95 vai 98 ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

95 vai 98 ?

Viesti Kirjoittaja JST »

uutena alfistina kyselen, kun ohjekirjassa todetaan vaan, että vähintään 95. Onko 98sta muuta haittaa/etua kuin, että maksaa enemmän. Antaako moottorille mitään plussaa eli kannattaako käyttää ? Laskusta en niin paljon ole kiinnostunut lähinnä siitä että en maksa :crazyeyes: tyhjästä ?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Merkkaappas autosi tuonne profiiliin niin voidaan auttaa vähän paremmin.
Itselläni on 164 ja siinä on oktaanirele jolla on kaksi asentoa 95 ja 98. Minulla se on laitettu asentoon 98, jolloin koneen pitäisi käydä paremmin kun käytän 98:sia. Ainakin tuo TS kuluttaa enemmän 95:sta kuin 98:sia joten 98:sin käyttäminen tulee vielä hieman edullisemmaksi. Ainakaan minun ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpaa käytän.
98---> parempi käynti ja edullisemmat kustannukset.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Epezi kirjoitti:98---> parempi käynti ja edullisemmat kustannukset.
Entäs kun nykyään kaupittelevat perinteisen 98:n tilalla tuota bioversiota, onko se siis käytännön ominaisuuksiltaan aivan samanlaista?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pari kertaa oon laittanu bioa, enkä oo kyllä itse huomannut eroa... pari senttiä kalliimpaa. Tuostahan on enemmän juttua toisessa topicissa.

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Epezi kirjoitti:Merkkaappas autosi tuonne profiiliin niin voidaan auttaa vähän paremmin.
Itselläni on 164 ja siinä on oktaanirele jolla on kaksi asentoa 95 ja 98. Minulla se on laitettu asentoon 98, jolloin koneen pitäisi käydä paremmin kun käytän 98:sia. Ainakin tuo TS kuluttaa enemmän 95:sta kuin 98:sia joten 98:sin käyttäminen tulee vielä hieman edullisemmaksi. Ainakaan minun ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpaa käytän.
98---> parempi käynti ja edullisemmat kustannukset.
Eli 98 lienee se oikea vaihtoehto, jos näitä tyhmiä kysymyksiä vielä jatkaa onko eri asemien bensoissa eroa vai onko kyse mielikuvista ? Neste kovasti hehkuttaa puhtaampaa käyntiä...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

en tiedä onko 156:ssa vastaavanlaista oktaanirelettä kuin 164:ssä ja monessa muussa, se kannattaa eka tarkistaa.

Kyllä eri firmojen bensoissa on eroja. Perusraaka-ainehan on kait kaikilla sama, mutta firmat lisäävät omat lisä-aineensa. Neste on tietääkseni voittanut suuren osan testeistä, jumboina ovat tietääkseni olleet JETit, ST1set ja Teboil.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Oletteko muuten kokeilleet tätä uutta Shellin pitemmälle vievää 95 laatua?

Olen ajellut sillä nyt noin 5tkm. Näyttäisi, että kulutus olisi OIKEASTI tippunut 0,5-1 litraa satasella. Ilmeisesti mainokseen olisi uskominen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Ensimmäisellä tankillisella tätä uutta ihmeainetta tein Alfallani nuukuus ennätyksen 7l/100km!!

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Epezi kirjoitti:Kyllä eri firmojen bensoissa on eroja. Perusraaka-ainehan on kait kaikilla sama, mutta firmat lisäävät omat lisä-aineensa. Neste on tietääkseni voittanut suuren osan testeistä, jumboina ovat tietääkseni olleet JETit, ST1set ja Teboil.
Jotenkin mulla on semmonen mielikuva että JET olisi ollut ihan kärkipäässä kun TM:ssä viimeksi oli bensavertailu. Tosin siitäkin testistä on aikaa jo 3½ vuotta joten sitä ei tiedä mikä on tämänhetkinen tilanne. Sitä edellisessä testissä JET tais olla ihan /c:stä :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joo siis noi heitin aikalailla hatusta, eli jos jollain on faktaa niin esille vaan :-D
Mitäs toi shellin hinta on verrattuna muihin, taitaa olla pikkusen kalliimpaa? Onko 98 sitä samaa ihmeainetta kuin 95:kin?

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Niin..itse aiheesta..mäkin olen 98:a yleensä tankannut pienemmän kulutuksen ja paremman tehon toiveessa mutta nykyään alkaa hintaero olemaan jo 4 senttiä litralta joten pistää mietityttään onko siinä oikeesti mitään järkee. Onko kellään faktaa sanoa että säätääkö esim. tuo 2.5 V6 automaattisesti sytystä bensiinilaadun mukaan? Ei kai siitä 98:sta mitään hyötyä ole jos moottori ei säädä sytytystä aikaisemmaks, vai?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niinhän se on, paitsi eikös sytytystä pitäisi säätää myöhäsemmäks?

Tuo erohan on melkein aina se 2snt/litra, paitsi nyt nesteellä 95:sen ja bio 98:sin ero on se 4snt.

