155 Kytkin(kö) lopussa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

155 Kytkin(kö) lopussa?

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Kun tekee moottorijarrutusta, niin vaikka vauhti on hiljainen ei silti mene 1 vaihde silmään vaikka kytkin on pohjassa. Kun vain painaa keppiä ykköselle, kuulostaa kuin jokin levy/ratas/turbiini lähtisi pyörimään. Paikallaan ollessa menee ykkönen silmään mutta kytkin pohjassa kaasua painaessa kuulostaa kuin jokin peltinen levy pyörisi ja rahisisi kuin hiekassa. Tätä ääntä ei kuitenkaan kuulu aina. Kytkin ei luista yhtään missään tilanteessa ja ajossakin kaikki toimii normaalisti, paitsi moottori jarrutus ykkösvaihteella. Samaa rahinaa kuuluu joskus myös ajaessa kakkosvaihteella kun painaa kytkimen pohjaan ja antaa kaasua. Mikä mättää? Vaihdelaatikkoonkin vaihdettiin uudet öljyt pari viikkoa sitten...

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Jos kytkin ei irroita kunnolla, niin ei mene vaihteetkaan helposti päälle. Kokeile pumpata kytkinpoljinta muutaman kerran ennen vaihteen kytkemistä. Jos pumppauksen jälkeen menee vaihde paremmin päälle, niin sitten voisi olla vikaa kytkimen pääsylinterin tai työsylinterin tiivisteissä, eli kytkinnesteeseen olisi päässyt ilmaa.

Kai vaihteistoöljyn vaihdossa tuli laitettua tyhjennysproppu takaisin paikoilleen? :lol:

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Irrottaa hyvin paikallaan ja ajossa, ainoastaan kun yrittää tehdä moottorijarrutusta ykkösellä niin ei onnistu. Öljyt vaihdettiin liikkeessä, mutta täytyypä tarkastaa...

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Voin olla ihan hakoteillä, mutta joskus kuullut juttua, että laatikko ei antaisi laittaa ykköstä silmään, jos nopeus/kierrokset liian suuret. Ehkäisee laatikon rikkoutumista.

pelkkää mutua :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös tuo ole normaalia melkein autossa kuin autossa että ykkönen ei mielikseen kytkeydy vauhdissa ilman välikaasua?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mutta kun ei edes välikaasulla. Sit kun painaa niin loksahtaa paikoilleen mutta se rohisevan, pyörivän levyn ääni kuuluu vaikka kytkin pohjassa. Tämä alkoi vasta nyt, kaksi vuotta toiminut hyvin ja aina moottorijarrutus toiminut, myös ykkösellä.

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

155 Kytkn(kö) lopussa

Viesti Kirjoittaja berliina »

voi olla painelaakeri
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Ja paljonkos tuo painelaakeri kustantaa?

Kun lähtee paikaltaan ja laittaa ykkösen päälle, ei kytkin pohjassa tuota ääntä kuulu.
Vaihtaessa pienemmälle 3>2 tai 2>1 äävi kuuluu kun auto rullaa kytkin pohjassa. Ihan outo vika minulle :?

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Moottorijarrutus ykkösellä :crazyeyes:

Eihän painelaakeri ittessään kustanna juuri mitään (10 e +) mutkun joutuu purkamaan käytännössä ihan kaikki samat kun kytkinrempan yhteydessä... Jos pelkän laakerin vaihtaa kannattaa olla tosissaan varma että kytkin on tiptop. Kytkinsarjat taitaa lähes poikkeuksetta sisältää myös painelakrun.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Siis moottorijarrutuksella tarkoitan että luulisi edes 20km/h nopeudessa tai alle kun ryömittää kakkosella että pystyisi vaihtamaan ykköselle ja jatkamaan ryömittämistä pysähtymättä autoa! Tätä tarkoitin, En ole lyömassä ykkostä silmään yhtään kovemmassa nopeudessa!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kaikissa autoissa joita mulla on ollut ei ykkönen kyllä mene sisään kuin melkein pysähdyksissä eikä siihen ykkösen käyttöön ole edes mitään tarvetta kun kakkonen jaksaa vetää heti jo pienessä liikkeessä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Sä olet niin tottunut kutosen vääntöön :wink:
Toi 2.0 16v kyllä haluais ykköstä kävelyvauhdissa kadunkulmissa.
Mulla se menee helposti sisään tossa nopeudessa.
- Alfaholic -

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Jappe kirjoitti: Mulla se menee helposti sisään tossa nopeudessa.
Kyllä se mullakin on aiemmin mennyt hyvin sisälle 5-40 km/h nopeuksissa, enään ei mene.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei riitä liikevaraa enää irrottaan kytkintä kunnolla, voi olla hyvin pienestä kiinni vanhan kytkimen kans jos levykin alkaa oleen finaalissa..

