kpl kerrallaan)
- muuttuuko moottorin ääni?
- laita heti takaisin ja siirry seuraavaan
Itselläni vasemman puolimmaisen (vänkärin puoleisen) suuttimenjohdon irroittaminen ei aiheuttanut muutosta käyntiin. Kaikkien muiden irroittaminen sen sijaan aiheutti. Tästä päättelin, että syy ko. tulpassa.
- avaa tulpanjohtojen metallilevy (ohjeita löytyy kyllä)
- Katso onko ko. tulpankolossa kosteutta. Itselläni se oli täynnä vettä!!!
- Jos kosteutta => kuivaa trasselilla ja pinseteillä/meisselillä kolo
- Aja ja nauti.
Näitä tyyppivikoja taas näemmä. Mitenkähän tuota veden valumista öljytulpan alapuolelta estäisi, kun on pojilla tullut näemmä suunnittelupöydällä aika karkea moka tuon suhteen.
t:Ville
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
156 V6 käyntiongelmista
Olisko V6:ssa mahdollista tehdä samantapaista diagnoosia? Uskaltaako jotain piuhoja repiä irti moottorin käydessä? Toiseen lohkoon ei taida oikein mitenkään päästä käsiksi imusarjaa irroittamatta...vkampman kirjoitti:TEE SEURAAVASTI:
- irroita hopeinen moottorimaski (4xtorx)
- käynnistä kone
- nykäise koneen käydessä punainen polttoainesuuttimen johto irti (vain yksi kpl kerrallaan)
- muuttuuko moottorin ääni?
- laita heti takaisin ja siirry seuraavaan
Itselläni vasemman puolimmaisen (vänkärin puoleisen) suuttimenjohdon irroittaminen ei aiheuttanut muutosta käyntiin. Kaikkien muiden irroittaminen sen sijaan aiheutti. Tästä päättelin, että syy ko. tulpassa.