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Nesteen sivuilla oli pdf-file, jossa suositeltiin katalysaattori alfoille 95 e, kuten melkein kaikille muillekin katalaysaattori-autoille. Yleisesti todettiin, että autot, joissa on nakutuksen tunnistin pystyvät hyödyntämään korkeampaa oktaania. Itselleni tuo ei kerro mitään eikä varsinkaan valaissut onko 98a järkeä käyttää. Vastaus on tietysti tottakai ON, jos kuuluu luokkaan plasebo. Itse perustaisin toimintani mieluummin faktaan.

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Auton maahantuojaliikkeen edustaja totesi, kun kyselin tyhmiä, ettei ole muuta vaikutusta kuin lompakon tyhjenemiseen. Näin ilmeisesti ratkesi tämä asia minun osaltani.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ajoin noin vuosi sitten kolme tankillista 98 oktaanisella, kulutukseen tai kulkuun ei ollut sen kummemin vaikutusta, niin ajelen sitten 95 oktaanisella. (ECUa en resetoinut)
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

ilmeisesti siitä ei ole hyötyä 156:ssa.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Ei kokemusta Alfasta, mutta T-birdissä olen käyttänyt nykyään 95:sta. Tehtaan suositus on muistaakseni johonkin tuohon 95/98 välimaastoon. Kone ei kuitenkaan nakuta 95:lla edes maksimi ahtopaineilla ja kulutus ei juurikaan muuttunut siitä mitä 98-bensua kului. Suurempi kulutukseen vaikuttava tekijä minun tapauksessa lienee ajotyyli kuin oktaaniluku. :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

jaskas kirjoitti:Oletteko muuten kokeilleet tätä uutta Shellin pitemmälle vievää 95 laatua?

Olen ajellut sillä nyt noin 5tkm. Näyttäisi, että kulutus olisi OIKEASTI tippunut 0,5-1 litraa satasella. Ilmeisesti mainokseen olisi uskominen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Ensimmäisellä tankillisella tätä uutta ihmeainetta tein Alfallani nuukuus ennätyksen 7l/100km!!
No jopas, äitienpäivän mummolareissulla laitoin tankin täyteen Shelliltä (JET-bensan sekaan n. 30l).
Lauantaina tankkasin taas ja kulutus oli Fiatilla uudet pohjat, 7.3l/100km sekalaisessa ajossa. Aiemmat pohjat oli 7.8, parin viikon päästähän se selviää, kun taas tankkaan (nyt on tankissa Teboilia).
Pitääkin seuraava tankki taas kokeilla, josko olisi oikeasti jotain vaikutusta. Tuossa kun todella säästäisi, jos tankillisella ajaa melkein 100 kilsaa pidemmälle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ehkä se on niin, että jos moottorinohjaus pystyy säätämään sytytysennakon käytettävän bensalaadun mukaan, niin 98:sta saa enemmän tehoa irti käytettyä bensalitraa kohti? Siis 98:lla suurempi huipputeho ja osakaasulla ajettaessa pienempi kulutus?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Eniten tässä asiassa kiinnostaisi se että onko TS:ssä tai V6:ssa nakutuksen tunnistinta, nimittäin jos ei ole niin tuskin moottorinohjaus voi silloin mitenkään olla selvillä siitä mitä tankkin on laitettu.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Niinpä, ainakin tämän mukaan tessuissa ja V6:ssa on nakutuksentunnistin.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Itselläni on 164 ja siinä on oktaanirele
Mitä??? Missä sellainen on? :shock:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Valitettavasti en tiedä missä se sijaitsee, edellinen omistaja on sen säätänyt.
Kiva olisi sen sijainti tietää.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös se tessussa ole jossain siellä hansikaslokeron takana. Muiden koneiden yhteydessä en ole kuullut moisesta.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Rolle kirjoitti:Eikös se tessussa ole jossain siellä hansikaslokeron takana. Muiden koneiden yhteydessä en ole kuullut moisesta.
Pitää paikkansa. Muistaakseni siinä vaiheessa kuin T.Sparkiin tuli suorasytytys (92 vuoden lopussa) niin tuo oktaanirele poistui.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

75:ssa ECU:n kotelon kannen alla on johdon pätkä, jossa 4-napainen liitin, samanlainen kuin releille. Olen antanut ymmärtää, että tuo on se "oktaanirele". Eri nastoja kytkemällä saatiin "ohjelmoitua" eri oktaaniluvuille sopivaksi. Mitään relettähän tuossa ei ole, vaan samanlainen liitin. Napoja voi yhdistellä vaikka hyppylangoilla. Jos yhtään johtoa ei ole kytketty on asetus 98.

