Levoton takapää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Levoton takapää

Viesti Kirjoittaja puuha »

On alkanut takapää olemaan kuin eriparia etupään kanssa. Auto vispaa ja muljaa puolelta toiselle, kaksin käsin saa pitää ratista kiinni.
Ensin syytin tie uria mutta olen kallistunut nyt siihen että autossa on jotain vikaa. Rengastus on tosin 225 leveyttä, ehkä siinä osasyy.

Itse nyt ensin ajattelisin poikittaisia takatukivarsia, olisko kulahtaneet?
Miten paljon ne tukivarret klappaa jos ovat löysät? Ratsaisu?
Powerflexit vaiko uudet vakiotangot? Hinta?

Kysymys nyt ensisijaisesti koskee 147 mutta sitä samaa kauraa se 156:kin on...

EDIT: Mitä sinä BSRT laitoit kilpa-autoon? Oliko nulju?

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Itsellä oli samanmoisia ongelmia viime syksynä. Vaihdoin kaikki eli sekä poikittaiset että pitkittäiset. Lisäksi heitin powerflexit kehiin. Ei hötkyvä enää :wink:

Edit: rengastus takana 235...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Rengastus on tosin 225 leveyttä
Mitä pidät rengaspaineita? jos on esim 2,5 niin laske 2,3:een niin voipi helpottaa... :wink:

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

jiiässä kirjoitti: laske 2,3:een niin voipi helpottaa...
Hmm... Itse kun olen kuullut että leveä matalaprofiilirengas tarvitsisi päinvastoin enemmän painetta kuin normaali mikäli ajatellaan renkaan kulumista.Eli sinänsä tämä meni vähän OT. :oops:
Itse ajomukavuuteen en osaa ottaa kantaa mutta luulisi pienemmillä paineilla olevan "lullampi" ajaa....tiedä häntä... :-D

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Painetta on 2.7 E/T. Vähentää riskiä lyödä läpi vanteesta, pysyy rillat ehjinä...
Tuntuu olevan taka-akselin poly-puslat melko arvokkaita.
Täytyy huomenna koittaa ravistella tukivarsia ja katsoa klappaako ne.

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Re: Levoton takapää

Viesti Kirjoittaja markus_p »

puuha kirjoitti:On alkanut takapää olemaan kuin eriparia etupään kanssa. Auto vispaa ja muljaa puolelta toiselle, kaksin käsin saa pitää ratista kiinni.
Ensin syytin tie uria mutta olen kallistunut nyt siihen että autossa on jotain vikaa. Rengastus on tosin 225 leveyttä, ehkä siinä osasyy.
Kannattaa tarkistaa pitkittäisen takatukivarren puslat. Ainakin tukivarren takapään puslien huono kunto aiheuttaa juuri kuvailemasi kaltaista oireilua. Tilattiin juuri hagger16:n kanssa vähän aikaa sitten Muukkoselta Powerflexin puslat siihen, tosin autona 156, mutta rakenne taitaa olla vastaava. Olivat melko edulliset ja toimitus oli nopea.

Lisää tarinaa tässä ketjussa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2086

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Mulla menee myös vaihtoon poweflex taakse kunhan pääsen kesäkuussa muukkoselle. Tankoja ei kuulemma tartte vaihtaa vain powerflexit jos ei sitten poikittaiset ole vääntyneet. Tässä hyvä kuva:

http://shop.alfisti.net/images/product_ ... 1415_1.jpg

Kertokaapas onko etupään puslat möyhiintyneet jo loppuun kun on alkanut välillä pientä nitkettä kuulua ja sellaista hytkymistä ja levottomuutta etupäässä?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No niin nyt on käyty ravistelemassa.
Kyllä siellä pientä liikettä on. Kun ottaa siitä pitkittäisestä tukivarresta taaempaa kiinni, jarrujen takaa, niin liikkuu. Etummainen pusla ei liiku.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kertokaapas onko etupään puslat möyhiintyneet jo loppuun kun on alkanut välillä pientä nitkettä kuulua ja sellaista hytkymistä ja levottomuutta etupäässä?
No nehän siellä oli näiviintyneet, kun halogeenivalon loisteessa katsoessa halkeemia kumi mössyköissä ja myös pallonivelissä väljää eli kaikki uusiksi molemmille puolille ala- sekä ylätukivarret.
Viimeksi muokannut Dobber, 04 Touko 2007, 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Art²
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Loka 2006, 14:37
Paikkakunta: Lahti => 1.6.2007 => Joensuu

Viesti Kirjoittaja Art² »

palataan taas vanhaan ketjuun... Omassani erottuu huomattava takapään sivuttaisliike kaivonkansissa ja muissa terävissä montuissa. Huomasin tämän jo viime syksynä, mutta talvirenkaiden vaihdon jälkeen se katosi. Nyt sitten kun on taas kesäkumit alla niin vaiva on palannut. Kaikki nurkat on kierretty läpi maaliskuun lopussa automilnossa ja väljää ei jäänyt minnekkään, silloin vaihdettiin taakse molemmille puolille puslat. Rengaskaan ei ole mitenkään erityisen matala eikä leveä, 205/55/R16.

Olisiko jollain hyviä ehdotuksia mistä moinen johtuisi?

Kuuluuko 156:n peräpään olla kuinka löysä, minusta se on tällä hetkellä aivan liian löysä, joten voi olla osasyy iskareissakin?

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Art² kirjoitti:Rengaskaan ei ole mitenkään erityisen matala eikä leveä, 205/55/R16.

Olisiko jollain hyviä ehdotuksia mistä moinen johtuisi?

Kuuluuko 156:n peräpään olla kuinka löysä, minusta se on tällä hetkellä aivan liian löysä, joten voi olla osasyy iskareissakin?
Mitkä ne on ne kesärenkaat ? Minulla oli saman tyyppisiä oireita (talvella ok, kesällä ei), mutta rengaiden vaihdon jälkeen parantui. Vanhat oli jotkut goodyearit. Nyt alla Nokiat (nrhv)xl, juurikin tuo koko, vähän meluisat, mutta tukevat.

Jos ei löysää löydy mekaanisesti mistään, niin eipä tuohon paljon muita syitä jää, kuin renkaat ja onhan niillä tunnetusti iso vaikutus auton ajotuntumaan.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Art²
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Loka 2006, 14:37
Paikkakunta: Lahti => 1.6.2007 => Joensuu

Viesti Kirjoittaja Art² »

Rengas on pirelli P6000.

Auto kyllä näyttää heiluvan sivusuunnassa heiluttamalla ja jousto tulee juurikin renkaista. Onneks alkavat olla aika lopussa jo nämä renkaat, ostaa sitten seuraavaksi jämäkämmät.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Laita takarenkaisiin vähän enemmän painetta ja kokeile muuttuuko käytös ajossa. Eikös se ole sitten aika selvä, jos näin on?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ite vaihdoin pitkittäiset takatukivarret taakse ja vispaus loppu niinku seinään, oli ne tukivarren isot kumihelat päässy muljumaan löysäksi, pyörännavan pään puslat olivat kunnossa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin