156 V6 kuumenee liikaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

156 V6 kuumenee liikaa

Viesti Kirjoittaja Laba »

Nyt viime aikoina on lämmöt alkaneet nouseen aika reippaasti ajossa. Kelitkin on tietty lämmenny mutta esim. tänään moottoritiellä ajaessa ei pystynyt ajaan yli satasta ettei lämmöt nouse yli 110 :crazyeyes:. Ei kovin normaalia. Samaan aikaan konetilasta on alkanut kuulumaan vihellys joka mukailee kierroksia. Mikä on rikki? Lämpeneminen melkein pakostikin johtuu siitä että jäähdytinnesteet ei kierrä kunnolla (koska sitä on tarpeeksi). Oma veikkaukseni on että vesipumpun siipipyörässä ei ole ihan kaikki kotona. Voisikohan tuo vihellys liittyä siihen myös? Mitäs mieltä raati on?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

missä kunnossa syyläri on?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

V6 kirjoitti:missä kunnossa syyläri on?
Kyllä se päällepäin näyttää ihan ok mielestäni. Millä tapaa noi syylärit oikein hajoaa ajan mittaa?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Arvauksesi voi osua aivan oikeaan 166:en siipipyörä ja ajettu 125tkm.


Kuva


Kuva

Miten sen tarkistaa? Voit katsoa jos paisuntasäiliön pienestä paluu putkesta tulee nestettä "norona" (en ole tästä varma mutta omassa sieltä tulee kunnolla nestettä koneen ollessa käynnissä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kannattaa tarkistaa että flektit toimii myös. Käyttelee vaikka paikallaan ja lähteekö molemmat nopeudet pyörimään. Tosin tuossa mottoritieajossa pitäisi jo ilmavirta jäähdyttää eli voipi olla sittenkin vesipumppu.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Flektit eivät välttämättä lähde pyörimään jollei neste kierrä kunnolla. Niiden lämpökytkin on kai jossain päin jäähdytintä, mutta ei se jäähdytin kovasti kuumene jos vesipumppu ei pumppaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kyllä tuossa kuului flekti pyörivän suunnilleen koko ajan kun auto kävi, eli ne toimii. Veikkaisin että vesipumppu alkaa olla finaalissa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Varikolla tuosta juuri puhuttiin, kertaakaan en kuullut että flekti ei olisi pyörinyt.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jep mutta siinä flektissa on 2 eri nopeutta ja voi silti pyöriä väärillä lämmöillä
jos siinä flektin resistoreissa on jotain mätää niin kovempi nopeus voi vaikka lähteä liian korkeilla lämmöillä . Edellisessä autossa tämä oli syynä hiukan korkeisiin lämpöihin (koko vastus oli sulanut). Jos se moottoritieajossakin näyttää käyvän todella kuumana (yli 90) niin silloin se kyllä viittaa vesipumppuun.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Missähän ne resistorit sijaitsee? Onko ne siinä syylärin yläosassa? Tuulettimien välissä? Luulin niitä termareiksi. Toinen on sulattanut johdostaan kuoret! Ilmeisesti ollut huono liitos. Sen voi varmaan sitten juottaa suoraan kiinni? Minullakin on kaupunkiajossa usein lämmöt siinä satasessa, mutta tien päällä sitten menee reilusti alle 90.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

siinähän ne, niin siinä oli käynyt tossa edellisessäkin että liitoksen yli oleva resistanssi on kasvanut niin suureksi että liitinhässäkkä oli sulanu ja vastus ilmeisesti myös kärsinyt. Jos niitä ropailee niin liittimeen kannattaa laitella jotain kontakti rasvaa väliin.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Termostaatti jumissa jossakin asennossa jos ei kylmillä keleillä haitannut...ja/tai vesipumpusta siivet hajalla jotka vikisee sen pyöriessä..pirun muovisiivet pitäs kieltää lailla..

