ongelma? paha vakava ? 33 kone "pätkii"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

ongelma? paha vakava ? 33 kone "pätkii"

Viesti Kirjoittaja vilperi »

: :( Tänään kolmekolmosta kiihdyttäessä, kone rupesi tekemään takataka taka ääntä, tyhjäkäynnillä ei kuulu, kierrosten mukaan kuuluu ja tehot tuntuisi olevan vähän hukassa .

Elikkäs onko nokkka/nokat mennyt vai jotain muuta?

Auttakaa miestä hädässä :cry:
metallurg

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tulpat, tulpan johdot, puola. Itsellä oli ex 33:ssa tulpan johto irti ja kävi hetken juuri tuolla tavalla ja tehot hukassa, kun kävi kolmella.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

voisiko

Viesti Kirjoittaja vilperi »

asuuko joku alfan boxeria tunteva turun seudulla, niin voisi kuunnella, kohtuullista korvaausta vastaan, ei ole oikein noihin deltan hinbtoihin varaa? :wink:
metallurg

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Vois kyllä kuulostaa siltä että käy kolmella, kokeile nyt kaikki piuhat varsinkin suuttimien liittimet ettei oo irti :wink:
Joona Karimaa
____________

vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

Viesti Kirjoittaja vilperi »

täällä ilmeisesti luullaan ,että kaikki alfan omistajat tietää hirveästi autotekniikasta. :shock:
metallurg

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

vilperi kirjoitti:kone lämmetessään rupeaa melskaamaan pahemmin ,tehot häviää täysin öljynpaineen valo vilkkuu, ja joku moottorissa myös kitisee.

Kiitokset auttajille kovasti jo etukäteen.

vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

alfan kolinat, parkissa.( kun ei töihin uskalla ajaa)

Viesti Kirjoittaja vilperi »

luulisi jonkun 33, mallia tuntevan olla paikalla?

:silly: ilmeisesti olen kun ei apua saada vaikka, mutamahko turun seudun alfakuski moikkaakin vastaan tullessa, vaikka hifi soikin :-D
metallurg

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Vähän vaikeaa on yrittää neuvoa mitään autoa näkemättä/kuulematta.

Öljynpaineen menetys on kuitenkin aina vakava asia ja näin maalaisjärjellä ajatellen öljynpaineen merkkivalon syttymisen ja moottorin poikkeavan käyntiäänen yhdistäisi toisiinsa.

Jos itselleni tapahtuisi samoin, aloittaisin tutkimiseni öljypumpusta. En käynnistäisi konetta edes öljynpaineen mittausta varten, sillä ilman ilman öljyjä käyvä moottori tuhoutuu vain enemmän, mitä kauemmin se käy.

Öljypohja irti, öljypumppu samoin, kiinni vain kolmella pultilla ja lähtee sen jälkeen paikoiltaan vetämällä.
Pumppu on kasattu kahdella/kolmella pultilla, joiden avaamisen jälkeen näet mikä sen kunto on.

Öljypumppu on hammaspyöräpumppu, joten sen totaaliset vauriot on helppo erottaa silmämääräisestikin.
Hammaspyörien yleistä kuluneisuutta on vaikeampi havaita ilman mittauksia, joten helpoimmalla pääset kun näytät sitä jollekin asiantuntijalle.

Pumpusta löytyy muistaaakseni myös jousikuormitteinen ylipaineventtiili, joten senkin kunto tulee tutkittua samalla.

Mikäli pumppu on kunnossa, eikä öljynsuodatin ole tukkeutunut (vaihda uuteen), voisi olettaa että öljynkierto on kunnossa ja vika löytyy öljynpaineen merkkivalosta ja jostain muualla.

Pumpun takaisinlaitto ei käy pelkästään heittämällä, sillä sen yläpää pyörittää virranjakajaa, joten sen asento on tietenkin tärkeää oikean sytytyshetken kannalta.

Jos aloitat korjauksesi näin, yritän neuvoa sinua myös pumpun takaisinlaitossa.

Öljynpaineen menetys ja voimakkaat sivuäänet moottorista viittaavat mielestäni selvästi jonkinasteiseen moottorivaurioon.

Ennen pumpun irrottamista, käännä moottorisi ajoitusmerkit kohdalleen, eli se T-merkki vauhtipyörässä yläasentoon.
Tämä helpottaa hieman öljypumpun takaisinlaittoa.

vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

alapään laakerit on paskana

Viesti Kirjoittaja vilperi »

:cry: eli voihan paska . varmistui tänään.
metallurg

vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

mitähän maksaa korjata?

Viesti Kirjoittaja vilperi »

ja kannattaako yleensä vai vaihtaa mieluummin kone?
metallurg

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Niin mikä varmistui?
Joona Karimaa
____________

vilperi
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Elo 2005, 21:52
Paikkakunta: raisio

varmistui

Viesti Kirjoittaja vilperi »

Että kolina kuuluu koneen lohkosta,eli ilmeisesti alapään laakerit paskana.

Saako öljypohjan irti jos kone on paikallaan?

Niin näkisi vähän mitä se on syönyt.
metallurg

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Eiköhän sen saa, ellei siellä oo jotain palkkia alla mutta sehän selviää tutkimalla.
Joona Karimaa
____________

Avatar
hekakauhanen
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja hekakauhanen »

kuulostaa samalta joka itselleni on muutaman kerran käynyt! :-D Eli alakerran laakerit paskana ja 70% varmuudella myös kampiakseli naarmuilla.. öljypohjan saa helposti irti suoraan auton alta (mitään palkkia ei ole edessä) ja sitten vain kiertokangen alapäitä irti ja naarmuja etsimään. jos vikaa ei kuitenkaan löydy niin sitten öljypumppua tutkimaan.

Itselläni ei vika ole koskaan ollut itse öljypumpussa.. yhteen koneeseen oli päässyt vettä, yhdessä oli öljypumpun imusihvilä tukossa, yhtä kaveri huudatti rajoitinta vasten pitkän aikaa ja yhdessä oli kampiakselin stefa laitettu väärin päin :-D :-D eli ei ensimmäinen kone jossa laakeri vika olisi!
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!

Vastaa Viestiin