75 voimansiirto(?)-ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

75 voimansiirto(?)-ongelma

Viesti Kirjoittaja Savo »

Perjantai-iltana 75 American matka päättyi Jyväskylän Delta-auton pihalle. Kytkintä nostaessa oli tärinää ja ikäänkuin jonkinlaista hankausääntä ja hakkaamista. Ilman vaihdetta kaikki oli ok, eli kardaani on kunnossa?

Onko vinkkiä missä kannattaisi Jyväskylän tienoilla korjauttaa tai kuka siirtäisi järkevin kustannuksin Mikkeliin?

Vinkkejä vastaanotetaan privana tai 9-21:00 044-505 2525 / Markus

Ps. Onhan tää koomista. Voimansiirto-ongelmat haittaavat Mar?usta, niin argentiinassa, kuin Suomessakin :cry: pilaten viikonlopun.
Viimeksi muokannut Savo, 09 Touko 2006, 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kytkin, vaihdelaatikko vai vetoakseli? Ei kellekkään oo sattunut samanlaista juttua? Missä on takavetotietäjät?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

hieman vaikeaa ottaa kantaa/esittää mitään faktaa kun ei vastaavaa ole itselle tapahtunut koskaan mutta meneekö pykälät kuitenkin normaalisti päälle ja liikkuuko auto lisä-äänistä huolimatta? kard saattaisi olla ok jos vaihdevapaalla hiljainen ja tuskinpa on vetoakselikaan, veikkaisin laatikkoa tai kytkintä, villinä arvauksena että olisikohan kytkinlevystä irronneet jouset tai paineasetelmasta mennyt ehkä käpäliä poikki ja lyntännyt noita sitten johonkin väärään väliin?

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joo, taitaa olla aika vähäiset eväät homman tarkkaan diagnoosin tekemiseen. Ehkä kyseessä on vain kohtuullinen kytkinremppa.

Täytyy vain opetella ottamaan autoilun vastoinkäymiset yhtä kevyesti kuin Seiska5mma konsanaan :mrgreen:

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kerro nyt hjyva veli, liikkuuko auto äänien säestämänä, vai pysyy paikallan ja ääntää? Että vois antaa apua, pitäisi saada suhteellisen looginen kuvaus oireista.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kytkin pitää, eli auto lähtee liikkeelle. Vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ok. Kun lähtee liikkeelle, alkaa hakkaava ja hankaava ääni.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ääntääkö vaihde vapaalla, kytkin ylhäällä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Katos nyt vielä tarkkaan kaikki kardaanin nivelet ja laakerit...nosturilla tai montulla.. :wink:

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Traileri ja vetoauto on katsottuna, eli saan auton pian Mikkeliin.

Kokaan ei taida osata Jyväskylän seudulta osata neuvoa sopivaa korjaajaa?

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Väittäisin heti alkuun, että jostain kardaanin rättinivelestä puuttuu pala tai paloja. Omassa exässä (75) oli myös ikäviä ravistuksia tietyillä kierroksilla ja jopa tyhjäkäynnillä kuului hakkaava ääni. Molemmat kumimunkit olivat ihan tohjona ja toisesta puuttui ainakin kolmannes kokonaismassasta. Tuo kun pamahtaa kesken ajon, niin kyllä pääsee ruma ääni :lol: Kardaanin epätasapaino-ongelmien pitäisi olla "kytkinsokeita", sillä kardaanihan pyörii koko ajan, oli kytkin ylhäällä tai alhaalla. Vaihteiston kannatinkumit aiheuttavat (yleensä) kolahduksia aina kun vedättää tai lopettaa vedon. De Dion akselin (taka-akseliston paksu putkihässäkkä) pusla aiheuttaa myös kolahduksia ja narahduksia, jos se on löysällä. Mutteri on mallia kookas ja vaatii ainakin metrisen jatkovarren. Nuo ongelmat olivat minun autossani, luultavasti myös kaikissa muissa sopivasti ajetuissa 75:sissa.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Voisi veikata myös kardaanin rättiniveliä. Toinen mahdollisuus jos vapaalla eri kierroksilla kaikki OK, niin vetoakselin laipan pultit löystyneet/osittain irti. Kumpikin asia kohtuu helppo tarkistaa. Kyllä "miljoona km" huonoilla öljyillä ajetuissa voi tasauspyörästön rattaatkin ja laakerointi olla loppu. Mutta ihan paljaalla silmällä näkee nuo rätit ja vetoakselin laipat. Eli silmä käteen ja katsomaan.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Pahus sentään, kun tekis mieli ostaa tuo nyt pois, kun on nyt vielä lähempänä kuin viimeksi, kun sitä haikailin. Pitäishän sitä joka jepellä nyt ainaski yksi klassikko olla... Sääli vaan, että tallissa on jo yksi ikuisuusprojekti, eikä vaimolta irtoa lupaa ostoon. Ja vaikka irtoaisikin, niin ei ole paikkaa, missä laittaa... :-(

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Nyt America on haettu Mikkeliin. Trailerin vuokra oli 15 e ja 5 e kiinnitysliinoista, kun en löytänyt omia. Sangen kohtuullinen taksa. Kaverille ostin bensaa noin 60:llä eurolla.

Auton lastauksen kanssa oli ongelmaa. Vaikka oli muutama kototuspalikka ramppeihin, auto otti kiinni kärryn pohjan reunaan. Aikamme tupellettua Alfa saatiin kyytiin. Pois otettaessa hyödynnettiin vastapenkkaa ja operaatio oli huomattavasti nopeampi.

Ensi viikolla selviää vian laatu.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

jiiässä kirjoitti:Katos nyt vielä tarkkaan kaikki kardaanin nivelet ja laakerit...nosturilla tai montulla.. :wink:
Ja keskimmäinen kardaanin nivelistä oli vian aiheuttaja.

Tein väärän diagnoosin, kun vapaalla ei juuri tärinää tuntunut.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Ja nyt olet tooodella onnellinen ettet kerennyt autoa myymään? :wink:

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

No joo, vaimo kyllä alkoi puhua, että monissa perheissä ajetaan uudemmilla autoilla. Tiedä nyt sitten miten tästä selvitään...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no pidä kutonen itsellä ja vaihda se 75 TS- johonkin uudempaan.. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Savo kirjoitti:monissa perheissä ajetaan uudemmilla autoilla
Ja monissa maissa syödään kasiaisia ja kämppä lämmitetään lehmänpas... lannalla :P
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Säälihän se on jos joutuu jommasta kummasta luopumaan, älä ilman taistelua luovuta! :)

Mutta komppaan ysikymppiä, tuossa tilanteessa lienee fiksumpi vaihtoehto pistää TS kiertoon ja pitää isolohko itsellä.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joo Ts:än myynti-ilmoitus tulee pian julkiseksi. Olen tyhmyyksissäni ruostuttanut sen pilalle :oops:

Jos varat riittää olis kiva ostaa 156 V6. Sitten 75 ja 156 hihnavaihdot 3 vuoden välein. Oletus kilometrit 75: 4000 ja 156 8000 per vuosi. Kiinteät kulut aika suuret?

147 1.6 tai 156 super voisi olla hieman halvempi ylläpitää, mutta hihnan vaihto 3 vuoden välein kumminkin. Tietysti voisi ostaa Datsunissanin.

Voi olla että on pakko kasvaa aikuiseksi ja siirtyä etuvetoon. Toisaalta, kyllä sitä pitäisi olla jotain hauskaa viikonlopuksi autotallissa odottamassa.

Vastaa Viestiin