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

Mikähän se normaali lämpötila olisi? Minullakin näytää tuo mittari nousevan kaupungissa yli 90:nen ehkä tuohon 95:n, jos nyt oikein osaan sen arvioida. Maantiellä sitten putoaa 90 tai aavistuksen alle. Minä olen tässä ajellut aika huolettomasti kiinnittämättä ennemmin huomiota tuohon lämpömittariin, mutta kun vaimoni siskon mies joka on automekaanikko, kävi koeajolla, ja katsoi nesteet, niin huomasi että jäähdyttäjän nestettä on liian vähän. Onko tuo sitten syy vai seuraus, sitä en tiedä.

Vesipumppu ja jakohihna on vaihdettu n. 2000 km sitten.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Kun aiemmassa 164:ssäni nousi lämmöt moottoritieajossa tuonne 110:een, oli vika syylarissa. Alle 80 km/h nopeuksien lämmöt olivat ihan OK, joten ilmeisesti vesi ei kiertänyt syylarissa tarpeeksi.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

V6 kirjoitti:kannattaa tarkistaa että flektit toimii myös. Käyttelee vaikka paikallaan ja lähteekö molemmat nopeudet pyörimään
Mikähän siinä on kun omassa ei ole koskaan pyörinyt vain jompi kumpi flekti? Vai pyöriikö aina molemmat ja pyörimisnopeuksia on kaksi? Sitä on varmaan jo vaikeampi huomata. Mielestäni aina pyörii molemmat enkä toiaan ole nopeuseroja huomannut. Ei sillä että olis ollu ongelmia, mutta kyselempä vaan :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Juu, molemmat pitää pyöriä ja nopeuksia pitäisi olla kaksi vaan en ole ainakaan nopeuksissa eroa huomannut. Jotenkin tuntuisi siltä että alkavat pyöriä nopeammin kun lämmöt jossain yli 90 vaan eipä ole faktaa minulla. Asiasta tietävämmät voisi valaista asiaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

156 netissä epäiltiin että eka nopeus on n90 astetta ja toinen n. 110. Eipä löydy tähän nyt mitään faktaa. Ilmastointi jos on päällä se vielä sotkee tuota havaitsemista. Mutta ilmastointi pois ja kone käyntiin niin luulisi sen erottuvan... Ja normaalilämpö mikäköhän se olis? mutta tässä kuvassa on nuo lämmöt jo vitullaan tuon resistorin takia

Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Vesipumpun juoksupyörä voi aiheuttaa luistaessaan akselilla vihellyksen. Vesipumppu vaihtoon äkkiä ettei kannentiiviste pala. N
MP

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

MP kirjoitti:Vesipumpun juoksupyörä voi aiheuttaa luistaessaan akselilla vihellyksen.
Jep, tätä itsekin epäilin. Nyt auto on kuitenkin pajalla ja sanoivat että termostaatti on rikki ja tuo vihellys tulee ilmeisesti moniurahihnan rullista joissa laakerit on ihan finaalissa. No, nyt on uudet osat tilattu Muukkoselta, katotaan rupeeko pelittään kun saadaan uudet palikat asennettua.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Laba kirjoitti:
MP kirjoitti:Vesipumpun juoksupyörä voi aiheuttaa luistaessaan akselilla vihellyksen.
Jep, tätä itsekin epäilin. Nyt auto on kuitenkin pajalla ja sanoivat että termostaatti on rikki ja tuo vihellys tulee ilmeisesti moniurahihnan rullista joissa laakerit on ihan finaalissa. No, nyt on uudet osat tilattu Muukkoselta, katotaan rupeeko pelittään kun saadaan uudet palikat asennettua.
Kerro sitten please lähtikö tuo vihellys uusilla laakereilla. Mulla on hieman samaa ongelmaa vaikka Delta on vaihtanut hihnan melko äskettäin ja auto on vähän ajettu. Kuuluuko "standardi" hihnanvaihtoon ko. laakerien ja rullienkin vaihto?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

