ohjaustehostin
Valvoja: Moderators
ohjaustehostin
Terve taas!
Enpä keksinyt muuta valitettavaa tällä kertaa niin ajattelin tilittää ohjaustehostimestani. Nimittäin tässä kovemmilla pakkasilla pari kertaa on ollut hieman oireita. Kylmänä tuntuu siltä että tehostusta on vain vasemmalle käännettäessä! Lisäksi tehostimesta kuuluu lievä naputuksenomainen ääni. Nämä oireet eivät kestä kuin aivan pari minuuttia kunnes systeemi on hieman lämmennyt, sitten kaikki toimii taas täysin. Konetilaa silmäillessäni huomasin kyllä pientä öljyvuotoa tehostimen alla, ihan kuin tippuisi itse pumpusta tai letkun liittimestä. Mutta kysymys kuuluu, miten tämä voi vaikuttaa vain oikealle käännettäessä??
Ainakin tehostimen letkut menevät vaihtoon, tietääkö joku voiko näitä korjauttaa/teettää jossain nyrkkipajalla edukkaasti? Entä miten olette vaihtaneet ohjaustehostimen öjyt? Jossain olen kuullut että ne kannattaisi vaihtaa synteettisiin. Jos, niin minkälainen tyyppi käy, nyt siellä on Dexron II:sta sisällä, joka ei ole synteettistä.
Enpä keksinyt muuta valitettavaa tällä kertaa niin ajattelin tilittää ohjaustehostimestani. Nimittäin tässä kovemmilla pakkasilla pari kertaa on ollut hieman oireita. Kylmänä tuntuu siltä että tehostusta on vain vasemmalle käännettäessä! Lisäksi tehostimesta kuuluu lievä naputuksenomainen ääni. Nämä oireet eivät kestä kuin aivan pari minuuttia kunnes systeemi on hieman lämmennyt, sitten kaikki toimii taas täysin. Konetilaa silmäillessäni huomasin kyllä pientä öljyvuotoa tehostimen alla, ihan kuin tippuisi itse pumpusta tai letkun liittimestä. Mutta kysymys kuuluu, miten tämä voi vaikuttaa vain oikealle käännettäessä??
Ainakin tehostimen letkut menevät vaihtoon, tietääkö joku voiko näitä korjauttaa/teettää jossain nyrkkipajalla edukkaasti? Entä miten olette vaihtaneet ohjaustehostimen öjyt? Jossain olen kuullut että ne kannattaisi vaihtaa synteettisiin. Jos, niin minkälainen tyyppi käy, nyt siellä on Dexron II:sta sisällä, joka ei ole synteettistä.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
joo..saattaapi pumppu pahimmoilleen vedellä viimmeisiään jos naputus kovin voimakasta ja jos on öljyvuotoja havaittavissa pumpun kupeessa....
öljyvuodoista sen verran että kannattaa tarkistaa putkien liitännät vuotokohdita, jos ovat vaikka jääneet löysälle jossain yhteydessä
(kuten itsellä kerran)...
itse olen vaihtanut öljyt tehostimeen irrottamalla putken ohjausvaihteesta ja laskemalla vanhat pois....sitten vain liitokset kiinni uutta öljyä säiliöön ja motti käyntiin jonka jälkeen vielä öljyn lisäys kun säiliö tyhjenee, en sitten tiedä että onko paras mahdollinen tapa mutta ongelmia ei ole ollut...
öljynä ZF:ssä mobilin ATF...

öljyvuodoista sen verran että kannattaa tarkistaa putkien liitännät vuotokohdita, jos ovat vaikka jääneet löysälle jossain yhteydessä
(kuten itsellä kerran)...

itse olen vaihtanut öljyt tehostimeen irrottamalla putken ohjausvaihteesta ja laskemalla vanhat pois....sitten vain liitokset kiinni uutta öljyä säiliöön ja motti käyntiin jonka jälkeen vielä öljyn lisäys kun säiliö tyhjenee, en sitten tiedä että onko paras mahdollinen tapa mutta ongelmia ei ole ollut...