Tästä oli juttua yhdellä sivulla ohjeineen, mutta en kyllä enää muista missä. Laitan linkin, jos/kun löytyy.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Hepa kirjoitti:Tästä oli juttua yhdellä sivulla ohjeineen, mutta en kyllä enää muista missä. Laitan linkin, jos/kun löytyy.
Olisiko http://www.users.on.net/~craigf/fuelquality.htm?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Roadkill kirjoitti:
Hepa kirjoitti:Tästä oli juttua yhdellä sivulla ohjeineen, mutta en kyllä enää muista missä. Laitan linkin, jos/kun löytyy.
Olisiko http://www.users.on.net/~craigf/fuelquality.htm?
Juurikin tuo sivu.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

MKT kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Eikös se tessussa ole jossain siellä hansikaslokeron takana. Muiden koneiden yhteydessä en ole kuullut moisesta.
Pitää paikkansa. Muistaakseni siinä vaiheessa kuin T.Sparkiin tuli suorasytytys (92 vuoden lopussa) niin tuo oktaanirele poistui.
-92 jakamallista en tuollaista löytänyt. Liekö poistunut jo katin tulon yhteydessä?

jth
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Elo 2005, 11:07

Viesti Kirjoittaja jth »

Sopisiko tähän ketjuun... Onko kellään kokemuksia Shellin markkinoille tuomasta V-Powerista? Ainakin nettisivuillaan Shell mainostaa kyseistä ainetta mm. näin:

”Omat tutkimuksemme osoittavat, että Shell V-Power takaa moottorille paremman suorituskyvyn verrattuna tavalliseen polttoaineeseen. Autot kiihtyvät nopeammin ja moottori reagoi herkemmin,” sanoo Henry Hellberg, joka toimii Suomen Shellin huoltamotoimintojen myyntijohtajana.

Mitähän nämä "omat tutkimukset ovat" :)

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

VMP

jth
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Elo 2005, 11:07

Viesti Kirjoittaja jth »

mattijus kirjoitti:Liekö samaa ainetta:
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp ... tureid=143
Ainakin tuota V-Poweria markkinoidaan saman tyyppisillä logoilla, kuin Optimaxiakin. Olin tosin jostain lukevinani, (en muista tosin mistä) että V-Power tehtäisiin Nesteen toimittaman polttoaineen pohjalle lisäaineet lisäämällä. (?) Kun taas EVOn kesäkuun numerossa Shellin F1 "Technology Manager" Mike Copson sanoo haastattelussa, että Optimax tehtäisiin "alusta asti oman peruspolttoaineen pohjalle". Tiedä sitten näistä mitä litkua mikäkin on? Ainakin tuon mattijusin linkin mukaan jossain tapauksissa tehon lisäystä olisi.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jth kirjoitti:Sopisiko tähän ketjuun... Onko kellään kokemuksia Shellin markkinoille tuomasta V-Powerista? Ainakin nettisivuillaan Shell mainostaa kyseistä ainetta mm. näin:

”Omat tutkimuksemme osoittavat, että Shell V-Power takaa moottorille paremman suorituskyvyn verrattuna tavalliseen polttoaineeseen. Autot kiihtyvät nopeammin ja moottori reagoi herkemmin,” sanoo Henry Hellberg, joka toimii Suomen Shellin huoltamotoimintojen myyntijohtajana.

Mitähän nämä "omat tutkimukset ovat" :)
Itse siirryin vähän aikaa sitten tähän merkkiin. Oktaaniluku on 100 siinä kalliimmassa versiossa. Vielä en osaa antaa tarkkaa tietoa eroista, mutta verrattuna Statoilin ja BPn 98, tuntuu pikkuisen virkeämmältä, mutta voi olla myös autosuggestiota. Tuntuu kestävän pikkuisen enenmän kilometrejä, kuin aiemmat aineet, mutta pikkuisen vaikea sanoa, kun tuo ajo ei ole joka tankilla samanlaista. Ainakaan en löydä valituksen aiheita Vpowerista.
Sen tiedon mukaan joka minulla on ja täällä on Shellin virallinen kanta on että v-power on täysin Shellin oma tuote ja jokaiseen maahan on tuontitavaraa. Muut sekoitukset sitten voi olla paikallisten litkujen pohjalta, samalla tavalla kuin Neste myös tekee täällä.
Terv.
Tommi

jth
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Elo 2005, 11:07

Viesti Kirjoittaja jth »

Advisor kirjoitti:Sen tiedon mukaan joka minulla on ja täällä on Shellin virallinen kanta on että v-power on täysin Shellin oma tuote ja jokaiseen maahan on tuontitavaraa. Muut sekoitukset sitten voi olla paikallisten litkujen pohjalta, samalla tavalla kuin Neste myös tekee täällä.
Terv.
Tommi
Tämä käsitys minullakin oli. Kauppalehti kirjoitti kuitenkin kyseisestä aineesta 8.6.2006 numerossaan näin "Neste valmistaa uuden bensiinilaadun Suomen Shellille, joka sekoittaa siihen vielä oman lisäainepakettinsa." Onko tämä käytäntö siis käytössä ainoastaan suomessa vai kirjoitteleekohan Kauppalehti omiaan?

Vastaa Viestiin