PSS kirjoitti:Kerro sitten please lähtikö tuo vihellys uusilla laakereilla. Mulla on hieman samaa ongelmaa vaikka Delta on vaihtanut hihnan melko äskettäin ja auto on vähän ajettu. Kuuluuko "standardi" hihnanvaihtoon ko. laakerien ja rullienkin vaihto?
Eipä taida moniurahihnan rullien vaihto kuulua standardiin. Itellä ujelsi suorastaan helvetillisesti yksi näistä rullista. Rullan vaihdolla siitä selvittiin, eikä ollut edes paha/kallis homma. Kannattaa käyttää hetki konetta ilman apuhihnaa, niin saa mahdollisesti rajattua aika monta äänilähdettä pois.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Juu ei lähteny vihellys uusilla rullilla. Tosin muu epämääräinen kolina jakopäästä sentään lähti. Mutta kuumenee vaan edelleen. Ei ollu siis termostaatissa vika. Yhä vahvemmin olen sitä mieltä että vesipumpun siipipyörä luistaa akselillaan mikä aiheuttaa vihellyksen. No, seuraavaksi tehdään sitten hieman ennenaikainen jakopääremppa :?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joo kyllä veikkaisin vesipumppua. Yleensä jos lämpöjen kanssa on ongelmia, niin vika on termarissa jos kone ei lämpiä kunnolla, mutta jos meinaa ylikuumentua, niin silloin vesipumpussa on vikaa. Muistaakseni kutoseen oli saatavilla kahta eri mallia vesipumppua. Muovisella ja metallisella juoksupyörällä.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Hakuammuntaa
En tiedä onnistuuko tämä vika nykyaikaisilla moottorinohjausjäerjestelmillä ilman että järkkä säätää tehoa alas > jos kone käy liian laihalla, se käy kuumempana.

Muistaakseni.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Laba kirjoitti:Juu ei lähteny vihellys uusilla rullilla. Tosin muu epämääräinen kolina jakopäästä sentään lähti. Mutta kuumenee vaan edelleen. Ei ollu siis termostaatissa vika. Yhä vahvemmin olen sitä mieltä että vesipumpun siipipyörä luistaa akselillaan mikä aiheuttaa vihellyksen. No, seuraavaksi tehdään sitten hieman ennenaikainen jakopääremppa :?
Mulla kävi noin 2.0 TSssä 118tkm:n kohalla ja jäion lopulta autolla välille. Vihellys kuului pari päivää, jonka jälkeen lämmöt kerralla kaakkoon ja jäin välille. Vesipumpun juoksupyörä oli irti akselista.
MP

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Okei, kiitti vinkistä. Taidan suosiolla olla ajelematta kunnes tuo saadaan kuntoon.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Noniin, auto kävi jakopäärempassa ja vesipumpussahan se vika oli. Se oli haljennut ilmeisesti samalla lailla kun Ricambin postaamissa kuvissa ja akseli pääsi pyörimään osittain tyhjää. Nyt on onneksi metallisiipinen vesipumppu joten luulisi ettei sama ongelma toistu.

Avatar
janne_
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 20:51
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja janne_ »

Hoi! Nyt olisi tarvetta hyville vinkeille.
Eilen lähdin ajamaan ja noin viiden min. päästä lämmöt nousi nopeasti, siinä vaiheessa kun sain auton pysäytettyä oli lämmöt jo noin 120 astetta. Äkkiä pelti auki ja vesihöyryä tuntu tulevan jokapuolelta, avasin paisarin korkin ja kaikki paine tuntu purkautuvan paisarista ulos :o:, tässä vaiheessa oli varmaankin lähes kaikki nesteet tullu ulos(pitkin katua).

Eli kysynkin nyt, voiko syyläri olla niin tukossa että veden kierto pysähtyy kokonaan ja tulee paineella ulos sieltä mistä pääsee?
Vaihdoin jäähdytinnesteet kesäkuussa ja samalla huuhtelin järjestelmän 3 kertaa. ( siksi ihmettelen tukosta)
Edellämainitun tein siksi että, lämmöt nousivat kovilla helteillä ruuhkassa joskus n.100 asteeseen ja maantiellä (n.120kmh) 90-94.
Huuhtelun jälkeen lämpöjen suurin ero tuli maantiellä(120kmh) n.88ast.

Miksi paine ei tullu automaattisesti korkista ulos? Korkkiko paskana?
En ole vielä kerennyt tutkimaan tarkemmin että mistä se painoi ne nesteet ulos(menikö kannentiiviste?).
Tosin oireet viittaa kait myös vesipumppuun perkele :bad-words: . Hihnanvaihtoon kun olisi vielä 15 tonnia.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Milloin on viimeksi vesipumppu vaihdettu? Vaihdoin omassani 125tkm kohdalla ja silloin oli jo muovisiivessä reilu halkeama.

