Perjantai-iltana 75 American matka päättyi Jyväskylän Delta-auton pihalle. Kytkintä nostaessa oli tärinää ja ikäänkuin jonkinlaista hankausääntä ja hakkaamista. Ilman vaihdetta kaikki oli ok, eli kardaani on kunnossa?
Onko vinkkiä missä kannattaisi Jyväskylän tienoilla korjauttaa tai kuka siirtäisi järkevin kustannuksin Mikkeliin?
Vinkkejä vastaanotetaan privana tai 9-21:00 044-505 2525 / Markus
Ps. Onhan tää koomista. Voimansiirto-ongelmat haittaavat Mar?usta, niin argentiinassa, kuin Suomessakin pilaten viikonlopun.
Viimeksi muokannut Savo, 09 Touko 2006, 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hieman vaikeaa ottaa kantaa/esittää mitään faktaa kun ei vastaavaa ole itselle tapahtunut koskaan mutta meneekö pykälät kuitenkin normaalisti päälle ja liikkuuko auto lisä-äänistä huolimatta? kard saattaisi olla ok jos vaihdevapaalla hiljainen ja tuskinpa on vetoakselikaan, veikkaisin laatikkoa tai kytkintä, villinä arvauksena että olisikohan kytkinlevystä irronneet jouset tai paineasetelmasta mennyt ehkä käpäliä poikki ja lyntännyt noita sitten johonkin väärään väliin?
Kerro nyt hjyva veli, liikkuuko auto äänien säestämänä, vai pysyy paikallan ja ääntää? Että vois antaa apua, pitäisi saada suhteellisen looginen kuvaus oireista.
Väittäisin heti alkuun, että jostain kardaanin rättinivelestä puuttuu pala tai paloja. Omassa exässä (75) oli myös ikäviä ravistuksia tietyillä kierroksilla ja jopa tyhjäkäynnillä kuului hakkaava ääni. Molemmat kumimunkit olivat ihan tohjona ja toisesta puuttui ainakin kolmannes kokonaismassasta. Tuo kun pamahtaa kesken ajon, niin kyllä pääsee ruma ääni Kardaanin epätasapaino-ongelmien pitäisi olla "kytkinsokeita", sillä kardaanihan pyörii koko ajan, oli kytkin ylhäällä tai alhaalla. Vaihteiston kannatinkumit aiheuttavat (yleensä) kolahduksia aina kun vedättää tai lopettaa vedon. De Dion akselin (taka-akseliston paksu putkihässäkkä) pusla aiheuttaa myös kolahduksia ja narahduksia, jos se on löysällä. Mutteri on mallia kookas ja vaatii ainakin metrisen jatkovarren. Nuo ongelmat olivat minun autossani, luultavasti myös kaikissa muissa sopivasti ajetuissa 75:sissa.
Voisi veikata myös kardaanin rättiniveliä. Toinen mahdollisuus jos vapaalla eri kierroksilla kaikki OK, niin vetoakselin laipan pultit löystyneet/osittain irti. Kumpikin asia kohtuu helppo tarkistaa. Kyllä "miljoona km" huonoilla öljyillä ajetuissa voi tasauspyörästön rattaatkin ja laakerointi olla loppu. Mutta ihan paljaalla silmällä näkee nuo rätit ja vetoakselin laipat. Eli silmä käteen ja katsomaan.
Pahus sentään, kun tekis mieli ostaa tuo nyt pois, kun on nyt vielä lähempänä kuin viimeksi, kun sitä haikailin. Pitäishän sitä joka jepellä nyt ainaski yksi klassikko olla... Sääli vaan, että tallissa on jo yksi ikuisuusprojekti, eikä vaimolta irtoa lupaa ostoon. Ja vaikka irtoaisikin, niin ei ole paikkaa, missä laittaa...
Nyt America on haettu Mikkeliin. Trailerin vuokra oli 15 e ja 5 e kiinnitysliinoista, kun en löytänyt omia. Sangen kohtuullinen taksa. Kaverille ostin bensaa noin 60:llä eurolla.
Auton lastauksen kanssa oli ongelmaa. Vaikka oli muutama kototuspalikka ramppeihin, auto otti kiinni kärryn pohjan reunaan. Aikamme tupellettua Alfa saatiin kyytiin. Pois otettaessa hyödynnettiin vastapenkkaa ja operaatio oli huomattavasti nopeampi.
Joo Ts:än myynti-ilmoitus tulee pian julkiseksi. Olen tyhmyyksissäni ruostuttanut sen pilalle
Jos varat riittää olis kiva ostaa 156 V6. Sitten 75 ja 156 hihnavaihdot 3 vuoden välein. Oletus kilometrit 75: 4000 ja 156 8000 per vuosi. Kiinteät kulut aika suuret?
147 1.6 tai 156 super voisi olla hieman halvempi ylläpitää, mutta hihnan vaihto 3 vuoden välein kumminkin. Tietysti voisi ostaa Datsunissanin.
Voi olla että on pakko kasvaa aikuiseksi ja siirtyä etuvetoon. Toisaalta, kyllä sitä pitäisi olla jotain hauskaa viikonlopuksi autotallissa odottamassa.