Vähän karkeesti sanoen painelaakeri tai asetelman reuna, ne väkäset johon laakeri ottaa kii on kulunut tai laakerin kuulat on miten sattuu.

Siksi sököö painelaakeria kans epäilisin kun siinä pohjaanpainamisen yhteydessä kuuluu tuo rahina, mutta jos avaat niin ihmeessä koko paketti kerralla uusiks.. :wink:

Ikävämpi vika voi olla myös kytkinakselin laakeri joka rikkinäisenä saa aikaan tuon huonon vaihteiden kytkeytymisen tai totaalisen toimimattomuuden kuten eräässä 164:ssa johon vaihdoin ko laakerin, kytkinpaketin ja kytkinakselin "pikari" stefan.

Syynä laakerin hajoamiseen oli noin 99% varmuudella öljynpuute laatikossa vuotavan pikaristefan ja myös hieman vuotavien vetarien stefojen vuoksi, se aiheutti muovikehäisen laakerin hajoamisen...siinä sivussa oli tietty saanut kytkinpaketti vaihteiston öljyt päälleen ja oli karmee sotku pestäväksi, kytkinpölyn ja vaihteisto-öljyn seos.

Mitäs öljyä muuten laatikkoon laitoit? 155:een vain GL4 on sopivaa suomessa mieluiten täyssynteettisenä, ei mielellään GL 4/5:sta...silläkin toimii mutta kangistuu.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Noniin. Auto tuli takas kytkinrempasta... syyksi paljastui painelaakeri, sehän siellä pyöri mukana. Oli syönyt jo puoleenväliin, onko se nyt asetelma vai mikä lie, ne rautaläpyskät jonka päällä se makaa.
Myös ne rautaläpyskät, vai ovatko jousia, oli osa eri tasossa kuin muut. Kytkinlevy ei ollut vielä ihan loppu, mutta kulunut epäsäännöllisesti :shock: sieltä täältä...

Noh, laitettiin kokonaan uusi kytkinpaketti, merkkiä sasch...
En ole ikinä ajanut autoa jossa on näin kevyt kytkin :crazyeyes: , ero on kuin yöllä ja päivällä...

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Noin mielenkiinnosta, mites kulunut kytkin muuten oireilee paitsi luistamalla raskaasti..? Itsellä 156:ssa koko omistusajan ollut sellaista oiretta ettei pakkia saa aina suoraan päälle, vaan joskus täytyy käydä läpi vaihdekaavio ja/tai nytkäyttää autoa hieman eteenpäin ykkösellä. Kiusallista vatkaamista. Olen ajellut ennenkin autoilla, joissa pakin päälle saaminen on hankalaa, mutta tulipa mieleeni se, et onko niissä kaikissa sitten ollut kytkin lopussa tai säädöt pielessä?

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Siis jos vain kytkinlevy on kulunut, niin luistamallahan tuo oireilee. Omassani taas ei luistanut vielä, mutta painelääkeri oli sökö.

Voihan olla että tuo sinun ei irrota kunnolla, syitä voi olla useampiakin.
Faijan mersussa oli sen paketin jousi pois aikoiltaan, auton joutui aina sammuttamaan ennen kun kytki ykkösen tai pakin..

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

pikkis77 kirjoitti:Noniin. Auto tuli takas kytkinrempasta... syyksi paljastui painelaakeri, sehän siellä pyöri mukana. Oli syönyt jo puoleenväliin, onko se nyt asetelma vai mikä lie, ne rautaläpyskät jonka päällä se makaa.
Myös ne rautaläpyskät, vai ovatko jousia, oli osa eri tasossa kuin muut. Kytkinlevy ei ollut vielä ihan loppu, mutta kulunut epäsäännöllisesti :shock: sieltä täältä...

Noh, laitettiin kokonaan uusi kytkinpaketti, merkkiä sasch...
En ole ikinä ajanut autoa jossa on näin kevyt kytkin :crazyeyes: , ero on kuin yöllä ja päivällä...
Mulla oli kytkin kulunut ihan samalla tavalla, paineasetelman kynsistä oli kulunut jo reilusti tavaraa pois. Kytkin oli myös hiton jäykkä. Epäilin silloin että se olisi johtunut kasausvirheestä tai painelaakeria liikuttavan akselin jäykkyydestä. Se oli meinaan aluksi niin jäykkä ettei sitä meinannut käsin pystyä liikkuttamaan! Puhdistamalla sen sai taas toimimaan herkästi.

Vastaa Viestiin