Avatar
janne_
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 20:51
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja janne_ »

No sehän mua vähän mietityttääkin, koska huoltokirjassa ei mainita pumpunvaihtoja hihnanvaihtojen yhteydessä. Kaikki auton leimat on delta-auton leimoja, hihna on vaihdettu deltassa 60/120/180tonnin kohdilla, ihmettelen ettei delta mainitsisi erikseen vesipumpun vaihtoa

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

janne_ kirjoitti:No sehän mua vähän mietityttääkin, koska huoltokirjassa ei mainita pumpunvaihtoja hihnanvaihtojen yhteydessä. Kaikki auton leimat on delta-auton leimoja, hihna on vaihdettu deltassa 60/120/180tonnin kohdilla, ihmettelen ettei delta mainitsisi erikseen vesipumpun vaihtoa
Jos pumpun vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan eikä sitä olla vaihdettu niin olet selvillä vesilllä kun et anna periksi mutta jos ei niin ei.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Vesipumppuhan ei kuulu määräaikaishuoltoon joten on erikseen mainittava että vesipumppu pitää vaihtaa, muutenhan Delta ei varmastikaan vaihda sitä ennen kuin se leviää :evil: Saapahan taas laskuttaa.

Avatar
janne_
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 20:51
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja janne_ »

No voihan V---U. Mutta selviääköhän asia soittamalla kyseiseen deltaan? Olisikohan niillä olisi koneella tallennettuna tollasia jo tehtyjä huoltoja?
Ja sekin on vielä selvittämättä että mistä ne nesteet tuli ulos :shock:.
Jos viaksi osoittautuu vesipumppu, niin sattuisikos joku tietämään hyvää korjaamoa porvoossa jolla olis kokemusta tosta v6:sen hihnanvaihdosta? Ps.(ei tarvii ehdottaa delta-autoa, vaan joku "hiukan" edullisempi paja kävisi)

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Kaikesta autoosi Deltassa tehdystä pitäisi löytyä faktaa niitten tietokoneen syövereistä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä niillä on tarkka erittely huoltohistoriasta, varmasti kannattaa kysellä.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Carffin ratapäivillä 156:sen lämmöt nousi punaiselle. Sain ne laskemaan läittamalla lämppärin täysille. Kotimatkalla moottoritiellä lämmöt oli korkeella ja satasen vauhdissa laski hieman. 120 tkm on mittarissa, vesipumppukohan se mullakin on entinen?

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Savo kirjoitti:vesipumppukohan se mullakin on entinen?
Tuliko lämpöä rajusti kabiiniin? Vois olla vaikka termari jumissa. Mulla ainakin vesipumppu oireili nostaen lämmöt korkealle kaupunkiajossa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko syylärissä vielä lamellit tallella?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

aika paljon tuntuu olevan pumppuvikoja... ainakin noissa muovisiipisissä!

äkkiä vaihtamaan pumppua, tekee rumaa jälkeä kun pumppu menee jumiin, se sitten käy kalliiks.

mulla on ongelma toisinpäin, lämmöt ei nouse... termari auki 24/7, en vaan oo saannu ittestäni irti tarpeeks motivaatiota :lol: huomenna vois laittaa jos osa löytyy naapurin AD:ltä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^^^Ihan hyvin tuli lämpöä.

^^Pikaisella vilkaisulla syylari näytti normaalilta.

Perjantaille on varattu aika korjaamolle.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kaipa minäkin tuuriani koettelen kun kahden jakopää remontin jälkeen ajan vieläkin alkuperäisellä pumpulla :silent: Toisen remontin aikaan laskeskelin vielä että pitäisi mennä 180tkm yhdellä pumpulla. Täytyy yrittää muistaa sitten kun aika tulee niin kysellä metallisiipistä versiota. Tietääkö sen varaosanumerosta vai mistä kumpi on kyseessä?

