166 käsijarruvaijerin vaihtaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

166 käsijarruvaijerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Nuo tuntuvat olevan kulutustavaraa, tai sitten niitä pitäisi käyttää rajummin. Ex 156:ssa (myös 2002) oli myös juuttuva käkkäri, kuten nykyisessä 166:ssakin. Vaijeri on jo hankittu, mutta osaako joku kertoa mikä "reteli" pitää auton sisältä avata ja miten, jotta pääsee vaijeriin käsiksi. Takapäästään tuo näyttää ihan normihommalta. Itsehän kyllä kiskon käkkärin aina päälle, mutta edelliset omistajat ovat joko olleet laiskoja, tai sitten nuo vaijerit ovat vaan rakenteeltaan jotenkin juuttuvaisia. :lol:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Sama ongelma eli käsijarrun käyttäminen vaatii runsaasti voimaa. Vaijerit ovat takaa päästäneet vettä sisällensä (kuori rikki) ja liikkuvat jokseenkin huonosti. Vaihto onkin kinkkisempi juttu ja siksi sitä on itsekin tullut välteltyä. Muistaakseni etupenkkien välinen konsoli pitää saada irroitettua kun vaijeri kulkee pääasiassa sen sisässä. Lykkyä tykö.

Mistä muuten hankit vaijerit ja paljonko kustansivat?

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Ihan jostain tarvikeliikkeestä, taisi olla paikallinen AD-varaosa. Toivottavasti se nyt on edes sopiva tuohon autoon. Niinhän se tekee ja helpottaisi huomattavasti, kun saisi jonkun omakohtaisia kokemuksia käyttöön. ´"Pöljättää", ettei vaan riko jotain muovirimpulaa, kun repii irti sitä konsolia.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Nyt on vaijeri vaihdettu, eikä aikaakaan palanut kuin puoli päivää! :shock: Takapään kiinnitysmekanismi on samanlainen kuin esim Lacia Betassa, eli perinteinen. Kiinnitys käsijarrukahvaankin on perinteinen, mutta sen esille saaminen on karseaa. Keskikonsolin saa irti avaamalla ruuvin tuhkakupin pohjalta ja liuttamalla penkit etuasentoon ja poistamalla "plommit" konsolin taka-/alalaidasta ja ruuvaamalla 6-kolo pultit pois. Näin konsoli nousee sen verran, että etupään kiinnikkeet saa näkyviin (tai siis sormen ulottuviin). Varsinaiset vaijerin läpiviennit "kabiiniin" jäävät kuitenkin visusti piiloon lattiamaton alle. Takatilan lattiamatto on käytettävä irti :( Maton raottaminen riittää, mutta takapenkkien irroittaminen tuntui liki mahdottomalta tehtävältä. Nitkutimme maton takapenkin ja kynnyslistan alta irti. Tämän "oikomisen" takia joutuu matosta särkemään pari pientä liparetta, joilla se on ollut penkin alla kiinni. Lipareet ovat kuitenkin näkymättömissä ja matto on niin jäykkää, ettei se takuulla irtoile itsestään. Tämän jälkeen väänsimme hemmetin jäykkää mattokasaa ylöspäin sammakkotunkilla, jotta vaijerienläpiviennit tulivat näkysälle. Loppu olikin sitten perusvääntöä. Käsijarrukahvan paljetta ei ole tarvis poistaa, vaan pelkkä avaaminen kai riittää, sillä sitä kautta tehdään ainoastaan säätö, mitään kiinnikkeitä sen alta ei löytynyt. Ihmettelin myös itse vaijereita, sillä ne ovat melko lyhytikäisiä. 156 ja tämä 166 ovat tuhonneet vaijerinsa kilometreillä 70 000. Vaijerit ovat muovipäällysteisiä, mikä tuntuu fiksulta. Silti molempien vaijerien takapäät olivat ruostetöhnässä, sillä kun muovi antaa periksi ja mössööntyy kuoren ja vaijerin väliin ja mukaan tulee vähänkään ruostetta, loppuu liikkuminen tyystin. SIinä ei enää öljyämiset auta, kun muovikuori on kaksinkerroin yms. Valutin molemmat uudet vaijerit täyteen öljyä, jotta muovipinta kestäisi pidempään ehjänä, sillä tehtaan jäljiltä niissä ei ole mitään lubrikaatiota. Saa nähdä montako vuotta tällä kertaa ajellaan, ennen kuin ne taas jämähtävät. :lol:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kuulostaa juuri niin hauskalta operaatiolta mitä arvelinkin. Toivottavasti jossain vaiheessa saisi inspiraation puolen päivän tärväämiseen...

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tuohon menee aikaa ehkä pari kolme tuntia, kun tietää mitä tarvitsee tehdä. Takapään irroittamisessa kannattaa turvautua suosiolla rälläkkään, eli vaijeri poikki ja loput roippeet irti koputtelemalla ja vääntelemällä. Unohtui vielä mainita sellainen pikku seikka, että pakoputken yläpuolinen lämpöpelti pitää myös irroittaa. Onneksi sitä ei tarvitse ottaa paikoiltaan, vaan pelkkä löysääminen vapauttaa riittävästi tilaa operointiin. Todella ikävä käsijarruvaijerin vaihtotyö, "mulkuin" ainakin mitä minä tiedän. :lol:

Edit:Eihän rälläkkää ole pakko käyttää, mutta jotenkin se tuo työhön sellaista tekemisen meininkiä ja antaa lisää tilaa värkätä sitä palloksi ruostunutta murkulaa irti sieltä jarrusatulasta.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Vastaa Viestiin