Kuusnepan raidetanko vaihtoon, vinkkejä tarvitaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Kuusnepan raidetanko vaihtoon, vinkkejä tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tulipa tuossa kurkattua että on vasemmalta mennyt raidetangon suojakumi rikki.
Ilmeisesti vaihtaessa täytyy irroittaa tanko molemmista päistä?
Kuinkas se on kiinnitetty?

Sisäpää ja suojakumi tuli jo aikasemmin ostettua joten ne jo löytyy.

Tarviinko jotain erikoistyökaluja?
Viimeksi muokannut Epezi, 21 Touko 2006, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ellei raidetankoa tarvitse vaihtaa, niin tee raidetankoon merkki, jonka avulla mittaat etäisyyden raidentangonpäästä (että saat kiinnittäessa samalle kohdalle, ettei auraus muutu.) Sitten irrottelet raidetangon siitä päästä (hammastangon puolella on pallonivel, eli se pyörii vapaasti), pyörittelet mutterin pois samoin kuin haitarikumin jäänteet. Putsaat sisälle päässeet paskat pois, rasvaa tilalle ja uusi kumi paikalleen ja niin pois päin. Ei pitäisi tarvita minkäänlaisia erikoistyökaluja. Älä väännä raidetangonpäätä kumia vasten, vaan pidä kiinni sopivankokoisella avaimella, niin ei tarvia alkaa sitä vaihtelemaan...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

nyt en täysin ymmärtänyt. Eli jos sisäpää on ehjä niin irroitan vain renkaan päästä? Miksi täytyy tehdä merkki? Eihän auraus muutu jos en irroita sisä- ja ulkopäätä toisistaan.

No ajattelin kuitenkin vaihtaa samalla sen sisäpään, kun siinä vähänaika sitten muka oli jotain väljyyttä. Kuinka tanko irroitetaan sisäpäästä jos se kerran pyörii? Saako jostain pidettyä kiinni?

Mitä tarkoitit vääntämisellä kumia vasten? Ilmeisesti et tarkoittanut raidetangon suojakumia, vaan vetoakselin suojakumia?

tuohon aurauksen mittaamiseen olen saanut pari vinkkiä, mutta jos olen epävarma onnistumisesta niin vien suunnattavaks. Huomenna pitäs projektiin ryhtyä.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Irti siis tähän tapaan, ja tällaiset on näkymät kumen sisäpuolella:
Raidetangonpää
Raidetanko
Aurausta säädetään raidetangonpään kierteillä, siksi merkinnät (raidetangonpään joudut joka tapauksessa irrottamaan raidetangosta.) Raidetangon kiinnitys hammastankoon on kierteillä. Ja vääntämisellä kumia vasten tarkoitin raidetangon kiinnitysmutterin avaamista ilman, että pitää raidetangonpäästä kiinni, saattaa siinä olevan pallonivelen suojakumi ottaa kipeää... Se sisäpään välys ei välttämättä ole itse raidetangossa, vaan voi olla hammastangossakin (en ole vielä koskaan törmännyt välykselliseen raidetankoon, hammastankoihin kylläkin.) Yleensä se on kyllä mahdollista säätää pois, mutta tuosta Alfan tapauksesta en osaa sanoa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ilmeisesti tuo koko tanko on siis kuvan mukaisesti mahdollista irroittaa keskeltä auki irroittamatta sitä pyöränpäästä?

Okei, nyt tajusin tuon kumi jutun. Kuinkas tuosta pystyy pitämään kiinni, sanoit että sopivan kokoisella avaimella, onko tuo hieman kantikas?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sisäpäänpallossa on lovet johon sopii avain ja siitä pyörittämällä se irtoaa raidetangosta. Tuo mittaaminen on ihan järkevää, jos homman jälkeen on ratti suorassa (tai paremmin:samassa asennossa kun ennen remonttia) niin auraus ei ole muuttunut. Jos ratti vinossa niin siitä voit päätellä pitääkö säätää sisään vai ulos.
Ja sen saa irti pelkästään sisäpäästäkin mutta kumi tuskin kestää venytystä sen pallon läpi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on vaihdettu. Sisäpää lähti irti ulkopäästä kunhan onnistuin väsäämään putkitongista sellaiset jotta siitä sai kiinni. Nivelessä en kyllä löytänyt missään suunnassa väljää, mutta vaikka olisinkin löytäny niin vaihtamatta ois jääny, on meinaan sellasessa paikassa että eihän sitä saa erkkikään irti.

Siinä sisäpäässä oli tosiaan sellaset urat, mutta eihän niillä ollu mitään tekoo.

koitin saada tangon samoille kohdilleen kuin olikin, voi olla että vähän heittää, mutta kun kävin kysyyn suuntauksen hintaa (60€) niin ostan sillä rahalla vaikka sitten uuden renkaan jos kuluu.

Kiitos avuista.

Vastaa Viestiin