Kiitoksia, taidankin laittaa tosiaan vastaisuudessa mobilia ohjauspuolellekin! Perkules jos se pumppu on menossa... ovat peijakkaat kalliita ja kiven alla. Mutta eikös tämän luulisi olevan aika yleismallinen eli monesta muunkin merkkisestä autosta löytyy vastaava? Mitään korjaustoimenpiteitä sille ei ilmeisesti voi tehdä ainakaan kotikonstein?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä ovat käytettynä hieman vasaran alla...milano kirjoitti: Perkules jos se pumppu on menossa... ovat peijakkaat kalliita ja kiven alla. Mutta eikös tämän luulisi olevan aika yleismallinen eli monesta muunkin merkkisestä autosta löytyy vastaava? Mitään korjaustoimenpiteitä sille ei ilmeisesti voi tehdä ainakaan kotikonstein?


opelin ja bmw:n joissakin malleissa pitäisi olla samanlainen pumppu..
allekirjoittaneella on myös yksi varalla josta voisin ehkä luopua jos tarvis on...

juu... kyllä voipi kotikutoiset korjaukset olla aika vaikeita, itse en qainakan lähtisi yrittämään...
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Omassa 156:ssa ohjaustehostimen öljyt tulivat lauhdutuspiirin liitoksesta pihalle, mutta pumppu onneksi säilyi ehjänä. Öljyt oli vaihdettu 60 tkm huollossa Deltassa Shellin valmistamaan tavaraan (sama kuin alkuperäinen), koska tehostin piti ääntä. Ääni jatkui myös uusilla nesteillä. Tuntuu, että Shellin nesteessä on huomattavasti alhaisempi jähmepiste kuin nyt säiliössä olevassa Esson tuotteessa. Äänet nimittäin poistui uusilla Esson nesteillä kokonaan ja nyt kun liitoskohdissakin on kunnon klemmarit alkuperäisten "ei pakkaskeleille" tilalla niin jo toimii.
Terve vaan kaikille!
Ohjaustehostimen pumppu olisi sit menossa vaihtoon, saakeli kun on kallis osa
Kyselisin vain onko kellään tietoa mistä vois mahdollisesti saada käytettynä osana, auto siis on 156 2.0 ts -00
Tarjolla olis purkuosana saginawan? pumppu mut se on JTD-mallista. Ei mahda käydä. Käsittääkseni ts:ssä on ZF:n pumppu.
Tiedoksi vaan että mulla se ilmeisesti vioittui viime jouluna kun pakkasta oli n. -25 astetta.Käynnistäessä kuulu tosi inhottava ääni joka sit kyllä nesteiden lämmettyä katosi. No nyt ajan kuluessa tämä ääni on vähitellen ilmestynyt jälleen, tosin hyvin paljon vaimeampana, kunnes tänään sit käytin deltassa jossa sit varmistu? että pumppu olis menossa. Pyysin ensin vaihtaan öljyt siihen jos auttaisi asiaa mutta ei.
Kiitoksia nyt etukäteen mahdollisista vinkeistä ja muutenkin.Paljon on saanut tietoa ja apua.
Ohjaustehostimen pumppu olisi sit menossa vaihtoon, saakeli kun on kallis osa

Tarjolla olis purkuosana saginawan? pumppu mut se on JTD-mallista. Ei mahda käydä. Käsittääkseni ts:ssä on ZF:n pumppu.
Tiedoksi vaan että mulla se ilmeisesti vioittui viime jouluna kun pakkasta oli n. -25 astetta.Käynnistäessä kuulu tosi inhottava ääni joka sit kyllä nesteiden lämmettyä katosi. No nyt ajan kuluessa tämä ääni on vähitellen ilmestynyt jälleen, tosin hyvin paljon vaimeampana, kunnes tänään sit käytin deltassa jossa sit varmistu? että pumppu olis menossa. Pyysin ensin vaihtaan öljyt siihen jos auttaisi asiaa mutta ei.
Kiitoksia nyt etukäteen mahdollisista vinkeistä ja muutenkin.Paljon on saanut tietoa ja apua.

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ihan pakko sanoa: Lauhdutin on komponentti, jossa höyry jäähtyy niin, että se tiivistyy nesteeksi. Tuskin ne 156:n mehut ihan niin kuumana käy että niitä tarvitsee lauhduttaaAlfetta&156 kirjoitti:Omassa 156:ssa ohjaustehostimen öljyt tulivat lauhdutuspiirin liitoksesta pihalle, mutta pumppu onneksi säilyi ehjänä.

On nimittäin tullut itselle sen verran monta kertaa kakkaa kun olen erehtynyt sanomaan asentaneeni Alfaan öljynlauhduttimen. Laitetaan oikeaoppisesti vahinko kiertoon

- Epäkelpokeräilijä -