Yhdellä kaverilla meni pumppu niin että lämmöt käyttäytyi oudosti ensin. Nousten nopeasti ja kuitenkin laskien taas lähes yhtä nopeasti. Taidettiin ensin luulla anturi tai termari viaksi. Kunnes jäi tien päälle. Ja pumpusta juurikin siipipyörä irti akselista. Kyseessä oli saksalainen auto, sattuuhan noita kun kilometrejä tulee.

Sellainen tuli vielä mieleen että hapertaako väkevämpi liemi ja/tai suuremmat lämmön vaihtelut (pakkasten kanssa vaihteluväli lienee 150 asteen luokkaa?) muovin entistä nopeammin...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Wile E. Coyote kirjoitti:Täytyy yrittää muistaa sitten kun aika tulee niin kysellä metallisiipistä versiota. Tietääkö sen varaosanumerosta vai mistä kumpi on kyseessä?
Mulle laitettiin muistaakseni Quinton Hazellin tarvikepumppu, ja siinä oli metallinen siipipyörä.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ainakaan kannentiiviste ei oo menny. Ja kun paikallaan ja pienessä nopeudessa lämmöt ei nouse tolkuttomasti, kokeillaan ekaksi termarin vaihtoa.

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

Tuli mullakin tuo syyläri finaaliin. Alkoi kuumeta tuossa muutaman viikon takaisessa helteessä, eikä lämmöt meinannut millään pysyä kohdillaan, ja vettä piti koko ajan lisätä.
Helteet meni mutta vika jäi, ja syyläri posahti sanan mukaisesti, kaikki vesi pihalle kuin hanasta päästäen. Syyläri on nyt vaihdettu, eikä onneksi mitään muita vaurioita tullut.
Kuva
Alaosastaan tuo oli oli jo jonkin aikaa vuotanut, ja lamellit oli pois alimmasta neljänneksestä, ei ihme että ei jäähdyttänyt.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Varakaanari

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Eikös kukaan koskaan pese syyläriä talven jälkeen?
Themasta kun pestiin syyläri pienen (asuntovaunu)vedon jälkeen, tuli siitä noin ämpärillinen vanhoja hyönteisiä ja pikeä.
Flekti huusi koko vedon niin että oli pakko laittaa lämppäri täysille välillä.
Onneksi ei ollut lämmin ulkona.
Myös lämmöt laskivat puhdistuksen jälkeen seuraavassa vedossa oleellisesti.
Kuitenkin lähtiessä ulkolämpötila oli molemmlla kerroilla n.12C joten eroittava tekijä oli tuo pesu.
Pesun jälkeen ei mitään ongelmaa.
Samaa systeemiä olen käyttänyt myös kappaan, ja 156.seen.
Tosin 156.seen ei ole koukkua, onko jollain piiloon menenvä tarjolla? :roll:
Eikös tuo homma ole kanssa näiden vanhojen automiesten höpötyksiä, joita ei kannata ottaa todesta kun autoissa on jo kaikki tietokoneet ja kaikki :crazyeyes:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Eikös kukaan koskaan pese syyläriä talven jälkeen?
Talven jälkeen??? Nysvääjän auton pesuun kuuluu myös syylärin ja alustan huuhtelu..... :shock:

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Laba kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Täytyy yrittää muistaa sitten kun aika tulee niin kysellä metallisiipistä versiota. Tietääkö sen varaosanumerosta vai mistä kumpi on kyseessä?
Mulle laitettiin muistaakseni Quinton Hazellin tarvikepumppu, ja siinä oli metallinen siipipyörä.
Kuinka paha homma se vesipumpun vaihto on? Mitenkä paljon täytyy irrotella tavaraa? Muistelen, että 156 V6:ssa se hihnapyörä on siinä kampiakselin hihnapyörän yläpuolella, mutta mahtuuko pumppu tulemaan ylöspäin jne. ilman, että tarttee irrotella enemmänkin tavaraa, kuten kansia jne. Siellä on aika kapeat tilat operoida.

Tein tossa joku vuosi sitten kansiremontit ym. mutta en enää muista missä välissä se vesipumppu oli V6:sen kansiin nähden. Kaiketikin niiden välissä, niinkuin hihnapyöräkin. Paljonko ottivat korjaamolla? Mitähän metallisiipi pumppu maksaa missäkin?

Esa

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Joo, moi taas.

Mulla alko höyry tuppaa konepellin alta kun ajelin 120 km/t moottoritiellä. Vedin liittymästä sivuun ja pysäytin auton. Höyryn tulo jatkui pitkään, vaikka sammutin moottorin ja jätin virran päälle, että flektit pysyi käynnissä.

Hain huoltoasemalta 10 litraa vettä ja kaadoin ne syyläriin kun kone oli jäähtynyt. Kone lähti käyntiin normaalisti, eikä tehoja tuntunut kadonneen.
Lämpö kuitenkin nousi nopeasti 90 asteeseen ja oli nousemassa enemmänkin. Laitoin lämmittimen täysille ja ja ajoin noin 80/h vaihde kutosella tasasella ja ylämäet nelosella tai pienemmällä jos tarvittiin. Alamäet vapaalla. Selvisin Hyvinkään tienoilta Helsinkiin. Lämpö pysyi näillä konsteilla 90 tienoilla.

Ajelin toissapäivänä Delta-autossa kyselemässä vesipumpun hintaa. Deltassa maksaa 184 euroa + tiivisteet 60 euroa. Ei kiinnostanut.
Motonetiltä saa 93 eurolla tiivisteineen ja Örumilta 103 eurolla. Lämpö pyrki nousemaan yli 90 asteen.

Eilen olin illalla liikkeellä kaupungissa, eikä lämpö noussut yli 90 asteen.
Sama tänään aamupäivällä. Luulen kuitenkin, että vika on siinä, että vesipumpun siipipyörä ei ole enää kunnolla akselissa kiinni, mutta takertelee silloin tällöin, jolloin lämpö ei nouse.

Pumppu on kuitenkin vaihdettava pikaisesti. Kysyin tuossa edellisessä viestissäni tietääkö kukaan minkälainen homma se pumpun vaihto on?
Lähinnä minua kiinnostaa mahtuuko pumppu tulemaan ulos ilman, että jakohihnaa täytyy irroittaa. Ostaisin sitten samalla uuden hihnan jos vanha täytyy irroittaa. Joudun nyt kyselemään tätä kun en vielä näe kunnolla moottorin päätyyn. Ennen kuin näkyy, täytyy irroittaa moniurahihna, kampiakselin hihnapyörä ja kaksi suojapeltiä.

Koska tarvitsen autoa tällä viikolla ainakin pumpun hakemiseen kehä III:sen tienoilta en voi oikein alkaa purkamaan autoa vielä. Delta-auton pikahuoltokin näyttää olevan lomalla.

Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa?

Esa

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

Esa kirjoitti:Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa? Esa
Jakohihna pitää irrottaa, siksi tuo kannattaisi tehdä jakopään huollon yhteydessä. Minullakin lämpö ongelmia oli vain kuumilla ilmoilla, ja epäilin tuota pumppua, mutta vika oli syylärissä.

Kannattaa siis tarkistaa se syyläri. Nyt kun se on kerran keittänyt, niin sinne syylärin yläosaan jää ilmatasku joka hidastaa sitä veden kiertoa, ja se kuumenee sitten jo viileämmilläkin ilmoilla.
Kuinkas se nyt oikeaoppisesti pitäis ilmata?

Tuo syylärin vaihto tuli maksamaan n. 500€.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

jkoivula kirjoitti:
Esa kirjoitti:Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa? Esa
Jakohihna pitää irrottaa, siksi tuo kannattaisi tehdä jakopään huollon yhteydessä. Minullakin lämpö ongelmia oli vain kuumilla ilmoilla, ja epäilin tuota pumppua, mutta vika oli syylärissä.

Kannattaa siis tarkistaa se syyläri. Nyt kun se on kerran keittänyt, niin sinne syylärin yläosaan jää ilmatasku joka hidastaa sitä veden kiertoa, ja se kuumenee sitten jo viileämmilläkin ilmoilla.
Kuinkas se nyt oikeaoppisesti pitäis ilmata?

Tuo syylärin vaihto tuli maksamaan n. 500€.
Yep, kiitoksia. Palaan asiaan kun olen hoitanut homman.

Esa

Vastaa Viestiin